Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

boxen en geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 19 maart 2014 22:03

boxen en geluidskaart

Goedenavond,

Ik wil graag boxen en een geluidskaart met hoofdtelefoon kopen rond de 500 euro.
Is dit haalbaar met een leuk geluid?
Mijn 2e vraag is wat is verstandiger, interne geluidskaart of externe geluidskaart?

mvg

Robert-jan O

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 maart 2014 22:11

Re: boxen en geluidskaart

Robert-jan O schreef:Goedenavond,

Ik wil graag boxen en een geluidskaart met hoofdtelefoon kopen rond de 500 euro.
Is dit haalbaar met een leuk geluid?
Mijn 2e vraag is wat is verstandiger, interne geluidskaart of externe geluidskaart?

mvg

Robert-jan O



Hoi Robert-Jan,

Als je Voor 500 euro een geluidskaart, boxen en hoofdtelefoon wilt kopen dan is het budget te krap, om een redelijk geluid te krijgen voor hauptwerk.

Althans als je alles nieuw koopt,

je kan uiteraard wel 2e hands gaan zoeken binnen dat budget

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 19 maart 2014 22:32

Re: boxen en geluidskaart

Goedenavond,

Bedankt voor uw snelle reactie, maar met welk budget is er wel een redelijk geluid te krijgen? De hoofdtelefoon hoeft niet zo duur te zijn hoor!

mvg

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 19 maart 2014 23:55

Re: boxen en geluidskaart

Een beetje kwaliteit geluidskaart kost nieuw toch wel 200 +. Je kunt uiteraard ook gewoon op marktplaats kijken hiervoor. Ik heb dit ook gedaan. Dat scheelt toch weer heel wat geld. Er staat nu op MP een Focusrite saffire pro 24 te koop voor 195 euro die je miss voor een paar tientjes minder kunt ophalen.

Dit geldt eigenlijk ook voor je speakers. Ik weet niet of je surround wil draaien of dat je alleen front speakers wil opstellen? Op MP staan bv. twee A7 Adam speakers te koop voor 500 euro. Je hebt dan in mijn optiek gewoon een mooi geluid! Je kunt altijd wat later nog rearspeakers aansluiten.
Verder moet je even kijken of je actieve speakers of passieve speakers ga aanschaffen. Als je voor passieve kiest moet je zelf ook nog een versterker aanschaffen...tenzij je er zelf thuis nog een heb staan van een stereo-installatie.

Plus hoofdtelefoon moet je toch denk ik aan een budget gaan denken van tussen de 700 en 800 euro.

Verder zou ik gewoon voor een externe geluidskaart gaan. Zie hiervoor verder het forum waarover al veel is geschreven.

Al met al heel veel opties waar je voor kunt kiezen...Suc6 ermee!

Gr,

Joost

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 20 maart 2014 09:45

Re: boxen en geluidskaart

Goedenmorgen,

Als ik voor de Focusrite saffire pro 24 gaat, heb ik dan nog bepaalde hardware of software nodig op mijn pc? En als ik alleen stereo gaat spelen is deze kaart dan overkill of is deze dan nog steeds aan te raden. Het probleem met surround is dat je dan de advanced Hauptwerk nodig hebt en met stereo nemen de samplesets een stuk minder ruimte in.

Is deze pc geschikt voor hauptwerk?(http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ousPage=lr) ik weet niet of de processor sterk genoeg is.

mvg

Robert-jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 maart 2014 10:52

Re: boxen en geluidskaart

Voor de Focusrite saffire pro 24 heb je een firewire aansluiting op je PC nodig. Die zit niet op laptops.
De driver software wordt meegeleverd met de hardware of is gratis op internet te downloaden (dat is dus niet het probleem).

