Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Installatieprobleem Saffire 6 USB

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 mei 2014 20:53

Installatieprobleem Saffire 6 USB

Beste techneuten,

ik krijg mijn pas verworven Saffire 6 USB niet aan de praat in Windows, -laat staan dat ik hem kan selecteren in Grandorgue als uitvoerapparaat. Ik heb de Windows driver gedownload vanaf de Focusrite-site, maar Windows 8 zegt dat de driver niet geinstalleerd is. Weet iemand raad?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 mei 2014 21:46

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap

heb je dit ook gecontroleerd in jouw geval: http://global.focusrite.com/answerbase/connectivity-of-usb-11-devices-on-non-root-hubs?id=1127?
Dit is het geval bij W7 maar ik denk ook W8.x
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 mei 2014 12:50

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Bedankt Evert Jan,

ik heb bij installatie gekozen voor USB 1.1 en toen deed hij het wel.
Raar maar het werkt in ieder geval.

Het vreemde is dat de 4 phono uitgangen niet hetzelfde signaalsterkte hebben. Ik krijg niet alle vier de luidsprekers gelijktijdig aan de praat via de 4 phono-uitgangen.
Het is nu wel gelukt door de line out (jack) te gebruiken en 2 RCAs. Ik moet mijn ene luidsprekerset (MFBs) instellen op een hoge gevoeligheid en de andere set op een lage gevoeligheid. Anders is het volumeverschil te groot. Ik snap dat wel, want de line out (jack) heeft een sterker signaal dan de RCA-uitgangen.
Maar waarom kan ik niet de 4 RCAs tegelijkertijd gebruiken?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 mei 2014 21:24

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Volgens de documentatie heeft de geluidskaart 2 jack en 4 RCA uitgangen (naast 2 ingangen en een koptelefoonuitgang).
De 2 Jack uitgangen heten output 1 en 2, en deze komen overeen met 2 van de 4 RCA uitgangen (deze staan dus parallel maar de een is balanced, de andere unbalanced).

Je kunt dus max. 4 speakers aansluiten. En mij lijkt dat de 4 RCA uitgangen dezelfde uitgangsspanning afgeven, dus het geluid moet even hard klinken.
Misschien staat de software mixer van de geluidskaart niet goed.
Eventueel de speakers onderling verwisselen om te kijken of de fout mee gaat.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 mei 2014 14:05

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Evert-Jan schreef:Misschien staat de software mixer van de geluidskaart niet goed.
Eventueel de speakers onderling verwisselen om te kijken of de fout mee gaat.


Ik heb de speakers gewisseld, en het probleem verhuist mee. :(
Ik heb geen idee hoe ik in de software mixer van de geluidskaart kom. Ik heb alleen de driver van de focusrite-site geinstalleerd. De bijbehorende cd-rom heb ik niet gebruikt omdat ik geen rom-speler in mijn pc heb. Zou het daaraan kunnen liggen, -dat ik essentiele software mis?

Het enige wat ik kan instellen is via de geluidsinstellingen van Windows. daar zie ik de Saffire staan en kan ik testen of 4 kanalen het doen. Die test verloopt goed. Ik hoor bellen links- en rechtsvoor en linksachter een bel en rechtsachter een trom. Als mijn orgel nu ook zo zou klinken..... :roll:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 mei 2014 18:02

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Als het probleem mee verhuist, zit het dus in de speakers.

Aan de geluidsinstellingen van Windows heb je niet veel, want dat is geen ASIO.

Je kunt de CD op een USB stick zetten en vanaf de stick installeren.
Ik weet niet of er een mixer bij zit, maar ik verwacht het wel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 mei 2014 22:04

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap, nog even over die RCA outputs. Die leveren dus maximaal -3,5 dBU, dat is ongeveer 0,5 volt.

De maximale ingangsgevoeligheid van de MFB,s is 1,0 volt. Je hebt dus 6 dB te weinig voor volle uitsturing.

Dit hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel. Immers, alles wat ervoor zit, moet dus vrij hoog staan ingesteld om toch nog voldoende uitsturing te krijgen . Dit is een klein ongemak van de MFB,s.
Ik heb al eens voor iemand een tussenversterker gebouwd, maar anderen hebben er weer geen last van.....

