Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speaker werkt niet meer, advies?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 apr 2014 08:51

Speaker werkt niet meer, advies?

Ik heb een 3e-hands speakerpaar, een M-audio DSM3. Een van de twee werkt sinds korte tijd niet meer. Het blauwe ledje dat gaat branden wanneer je de speaker aanzet, haperde eerst. Nu doet ie het helemaal niet meer. Ik schijn niet de enige te zijn met dit probleem: http://community.m-audio.com/m-audio/to ... ed_working

Hoe kan ik hier het beste mee verder? Zijn er in NL audioprofessionals te vinden die dit mogelijk kunnen repareren?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 apr 2014 11:14

Re: Speaker werkt niet meer, advies?

Zoals je ook al in dat topic kunt lezen, begint een reparatiebedrijf niets zonder schema,s
En gezien de complexiteit van dit apparaat, zou je er ook een service-handbook bij willen hebben.

Heb je al de diverse zo te zien schuif-schakelaars eens flink heen en weer gehaald?? Staat er wel netspanning op?? ( defect nets snoer). Hoor je bij het inschakelen met je oor tegen de lsp een inschakelverschijnsel, en evt zeeer zacht ruisen??

Het KAN gewoon de voeding zijn natuurlijk. Maar aangezien OOK het analoge audiogebeuren ( tot aan de eindversterkers) in het digitale domein wordt afgewikkeld, is ook een voor de hand liggende konklusie dat daar iets mee mis is, en dat betekent vaak, naast het hebben van voldoende documentatie, dat complexe special IC,s defekt zijn, die dan weer moeilijk te verkrijgen zijn, en eigenlijk ook bijna niet zijn uit te solderen. Dat betekent dan in zo,n geval het vervangen van een complete ( sub-) print.

Een hobbyist zou dan geneigd zijn, het "gemakkelijke"gedeelte, nl 2 eindversterkers en voeding, te laten zitten, en er zelf een analoog trapje voor te ontwikkelen, voorzien van een scheidingsfilter en een paar toonregelaars. Ik zie het schema zo al voor me, maar gezien mijn beperkte tijd ga ik er helaas niet aan beginnen.

Vreemd, dat M-Audio krijgt bij mij zo wel een deuk......

HG

Geert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 apr 2014 11:33

Re: Speaker werkt niet meer, advies?

Netsnoer heb ik getest, dat is het probleem niet. Zekering is intact. Geen inschakelverschijnselen hoorbaar. Als ik de stekker erin stop hoor ik wel een zacht gekraak bij de aansluiting, zoals je dat ook hebt wanneer je een stekker half in een stopcontact stopt. Het heen en weer halen van de schuifschakelaars haalt ook niets uit.

Is het dan niet gewoon de voeding? Bij een kapot IC zou je toch nog wel inschakelverschijnselen moeten horen?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 apr 2014 00:06

Re: Speaker werkt niet meer, advies?

Ik las in de link dat de blauwe LED te maken heeft met analoge versus digitale ingang gebruik.
Wel gecontroleerd dat deze schakelaar correct staat?
Als de LED nu helemaal niet meer brandt, is het niet onwaarschijnlijk dat het in de voeding zou kunnen zitten. Het bewegen van de steker in de speaker behoort niet te leiden tot een soort van elektrisch geknetter... Er zou ook iets aan de binnenzijde -nabij de voedingsentree- een probleem kunnen zijn, bijvoorbeeld een los contact.
Je gaf aan dat de zekering niet defect is, klemt de zekering wel goed in de houder?

Succes er mee,

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 apr 2014 09:25

Re: Speaker werkt niet meer, advies?

Hi Jan, dank. Deze schakelaar staat correct, de blauwe led moet groen worden bij gebruik van de digitale ingang.

De zekering klemt goed.

Denk je dat het wijs is om zelf de speaker op en te maken voor een diagnose of zou je dat echt moeten overlaten aan een professional?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 apr 2014 11:38

Re: Speaker werkt niet meer, advies?

Openmaken doe je alleen als je enige kennis van elektronica / elektrotechniek hebt en een eventueel los contact ook kan lokaliseren en repareren.
Heb je er geen ervaring mee of kennis van, zou je er beter afblijven.
Maar als het alternatief 'weggooien' zou zijn, dan kan je allicht een poging wagen.
Denk wel aan de veiligheid, uit ervaring weet ik dat de netspanning een vervelend gevoel geeft in je vingers en elleboog en dat is dan de minst erge variant.....

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com