Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Actieve of passieve speakers?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 05 mei 2011 10:10

Actieve of passieve speakers?

Is het gebruik van actieve speakers bij HW aan te raden? Of kun je ook volstaan met een paar goede zuilluidsprekers van bijvoorbeeld Kef? Als ik kies voor actieve speakers, wat is dan aan te raden?

Chiel Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 mei 2011 12:00

Re: Actieve of passieve speakers?

Hallo Chiel Jan,

My 2 cents:

Bij een passieve speaker is er geen 'relatie' tussen versterker en speaker. Ze kennen elkaar niet. Bij gewoon gebruik is dat geen probleem. Ik heb zelf de indruk dat Hauptwerk niet onder 'gewoon gebruik' valt. Ik heb tenminste al 2 paar passieve boxen opgeblazen :oops:

Bij een actieve monitor is die afstemming er wel. Inclusief een overbelastingsbeveiliging. Bovendien komt die afstemming je geluidsweergave zeer ten goede.

Kortom: uiteindelijk wil je actieve montoren. Maar er is natuurlijk geen probleem als je begint met wat je hebt.
Even opblazen en die actieve komen vanzelf :D

Aan te bevelen is:
- een goede actieve subwoofer
- 4 actieve monitoren op een meerkanaals geluidskaart.
Als je een goede subwoofer hebt kun je bij de monitoren daar rekening mee houden. Sommige willen graag vanaf heel laag tot hoog goed weergeven. Dat kan eigenlijk niet en daarom is het al snel een compromis-geluid (in vergelijking toch wat dik/muddy). Zelf heb ik zo 2 Alesis M1 620 monitoren.

Ik heb ook goede ervaringen met monitoren die (pas) beginnen bij 70 Hz, maar wel tot in het heel hoge heel transparant en helder zijn: uit de Tannoy Reveal serie. Daar staan er 2 van achter mij. Aanbevolen!

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 05 mei 2011 12:16

Re: Actieve of passieve speakers?

Hoi Anton,

Bedankt voor je tips! Uiteindelijk ontkom ik dus niet aan actieve spakers. Maar goed, eerst maar eens mijn B en W opblazen :lol: :lol: Voorlopig wil ik toch eens proberen of dat bevredigend werkt. Op dit moment houdt de prijs voor een actieve speaker mij wel een beetje tegen :( :(

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 mei 2011 16:43

Re: Actieve of passieve speakers?

hoi chiel jan,


bij mij draaien de passieve boxen al meerdere jaren, geen enkel probleem.

ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe Anton speakers kan opblazen?????
dan is je relatie van de impedantie tussen je speakers en versterker echt niet goed

een te zwakke versterker blaast alles op!!!!!!

De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden (opblazen) van een speaker komt doordat er een te "kleine" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden. Dus zelfs een versterker van 10 watt kan een 1000 watt speaker opblazen!

Clippen kan worden gedetecteerd door een elektronische of ingebouwde speaker-beveiliging en kan dus de schade voorkomen die ontstaat door clippen. Alleen tegen de tijd dat de beveiling inschakelt is vaak het kwaad al geschied.

dus als je een bestaand setje heb is de kans op doorbranden nihil, als je losse speakers koopt kijk dan naar de impedantie, en wat je versterker aangeeft

en anders moet je ohm berekenen, dus niet alle speakers in fase of juist parallel aansluiten


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 mei 2011 16:48

Re: Actieve of passieve speakers?

ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe Anton speakers kan opblazen?????
dan is je relatie van de impedantie tussen je speakers en versterker echt niet goed

een te zwakke versterker blaast alles op!!!!!!

De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden (opblazen) van een speaker komt doordat er een te "kleine" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden. Dus zelfs een versterker van 10 watt kan een 1000 watt speaker opblazen!

Ik heb een paar jaar op school gezeten en daar wat dingen geleerd :)
Deze uitleg is echter nieuw voor mij en aangezien ik nieuwsgierig ben van aard zou ik hier graag meer van weten :-?

Anton

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 mei 2011 17:22

Re: Actieve of passieve speakers?