De PC is ongeschikt; het is 16 MB ram en is een AMD processor. Ook is het een game PC; dat betekent dat de processorkaart overkill is voor Hauptwerk.
Je moet kiezen voor een Intel processor en de PC moet geschikt zijn voor 32 GB ram of meer.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 20 maart 2014 11:51

Re: boxen en geluidskaart

Goedenmorgen,

De firewire zit niet op mijn laptop(zoals gezegd) en ook niet op mijn home pc! en bedoelt u dat de grafische kaart overkill is? Uitbereiding tot 32 gb is niet nodig omdat hauptwerk max 16 gb ondersteund en alles stereo wil spelen en het moet allemaal niet te duur worden. Een nieuwe pc bouwen kost anders gelijk een aardig zakcentje zeker met de goede i7 die geen grafische kaart heeft. Zijn AMD processoren te zwak voor hauptwerk?

mvg

Robert-jan o
Avatar gebruiker

Berichten: 24

Geregistreerd: 08 feb 2013 20:11

Woonplaats: Hooglanderveen

Bericht 20 maart 2014 12:01

Re: boxen en geluidskaart

Robert-jan O schreef: AMD processoren te zwak voor hauptwerk?



Ik gebruik een desktop met een amd 4 core en 8gb. Mijn ervaring is dat mijn amd processor hauptwerk makkelijk aan kan. Mijn probleem zit hem natuurlijk in het aantal gb dat ik niet heb, maar de processor is niet het probleem mits je asio gebruikt maar dat geld geloof ik voor alle processoren

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 maart 2014 12:04

Re: boxen en geluidskaart

Ja ik bedoel grafische kaart, die is overkill (en je betaalt er wel voor en hij maakt ook nog herrie vanwege de ventilatoren die op die kaart zitten).
HW advanced heeft geen beperking in ram gebruik. De basic en free versie wel.
Maar zoals eerder elders op het forum al gezegd: je kunt beter 1x iets goed kopen dan je hele budget over alles verdelen: pc, geluidskaart en boxen en dan in mindere kwaliteit.
Dan zou ik eerder betere boxen kopen en met de laptop blijven werken dan nu ook nog een andere (2e hands) PC erbij kopen.

AMD geeft een mindere polyfonie dan een intel processor (omdat de rekenkundige bewerkingen in de AMD minder zijn). Bij kleine PC's (minder ram) geeft dat niet want dan heb je dat ook niet altijd nodig. Bij grotere orgels en meer ram heb je dat wel nodig.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 maart 2014 12:10

Re: boxen en geluidskaart

Dirk G schreef:de processor is niet het probleem mits je asio gebruikt maar dat geld geloof ik voor alle processoren

inderdaad, asio heb je ook nodig bij intel processors. Dit komt omdat het standaard Windows audiocircuit te veel vertraging geeft (en speel je op een pneumatisch orgel)
Door de asio driver te gebruiken passeer je dit windows circuit
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 maart 2014 16:52

Re: boxen en geluidskaart

Hadie Robert Jan! Toevallig; mijn zoon heet ook zo!

Even meegekeken; allemaal goede adviezen natuurlijk! Maar kwilde TOCH even kwijt, dat ik, naast een I7 Bakbeest PC, ook HW op een bescheiden laptopje heb draaien, een Toshiba met i3 processor waarvan ik het geheugen naar 8Gig heb uitgebreid, meer kan hij niet aan.
En dan heb ik er een MOTU microbook II aanhangen, om het allemaal klein te houden. Gewoon USB dus.
Als ik dan bv BWV 528 speel, op Caen, ( jawel!...16 bits natuurlijk, en met afgekapte release tails waarna convolution reverb toegevoegd), dan komt de meter voor processorbelasting nog lang niet in het rood.
Ook totaal geen polyfonie-beperkingen; 3 klavieren gekoppeld en flinke plenums ingesteld...

Ik wil maar zeggen: ook met een bescheiden budget kan je al heerlijk spelen!! Kom anders eens kijken als je het niet gelooft.

Goedemiddag.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 maart 2014 15:20

Re: boxen en geluidskaart

In mijn eerste Hauptwerkset-up heb ik de audio voor ruim EUR 300 voor elkaar kunnen krijgen. EMU0404 USB geluidskaart voor een kleine EUR 100, en Swans MKII speakers voor ruim EUR 200. Beiden waren wel tweedehands.

