Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 01 feb 2014 21:23

Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Beste mede Hauptwerk gebruikers,

Na veel zoeken/lezen op dit forum, heb ik ervoor gekozen om de Focusrite Saffire Pro 24 DSP aan te schaffen.
Deze externe geluidskaart wordt door velen gebruikt, heb ik begrepen.

Ik heb het apparaat aangesloten met een FireWire kabel op mijn computer. Daarna gelijk ook DIN kabels aangesloten om mijn Domus Jubilate 230 te verbinden met de Focusrite.
Vooraf eerst de software geïnstalleerd van Focusrite en dus ook de drivers, en vervolgens alles aangezet en de pc laten opstarten. De Focusrite wordt netjes geïnstalleerd in windows 8 x64.
Hauptwerk ziet de focusrite ook netjes, met de wizard heb ik de Focusrite(ASIO) gekozen als audio bron.
Ook bij de midi, wordt de focusrite gevonden als bron.
Dit lijkt allemaal goed, maar na het aanslaan van wat toetsen geen reactie in Hauptwerk.

Wat doe ik niet goed?
Heeft iemand hier ervaring mee?

2e probleem: om toch te kunnen spelen heb ik mijn 'oude' midi kabel maar aangesloten; Dit is een midi interface kabel met aan de ene kant USB - andere kant: DIN in+out.
Ik heb gewoon kunnen spelen, volgende dag alleen gekraak en geen goed geluid.

Kan iemand mij hiermee helpen?

MartijnK

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2014 21:58

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Martijn

Ga in HW naar General settings menu
Vervolgens naar Midi ports
In de linker kolom moet daar een vinkje staan bij de DSP24 (deze eerst wel aansluiten natuurlijk, want Windows moet de Focusrite zien; dan pas ziet HW de ook)

All dit werkt zou ik de oude midi kabel gewoon vergeten; probleem ook over.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 01 feb 2014 23:13

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Goedenavond Evert-Jan,

Alles aangesloten als volgt:

Kabel Midi IN (orgel) --> Midi IN Focusrite.
Midi OUT(orgel) --> Midi OUT Focusrite

In Apparaatbeheer zie ik staan Saffire Audio. In Hauptwerk onder General Settings ==> midi ports staat de PRO 24 DSP netjes vermeld. Ik heb ze in het linker vak bij zowel tabblad IN als OUT aangevinkt.
Hauptwerk nog opnieuw opgestart.

Als ik dan wat toetsen indruk, zie ik geen lampjes reageren helemaal rechts onder in Hauptwerk.

Wat kan er aan de hand zijn?
Is er verschil in Midi kabels?

MartijnK

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2014 23:32

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

HW configuratie is dus goed maar de aansluiting is verkeerd.

Midi out van je orgel moet naar de midi in van de Saffire

De andere midi kabel is niet nodig (ik denk niet dat jij vanuit HW de lampjes van je registerwippers aanstuurt)
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 02 feb 2014 22:07

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Goedenavond Evert-jan,

Bedankt voor je advies. Midi werkt nu goed in Haupwerk.

Rest nog wel een ander vaag probleem; na het inladen van mijn sampleset(kampen) werkt alles perfect.
Als ik dan later terug kom na enkele uren, en weer wil gaan spelen hoor ik gekraak. Het geluid klinkt dan schor.

Waaraan zou dit kunnen liggen?
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 04 feb 2014 10:40

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Hallo Hauptwerk gebruikers,

Sinds kort heb ik de Focusrite Saffire Pro 24 DSP in mijn bezit.
Ik heb daarbij 2 problemen min of meer.
Op dag een kan ik lekker spelen. Bijv. de volgende ochtend hoor ik gekraak als ik wat toetsen aansla. Herkend u dit?

Probleem 2: Ik ben in bezit van sampleset Kampen; Des te meer registers ik open zet, dan hoor ik door het geluid heen een zoom/piep toon. Heel irritant.
Nu ben ik nog redelijk nieuw in de Hauptwerk wereld; Zou het kunnen zijn dat mijn FireWire controller (onboard, VIA chipset) heb geluid niet goed aankan?

