Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Rear samples laden bij weergave in stereo?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 dec 2013 18:00

Rear samples laden bij weergave in stereo?

Beste forumleden,

Sinds kort heb ik mijn HW-opstelling min of meer compleet gemaakt met 2 Adam7x speakers.
De geluidsweergave overtrof mijn beste verwachtingen... wat een 'bak' geluid produceren deze kistjes.

En eigenlijk gaan de lage tonen ook net diep genoeg zonder dat ik ruzie met de buren krijg.. dus heb ik vooralsnog geen 'sub' nodig.
Ongetwijfeld zal het geluid bij velen van jullie aanmerkelijk beter zijn, maar ik ben er zeer tevreden over.

De keus voor slechts 2 speakers is gemaakt omdat ik thuis geen ruimte(en vooral geen toestemming) heb om er nog eens 2 bij te plaatsen/hangen.

Nu mijn vraag:
Is het bij een stereo-opstelling dan wel nodig om ook de rear-samples te laden?
(ik vind bijvoorbeeld Kampen(=stereo) verrassend goed overkomen via de speakers terwijl de Laurenskerk(=surround) me een beetje tegenviel)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Vriendelijke groet uit Sliedrecht en alvast fijne feestdagen toegewenst!

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 13 dec 2013 18:47

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

Dag Arie,

Als je de rear ook inlaad kun je de nagalm instellen met je geluidskaart. je kun dan alles naar je front speakers sturen (met kanalen toewijzen) met de software van je geluidskaart kun je de volume van de rear wijzigen, nagalm meer of minder. als je rear niet laad is deze optie er niet. bij kampen kun je dit dus niet instellen. als je de nagalm bij de Laurenskerk genoeg vind zonder rear zal ik ze niet inladen.

Fijne kers en jaarwisseling!
En veel speel plezier! met je speakers, zijn idd goeie.

Maarten

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2013 18:50

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

Hoi Arie,

ik denk dat kampen goed klinkt omdat dit een echt "stereoset is, en dit via 2 speakers goed klinkt.

Rotterdam daarin tegen is een surround opname. die dichter bij het front is opgenomen, en om nog enige afstand diepte te creeren is surround van belang, als je zowel rear als front weer laat geven over 1 enkel speakerpaar, dan kan ik me voorstellen dat dit een lichte teleurstelling geeft.

de bedoeling van surround is dat je het muziek beeld uit elkaar trekt zodat je als speler in de ruimte geplaatst word qua beleving.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 13 dec 2013 18:58

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

Toch is er hier iemand de laadt surround en front in 2 speakers en dat klinkt toch beter dan enkel de front door die 2 speakers.Maar zo hoordt het natuurlijk niet maar voor Canada kan dat wel. :)
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2013 20:20

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

pedro schreef:Toch is er hier iemand de laadt surround en front in 2 speakers en dat klinkt toch beter dan enkel de front door die 2 speakers.Maar zo hoordt het natuurlijk niet maar voor Canada kan dat wel. :)
Pete



Vreemde jongens die Canadezen ...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 dec 2013 22:34

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

Ja, natuurlijk klinkt het beter, want je hebt meer galm.....Dat krijg je ook, als je op die manier de zaak naar 2-kanaals terugmengt voor bv koptelefoongebruik.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2013 00:07

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

Oei dan ben ik vreemd :lol: :arrow:

Ik persoonlijk heb de ervaring, dat wanneer je rear over je front gaat weergeven je wel meer galm krijgt uiteraard.

Maar dat A. Je front stereobeeld vertroebeld
B. De 3D ruimtelijke weergave sterk uitdooft


Als voorbeeld Utrecht, laad zowel front als rear maar alleen op je front speakers, je krijgt dan een galmbak, waarin je weinig plaatsing meer kan terug vinden.

En laad je de samples zoals het hoort dan bevind je jezelf weer in de ruimte, mits je rear speakers goed opgesteld, en uitgelijnd staan.

Ben me er wel van bewust dat dit niet altijd mogelijk is in elk interieur , WAF.

Dit geld uiteraard alleen voor speaker weergaven, voor hoofdtelefoon weergave heb je al een andere beleving.
Hier heb je dan al geen last van links rechts vervuiling.
Omdat je linkeroor niet het geluid van je rechteroor kan waarnemen.

Gr.

jW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 dec 2013 01:42

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

Weer helemaal mee eens, Jan-WIm! Je kan beter alleen de front samples laden, en dan convolution reverb toevoegen, als je meer galm wilt op bv een koptelefoon of andere 2-kanaals weergave.

In de rear samples zitten gewoon teveel spectrallijnen in tegenfase......
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 16 dec 2013 10:30

Re: Rear samples laden bij weergave in stereo?

mm, ik speel aardig wat op koptelefoon , rear staat dan uit , maar ik zal er eens mee expirementeren ... :D

( heb de samplesets Utrecht 2.0, Caen 2.5 en Krezow )
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com