Anton Heger schreef:
ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe Anton speakers kan opblazen?????
dan is je relatie van de impedantie tussen je speakers en versterker echt niet goed

een te zwakke versterker blaast alles op!!!!!!

De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden (opblazen) van een speaker komt doordat er een te "kleine" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden. Dus zelfs een versterker van 10 watt kan een 1000 watt speaker opblazen!

Ik heb een paar jaar op school gezeten en daar wat dingen geleerd :)
Deze uitleg is echter nieuw voor mij en aangezien ik nieuwsgierig ben van aard zou ik hier graag meer van weten :-?

Anton


weer terug naar de natuurkundeles Anton :(

Impedantie is frequentie afhankelijke weerstand van bij voorbeeld een speaker (als ik me de middelbare school goed herinner) :)

waar wil je info over de speakers of de versterker?? of over de relatie tussen beide??


Hier komt ie!!!!!!!!!!!!!

De weerstand die de versterker ziet wordt bepaald door de speakers die er aan hangen. Koop je een 8 Ohm speaker, aan draai je op 8 Ohm, bij een speaker van 4 Ohm draai je op 4 Ohm. Nu komt de truck: meerdere speakers per kanaal geeft een lagere weerstand, immers: 1/Rt = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn (1). Bij 2 weerstanden mag je ook rekenen met: Rt = (R1 * R2) / (R1 + R2) (2). Als je dus 2 speakers van 8 Ohm aan je versterker hangt geeft dat dus met formule (1) 1/Rt = 1/8 + 1/8 = 1/4 , dus 4 Ohm, ofwel met formule (2) Rt=(8*8)/(8+8) = 64/16 = 4 Ohm.

In één eindtrap van de versterker zitten eigenlijk twee, als onafhankelijk te beschouwen, eindtrappen. Per eindtrap is het vermogen dat de amp dus kan leveren beperkt. Maar een versterker heeft ook een minimale weerstand om te voorkomen dat hij te heet wordt. Als deze minimale weerstand bij jou 4 Ohm is (over het algemeen is alleen bij dure versterkers de minimale weerstand 2 Ohm), kun je er per kant dus 2 speakers van 8 Ohm op aansluiten.


Als je weerstanden in serie zet zal je totale weerstand inderdaad verhogen.
Maar wanneer je 2 speakers op 1 kanaal aansluit staan deze parallel en zal dus de weerstand verkleinen.
Als je gelijke weerstanden hebt, is dit eenvoudig te berekenen wat je totale weerstand is.
Serie: R = R1 + R2 + ... + Rn
Parrallel verschillende weerstanden: R = 1/1/(R1 + R2 + ... + Rn)
Parrallel gelijke weerstanden: R = R1/n waarbij n het aantal weerstanden is.
Concreet in een voorbeeld:
Ik heb 2 speakers van 8 ohm die ik aansluit op een versterker.
Welke weerstand zal deze versterker dan zien??
2 gelijke weerstanden dus R = 8/2 = 4ohm.

Op zich is het eigenlijk vrij simpel.
1. Welk vermogen hebben je boxen? vb. 8ohm
2. Welke weerstand hebben je boxen? vb 400 Watt
3. Welke versterker heb ik dan nodig?

Voor een versterker wordt er altijd aangeraden om 1,5 tot 2 keer het vermogen van de boxen te nemen.
Dus in dit geval wordt dit een versterker die 600 tot 800 watt levert bij 8 ohm.
Wanneer je nu deze boxen parallel gaat schakelen (doorlinken van de ene naar de andere) wordt de weerstand 4 ohm en het totaal vermogen 800 Watt
We hebben dan een versterker nodig die tussen de 1200 en de 1600 watt levert bij 4 ohm

Let op dit geldt alleen voor speakers, en niet voor een sub
De impedantie van je subs is namelijk niet een zuivere ohmse weerstand maar altijd een combinatie van een ohmse weerstand (R) en een inductieve spoel.

Maar als je ook een sub opblaast Anton, dan ben ik bang dat je uhhhhh...... toch terug moet naar school :lol: :lol: :lol:
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 05 mei 2011 17:40, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 05 mei 2011 17:32

Re: Actieve of passieve speakers?

