Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Buizen versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2014 19:01

Buizen versterker

Ik draai/luister al vele tientallen jaren muziek, orgel ,klassiek

in de begin jaren speelde ik dit af via een oude buizen versterker, gezien de leeftijd van die bak, kwamen er steeds meer mankementen, totdat ik het zat was, in mijn "domheid" de buizenbak bij het grof vuil gezet :( :( en de eerste Transistor versterker gekocht.

Eigenlijk al die jaren nooit meer terug gestapt naar de buizen.
Omdat de transistors ook steeds beter werden.

sinds hauptwerk ben ik nog meer richting high-end op geschoven, omdat de samplesets ook kwalitatief steeds beter werden/worden.

Nog steeds heb ik een high-end versterker in gebruik voor Hauptwerk.

Nu moet een mens ook eens tevreden zijn met wat hij heeft.

Maar Audio kan net zo verslavend werken als Hauptwerk ;)



nu too the point.

De opgenomen samples worden tijdens de bewerking ontdaan van ruis en bijgeluiden, hoe goed dit ook gebeurd, er gaat toch altijd informatie mee verloren.

Uiteindelijk blijft er een schitterend sampleset over , maar deze samples klinken toch altijd sterieler dan het origineel, en met het origineel bedoel ik in dit geval een cd opname, anders is er geen redelijk vergelijk.

Aangezien ik mijn huidige versterker niet de deur wil wijzen, kwam ik op het idee om een Hybride versterking te realiseren .

Dit resulteerde in een wel heel geslaagd geheel.

Nu kan je in de buizen wereld een paar honderd euro uitgeven en net zo makkelijk een paar duizend :o

de uitdaging was een goedkope kwalitatief goede buizen versterker te vinden.
Mijn keus was gevallen op een buizen voor versterker.
Deze voorversterker kan je uiteraard gebruiken voor passief en actief aangestuurde speakers.

http://www.meetmusic.com/nl/picPop.asp?528_3.jpg

http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=528

Bovenstaande recensie is misschien wat luchtig beschreven maar juist de "kleuring" van de buis geeft de sampleset weer een beetje terug, wat tijdens het filter proces verloren is gegaan.

Als ik de sound kort moet samen vatten, is er meer Headroom waar te nemen, een realistischer hoog en laag.

Ikzelf vind het woord kleuring niet juist, de buis presteerd erg goed, en dit alles voor een redelijke prijs

ik heb hem zelfs bij Verspuy kunnen kopen voor 149 euro.

aangezien het een hybride is kan je zelf mixen en mengen hoeveel buis je wilt hebben.

Deze pre amp word vaak gebruikt als gitaar voor versterker, maar is zeker ook geschikt voor andere instrumenten.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 03 feb 2014 21:27

Re: Buizen versterker

Dag Jan Wim
Welke versterker gebruik je dan?
Ben ook een beetje met versterkers aan het experimenteren.
De een of de andere versterker scheelt nogal in klank,vindt ik.
Ik vindt Yamaha een goeie.Emotiva is ook een goeie vindt ik.
Speakercraft is weer niet zo goed .
Ik will ook nog eens een Harman Kardon proberen als ik een tweedehandse kan vinden met 6 kanalen.Ze verkopen er een die heet 7.1 Channel,maar die is in feite maar 4 kanalen.Ook wel raar.
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2014 21:53

Re: Buizen versterker

pedro schreef:Dag Jan Wim
Welke versterker gebruik je dan?
Ben ook een beetje met versterkers aan het experimenteren.
De een of de andere versterker scheelt nogal in klank,vindt ik.
Ik vindt Yamaha een goeie.Emotiva is ook een goeie vindt ik.
Speakercraft is weer niet zo goed .
Ik will ook nog eens een Harman Kardon proberen als ik een tweedehandse kan vinden met 6 kanalen.Ze verkopen er een die heet 7.1 Channel,maar die is in feite maar 4 kanalen.Ook wel raar.
Pete



Hoi Pete,

ik heb onlangs een zeer zeldzaam exemplaar kunnen kopen van Denon de PMA 970, dit is een pure klasse A versterker van 24Kg.
Gebouwd rond de jaren 80, de versterker is geheel gereviseerd met authentieke onderdelen.

Maar deze gebruik ik als eindversterker, de buizen Amp als voor versterker.