Ik hoop spoedig op een reactie.

Groet MartijnK
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 04 feb 2014 10:41

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Voor een Firewirekaart wordt overal aangeraden om een kaart te gebruiken met een TI (Texas Instruments) chipset. Misschien dat dat wel de reden is?
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 04 feb 2014 11:01

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Hallo djvmeeuwen,

Bedankt voor uw reactie.

Dus het is vrijwel zeker dat het probleem wordt veroorzaakt door mijn huidige Firewire onboard chipset?
En ik dus een firewire nodig heb met TI-chipset?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 feb 2014 20:01

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

om de hoek te verkrijgen bij alternate. let op dat je er 1 neemt waar uitsluitend FW400 aansluitingen op zitten. Anders werkt het ook niet goed.
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 feb 2014 20:48

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

MartijnK schreef:Hallo djvmeeuwen,

Bedankt voor uw reactie.

Dus het is vrijwel zeker dat het probleem wordt veroorzaakt door mijn huidige Firewire onboard chipset?
En ik dus een firewire nodig heb met TI-chipset?


Dat zou ik niet willen stellen. Het kan wel zo zijn dat de TI wordt geadviseerd, maar dat wil niet zeggen dat andere niet functioneren. Ik heb een firewirekaartje bij de kringloop vandaar voor een Euro en die doet het prima ondanks het feit dat er geen TI chipset op zit.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 feb 2014 20:50

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

MartijnK schreef:Goedenavond Evert-jan,

Bedankt voor je advies. Midi werkt nu goed in Haupwerk.

Rest nog wel een ander vaag probleem; na het inladen van mijn sampleset(kampen) werkt alles perfect.
Als ik dan later terug kom na enkele uren, en weer wil gaan spelen hoor ik gekraak. Het geluid klinkt dan schor.

Waaraan zou dit kunnen liggen?


Zou het kunnen dat er iets in een energiespaarstand terecht is gekomen?
Misschien dat Evert Jan hier iets over kan zeggen?

Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 feb 2014 21:33

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Ik denk dat de slaapstand niet de oorzaak is. Er wordt FireWire met Focusrite gebruikt en die heeft een eigen netadapter.
Bij USB zou dat wel een het geval kunnen zijn, omdat dan de voeding van de USB geluidskaart is weggevallen en die daardoor zijn settings kwijt is.

Maar een aanrader is om altijd alle energiebespaarstanden in de PC settings uit te zetten als deze gebruikt wordt voor Hauptwerk. Alleen dan kan de PC optimaal presteren.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 feb 2014 22:11

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Evert-Jan schreef:Ik denk dat de slaapstand niet de oorzaak is. Er wordt FireWire met Focusrite gebruikt en die heeft een eigen netadapter.
Bij USB zou dat wel een het geval kunnen zijn, omdat dan de voeding van de USB geluidskaart is weggevallen en die daardoor zijn settings kwijt is.

Maar een aanrader is om altijd alle energiebespaarstanden in de PC settings uit te zetten als deze gebruikt wordt voor Hauptwerk. Alleen dan kan de PC optimaal presteren.


Mijn Focusrite Saffire kan worden gevoed vanuit de FireWire en dus is een adapter dan niet nodig.
Op mijn Firewirekaartje heb ik echter de externe voedingsconnector niet aangesloten en dus levert de bus (met 6aderige kabel0 niet voldoende stroom. Maar kan dus wel.

Overigens las ik later in een ander topic dat je al een reactie op min of meer dezelfde vraag had gegeven.

Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 feb 2014 22:25

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Bij de Focusrite Saffire wordt niet voor niks een netadapter meegeleverd.
Die moet je dan ook gebruiken; anders is het vragen om problemen ............