Hoi Jan Wim en Anton,

Jullie hebben allebei een verschillende keus gemaakt als het gaat om speakers. Ik heb me laten vertellen dat actieve speakers de orgelsound iets natuurgetrouwer weergeven. Is dat nu echt zo, of is het louter een kwestie van smaak?

H gr

CJ

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 mei 2011 17:44

Re: Actieve of passieve speakers?

Chiel Jan schreef:Hoi Jan Wim en Anton,

Jullie hebben allebei een verschillende keus gemaakt als het gaat om speakers. Ik heb me laten vertellen dat actieve speakers de orgelsound iets natuurgetrouwer weergeven. Is dat nu echt zo, of is het louter een kwestie van smaak?

H gr

CJ


geen kwestie van smaak gewoon onzin!!!!!!

alleen een buizenbak geeft het geluid wat natuurlijker weer, deze geeft een vervorming weer die heel natuurlijk en goed klinkt in ons gehoor.

deze staat ook op mijn verlanglijstje, maar geloof niet dat sinterklaas zulke dure kado's weggeeft


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 05 mei 2011 18:58

Re: Actieve of passieve speakers?

Okay, dus met een paar mooie Kef, Mission, B en W etc. kan ik dus een eind komen. :P

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 mei 2011 19:18

Re: Actieve of passieve speakers?

Hallo Chiel Jan,

Ja,in principe geven de actieve monitoren het geluid beter weer.
De reden is dat de versterker en de luidsprekers op elkaar afgestemd moeten zijn. Als je de natuurkunde daarachter wilt begrijpen moet je straks doorlezen, als op ik Jan Wim's verhaal ga reageren.
Maar dat afstemmen van de versterker op de speakers en de kast waarin ze zitten is precies werk,omdat al die verschillende componenten invloed hebben op de sterkte waarmee bepaalde frequenties worden weergegeven. En je wilt graag dat alle frequenties even sterk worden weergegeven, dus moeten ze wel op elkaar afgestemd worden.
Bij een passieve systeem kan dat niet (vandaar ook die Bass- en Treble-knop). In een actieve monitor wél. Dus geeft een actieve monitor in principe een beter geluid.

@ Jan Wim

Het is niet logisch dat een versterker meer vemogen moet kunnen leveren dat de box aan kan. Tenzij je die box natuurlijk wilt overbelasten en dus opblazen.

En dan nu de reden van mijn opblazen: dat heeft alles te maken met het verhaal wat ik hierboven aan Chiel-Jan antwoordde.
De impedantie van een speaker is afhankelijk van de frequentie. 4 of 8 Ohm is dan slechts de waarde bij 1000 Hz of zo.
Het kan zijn dat de impedantie (of: wisselstroom-weerstand) van een speaker bij sommige frequenties hoger of lager is dan deze waarde.
Als het hoger is, komen die frequenties dus nauwelijks uit de speaker omdat door de hoge impedantie het signaal afgezwakt wordt.
Als de impedantie lager is komt dit signaal dus extra sterk door. En als de versterker dat extra vermogen dan ook nog leveren kan en wil is het einde van de speaker verzekerd. Dus een versterker gebruiker die meer vermogen kan leveren dan de speakers uberhaupt aan kunnen, is onverantwoord.

Nu is het ook nog zo dat een optimale vermogensverdracht vanuit de versterker optreedt als de uitgangsimpedantie van de versterker even groot is als de impedantie van de speaker en dat dan bij elke frequentie uiteraard.
Echter, passieve boxen hebben allerlei hoog/laag-filters in zich om hoge en lage tonen naar de ene of de andere speaker te sturen. In een twee-weg systeem is dat weer anders dan in een drie-weg systeem. De frequentie-afhankelijke impedantie van een passieve box is dus voor elke box verschillend. Versterkers weten van te voren niet welke box ze aan moeten sturen, en worden ingesteld op een soort "gemiddelde box".
(En zoals al eerder gezegd: in een actieve monitor weet je precies welke componenten je gebruikt en kun je wél al deze compenten op elkaar afstemmen.)

