Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

resonanties en hoe te corrigeren?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 01 apr 2014 09:58

resonanties en hoe te corrigeren?

In mijn kleine (voormalige gararge) heb ik erg veel moeite om dit orgel goed en zuiver te laten klinken.
Veel resonantie en voor mij de vraag of een toon van een register die bijgesteld moet worden in elke combinatie op verschillende manieren moet worden aangepast.
B.v. de centrale C van RW oct 8 is in comb.II te hard. Als ik die zachter zet , heeft dat gevolgen voor de andere combinaties of de comb met de trem.
Door de veelheid van correcties die ik moet doen raak ik de weg kwijt. Hoe structureel dit aan te pakken?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 01 apr 2014 10:48

resonanties en hoe te corrigeren?

Als ik het goed had was dit gisteren ook het geval. De centrale C. Ik weet niet meer precies welk register dit betrof. Zou ook kunnen liggen aan de kleine huiskamer waar het orgel in stond. Ik lees dat jouw garage ook klein is Tammo? Misschien dat het dan daar aan ligt.

Ik heb het zelf ook gehad bij mij thuis met de fluitbas ( utrecht ) in het pedaal bij de C.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 apr 2014 11:17

resonanties en hoe te corrigeren?

Tammoschut schreef:In mijn kleine (voormalige gararge) heb ik erg veel moeite om dit orgel goed en zuiver te laten klinken.
Veel resonantie en voor mij de vraag of een toon van een register die bijgesteld moet worden in elke combinatie op verschillende manieren moet worden aangepast.
B.v. de centrale C van RW oct 8 is in comb.II te hard. Als ik die zachter zet , heeft dat gevolgen voor de andere combinaties of de comb met de trem.
Door de veelheid van correcties die ik moet doen raak ik de weg kwijt. Hoe structureel dit aan te pakken?

Tammo


Hoi Tammo

de beste remedie is toch Arc2 roomcorrectie. Je hebt in een keer je ruimte gecorrigeerd voor al je samplesets!!
Je hoeft dan niet meer te intoneren voor je ruimte resonanties maar alleen nog voor je smaak.
Maakt het intoneren een stuk eenvoudiger en het gehoormatige resultaat een stuk beter.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 01 apr 2014 12:50

resonanties en hoe te corrigeren?

Hoi Jan,

ik hoopte al dat je zou reageren. Ik denk ook dat ARC het enige echte antwoord is hierop.

Eigenlijk zou het mooi zijn als er hiervoor een Nederlandse stap voor stap handleiding (incl. schermprintjes) hier op het forum zou staan als 'sticky' post want in principe zou iedereen naar mijn idee hiermee gebaat zijn.
Ik heb het pakket zelf ook aangeschaft via André Bovenschen maar eerlijk gezegd nog niet echt iets mee gedaan omdat het 'inregelen' i.c.m. Reaper toch wel even lastig is.
Dus ja, zelf zou ik er ook mee geholpen zijn :oops:

gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 apr 2014 13:57

resonanties en hoe te corrigeren?

Hoi Christian

Ik wil wel een keer een stappenplan voor Arc maken maar gaat nu een beetje lastig omdat wij met een verbouwing bezig zijn en mijn orgel met een laag folie is afgedekt. Opzich kan je makkelijk zelf proberen met Reaper en Arc als je bijv. van Hauptwerk de 4e configuratie gebruikt. dan kan je naar hartelust experimenteren en de rest van je configuraties blijven intact. Mocht het dan niet lukken dan kan je altijd spelen met de 1-3 configuraties.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 apr 2014 15:58

resonanties en hoe te corrigeren?

Christian, ik heb een tijdje geleden al eens samen met Johan het installeren en gebruiken van Reaper doorgenomen, icm een reverb plug-in.
ARC is dus gewoon een andere plug-in, dus daar komen Johan en jij wel uit.

Vervolgens is het dan een kwestie van inregelen van ARC volgens diens gebruiksaanwijzing.

HG

Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 01 apr 2014 18:56

resonanties en hoe te corrigeren?

In tegenstelling tot verschillende typen near field speakers van diverse fabrikanten heb ik bij de nu in gebruik zijnde rondstralers nog bij niet één sampleset een correctie hoeven toepassen!

Je zou dan denken dat er naast het toepassen van extra software ook met een ander type speakers, in mijn geval rondstralers, een goed resultaat te behalen valt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 apr 2014 19:01

resonanties en hoe te corrigeren?Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2

Peter, dan ben ik wel benieuwd hoe bij jou de frequentieresponscurves eruit zien. Heb je die al eens gemeten?

En wat voor type ruimte heb je?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 apr 2014 21:10

resonanties en hoe te corrigeren?

