Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Traag reageren pc op orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 09 mei 2011 11:44

Traag reageren pc op orgel

Ik heb sinds kort hauptwerk versie 4

Als ik iets speel reageert de pc er lichtelijk traag op, niet extreem traag maar vertraagd is het wel. Met andere woorden als ik de plug uit het orgel (een johannus opus) haal en ik speel dan hoor je best wel een verschilletje. Heel irritant als je bijvoorbeeld een snel stuk wil spelen, dat gaat amper. Vervolgens als je veel registers uittrekt van het hauptwerk orgel en in dit geval het st anna's mosely ofzoiets, pakt hij soms maar enkele registers zodat je het akkoord opnieuw moet indrukken op het orgel om het wel goed te laten klinken zoals het hoort. Het lijkt dan net of sommige registers op het st anna orgel niet werken terwijl je ze wel uit heb.

Toch vreemd aangezien ik een processor genaamd : AMD phenom 6x 3300 mhz heb en 12 gb aan werkgeheugen en een geluidskaart met 200 watt speakers (het geluid klinkt verder perfect)

Iemand idee? Misschien komt het door het orgel zelf of de midi-kabel?

Groet

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 mei 2011 13:03

Re: Traag reageren pc op orgel

Wat betreft de vertraging (zie blz 269-271 van de handleiding):
- Wat is je buffergrootte? (hoe groter de buffer, hoe meer vertraging)
- Gebruik je een ASIO-driver voor je geluidskaart? (met ASIO kun je kleinere buffers gebruiken dan zonder ASIO)

Wat betreft het niet klinken van alle registers (zie blz 278):
- Wat is je polyfonielimiet? (als de limiet te laag staat ingesteld, kun je minder pijpen tegelijk laten klinken dan je computer aankan)
- Gebruik je HW Free, Basic of Advanced? (Free heeft een polyfonielimiet van 256, Basic van 1024, bij Advanced wordt de grens bepaald door je processor)
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 09 mei 2011 13:08

Re: Traag reageren pc op orgel

Buffergrootte is volgens mij 2048
Die driver heb ik geïnstalleerd.

Hoe kun je zien wat je polyfonielimiet is?

Ik gebruik btw hauptwerk free daar zit standaard dat orgel in van st anna.
Laatst bijgewerkt door jonathan1986 op 09 mei 2011 13:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 mei 2011 13:14

Re: Traag reageren pc op orgel

Ik heb niet voor niets de paginanummers van de handleiding er bij gezet. Daar staat namelijk beschreven hoe je die dingen kunt zien en eventueel aanpassen.

Als je HW Free gebruikt, dan zit er niets anders op dan te accepteren dat je niet alle registers kunt gebruiken omdat je polyfonielimiet te laag is, óf alsnog een licentie kopen voor Basic of Advanced.

Als je een ASIO-driver geïnstalleerd hebt, wil dat nog niet perse zeggen dat HW hem ook gebruikt. Dat zul je dus ook even moeten controleren, tegelijk met de buffergrootte (oké dan: General settings > Audio outputs).
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 09 mei 2011 13:17

Re: Traag reageren pc op orgel

tsja maar niet iedereen is heel erg goed in Engels begrijp je? Dus gelijk zo op je tenen getrapt reageren hoeft nou ook weer niet..
Maar de buffergrootte heb ik inmiddels gevonden en ook in het vorige bericht erbij gezet

De polylimiet nog niet.
Maar als ik hauptwerk wil kopen kan ik alleen via een creditcard betalen en dat heb ik niet alleen ideal. Kan het ook op die manier?

Maar dan nog is t vaag dat mijn pc trager reageert als het orgel

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 mei 2011 13:33

Re: Traag reageren pc op orgel

jonathan1986 schreef:Dus gelijk zo op je tenen getrapt reageren hoeft nou ook weer niet..
Viel wel mee hoor. Maar misschien leek dat zo. Sorry dan.

Een buffer van 2048 is inderdaad te hoog. 1024 is eigenlijk wel het maximum om prettig te kunnen spelen. Maar dan moet je dus wel een ASIO-driver gebruiken, anders gaat het storen bij zo'n lage buffer. Heb je al gevonden of HW ASIO gebruikt? Dat staat ook onder General settings > Audio outputs, bij Audio Output Device.

Als je HW Free gebruikt, is de polyfonielimiet 256, dus haar hoef je nu even niet meer naar te zoeken.

Als je HW bij Mixtuur of HS Muziek koopt, heb je sowieso geen creditcard nodig. Bij HW zelf kun je met PayPal betalen. Je moet dan wel even een PayPal-account aanmaken. Dat kan zonder creditcard, maar dan is het wel een stuk omslachtiger geloof ik dan met creditcard.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 09 mei 2011 13:42

Re: Traag reageren pc op orgel

Ja ik ben nieuw met dit programma dus zoals je begrijpt weet ik niet meteen zoals jij bijv waar alles zit en wat alles betekend daarom vraag ik het ook. Gewoon nederlands te horen van iemand die het weet is een stuk makkelijker. Niet dat ik te lui ben om te zoeken.
by the way: Als ik naar de instellingen gaat via audio outputs device kan ik kiezen voor ASIO4ALL versie 2 en kies daar dan voor met buffer 1024 maar dan geeft hij geen geluid.

Ok maar je kunt dus niet met ideal betalen?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 mei 2011 14:09

Re: Traag reageren pc op orgel

Bij Mixtuur kun je met IDeal betalen.

