Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 21 mei 2014 11:10

Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Beste forumleden,

Gedurende zo'n vier maanden gebruik ik de volgende configuratie:
Hauptwerk Basic - Eminent 325 DSC - USB-MIDI interfacekabel (Mixtuur) - Sony hifi system - HP Laptop (Windows 8, AMD 3 GHz, interne geluidskaart: DTS+, 24 bit).
Alles werkt naar behoren (latency, polyfonie, etc.) maar soms komt het geluid wat "koud en metaalachtig" over. Dat kan natuurlijk suggestie zijn maar op dit forum wordt wel eens gezegd dat het gebruiken interne geluidskaarten van een laptop geen goed idee is.
Mijn vragen:
- Geldt dat ook voor nieuwe laptops met een up-to-date 24 bits geluidskaart?
- Is te verwachten dat het geluid "warmer en breder" wordt met een externe professionele geluidskaart?
- En meer uit nieuwsgierigheid: wat doet een externe geluidskaart anders dan een standaard interne?

Alvast bedankt voor de moeite!

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 mei 2014 09:33

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Peter, sowieso verbazingwekkend dat je geen latency hebt. Voor meer to the point reaktie zou iets meer gegevens welkom zijn:

1. gebruikte chip voor het audiogebeuren, of in elk geval exact typenr van de laptop.

2. De grootste gebruikte sampleset, en hoe die wordt geladen kwa samplerate en bitdiepte.

3. De gebruikte driver: ASIO of iets anders? bv WDM of Direct Sound.


Algemeen kan gesteld worden, dat een externe audiodevice veel minder last heeft van storingsinduktie of instraling vanuit de PC. Vooral als je de audio gewoon uit dat kleine audioplugje haalt, zit er altijd wel ene stoorsignaal op.
testen door de vs even wat verder open te draaien, en dan een andere 9 niet gebruikte) ingang, bv CD, te kiezen. 10 tegen 1 dat het dan stiller wordt.

Verder is natuurlijk het aantal audiokanalen beperkt; dit hoeft op zich geen probleem te zijn als je alleen in stereo wilt werken.

Nog een punt: Als je eventueel wat meer professionele audio-apparatuur wilt aansluiten, zoals aktieve monitoren, dan is het wenselijk over een symmetrische uitgang te beschikken, die dus storingsongevoelig is, en tevens een veel grotere signaalamplitude kan leveren.

Over de optredende vervorming kan pas iets worden gezegd als de chip bekend is.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 22 mei 2014 18:38

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Geert,

Dankjewel voor je heldere antwoord!
Hierbij mijn antwoorden:
1. HP Pavilion Notebook 15-n203ed-A10-5745MQ | Windows 8.1| Processor AMD A10-5745M APU with Radeon(tm) HD Graphics 2.1 GHz | 8 Gb RAM |
2. Ik gebruik alleen demosets met een maximaal aantal registers and bits tot 3 Gb (o.a. Caen, R'dam, Zwolle)
3. ASIOv2

Ik ben benieuwd of je hier nog meer info uit kunt halen!

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 22 mei 2014 18:45

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Geert,

Ik heb ook even de versterker (Sony MHC-NX1) voluit gedraaid. Als ik de uitgang naar MD stuur (zit er niet op) dan krijg ik wel iets minder ruis. Maar om dat te horen moet ik wel met mijn oren tegen de speakers aanzitten. Dus dat effect lijkt mee te vallen.

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 mei 2014 22:43

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Ok, Peter, het lukt mij niet goed om erachter te komen, wat de specs van de motherboard audio zijn.

het feit, dat je dus ASIO kunt gebruiken, is in elk geval al zeer positief voor wat betreft audio processing.

Geen storende bijgeluiden is ook al een pluspunt voor deze HP laptop. Zelf werk ik ook met een laptop met 8 Gig RAM en daar draai ik nog behoorlijk grote instrumenten op. Zeker als je evt convolution reverb toepast, kom je daar nog aardig ver mee, zoals Caen bv.

Blijft over, dat dikwijls de vervorming bij hogere uitsturingen wel hoger is dan van dedicated audio devices.

Zlef heb ik voor mn laptop gekozen voor een MOTU Microbook 2, dan heb je wel meteen veel extra,s in de bijgeleverde mixersoftware, zoals equalisers etc. En natuurlijk meer outputs, en een koptelefoonuitgang van uitstekende kwaliteit.
Hoef je de vs niet aan te zetten als je koptel gebruikt.

Dat metalige geluid wat je noemt, tsjaa....ik ben echt een mannetje van metingen en nameetbare zaken, in tegenstelling tot veel audiofielen, ook hier op het forum, die alles HOREN.
Dus sorry, van mij geen onderbouwd advies op basis van te weinig gegevens. Maar...metalig KAN natuurlijk zijn omdat je meer harmonische en niet harmonische hogere frekwenties hoort die door allerlei soorten vervorming kunnen ontstaan. Een cijfer van THD = 0,1 % zegt absoluut niets over hoe het klinkt; je kunt dan al bijprodukten waarnemen die dus 60 dB onder het nominale niveau liggen, terwijl je gehoor als je nog jong bent een omvang van 120 dB heeft.......

