Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

welke geluidskaart?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 26 mei 2014 21:42

welke geluidskaart?

Goedenavond,

Sinds een paar maanden zijn we aan het rommelen met hauptwerk. We gebruiken hiervoor onze content d2430 met midi en daarin een wat oudere computer met duo core processor. Hierop draait hauptwerk free met een aantal leuke demo sets zoals rotterdam, utrecht en nog wat andere freeware. De computer hebben we dus helemaal weggewerkt in de overige ruimte van de content. Registeren gaat via de midi registers. Omdat we geen apart beeldscherm op het orgel willen hebben we de windows tablet via extern bureaublad gekoppeld aan de computer. Werkt trouwens super goed! Op de computer is geen aparte geluidskaart aangesloten en het geluid komt dus direct vanuit de computer moederboard. Hierbij hebben we Asio4all geïnstalleerd waarna de latency nihil is. Het geluid gaat vanuit de computer via tulp kabels naar de Denon surround avr 1611 versterker. Hieraan zit een Harman/Kardon 5.1 dolby surround speakerset. Het geluid klinkt eigenlijk best goed als je maar niet te veel registers open trekt. Te zien is in hauptwerk dat de CPU helemaal in het rood staat en op een gegeven moment vallen er dan tonen uit. Als je via het configuratiescherm de processor bekijkt slaat hij dan niet verder aan dan ongeveer 40%. Aan de processor zou het dan niet moeten liggen!? Zou dit liggen aan de geluidskaart of zijn dit onder andere ook de beperkingen van hauptwerk free? Ook hoor je via de speakers een zacht donker gebrom. Heeft dit te maken met de geluidskaart of ook met de kabels die gebruikt worden? Op het moederbord zit namelijk ook spdif. Als we dit zouden gebruiken naar de versterker zou dit over moeten zijn. Als het toch beter zou zijn om een geluidskaart te kopen, welke raden jullie dan aan? We zitten zelf te kijken naar de ESI Prodigy 7.1 HiFi of ESI juli@. Asus heeft ook vergelijkbare kaarten. Dit zijn niet te dure geluidskaarten voor een, wat lijkt, prima kwaliteit. Heeft iemand hier ervaring mee? Andere ideeën en suggesties zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Groeten,
Stefan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 mei 2014 22:23

Re: welke geluidskaart?

Stefan

welkom op het forum.

Jouw probleem van CPU in het rood is een polyfonie probleem. De HW-free versie heeft een max. polyfonie van 250. En met de genoemde demo sets zit veel akoestiek, waardoor hogere polyfonie verlangd wordt. Naar de Windows CPU meter in de taskmanager moet je niet kijken, omdat deze geen juiste indicatie geeft voor HW en audioverwerking. De HW CPU meter is de juiste indicator. Het blijkt ook wel omdat in jouw geval het audio ook wegvalt. Het ligt dus niet aan de audiokaart.
Als je de latency in HW iets hoger instelt, heb je minder kans op audio dropouts

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 26 mei 2014 22:55

Re: welke geluidskaart?

Bedankt voor de snelle reactie!

Als ik in hauptwerk kijk bij audio, MIDI and performance, zie ik dat de sound delay staat op 42,7. Volgens mij kan deze niet hoger. Als ik het goed begrijp zou het niet direct aan de geluidskaart liggen maar ook aan de processor en harde schijf? Als ik de evaluatie versie van HW Basic open staat de CPU (zonder maar 1 noot te spelen) al in het rood! Uiteraard vallen bij sneller orgelspel dan ook tonen weg. Als ik fatsoenlijk gebruik wil maken van de demo sets van Sonus paradisi bijvoorbeeld, aan welke minimale eisen zou de computer, en HW, dan moeten voldoen? Het geluid is nu al een hele verbetering ten opzichte van de content, maar het kan natuurlijk altijd beter ;)

Stefan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 mei 2014 19:45

Re: welke geluidskaart?