Het geluid was goed, beter dan bij veel andere mensen waar ik kwam. Hoe je je speakers opstelt maakt namelijk gigantisch veel uit. Stel ze helemaal vrij op, op enige afstand van muren, kasten etc. Zet ze op of net boven oorhoogte, en op 1-1.5 meter afstand in een gelijkzijdige driehoek met je luisterpositie. Met een beetje geluk heb je dan beter geluid dan mensen die hun dure boxen laag wegzetten of wegwerken in een kast.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 maart 2014 19:14

Re: boxen en geluidskaart

In mijn eerste Hauptwerkset-up heb ik de audio voor ruim EUR 300 voor elkaar kunnen krijgen. EMU0404 USB geluidskaart voor een kleine EUR 100, en Swans MKII speakers voor ruim EUR 200. Beiden waren wel tweedehands.

Het geluid was goed, beter dan bij veel andere mensen waar ik kwam. Hoe je je speakers opstelt maakt namelijk gigantisch veel uit. Stel ze helemaal vrij op, op enige afstand van muren, kasten etc. Zet ze op of net boven oorhoogte, en op 1-1.5 meter afstand in een gelijkzijdige driehoek met je luisterpositie. Met een beetje geluk heb je dan beter geluid dan mensen die hun dure boxen laag wegzetten of wegwerken in een kast.[/



hoi Jos,

Ben het gedeeltelijk eens, met een low budget 2e hands kan je inderdaad een redelijk goed setje maken

dat de speakers op oorhoogte moeten staan is waar, maar dan alleen de tweeter, dus niet het Mid/laag op oorhoogte.
eigenlijk moet je als de tweeter en de woofer in een rechte lijn staan, zelfs de speaker kantellen, zodat de conus van de tweeter in 1 lijn staat met die van de woofer, zodat er geen tijds verschil optreed.
dit kan door een schuin baffle, een full range speaker, of een dubbele conus(KEF) gebruikt laats genoemde veel
vrij opstellen hoeft niet per definitie, als je een basreflex kast heb met de poort aan de achterzijde dan is enige ruimte tot muren wel gevraagd, om het laag niet te beinvloeden.

Maar bij een gesloten kast mag je gerust deze, nagenoeg tegen een wand plaatsen

inbouwen is eveneens geen probleem als je met de Bafflestep rekening houd.

juist een gelijk zijdige driehoek moet je soms vermijden

de juiste afstand is de hart op hart afstand van je speakers bepalen, dan deze indraaien richting de luisterpositie,
en dan zover indraaien dat het denkbeeldige snijpunt ruim voor je gezicht plaats vind.

houd je exact een gelijkzijdige driehoek aan dan veranderd het centrum, en word de sweetspot "enger"

dan bevind je jezelf achter het snijpunt in de zogenaamde sweetspot, deze word dan ruimer, en dieper
het geluidsbeeld moet zich dus totaal hebben opgebouwd voor je gezicht, en niet ergens in je hoofd of er achter


sweetspot.jpg



gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 maart 2014 20:11

Re: boxen en geluidskaart

Hi Jan-Wim, ik leer graag meer van je: wat bedoel je met de baffle-step?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 maart 2014 22:29

Re: boxen en geluidskaart

De baffle step is de correctie om het rondstralend effect bij lage tonen te corrigeren

de golflengte die overeenkomt met de breedte van de baffle, kan een vrij serieuze dip veroorzaken in het laag. Dat zou op kunnen lopen tot -6dB.
dus als je een speaker strak inbouwt in een kast zal je soms een correctie moeten uitvoeren, omdat de zijwanden van de kast gaan mee tellen als baffle.

Dit is al deels op te lossen door de baffle te voorzien van facetten, dit werkt al goed
bij mijn eigen speakers heb ik zowel de tweeter als de woofer voorzien van facetten

Dus zolang je speaker speaker behuizing ziet (DAAROM IS MET NAME DE BREEDTE ALTIJD AL BEPALEND VOOR HET AFSTRAAL GEDRAG)

heel simpel uitgelegd blijft het geluid aan je speakerkast hangen totdat het de zijkant bereikt heeft
dit los je nogmaals op door deels de kast te voorzien van ronde hoeken, en facetten

ook kan je corrigeren met een correctie netwerkje

dit kan je toepassen op alle speakers, je moet echter wel weten wat je doet
zonder een simulatie en meten is er eigenlijk geen goed resultaat te boeken.

kijk maar eens voor de gein naar mijn laatste meting op mijn voorstel topic
daar zie je een zowat een rechte curve die er erg strak uit ziet, dit kan je maar moeilijk evenaren met een fabrieks speaker.