Wat betreft ASIO4ALL: het zou kunnen zijn dat je binnen ASIO4ALL nog iets moet instellen. Daarvoor moet je het Control Panel van ASIO4ALL openen. Er hoort een groen icoontje zichtbaar te zijn op de Windowstaakbalk, wanneer HW ASIO4ALL gebruikt. Via dit icoontje kom je in het Control Panel.

In het Control Panel kun je controleren of je geluidskaart geactiveerd is door ASIO4ALL. Er moet dan een blauw driehoekje voor de naam van je geluidskaart staan. Als dat niet zo is, kun je je geluidskaart activeren door op de button voor de naam van je geluidskaart te klikken.

Verder is het aan te raden om alle Windows systeemgeluiden uit te schakelen, omdat die met ASIO4ALL kunnen conflicteren. Dit doe je via Start > Configuratiescherm > Hardware en geluiden > Geluid > Systeemgeluiden wijzigen
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 mei 2011 16:07

Re: Traag reageren pc op orgel

Hallo Jonathan,

je hebt last van twee dingen:
1) vertraging
2) geluid wat wegvalt

Korte reactie van mijn kant:
1) dat komt omdat de geluidsbuffer buffer tussen Hauptwerk en jouw geluidskaart groot is.
Als je de buffergroote kleiner maakt zal de vertraging minder worden.
Als je hem te klein maakt kán het gebeuren dat het geluid gaat haperen. Dat is dan vooral asl er héél veel samples verwekt moeten worden en die om een of andere reden niet snel genoeg aangeleverd worden.
Omdat je een 6-core hebt én met de free version werkt kan dat niet het geval zijn.
Kortom: die buffer kan makkelijk naar 512 of ergens tussen 512 en 1024.

2 Als je geluid wegvalt komt dat omdat Hauptwerk het afknijpt.
Dat doet Hauptwerk als de polyfonie limiet bereikt wordt. Bij de Free version is dat al héél snel :-( (bij 500 samples tegelijk of zoiets).
Je kunt dat voorkomen door:
- minder registers te gebruiken (en zeker geen octaafkoppels)
- basic of advanced versie te kopen.

Tenslotte: welke geluidskaart gebruik je?
Is dat een kaart waar een ASIO dirver voor beschikbaar is? Dat is die zeker aan te bevelen.
Zo niet: dan kan het nuttig zijn om na te gaan of je ooit nog eens wilt investeren in een goede geluidskaart en tot zolang werken met ASIO4ALL inderdaad.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

HG,
Anton

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 09 mei 2011 16:52

Re: Traag reageren pc op orgel

Bedankt voor je antwoord

Ik heb een Creative X-Fi Extreme Audio geluidskaart te vinden onder deze link: http://www.alternate.nl/html/product/Ge ... eId=691422

Volgens de winkel moet deze goed zijn.
Ik heb de buffer lager gezet dat helpt wel ietsje

Wat asio betreft. Ik heb m geinstalleerd.
Zodra ik m in hauptwerk op ASIO zet geeft hij geen geluid

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 09 mei 2011 18:25

Re: Traag reageren pc op orgel

jonathan1986 schreef:Ik heb een Creative X-Fi Extreme Audio geluidskaart te vinden onder deze link: http://www.alternate.nl/html/product/Ge ... eId=691422

Volgens de winkel moet deze goed zijn.
Ik heb de buffer lager gezet dat helpt wel ietsje

Als de buffer laag zetten niet helpt, dan kan de vertraging ook in je MIDI-convertor zitten. Je gebruikt een MIDI-kabel zeg je? Wat voor één?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 09 mei 2011 18:30

Re: Traag reageren pc op orgel

Hallo Jonathan,

Ik lees op het engelse forum over jouw kaart:
Re: Creative ASIO drivers for Windows 7
by B. Milan on Sat Dec 19, 2009 4:27 am

Hello Bri,

It sounds like an issue with the Creative drivers themselves. Have a look at the Creative forums and it appears that many users are reporting things not working properly with the drivers for Windows 7. If your operating system is not reporting any ASIO drivers then Hauptwerk will not see them, thus it isn't a Hauptwerk issue, rather the OS and the drivers themselves.

I would recommend contacting Creative to see if they have a solution.


En ook:
Re: Creative ASIO drivers for Windows 7
by mdyde on Sun Dec 20, 2009 7:59 am

Hello Brian & co,

I think it's important to remember that Creative mainly aim their products at the 'consumer' market (computer games, home multimedia, etc.), rather than the 'pro audio' market (Hauptwerk, audio sequencers, etc.). High performance, low latency audio, ASIO, and especially 64-bit ASIO, are usually only relevant for the 'pro audio' market. Hence 64-bit ASIO just isn't something that Creative probably see as especially relevant for the market they make their products for.

ASIO support has always been patchy amongst Creative products.

E-MU is Creative's 'pro audio' division / sister company, and ASIO driver support for E-MU's products is much better, since that's their primary market, i.e. what they're designed for.

That's the main reason we wouldn't normally recommend Creative's products.

Best regards,
Martin.


En dan hebben ze het o.a. over de X-Fi extreme :oops:

Zie:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 16&p=41137

Kortom: er zijn meer discussies op internet over het (niet) functioneren van deze kaart en om die reden wordt hij ook niet door Hauptwerk geadviseerd...

Berichten: 7

Geregistreerd: 22 apr 2011 14:52

Bericht 09 mei 2011 22:27

Re: Traag reageren pc op orgel

Nou het geluid is wel goed dus opzich aan de kaart hoeft t niet te liggen maar leuk is het niet nu ik dit lees. Heb m net gekocht.

Heb een midi-kabel maar wat voor een?! Ik heb m gekregen en volgens mij is er niks mis mee

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com