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Die Saffire heeft verder prima specs; dit moet toch goed gaan draaien! WEL de eigen mixersoftware installeren!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 mei 2014 23:06

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Evert-Jan schreef:Als het probleem mee verhuist, zit het dus in de speakers.

Je kunt de CD op een USB stick zetten en vanaf de stick installeren.
Ik weet niet of er een mixer bij zit, maar ik verwacht het wel.


Nee, dan zit het in de uitgangen, als ik de pluggen omwissel, doen de ander speakers het niet.

maar dat van die cd op stick zetten is een goed idee. Ik ga het proberen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 mei 2014 23:23

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap, ik heb ook nog even naar de audio output levels van mijn Saffire (firewire) gekeken.
Die hebben nominaal + 16 dBU. ( symmetrische jacks)
Maar omdat jij van een symmetrische uitgang slechts de helft van het uitgangssignaal aan je MFB,s kan toevoeren ( die zijn immers asymmetrisch), gaat daar 6 dB vanaf.

Dan houd je dus + 10 dBU over, dat is 2,44 volt. Das dus ruim voldoende voor de MFB,s.

Het voor de RCA outputs gedefinieerde uitgangsniveau is bedoeld voor aansluiting op home stereo equipment, die meestal reeds aan 150 millivolt voldoende hebben, en overstuurd zouden raken door die hogere levels. Vandaar.

Benieuwd naar je resultaten.....

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 mei 2014 23:46

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap380 schreef:
Evert-Jan schreef:Als het probleem mee verhuist, zit het dus in de speakers.

Je kunt de CD op een USB stick zetten en vanaf de stick installeren.
Ik weet niet of er een mixer bij zit, maar ik verwacht het wel.


Nee, dan zit het in de uitgangen, als ik de pluggen omwissel, doen de ander speakers het niet.

maar dat van die cd op stick zetten is een goed idee. Ik ga het proberen.


verkeerd begrepen :oops: :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 mei 2014 09:43

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Geert schreef:Benieuwd naar je resultaten.....



Ik heb hem inmiddels van marktplaats afgehaald en ga de cd via een usbstick installeren. Kijken hoe ver ik daarmee kom.

@ evert jan: No offense ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 mei 2014 21:04

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

De instelmogelijkheden blijven summier. Ik kan kiezen tussen 2 of 4 kanalen, 44 of 48 Khz, en 16 of 24-bits. En de buffer en latency-instellingen van de asiodriver.
Maar op dit moment ben ik bezig met de Rotterdamdemoset en hoor verschillende pijpen uit verschillende luidsprekers met hetzelfde volume.
Dus het gaat de goede kant op.... :D

Even off-topic: kun je het intern geheugen uitbreiden met flash geheugen? (Readyboost cachefile?)
Dan kun je net genoeg hebben vcoor dat ene sampleset waarvoor je 4 Gb te kort komt.
En hoeveel kan Windows eigenlijk maximaal extern aanspreken?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 mei 2014 22:11

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap380 schreef:Even off-topic: kun je het intern geheugen uitbreiden met flash geheugen? (Readyboost cachefile?)
Dan kun je net genoeg hebben vcoor dat ene sampleset waarvoor je 4 Gb te kort komt.
En hoeveel kan Windows eigenlijk maximaal extern aanspreken?

Dit is niet mogelijk.
Het geheugen in de PC moet direct aanspreekbaar zijn door de CPU.
Het flash geheugen is te vergelijken met een zeer snelle harddisk voor het starten van een PC (Readyboost cachefile).
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 jun 2014 11:43

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

De geluidskaart doet nu gelukkig zijn werk.
ik blijf wel af en toe foutmeldingen ontvangen dat hij de gevraagde smaplerate niet in kan stellen.
Mijn geluidskaart kan max 48 Khz. Betekent dat een sampleset in 96Khz dus vervormd weergegeven wordt?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jun 2014 17:23

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Zijn er dan samplesets met 96kHz??? Ik ken ze niet. trouwens, meestal wordt een kwaliteitsverbetering in een grotere bitdiepte bereikt, dus 20 of 24 bits.