PMA-970---0-me.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 feb 2014 22:10

Re: Buizen versterker

Goeie bak, Jan-Wim, die Denon!

Idd wordt veel naar buizen in de preamp gegrepen, om toch een stukje van die wereld terug te krijgen.

Ik vind het sowieso altijd al knap, dat jij die verschillen hoort....

Omdat ik nou eenmaal uit de wereld van electronica en metingen daaraan kom, moet ik het altijd in konkreet meetbare en dus bewijsbare cijfers zien te vinden!

Een feit is, dat juist in de voorversterking, de huidige opamps dermate specs hebben, dat een goed ontwerp, dat ook vrijwel altijd DC gekoppeld is, hetgeen bij buizen alweer moeilijker is, totaal geen zelf gegenereerde bijdrage aan het geluid geeft. transparant dus.

Het is met name in de vermogensversterking, waar de buis wel iets te bieden heeft, nl zijn "muzikale" vervormingskarakteristieken bij oversturing.
Daarom zie je ze dus nog veel in (bas)-guitaarversterkers, en dichterbij huis, natuurlijk, in de onovertroffen Lesliekasten van de Hammond......
Maar in al deze gevallen, speel je ook werkelijk tot in de vervorming, wat nou juist bij de weergave die wij hier op het oog hebben vermeden dient te worden.

En ook hier geldt weer, dat met name de ontwikkelingen in de power-MOSFET technologie een uiterst lineaire ( idd klasse-A) versterking en veel vermogen mogelijk maken, zonder naar buizen te hoeven grijpen.

|Ik roep dit maar even, gezien de vele mythes die er zijn rond dit onderwerp. Het is vaak pure psychologie, dat mensen naar een versterker met een totale harm. vervorming en slew rate die vele malen slechter is dan tegenwoordig gebruikelijk is, zitten te luisteren, en dan roepen dat ze iets hebben teruggekregen dat er niet meer was........ja dat klopt wel, tis het jaren 60 geluid!!!!

HG

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 feb 2014 22:27

Re: Buizen versterker

Geert schreef:Goeie bak, Jan-Wim, die Denon!

Idd wordt veel naar buizen in de preamp gegrepen, om toch een stukje van die wereld terug te krijgen.

Ik vind het sowieso altijd al knap, dat jij die verschillen hoort....

Omdat ik nou eenmaal uit de wereld van electronica en metingen daaraan kom, moet ik het altijd in konkreet meetbare en dus bewijsbare cijfers zien te vinden!

Een feit is, dat juist in de voorversterking, de huidige opamps dermate specs hebben, dat een goed ontwerp, dat ook vrijwel altijd DC gekoppeld is, hetgeen bij buizen alweer moeilijker is, totaal geen zelf gegenereerde bijdrage aan het geluid geeft. transparant dus.

Het is met name in de vermogensversterking, waar de buis wel iets te bieden heeft, nl zijn "muzikale" vervormingskarakteristieken bij oversturing.
Daarom zie je ze dus nog veel in (bas)-guitaarversterkers, en dichterbij huis, natuurlijk, in de onovertroffen Lesliekasten van de Hammond......
Maar in al deze gevallen, speel je ook werkelijk tot in de vervorming, wat nou juist bij de weergave die wij hier op het oog hebben vermeden dient te worden.

En ook hier geldt weer, dat met name de ontwikkelingen in de power-MOSFET technologie een uiterst lineaire ( idd klasse-A) versterking en veel vermogen mogelijk maken, zonder naar buizen te hoeven grijpen.

|Ik roep dit maar even, gezien de vele mythes die er zijn rond dit onderwerp. Het is vaak pure psychologie, dat mensen naar een versterker met een totale harm. vervorming en slew rate die vele malen slechter is dan tegenwoordig gebruikelijk is, zitten te luisteren, en dan roepen dat ze iets hebben teruggekregen dat er niet meer was........ja dat klopt wel, tis het jaren 60 geluid!!!!

HG


Hoi Geert,

Ook jij hoort het verschil, maar idd met de A klasse, heb je met mosfet geen buis nodig

Maar het mooie van deze pre amp is dat je hem kan mixen naar smaak, elke variant is mogelijk, van weinig tot veel buis

Als je puur een buizenbak als VV neemt dan krijg je automatisch 100% buis! maar nu mix je naar gelieve wat buis sound toe.