@MartijnK, heb je de netadapter aangesloten op de Focusrite Saffire?
En bij het aanzetten van je PC moet ook direct de Focusrite Saffire aangaan, anders initialiseert de Windows driver deze kaart niet goed
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 04 feb 2014 22:58

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Ja, ik heb de netadapter reeds aangesloten op de Focusrite Saffire.

Inmiddels denk ik zelf dat het probleem hoogstwaarschijnlijk ligt bij mijn huidige FireWire controller.
Daarom ga ik uitproberen of zo n FW kaartje PCIe (met TI chipset) beter gaat werken.
Mocht het daar niet aan liggen, dan probeer ik het kaartje alsnog terug te sturen naar waar het vandaan gekomen is.

Want behalve dan die zoem/piep-toon tijdens het spelen, werkt Hauptwerk uitstekend met m'n sampleset.
De polyphony komt pas in de buurt van het geel, zodra ik mijn set Kampen geheel open zet.

Ik vind dit echt een goed forum, iedereen denkt met je mee.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 feb 2014 00:00

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Evert-Jan schreef:Bij de Focusrite Saffire wordt niet voor niks een netadapter meegeleverd.
Die moet je dan ook gebruiken; anders is het vragen om problemen ............

@MartijnK, heb je de netadapter aangesloten op de Focusrite Saffire?
En bij het aanzetten van je PC moet ook direct de Focusrite Saffire aangaan, anders initialiseert de Windows driver deze kaart niet goed


Voor de duidelijkheid: Ik heb een Focusrite Saffire zonder de toevoeging Pro 24 DSP. In de handleiding staat dat de voeding kan worden betrokken uit de FireWirebus, mits een 6-aderige FireWirekabel wordt gebruikt en anders moet de adapter gebruikt worden. Dus een vrije keuze.
Ik start eerst de audiodevice en nadat deze is opgestart dan pas schakel ik de PC in. Als ik gelijktijdig aanzet dan meldt Hauptwerk dat geen midi apparaat is gevonden of iets van gelijke strekking.

Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 feb 2014 00:30

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Jan

ik heb dezelfde doos (en ook die handleiding).
Daarin staat ook: POWER REQUIREMENTS: 12v AC @ 1A (blz 22)

Ook nog even op https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394 gekeken. Daar staat:
FireWire 400 (IEEE 1394-1995)
The 6-conductor powered connector, now referred to as an alpha connector, adds power output to support external devices. Typically a device can pull about 7 to 8 watts from the port; however, the voltage varies significantly from different devices. Voltage is specified as unregulated and should nominally be about 25 volts (range 24 to 30). Apple's implementation on laptops is typically related to battery power and can be as low as 9 V



Het is dus een beetje afhankelijk van wat de FW connector op de PC (moederbord of insteekkaart) kan leveren.
Ik wil geen risico lopen en gebruik gewoon de netadapter; nooit een probleem gehad ..........

En MartijnK gebruikt hem ook. Dus deze mogelijke oorzaak kunnen we schrappen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 feb 2014 00:35

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

MartijnK schreef:Want behalve dan die zoem/piep-toon tijdens het spelen, werkt Hauptwerk uitstekend met m'n sampleset.

Martijn

Treedt die zoem/piep-toon ook op bij spelen bij andere samplesets dan Kampen? Bijv. St. Anne of Zurek 5?
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 08 feb 2014 12:02

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Hallo Evert-jan,

Ja, die zoem toon kwam ook voor bij andere sampletset; Vooral zodra het volume hoger werd.

Ik heb het probleem kunnen oplossen met een FireWire 800 PCIe kaart aan te schaffen met de TI-chipset.
Dit raad ik anderen ook aan bij gebruik van de Focusrite Saffire Pro 24 (DSP).
Ik weet natuurlijk niet of dit ook voor andere geluidskaarten geldt, want daar heb ik geen ervaring mee.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2014 22:34

Re: Aansluiten Focusrite Saffire Pro 24 DSP

Bedankt voor de update.
Dat betekent dat de onboard firewire het toch niet kon bijbenen bij veel registers open.
Deze kun je in het BIOS nu disablen.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com