Stefan

in het scherm "audio - outputs" kun je de buffergrootte instellen. En indirect wordt daarmede de latency ingesteld. Als je een grotere waarde instelt, dan worden de polyfonie eisen lager.
Let wel: als je dit wijzigt, dan gaan alle orgels eenmalig door het "lange laden" proces omdat de cache files opnieuw worden aangemaakt.
Ik zou wat experimenteren in Hauptwerk alt config 1 en een orgel dat het meeste problemen geeft. Als je de juiste waardes hebt gevonden, dan kun je die toepassen in de main configuratie van HW.

Als je HW in basic mode laadt, dan is de polyfonie 1024. Je moet die dan ook voor dat orgel handmatig even instellen.
Maar als de CPU al in het rood gaat zonder een toets aan te raken, dan is er een ander proces op die PC, die processortijd nodig heeft. Is deze PC alleen voor HW? Zo ja, dan geen virusscanner, geen draadloosnetwerk en je kunt een aantal services uitzetten.
Maar het zou ook de software voor de remote registerbediening kunnen zijn (windows tablet via extern bureaublad).

Wat de PC betreft: als je nu iets aanschaft tbv HW, moet dat wel toekomstgericht zijn zodat je maar éénmalig die investering hoeft te doen. 32 GB RAM is dan noodzakelijk (bij surround nog iets meer) en een Intel i7 processor. Je zou dan met 16 GB RAM kunnen beginnen en later 2 reepjes erbij zetten. In http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=12&t=1569 heb ik een richting gegeven. Let wel: dit zijn wat los bij elkaar gezochte componenten. Er moet nog uitgezocht worden of RAM past op dat bord (ook ivm koeler). En in dat topic geval komt er nog een kast en voeding bij (ca 85 euro) want die had men al.

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 28 mei 2014 20:41

Re: welke geluidskaart?

Evert jan, bedankt voor het meedenken,
Gisteren hebben we even getest met een snelle i7 laptop. Wat een wereld van verschil. Drop outs krijgen lukte me niet meer :o De buffergrootte kan ik volgens mij niet meer groter zetten. Hij staat nu op 2048. Op dit punt ben ik echt een leek maar wat ga ik merken als ik dit lager kan zetten? Latency heb ik nu geen last van. Voor mij is in ieder geval duidelijk geworden dat als ik verbetering wil er eerst een nieuwe computer moet komen. Waarschijnlijk ga ik niet verder dan HW basic. Zou een i5 dan genoeg moeten zijn? Of toch een i7 nemen? Ik ga er in ieder geval maar eens even over nadenken.
Stefan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 mei 2014 21:14

Re: welke geluidskaart?

Stefan

Als het buffer nu al op 2048 staat, dan heb je de minste polyfonie vereisten. Als je het buffer kleiner zet, reageert het orgel (sampleset) sneller op de toetsaanslagen.

HW is toch een prg waarbij je naar de lange termijn moet kijken.
Idd is voor Basic een i5 genoeg. Maar Basic heeft zijn beperkingen (polyfonie max 1024 en geheugen max 3 GB, en alleen wet). Zie http://www.hauptwerk.com/learn-more/editions/ voor de verschillen.

Voordeel is dat je HW in 2 stappen kunt aanschaffen: eerst Basic en dan Advanced. En als je wacht tot bijv. december; krijg je 15% korting (er op dit moment ook een actie; zie http://www.hauptwerk.com/news/news/2014/05/14/2014-summer-sales-event/).
Maar de PC moet je in 1x goed kopen. Ram kun je bijplaatsen, maar om van i5 naar i7 te gaan, moet je de oude verwijderen (is dus een desinvestering).
Bekijk bijv. op http://www.pcorgan.com/SampleSets.html naar de verkrijgbare samplesets en hun geheugen verbruik (en dit is daar opgegeven bij 16 bit). Dan weet je direct wat het "gevolg" van het (beperkte) RAM in de Basic versie.

Dus nog een keer goed over nadenken vorodat je tot aanschaf van de PC over gaat ...........

Berichten: 13

Geregistreerd: 26 mei 2014 09:39

Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Bericht 29 mei 2014 14:25

Re: welke geluidskaart?