In orgelmuziek is niet te voorspellen hoe sterk alle frequenties voorkomen; dat hangt af van de registraties die je kiest. Problemen zoals ik hierboven geschetst en uitgelegd heb kunnen dus makkelijk optreden.

Ik ben in ieder geval niet verbaasd...

HG,
Anton

PS. Dit verhaal, Jan Wim, had ik in mijn hoofd...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 mei 2011 22:08

Re: Actieve of passieve speakers?

hallo Anton,


het is gebruikelijk om in de PA wereld, versterkers te nemen die zeker 1,5 maal zwaarder zijn dan de speakers, juist door het door jouw aangegeven dynamische bereik, met name bij de orgels, omdat daar een heel breed scala aan frequentie optreedt.

juist met deze informatie moet je versterker zwaarder zijn, dan je speakers
en geloof me maar Anton
jouw monitor doet niks meer of minder dan een passieve in comb. met een versterker.Het verschil tussen actieve en passieve speakers is dat actieve speakers een ingebouwde versterker hebben en een actief scheidingsfilter. Passieve speakers hebben dit niet.



het enige wat je moet voorkomen met een te zware versterker is clippen, omdat dan je wissel een gelijk spanning wordt.

jouw theorie is juist als je rustig een cd afdraait, maar de frequentie's die de samplesets weergeven kan je niet met een te lichte versterker uitvoeren,

dat blijkt ook wel uit je verhaal dat je het boeltje opblaast.

in de betere speakers bevinden zich impedantiecorrectie netwerkjes aan het scheidingsfilter toegevoegd. Dan heeft de versterker het iets gemakkelijker.

ik heb nog niet iemand gevonden die met een te zware amp zijn speakers heeft verziekt, of je moet hem op 100% hebben gehad, maar dan verziek je alles, zelfs met een te lichte amp gaat dan je eindtrap verloren.

je onderbouwing klopt wel in theorie, maar in de praktijk loop je hier mee vast.

audio is en blijft moeilijk, net als water is er een lek dan ben je het kwijt

groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 mei 2011 23:01

Re: Actieve of passieve speakers?

Hallo Jan Wim,

Volgens mij praten we een beetje (nou ja, een béétje :roll: ) langs elkaar heen.
Jij wil mij iets duidelijk maken, dat begrijp ik, maar dat is dan ook het enige dat ik begrijp.

Geeft niets, als je maar van Hauptwerk genieten kunt ;)

HG,
Anton

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 06 mei 2011 00:37

Actieve of passieve speakers?

Beste Chiel Jan.


Een vraag aan u, Welke B&W luidspreker en versterker heb je?

Ik zelf heb 4x B&W 802 met 4 Rotel eindversterkers 1070 en als voorversterker een Makie mengtafel 1642-VLZ3.
En ik kan zo hard spelen als ik wil zonder dat het geluid vervormd of bijklanken gaat geven.
Er hangt natuurlijk wel een behoorlijk prijskaartje aan, de rand apparatuur kost meer dan mijn orgel en sampleset’s bij elkaar.
Luidspreker front orgel 12 luidsprekers + 2 actieve luidspreker Genelec 8260 voor het geluid van de tracturen en registerknopen.
Maar geloof me ik zou deze opstelling niet meer willen missen.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 mei 2011 10:16

Re: Actieve of passieve speakers?

weer terug naar de natuurkundeles Anton

:roll: Pfffff.....even een natuurkundelesje....volgens mij heb ik toen over orgelmuziek zitten dromen....ik kreeg even impedante gevoelens. :roll:

Even terug naar de kleuterklas..... ;)
1+1=1 (1 versterker + 1 speaker = een op elkaar afgestemde aktieve speaker)
(1+1)2=1 (1 aktief speakerset)
(1+1)4+1=1 (2 aktieve speakersets + subwoofer = een op elkaar afgestemde evenwichtige klankuitstraling.
Stelling: Om dus een mooi evenwichtige klank te hebben moet het resultaat altijd 1 zijn. :|

Kunnen jullie het nog bijbenen? ;)
Ron EINSTEIN :idea:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 06 mei 2011 14:32

Re: Actieve of passieve speakers?