Ik zou wel de speakers en ruimtewerking ( reflekties) zien uit te sluiten bij deze analyse; luister ook eens met een goede koptelefoon!

Heb je nog wat aan deze schamele feitjes??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 23 mei 2014 06:57

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Geert, bedankt weer voor je uitgebreide reactie. Heb ik zeker wat aan!
Een goede koptelefoon staat inderdaad boven aan wensenlijstje (dan kan ik de nadelen van mijn interne geluidskaart tenminste beter horen... ;) ).

groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 mei 2014 13:21

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

AKG K550 voor als je veel output nodig hebt, en goed laag, terwijl de transparantheid voor een gesloten systeem nog erg goed is. Aangezien ik ruim 20 dB gehoor kwijt ben, is dit voor mij de beste (114 dB SPL).

AKG K701, 702, voor nog betere transparancy, gaat wel ten koste van het laag.

Je zou ze beiden eens direkt moeten kunnen vergelijken, tblijft persoonlijk.

Hg

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 23 mei 2014 20:06

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Bedankt voor de tip! In wat voor winkels kun je deze koptelefoons het best beluisteren?

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 mei 2014 23:53

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Ha, waar ze HW hebben.......

Of wellicht kan je iets regelen bij HW gebruikers, met name de K701 is nogal wijdverbreid.

Ik heb alleen de Sennheiser HD 595 en de K550.

Een live orgelsample spelen en horen is een heel andere beleving dan gewoon een cdtje draaien. Daar heb je nmm niet zoveel aan.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 mei 2014 19:25

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Peter,

Hier in Gouda is een Sennheiser HD595 en een externe Focusrite Saffire geluidkaart en nog wat aanverwant HW spul.
Is niet ver van Montfoort, je bent welkom als je wilt.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 26 mei 2014 10:48

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Bedankt voor jullie reacties en aanbod!
Ik ga het liefst naar een winkel waar ze de relevante hoofdtelefoons hebben en ik misschien met een meegebrachte Hauptwerk opname wat kan testen. Ik ben bang dat mijn audiogeheugen te beperkt is om ervaringen in den lande te kunnen onthouden en vergelijken.

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 26 mei 2014 14:01

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Beste Peter,

Als de reis naar Almere niet te lang is; ik heb een AKG 701 (open systeem) en een AKG 550 (gesloten).

Dus als je wilt luisteren.... Dan ben je welkom.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 mei 2014 16:34

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Aanbevolen..!! Zoals ik al zei, je moet het beleven, door zelf te spelen, dan vallen de verschillen meer op, omdat je een interaktie krijgt tussen je hand en je gehoor!! Ook kun je dus luisteren naar transient-effects, door bv staccato korte noten te spelen, etc.
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 26 mei 2014 22:06

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Karel van Ingen schreef:Beste Peter,

Als de reis naar Almere niet te lang is; ik heb een AKG 701 (open systeem) en een AKG 550 (gesloten).

Dus als je wilt luisteren.... Dan ben je welkom.

Groetjes,
Karel

Beste Karel,

Dat zal ik zeker in mijn achterhoofd houden als ik in de buurt kom. Dank voor al jullie gastvrijheid!

groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 11 jun 2014 16:20

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Beste forum experts,

Mijn verjaardag komt steeds dichterbij en daarom ben ik me aan het oriënteren op een hoofdtelefoon. Daarbij had ik nog een vraag. Wat is de relatie tussen de impedantie van de hoofdtelefoon en het waargenomen geluidsniveau? Lineair?
Op dit moment gebruik in een Philips SPH2000/10 met 32 ohm. Daarvoor moet ik de versterker (2 x 100 W) al aardig openzetten. Betekent dat dat ik bijvoorbeeld met een Beyerdynamic DT-990 (250 ohm) bijna niets meer hoor?

vriendelijke groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 jun 2014 00:49

Re: Meerwaarde externe USB geluidskaart?

Ha, HIER heb ik nou een tijdje terug een stukje over geschreven op dit forum! Moet je even zoeken.

het komt erop neer, dat in serie met de koptel uitgang van de versterker twee ( stereo) weerstanden zijn opgenomen ide er primair voor dienen, dat er geen kortsluiting kan ontstaan tijdens het insteken van de jackplug, hetgeen de eindvs zou kunnen opblazen.

Speciaal bij laagohmige koptelefoons verzwakt dit het signaal nogal. Alle details staan in dat stukje. Je moet die weerstanden verkleinen. Ik heb zelf ook oa een 32 ohm koptel, dus ervaring hiermee. gewoon ff 2 x 47 ohm oid over de bestaande weerstanden heen solderen.
De versterker hoeft dan ook minder op zn tenen te lopen waardoor minder vervorming.

Verder maakt de impedantie niet echt veel uit voor de geluidskwaliteit. Wel hebben hoogohmige koptelefoons vaak wat meer spanning nodig.

Ikzou mij tijdens het kiezen beperken tot de merken AKG, Sennheiser en evt Beyerdynamic. En kijken in de prijsklasse ergenstussen 150,- en 350 Euro. Nouja, hierover is ook al veel geschreven op dit forum.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com