Als ik hauptwerk ga kopen zal het waarschijnlijk blijven bij de basic versie. Grote orgels kopen zoals kampen en utrecht ben ik toch niet van plan. Hooguit een mooi klein orgeltje voor niet al te veel geld. Ik zit nu te kijken voor een geluidskaart. We kwamen een geluidskaart tegen die ons mooi leek voor een redelijke prijs. nl de ESI Juli@ XTe . Er zitten niet zo veel uitgangen op maar dit is niet nodig omdat er in principe maar een uitgang nodig is voor de versterker. Er zit ook spdif op die gebruikt kan worden. Heeft iemand ervaring met deze kaart? Dit zijn de specificaties: ◾PCI-express audio-interface met verwisselbare connectoren
◾bestaat uit drie delen: print met connectoren, main print en frontpaneel
◾aansluitingen wisselbaar: ongebalanceerde RCA, gebalanceerde 6.35mm jack
◾2 analoge inputs, 2 analoge outputs
◾24-bits, 192 kHz A/D conversie met 114 dB(A) dynamisch bereik
◾24-bits, 192 kHz D/A conversie met 112 dB(A) dynamisch bereik
◾coaxiale S/PDIF digitale input
◾synchronisatie naar digitale S/PDIF inputsignalen
◾optische S/PDIF digitale output met automatische shutter (maximaal 96 kHz)
◾coaxiale S/PDIF digitale output (192 kHz)
◾1 MIDI output (16-kanaals) of 1 MIDI input (16-kanaals)
◾ondersteuning voor DirectWIRE 3.0
◾4 inputs en 4 outputs kunnen tegelijk gebruikt worden (24-bits, 192 kHz), incl. MIDI I/O
◾afzonderlijke monitoring voor analoge en digitale input-signalen en playback
◾EWDM driver: MME, DirectSound en ASIO 2.0 support
◾Windows XP, Vista, 7 compatibel (32- en 64-bits)
Stefan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 mei 2014 14:54

Re: welke geluidskaart?

Beste Stefan,

Zonder mijn mening te willen opdringen, krijg ik een klein beetje het gevoel, dat je niet exact weet wat je wil gaan doen met hauptwerk.althans wat je visie is, blijft het budget, of vanuit budget naar premium? Wat dan ook weer geld kost.

Zoals Evert Jan al eerder schrijft, zorg dat je pc inorde is en dat de gebruikte componenten goed zijn, het is al te vaak voorgekomen dat mensen een te lichte pc kopen, en nadat ze echt bevangen zijn met hauptwerk, de pc toch weer verkopen of upgraden.
Dit kost geld, en is jammer
Maar als je serieus met hauptwerk verder wil, is mijn advies koop goede componenten , dit kost geld, maar gelukkig kan je het over een aantal jaren spreiden, je kan alles gefaseerd aanschaffen.

Dus de basis is een goede pc
Een degelijke geluidskaart
Speakers
Je kan al heel veel goede zaken kopen via MP

De door jou genoemde geluidskaart zou ik niet aanschaffen, de spec. schijnen inorde te zijn, maar de gebruikte converters zijn echt bagger.
Ik ben bang dat deze exotische kaart bij Bax vandaan komt.

Ik persoonlijk zou dan toch op MP zoeken naar een Saffire of een Focusrite, 2e hands kosten deze ook heel wat minder, en heb je een veel betere kwaliteit.

Nogmaals ik wil je mijn mening niet opdringen, wil je wel bewaren voor teleurstellingen.

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 29 mei 2014 19:42

Re: welke geluidskaart?

Hallo Stefan,

Ik heb nog een PCI-kaart te koop : M-Audio Delta 1010LT - 8 analoge kanalen - 2 spdif in en uit.
Is nieuw niet meer te koop maar is een uitstekend product. Ik heb deze over. Zelf heb ik 'm ook in gebruik.

Als je interesse hebt stuur dan een mail naar familie at famvanunen punt nl.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com