Heb je nu genoeg uitsturing voor je MFB,s?? Mij lijkt het te krap voor RCA. Maar ja, ik ben ook vrij doof...!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 jun 2014 22:48

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Ja dat Poolse orgel: Dluga Kostljena is opgenomen in 96 Khz, En ook de orgels van orguetuyaux,

Ik heb gelukkigvolume genoeg.

Nog 1 probleem: GO geeft vaak aan dat de samplerate niet ingesteld kan worden omdat een ander audio-apparaat al geluid afspeelt. Daarom denk ik dat mijn geluidskaart ook 96 Khz moet ondersteunen. Maar waarschijnlijk is er nog een apparaat dat de Focusrite gebruikt (hoewel ik de interne geluidskaart unplugged heb) :?

De volledige foutmelding luidt:
Unable to set the desired sample rate.
Another program is already playing audio trough the hardware, please stop all other audio applications to be able to change the samplerate.

Wat kan dat zijn?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jun 2014 16:40

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap380 schreef:Ja dat Poolse orgel: Dluga Kostljena is opgenomen in 96 Khz

Samplesets worden opgenomen in 96 Khz, en dan teruggesampled tot 48 kHz. Je geluidskaart moet dus 48 kHz ondersteunen. 96 Khz samplesets bestaan niet voor Hauptwerk.

Jaap380 schreef:Nog 1 probleem: GO geeft vaak aan dat de samplerate niet ingesteld kan worden omdat een ander audio-apparaat al geluid afspeelt. Daarom denk ik dat mijn geluidskaart ook 96 Khz moet ondersteunen. Maar waarschijnlijk is er nog een apparaat dat de Focusrite gebruikt (hoewel ik de interne geluidskaart unplugged heb) :?

De volledige foutmelding luidt:
Unable to set the desired sample rate.
Another program is already playing audio trough the hardware, please stop all other audio applications to be able to change the samplerate.

Wat kan dat zijn?
Waarschijnlijk de windows systeemgeluiden. Deze moet je uitzetten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2014 10:51

Opgelost: Installatieprobleem Saffire 6 USB

De Saffire doet z'n werk zoals hij nu moet doen. Dus 4 kanaalsweergave!!

nog 1 probleem met mijn MFB"s: bij het uitzetten van de PC krijg ik een paar zware knallen te horen.
Dat is minder als ik de MFB's laat uitgaan (schakelen automatisch uit na 1 minuut niet te zij gebruikt), maa dan nog geeft hij een luide "pfjieeet".

Heeft iemand hier ervaring mee of oplossing voor?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jun 2014 17:00

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

wat ook handig werkt is een stekkerdoos

van het merk brennestuhl ongetwijfeld ook andere merken, bestaan er stekkerdozen waar je de Pc in de Master aansluiting stopt, en de rest van de rand app. op de slave aansluitingen prikt.

het voordeel is dat als je de pc start, deze vervolgens daarna pas de rest inschakelt. en als je de pc laat afsluiten dan werkt het precies andersom. dus dan gaat eerst de spanning van de slaves af.

even een voorbeeld
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5513 ... m?ref=list

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 jun 2014 14:35

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

dat is een goede tip waar ik blij van word!
bedankt JW.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 jun 2014 14:54

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Ik heb vanmiddag vrij genomen om hem weer aan de praat te krijgen maar ik word wanhopig. Nu ziet GrandOrgue hem niet meer. Ik kan hem dus niet selecteren als audio output. Ik zie alleen direct sound en MME en dat soort onzin.
Hauptwerk free ziet hem wel, maar er komt geen geluid uit. In playback audio-devices staat hij gewoon en als ik op test klikte, kwam er uit alle 4 de speakers een tingel en een trom. Nu inmiddels ook niet meer. Als ik hem via apparaatbeheer verwijder of de driver deinstalleer knallen de speakers natuurlijk wel gewoon.... :roll:
Drivers opnieuw geinstalleerd, en windows ziet hem maar GrandOrgue ziet hem niet.... Hauptwerk ziet hem maar geeft geen geluid.

Is Evert-Jan thuis? help.