heb je nog meer vragen brand maar los, ik heb de afgelopen jaren veel kennis op gedaan met het bouwen en verbeteren van speakers,

ook met het modificeren van bestaande speakers kan je al een groot merkbare verbetering aanbrengen. door bestaande filters te update/vervangen
inwendige demping aanpassen, dit zijn allemaal waarde volle tweaks

hier nog wat voorbeelden van berekeningen hoe je een bafflestep corrigeert.




gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 maart 2014 02:06

Re: boxen en geluidskaart

Haha, dit gaat veel te ver voor de beginnende RJ...... :shock:

Maar Jan-Wim, het moet gezegd, je hebt je akoestische huiswerk goed gemaakt!

Nog even richting RJ: ben je er nog? Na al die overkill van technische details??

Omdat er in decaelgemeendecadviezen niet altijd konsekwent in de lijn van het low-budget wordt gesproken, hier nog even wat punten back to earth:

1. Neem een externe USB audio device. Die past overal op, en de firewire aansluitingen zijn btje op zn retour, zeker in de low budget sfeer.
2.Als je er geen budget voor hebt, neem dan liever GEEN speakers!!! En investeer in een goede koptelefoon, das ook nooit weg als je later toch eens wilt studeren in de kleine uurtjes.
Deze kan je gewoon op de koptel uitgang van de audio device aansluiten.

Toedeloe!

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 23 maart 2014 00:37

Re: boxen en geluidskaart

Goedenavond allemaal,

Bedankt voor het harde meedenken en hooggaande technische snufjes :D .
De geluidskaart die ik nodig heb is voor stereo omdat er voor surround geen plaats is. En voor eventuele uitbreiding naar 4 boxen i.p.v. 2 is dat dat ook mogelijk? en produceert de usb geluidskaart een goed goed geluid ter vergelijking met de firewire verbinding? Want dat scheelt veel is de aanschaf kosten van de pc. over de koptelefoon was ik ook al uit, want speakers zijn niet heel goedkoop.

mvg

Robert-jan O
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 maart 2014 02:11

Re: boxen en geluidskaart

USB of Firewire maakt niets uit kwa geluidskwaliteit. Die wordt in eerste instantie bepaald door het soort D/A omzetter.

Voor 4-kanaals moet je dus een audio device hebben die 4 OUT kanalen heeft, plus regelbare koptel uitgang.

bv: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html

Je moet dus opletten, dat je een unit met 4 kanalen out PLUS midi interface neemt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 apr 2014 13:11

Re: boxen en geluidskaart

Geert schreef:Je moet dus opletten, dat je een unit met 4 kanalen out PLUS midi interface neemt.


Waarom Geert? is dat ook nodig als je een midikabel tussen je orgel en pc hebt?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 apr 2014 21:46

Re: boxen en geluidskaart

Jaap280,

Het ging hier geloof ik om iemand die nog geen spullen heeft. Als je reeds een losse Midi-naar USB interface op je PC hebt aangesloten, hoef je natuurlijk geen Midi op je geluidskaart te hebben.

O ja, Robert-Jan, als je dit nog leest, die vraag die je mij gesteld had, over die Audio-interface keuze, daar vergat ik nog bij te vertellen, dat de Behringer dus symmetrische uitgangen heeft, en de ESI gigaport NIET.......

Dit is vooral belangrijk als je evt aktieve boxen wilt aansluiten; die hebben over het algemeen ook symmetrische ingangen, en dat geeft dan een zeer storingsvrije verbinding.
BOVENDIEN: ben je dus, als je een asymmetrische uitgang op een symmetrische ingang aansluit, wat op zich wel mogelijk is, dus de helft van je signaal kwijt, daas dus 6 dB. En aangezien de ingangsgevoeligheid van de aktieve box is afgesteld op die symmetrische ingang, kan je dus zomaar te weinig signaal hebben voor een mooie uitsturing.

Dus: voor HW doeleinden altijd een audio device met symmetrische uitgangen nemen!!

Als je een gewone audio versterker voor de weergave gebruikt, heeft die een asymmetrische ingang. Je verbindt dan dus een symmetrische uitgang ( waar je dan slechts de helft van gebruikt) met een asymm ingang. Dit gaat prima.

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com