Willem Orlando schreef:Beste Chiel Jan.


Een vraag aan u, Welke B&W luidspreker en versterker heb je?

Ik zelf heb 4x B&W 802 met 4 Rotel eindversterkers 1070 en als voorversterker een Makie mengtafel 1642-VLZ3.
En ik kan zo hard spelen als ik wil zonder dat het geluid vervormd of bijklanken gaat geven.
Er hangt natuurlijk wel een behoorlijk prijskaartje aan, de rand apparatuur kost meer dan mijn orgel en sampleset’s bij elkaar.
Luidspreker front orgel 12 luidsprekers + 2 actieve luidspreker Genelec 8260 voor het geluid van de tracturen en registerknopen.
Maar geloof me ik zou deze opstelling niet meer willen missen.

Willem.


Dag Willem,

Omdat ik nog in de oriëntatiefase zit, heb ik een heel eenvoudig setje: Harman Kardon versterker en twee boekenplankspeakers van B en W (V 200 series) Ik ga daar eerst eens mee draaien en dan iets beters kopen

H gr

CJ

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 06 mei 2011 15:35

Actieve of passieve speakers?

Dag Chiel Jan

Ik denk dat je met het geen dat je hebt prima kan beginnen.
Alleen zou ik er een actieve basluidspreker bij kopen omdat de B&W 802 niet het vereiste laag kunnen weergeven.


Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 06 mei 2011 16:02

Re: Actieve of passieve speakers?

Willem Orlando schreef:Alleen zou ik er een actieve basluidspreker bij kopen omdat de B&W 802 niet het vereiste laag kunnen weergeven.


hoi Willem, Ik ga inderdaad nog een actieve subwoofer aanschaffen. Dat is wel een vereiste voor het laag

H gr

CJ

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 mei 2011 19:58

Re: Actieve of passieve speakers?

Anton Heger schreef:
Geeft niets, als je maar van Hauptwerk genieten kunt ;)

HG,
Anton



Precies Anton je hebt daar in volkomen gelijk, jij en ik genieten zeker van hauptwerk en vele met ons.

heb ook bewondering voor mensen die dat kunnen ontwikkelen, en uitvoeren, het hauptwerk medium :D

vraag me wel eens af waar stopt op een gegeven moment de ontwikkeling in hauptwerk?? een open eind??
in kieder geval wat er nu is , is perfect.



groeten


Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 mei 2011 20:04

Re: Actieve of passieve speakers?

RonD schreef:
weer terug naar de natuurkundeles Anton

:roll: Pfffff.....even een natuurkundelesje....volgens mij heb ik toen over orgelmuziek zitten dromen....ik kreeg even impedante gevoelens. :roll:

Even terug naar de kleuterklas..... ;)
1+1=1 (1 versterker + 1 speaker = een op elkaar afgestemde aktieve speaker)
(1+1)2=1 (1 aktief speakerset)
(1+1)4+1=1 (2 aktieve speakersets + subwoofer = een op elkaar afgestemde evenwichtige klankuitstraling.
Stelling: Om dus een mooi evenwichtige klank te hebben moet het resultaat altijd 1 zijn. :|

Kunnen jullie het nog bijbenen? ;)
Ron EINSTEIN :idea:





hoi Ron wist niet dat je zo'n beroemde eiland bewoner was, ik kom dagelijks op jouw eiland, maar zal in het vervolg toch wat meer op mijn Einsteins of Zwijnsteins doen.

om nog even op je stelling terug te komen dit moet niet 1 zijn maar 0, :roll: :shock:
maar ben nu alleen benieuwd welke foto de juiste is van je???? de foto boven Ron D, of toch de Ron einstein?? :lol:


groeten Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 mei 2011 20:45

Re: Actieve of passieve speakers?

Nou Jan Wim, als ik in de toekomst "technische kennis nodig heb",
kom ik op m'n Einsteins even de brug over naar Zweinstein. :D
Ron.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 mei 2011 21:17

Re: Actieve of passieve speakers?

je bent altijd welkom
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com