Ik zag dat Tammo Schut ook problemen had en hem uiteindelijk heeft verkocht. Nu wil ik dat niet meteen doen, want het zou een goede geluidskaart moeten zijn. Maarja, als ik meer op de orgelbank zit om hem aan de praat te krijgen dan dat ik zit orgel te spelen.... :cry:

update: In Hauptwerk free doet de geluidskaart het weer nadat ik de driver voor de zoveelste keer geinstalleerd heb.
Maar Hauptwerk geeft nu de melding: Kan usb2midi poort niet openen vanwege te weinig geheugen. Vreemd want ik heb genoeg geheugen (16 GB).
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jun 2014 21:56

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap380 schreef:Is Evert-Jan thuis?
Ja, ik ben weer thuis .... :lol: :lol:

Jaap, op 16 jun 2014 10:51 schreef je dat de Saffire werkt.
Wat heb je gedaan (of nagelaten) zodat deze nu niet meer werkt?


Een aantal controle punten:

1)
Zou het kunnen dat de Windows systeemgeluiden nog steeds aan staan (zie ook jouw bericht van 2 juni)? Als dit zo is, kan HW geen geluid produceren omdat de ASIO driver unieke beschikbaarheid met hebben van je geluidskaart.

2)
Volgende stap is dat je in HW controleert of in "Audio outputs" in tabblad "main" de Saffire outputs goed staan (zowel output device als de 4 device channels).

3)
Als je de toetsen van je orgel indrukt, zie je dat ook op je beeldscherm gebeuren en licht het blauwe lampje rechtsonder op het scherm (Midi) ook op?

4)
Als je een orgel in HW geladen heb en geen geluid hebt, ga dan naar Menu "organ settings" en dan naar "Organ preferences". Klik vervolgens op Cancel. Door deze methode worden audio en midi opnieuw geïnitialiseerd. Heb je nu wel audio (wel weer even een register uittrekken natuurlijk)?

5)
Heb je dit ( http://global.focusrite.com/answerbase/ ... bs?id=1127 ) gecontroleerd in apparatenbeheer. De Saffire moet zijn aangesloten op een USB root hub !!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jun 2014 22:02

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Jaap380 schreef:update: In Hauptwerk free doet de geluidskaart het weer nadat ik de driver voor de zoveelste keer geinstalleerd heb.
Maar Hauptwerk geeft nu de melding: Kan usb2midi poort niet openen vanwege te weinig geheugen. Vreemd want ik heb genoeg geheugen (16 GB).

Ik zag nu dat je net een update gedaan had met de oplossing van je probleem.
Welk operatingsysteem gebruik je?
usb2midi poort is een onderdeel van de Saffire driver. Er kan geen geheugen gealloceerd worden bij het aanspreken van die driver door HW. Dit heeft niets te maken met de hoeveelheid geheugen in je PC.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 jun 2014 23:23

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Bedankt voor je reactie Evert Jan!

Ik gebruik Windows 8.
Ik heb via devicemanager en troubleshooter usb2midi weer aan de gang gekregen. Hoera. Toetsen op het scherm bewegen mee.
Maar weer geen geluid via Hauptwerk.
De Saffire outputs stonden niet goed in audio output. Ik zag ook de Saffire niet in het menuutje staan. Ik heb toen de Asiodriver weer eens geinstalleerd en die aangegeven als audio-output en toen gaf hij wel geluid.
In de asiodriver stond de saffire toen weer wel....
Raar verhaal -vind ik zelf.
De windows systeemgeluiden staan al jaren uit en nog steeds. Ik heb zelfs de interne geluidskaart gedisabled, zodat de saffire de default device is.

In Hauptwerk moet de output toch op saffire staan? Die heeft toch Asio aan boord?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jun 2014 23:55

Re: Installatieprobleem Saffire 6 USB

Ik verwacht dat als je de Saffire software installeert, dat ook de ASIO driver direct geïnstalleerd wordt. Deze is onderdeel van de Saffire software

Jaap380 schreef:In Hauptwerk moet de output toch op saffire staan? Die heeft toch Asio aan boord?

In HW "Audio outputs" moet op tabblad "main" dus de Saffire output device zichtbaar zijn/geselecteerd zijn, anders kun je de 4 device channels niet selecteren.
En dan heb je ook geen geluid.

Als je de Saffire software verwijdert, en je start HW, je stopt HW, en vervolgens installeer je de Saffice software weer, dan moet in HW altijd de Saffire output device opnieuw (!!!!) geselecteerd worden en vervolgens de 4 device channels selecteren.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com