Peter schreef:In tegenstelling tot verschillende typen near field speakers van diverse fabrikanten heb ik bij de nu in gebruik zijnde rondstralers nog bij niet één sampleset een correctie hoeven toepassen!

Je zou dan denken dat er naast het toepassen van extra software ook met een ander type speakers, in mijn geval rondstralers, een goed resultaat te behalen valt.


Ook ik ben er van overtuigd , dat het speaker ontwerp absoluut bijdraagt aan het wel of niet corrigeren.
als voorbeeld zie mijn gemeten curve, in dit geval doet ARC echt niet veel meer, haast eerder minder omdat Arc niet sterk in het laag is.
Naamloos.jpg


De freqeuntie curve is gemeten vanaf de orgelbank, inmmiddels heb ik mijn huidige Genelecs weg gedaan, die diende bij mij als surround.
Maar als ik die op de zelfde locatie zetten als mijn huidige front speakers dan moest ARC echt stevig ingrijpen.

en dit alles in de exact zelfde ruimte.

Maar nogmaals niet iedereen heeft een gunstig akoestisch klimaat, en ik heb met eigen oren ook kunnen constateren dat Arc echt het verschil maakte tussen een wir war van tonen. en een super strak volgbaar geluidsbeeld.

dus een beoordeling en meting blijft per locatie nodig.

als je denkt dat iets goed klinkt kan je met een meting weleens zwaar bedrogen uitkomen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 apr 2014 21:14

resonanties en hoe te corrigeren?

Cribo schreef:Hoi Jan,

ik hoopte al dat je zou reageren. Ik denk ook dat ARC het enige echte antwoord is hierop.

Eigenlijk zou het mooi zijn als er hiervoor een Nederlandse stap voor stap handleiding (incl. schermprintjes) hier op het forum zou staan als 'sticky' post want in principe zou iedereen naar mijn idee hiermee gebaat zijn.
Ik heb het pakket zelf ook aangeschaft via André Bovenschen maar eerlijk gezegd nog niet echt iets mee gedaan omdat het 'inregelen' i.c.m. Reaper toch wel even lastig is.
Dus ja, zelf zou ik er ook mee geholpen zijn :oops:

gr. Christian



Hoi Christian,

Ik wil je wel helpen met ARC en Reaper is op zich niet gek veel werk

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 apr 2014 21:26

resonanties en hoe te corrigeren?

Ik zou in deze discussie over type luidspreker en software nog willen zeggen;
:idea: Luisteren doe je met je oren :idea:

menig 'audiofiel' doet het echter (ook vooral) met de ogen

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 apr 2014 21:40

resonanties en hoe te corrigeren?

Jan schreef:Ik zou in deze discussie over type luidspreker en software nog willen zeggen;
:idea: Luisteren doe je met je oren :idea:

menig 'audiofiel' doet het echter (ook vooral) met de ogen

Jan



Hoi Jan,

ik ben er van overtuigd dat er niets zo bedrieglijk is als oren,
onze oren zijn nu eenmaal niet in staat om het hele spectrum van 20Hz tot 20Khz linear te beoordelen

we denken dat we daar toe in staat zijn en ons brein vult zelfs soms het ontbrekende aan, denk aan psycho akoestiek.

je moet de proef op de som maar eens nemen, als je denkt dat iets audiofiel korrekt klinkt om er dan een waterfall van te maken, of een curve meting, ik denk dat je schrikt.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 apr 2014 21:57

resonanties en hoe te corrigeren?

Jan Wim schreef:
Jan schreef:Ik zou in deze discussie over type luidspreker en software nog willen zeggen;
:idea: Luisteren doe je met je oren :idea:

menig 'audiofiel' doet het echter (ook vooral) met de ogen

Jan



Hoi Jan,

ik ben er van overtuigd dat er niets zo bedrieglijk is als oren,
onze oren zijn nu eenmaal niet in staat om het hele spectrum van 20Hz tot 20Khz linear te beoordelen

we denken dat we daar toe in staat zijn en ons brein vult zelfs soms het ontbrekende aan, denk aan psycho akoestiek.

je moet de proef op de som maar eens nemen, als je denkt dat iets audiofiel korrekt klinkt om er dan een waterfall van te maken, of een curve meting, ik denk dat je schrikt.


gr

JW


Dit is nou exact wat ik bedoel: Als je tevreden bent over wat je hoort, waarom zal je allerlei meetapparatuur aan laten rukken om te bewijzen dat je oren ongelijk hebben..... Het enige wat je daarmee bereikt is teleurstelling, gevolgd door een lege portemonnee.

Als je niet tevreden bent met wat je hoort dan is het natuurlijk een ander verhaal. Ik heb niets tegen ARC, of het inzetten van vele eurie's aan versterkers, kabels en speakers, maar ik vind dat je ook een keer tevreden zou moeten kunnen zijn.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 apr 2014 22:31

resonanties en hoe te corrigeren?