Omdat een buis nu eenmaal de karakteristiek heeft tot wat distortion, maar dit is nu juist zo mooi als toevoeging aan het geluid.

Het totale orgel word een fractie brutaler, levendiger. Misschien komt het omdat de buis ook de even harmonischen mengt met het geluid

Maar ik ben het met je eens Geert, het moet niet overdreven worden toegevoegd aan de sound.
Maar juist de toegepaste buis de 12ax7 blijft vrij strak, omdat deze ook de snaren instrumenten goed moet weergeven

De liniariteit blijft voorop staan.

Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 feb 2014 00:53

Re: Buizen versterker

Grappig, Jan-Wim, dat jij de term "brutaler"gebruikt.

Dat is nu net, wat een Hammond met buizenLeslie zo aantrekkelijk maakt. En totnutoe, ondanks knappe benaderingen, heeft nog niemand dat echt digitaal weten te reproduceren.

Terug naar het pijporgel: ik vind met name Anloo, met zijn sterke windruis en aanspraakgeluiden, ook daarom zo fijn spelen, dattie daardoor ook een tikkeltje levendiger, ( brutaler?) wordt.

Maar ik wist nog niet uit eigen ervaring, dat je dat buisgeluid ook zo succesvol voor klassieke orgels kunt inzetten. Weer wat geleerd; kzou het weleens bij je willen komen horen!

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 feb 2014 11:09

Re: Buizen versterker

Interessant die buizen versterker en wat een mooie Denon versterker zeg. Daar kunnen al die ingebouwde versterkers in actieve boxen niet tegen op denk ik.
Hoe zet je het uitgangs niveau van je geluidskaart Jan Wim? Ik weet dat in het verleden in electuur een project heeft gestaan met een passieve preamp (dus alleen een verzwakker d.m.v. weerstanden gesoldeerd op een schakelaar met heelveel schakelpunten)dit omdat de uitgangs niveaus van de cassette decks en tuners zo hoog waren dat het weinig nut had om ze eerst te verzwakken om ze daarna met een preamp weer op te krikken. In veel versterkers worden de ingangs signalen (behalve van de mic. en de pickup) volgens mij niet meer door een preamp geleid maar alleen maar verzwakt door de volume regelaar.De preamp van je geluids kaart kan je niet omzeilen, dat zou de beste optie zijn! dus vraag ik me af in hoeverre je winst behaalt door eerst de preamp versterking in je geluidskaart te verzwakken en het daarna weer op te krikken met een buizen preamp. Je brengt dan toch alleen maar meer circuits aan in je keten. Of zie ik iets over het hoofd?
Had je dan niet beter voor zoiets als deze kunnen gaan met een digitale ingang die je op de digitale uitgang van je geluidskaart kan doorlussen http://www.bax-shop.nl/instrument-voorv ... tails.html

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 04 feb 2014 15:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 feb 2014 12:01

Re: Buizen versterker

Jan, als techneut zie ik zeker, dat jij daar een punt hebt.

Nu hang het er vanaf, of je de toonregeling - die sowieso overbrugbaar is - wilt handhaven. Zo niet, dan kan je toch waarsch de eindtrappen separaat aansturen via een scheidingslinkje achterop de vs??

In dat geval ben ik eerder bang voor te weinig output dan teveel ( van je AudiDevice). Mocht dat idd te weinig zijn, dan kan je dus gebruikmaken van de symmetrische uitgangsspanning, alleen moet er dan wel een inverter tussen. Kan je mooi met een buis doen ( ECC..) haha.

JA, idd zou het NOG fraaier zijn, als zo,n klasse vs een SPDIF ingang heeft, dan sla je een boel over, maar dat hadden ze toendertijd nog niet.