Jan schreef:Ik zou in deze discussie over type luidspreker en software nog willen zeggen;
:idea: Luisteren doe je met je oren :idea:

menig 'audiofiel' doet het echter (ook vooral) met de ogen

Jan


Beste Jan, als je een pagina terugkijkt, dan zie je dat deze discussie is begonnen met iemand die ontevreden is over het geluid.

Andere mensen zijn tevreden(er). Kunnen ze ook mij tevreden maken? Behalve allerlei subjectieve oordelen is het dan goed om ook wat objectieve meetwaarden te hebben.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 apr 2014 22:59

resonanties en hoe te corrigeren?

Hoi Jan

Natuurlijk als je tevreden ben dan laat je het zo, maar zoals Jos al aangaf is de discussie ontstaan doordat Tammo niet geheel tevreden is. Ik denk dat veel Hauptwerkers al redelijk snel tevreden zijn als het allemaal gewoon aardig klinkt. Zij zullen ook nooit veel investeren in een wat betere geluidsinstallatie. Er is ook een groep hauptwerkers die het leuk vinden om ook te proberen een optimale geluidsweergave te realiseren ik reken mijzelf en Jan Wim daar o.a. toe. Ook dit is een onmisbaar deel van onze hobby en dat is nou juist het leuke van Hauptwerk dat de gebruikers groep zo divers is en dat je heel veel kanten op kunt.
In een kever rijd je net zo makkelijk van den Haag naar Utrecht als met een Porsche Panamera alleen die Porsche rijd wel veel lekkerder

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 apr 2014 23:19

resonanties en hoe te corrigeren?

Ik werd getriggerd om te reageren omdat Peter schreef dat hij met de rondstralers een prima resultaat boekte zonder aanvullende, laat ik het maar noemen, 'signaalbewerking', met daaropvolgend de reactie van Josq en Wim Jan.

In die reactie's werd meetapparatuur en software noodzakelijk verondersteld om de rondstralers na te meten, blijkbaar in de veronderstelling dat het niet mogelijk zou zijn om een goed geluid te kunnen HOREN zonder dat dit ZICHTBAAR zou zijn.

Overigens gaat het onderwerp in de basis over een orgel in Apeldoorn......

Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 apr 2014 23:51

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

Ik geloof van harte dat mensen tevreden mogen zijn als ze hun orgelklanken helemaal geweldig vinden. Maar ga ik dat zelf ook vinden? Even bij elkaar langskomen is niet zo makkelijk. Een grafiekje met objectieve meetwaarden is dan een waardevol alternatief.

Het wachten is op de 3d-printer die andermans luisterruimte kopieert. Zolang die nog niet is uitgevonden, kan ik m'n oren moeilijk gebruiken in forumdiscussies over audiokwaliteit.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 apr 2014 01:08

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

Hafyn, wakkere mensen!! Altijd weer leuk dit te volgen.

Teneinde de kruistocht naar absoluut geluid van de heren Jan-Wim, en Jan L., die helaas flink in de papieren gaat lopen, enigszins te relativeren, moet ik altijd denken aan een beroemd dirigent, die thuis een heel mager pickupje had om muziek te draaien.

Ik was zelf reeds voor mijn 20ste levensjaar druk aan het experimenteren met geluidsweergave; er was toen nog geen stereo, en wat een sensatie toen de beide Hilversumse zenders werden ingezet om ons daarvan een voorproefje te geven!

Ik zal jullie verder het verhaal van mijn levenslange zoektocht naar de heilige graal van geluidsweergave besparen, om te konkluderen, dat de INHOUD, ook wel BELEVING genoemd, toch behoorlijk los staat van het hebben van hele dikke induktievrije, zuurstofloze lsp kabels. En dan kan je dus het beste je ogen sluiten. Zie je ook geen grafieken en tabellen meer......

Natuurlijk moet de weergave ook voor mij WEL aan enkele minimumeisen voldoen, zoals geen stoorsignalen, geen hinderlijke reflekties, voldoende dynamisch bereik van de weergevers, en zo min mogelijk kleuring.

Interessant, die rondstralers, dat ze dus de eigenresonantie van de ruimte minder sterk aanstoten. Dit lijkt mij ook logisch, omdat de geluidsgolf zich in alle richtingen beweegt, en dus minder energie overblijft richting de gewraakte wanden! ( is niet erg wetenschappelijk onderbouwde opmerking).

Maar niets is gratis: het gaat ten koste van een zekere mate van "presence" ( wat dat is, kan je opzoeken).
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 apr 2014 10:00

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

hoi Geert
Geert schreef:Hafyn, wakkere mensen!! Altijd weer leuk dit te volgen.

Teneinde de kruistocht naar absoluut geluid van de heren Jan-Wim, en Jan L., die helaas flink in de papieren gaat lopen, enigszins te relativeren,.


Dat flink in de papieren lopen valt wel mee. Ik heb dan wel nieuwe Kefboxen en een RME Ucx aangeschaft en ARC2 249€ ,mijn computer is up to date maar voor de rest draai ik met de Yamaha receiver die ik over had uit mijn oude installatie en heb ik de sub 2e hands gekocht. Verder ben ik na mijn overstap op Hauptwerk gewoon op mijn Johannus console door blijven spelen en staat er niet zo'n kostbare trendy Noorlander van meer dan 10000€ in mijn kamer . Het meeste geld zit in de Hauptwerk licentie en de samplesets. Dit even om je opmerking een beetje te relatieveren.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 apr 2014 11:29

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

Ok, Jan! Die Johannus Rembrandt van jou, das ook een klasse-console hoor, vind ik. En zeker als je ziet, wat er eigenlijk in zo,n type Noorlander kast zit: vooral veel lucht!

Idd, ondanks dat jij redelijk veel aan je hobby kunt besteden, heb je nmm goede keuzes gemaakt, waarbij je niet altijd de oude spullen hoefde af te voeren ( op die Yamaha dan: die past nog steeds niet in ons huisje...haha). De Kefjes van jou oogsten hier nog steeds veel bijval trouwens! Zozeer zelfs, dat ik er laatst nog vijf stuks bij mijn zoon heb geinstalleerd.

Maar het is een bekend gegeven, dat een lineaire curve van geluidsverbetering helaas gepaard gaat met een exponentieel toenemende curve van Euro,s.....

Vroeger, in de tijd van de fysieke geluidsdragers ( LP,s CD,s), was men vaak op zoek naar een bevredigende balans zijn tussen investering in app en de omvang van je kollektie.

Dit gaat misschien nu ook op voor het HW-gebeuren. Dus het type en kwaliteit van je samplesets die dan weer mede bepalen wat je voor de weergave en het bespelen wilt neerzetten.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 apr 2014 12:46

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

Hoi Geert

Dat neemt niet weg dat ik toch wel aan upgrading denk van mijn versterker omdat ik dat nu als de zwakste schakel zie. Ik ben me een beetje aan het orienteren op puur digitale versterking zie mijn topic over de Nuforce het is geen klasse d versterker die trouwens helemaal niet digitaal zijn. De Nuforce is volledig digitaal en net voor de speaker uitgang vind pas conversie plaats. Ik ben benieuwd naar jou mening daarover.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 02 apr 2014 19:23

Re: resonanties en hoe te corrigeren?Haëzerkerk, Apeldoorn (

josq schreef:Peter, dan ben ik wel benieuwd hoe bij jou de frequentieresponscurves eruit zien. Heb je die al eens gemeten?

En wat voor type ruimte heb je?


Dag Jos,

Hierbij een meting van de speakers. Niet bij mij thuis, maar wel in normale huiskamer omstandigheden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 apr 2014 19:44

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

Hoi Peter

Tussen 50hz en 110hz zie je een verschil van 11db om daarna weer rond de 200hz met 8db te zakken. Ik denk dat je dat zeker wel hoort en dat dat voor een kritisch oor toch wel aanleiding geeft om wat te intoneren. Wat me verder opvalt is dat het allemaal geleidelijker gaat en ik denk dat dat inherent is aan rondstralers.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 apr 2014 20:18

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

hoi Tammo,

ben je er nog na al dit meet geweld ;) ;) ;) ?

ik kan me herinneren dat jouw orgel ruimte in een garage stond???

met weinig ruimte om je plafond aan te pakken.

wat je ook kan overwegen is om de wand achter je te voorzien van akoestische isolatie(glaswol, nieuwe type steenwol is ook erg goed)
ik heb dit vorig jaar bij een kennis gedaan, een frame met daartussen wol, en afgewerkt met speakerdoek.
dit hielp al extreem veel.

Maar ik denk dat de al eerder genoemde ARC toch het goedkoopste uitvalt, met de minste belasting mbt je ruimte
alleen heb je dan wel extra software nodig op je pc zoals reaper en Arc

Maar als je een akoestisch wandje wilt, en jij koopt de materialen, dan wil ik het wel geheel kosteloos voor je komen maken.

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 02 apr 2014 20:32

Re: resonanties en hoe te corrigeren?

Dag Jan,

Ik denk dat het in het door jouw genoemde gebied (groot octaaf tot ongeveer de A van het klein octaaf voor de 8 voets registers) wel meevalt met het horen /waarnemen van het verschil.

Om dat vast te stellen zal een meting bij mij thuis uitgevoerd moeten worden. Voorlopig ben ik een tevreden speler met de huidige opstelling.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com