Soms krijg ik weleens zin, om weer een buizenversterker zelf te bouwen. Zijn nog steeds heel goeie onderdelen voor te koop. Maar meer uit nostalgie hoor! En de buizen komen tegenwoordig vaak uit Rusland.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 feb 2014 16:36

Re: Buizen versterker

Loosman schreef:Interessant die buizen versterker en wat een mooie Denon versterker zeg. Daar kunnen al die ingebouwde versterkers in actieve boxen niet tegen op denk ik.
Hoe zet je het uitgangs niveau van je geluidskaart Jan Wim? Ik weet dat in het verleden in electuur een project heeft gestaan met een passieve preamp (dus alleen een verzwakker d.m.v. weerstanden gesoldeerd op een schakelaar met heelveel schakelpunten)dit omdat de uitgangs niveaus van de cassette decks en tuners zo hoog waren dat het weinig nut had om ze eerst te verzwakken om ze daarna met een preamp weer op te krikken. In veel versterkers worden de ingangs signalen (behalve van de mic. en de pickup) volgens mij niet meer door een preamp geleid maar alleen maar verzwakt door de volume regelaar.De preamp van je geluids kaart kan je niet omzeilen, dat zou de beste optie zijn! dus vraag ik me af in hoeverre je winst behaalt door eerst de preamp versterking in je geluidskaart te verzwakken en het daarna weer op te krikken met een buizen preamp. Je brengt dan toch alleen maar meer circuits aan in je keten. Of zie ik iets over het hoofd?
Had je dan niet beter voor zoiets als deze kunnen gaan met een digitale ingang die je op de digitale uitgang van je geluidskaart kan doorlussen http://www.bax-shop.nl/instrument-voorv ... tails.html

Groet Jan



Hoi Jan,

nu de pre amp er tussen hangt , staat de geluidskaart level op max.
de pre-amp gaat zo niet clippen(mits hauptwerk op een normaal, niet gehoor beschadigend niveau speelt ;)

In theorie heb je gelijk, maar het doel van de pre amp in dit geval is niet om te versterken of te verzwakken, het gaat puur om de toevoeging van de buis, en om te testen.

De door jouw genoemde buizen pre amp was me iets te duur, want het is voor mij een probeer traject om een hybride sound te krijgen
tot nu toe bevalt het uitstekend.

ik persoonlijk vind dat er met hybride een beter evenwicht is tussen Even en Oneven Harmonischen.

Maar zoals ik al eerder noemde het is een proef.

De extra schakel in de keten kan ik niet ervaren, uitluisteren als een probleem(misschien wel te meten)

Ik heb wel eens een VST geprobeerd van http://www.voxengo.com/product/tubeamp/
maar dit is echt onzin, zelfs de aller goedkoopste buis doet het nog beter

Het grote voordeel ten opzichte van een !00% buizen versterker is , dat je zelf de mix kan bepalen
dit in tegen stelling tot 100% buis.

Nu haal je net het iets te glad gepolijste soundje, uit de sampleset

Maar Jan je weet een verslaafde HW audiofiel is tot vreemde dingen instaat :lol: :lol: :lol: :lol:

gr

JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 04 feb 2014 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 feb 2014 16:44

Re: Buizen versterker

Geert schreef:Jan, als techneut zie ik zeker, dat jij daar een punt hebt.

Nu hang het er vanaf, of je de toonregeling - die sowieso overbrugbaar is - wilt handhaven. Zo niet, dan kan je toch waarsch de eindtrappen separaat aansturen via een scheidingslinkje achterop de vs??

In dat geval ben ik eerder bang voor te weinig output dan teveel ( van je AudiDevice). Mocht dat idd te weinig zijn, dan kan je dus gebruikmaken van de symmetrische uitgangsspanning, alleen moet er dan wel een inverter tussen. Kan je mooi met een buis doen ( ECC..) haha.

JA, idd zou het NOG fraaier zijn, als zo,n klasse vs een SPDIF ingang heeft, dan sla je een boel over, maar dat hadden ze toendertijd nog niet.

Soms krijg ik weleens zin, om weer een buizenversterker zelf te bouwen. Zijn nog steeds heel goeie onderdelen voor te koop. Maar meer uit nostalgie hoor! En de buizen komen tegenwoordig vaak uit Rusland.


klopt Geert, er is veel verschil in buizen

Maar er zijn gelukkig nog steeds genoeg "oude"buizen te koop

V1, balanced, High Gain enz

Ik zelf vind Mullard een mooie buis kwaliteit prijs, maar dit is dan wel een jonge generatie uit de VS
van Philips en TF zijn er ook nog goede exemplaren.

Maar het gevaar ligt direct op de loer, als je weer terug de buizen wereld instapt, dat daar dan weer bakken met geld naar toe gaan :o

ik zelf heb niet genoeg technische kennis zoals jij Geert, om zelf een buizenbak te bouwen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com