Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

welke speakers en opstelling

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 09 jul 2014 13:42

welke speakers en opstelling

Ik heb diverse opstellingen gehoord, met alleen Front speakers op ca. 1.70m hoogte of met Front speakers op ca. 1.70m en Rear speakers op ca. 2.00m hoogte.
Ik vind het geluid erg verschillend:
- als je zelf op de orgelbank zit, dan vind ik het geluid te direct
- of als je in het midden van de opstelling Front+Rear zit/staat, dan klinkt het veel beter

Bijgevoegd 2 afbeeldingen met 2 verschillende opstellingen die ik in gedachten heb.
In gedachten heb ik 5 actieve speakers: 2x Front Adam A7x en 2x Rear Adam A5x en 1x subwoofer.

Vragen:
1. Welke opstelling is het meest optimaal, uitgaande van surround geluid, gezien mijn kamerindeling?
2. Heeft iemand ervaring met de genoemde combinatie van speakers?

Alle commentaar is welkom!
Alvast dank.
Hubèrt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 jul 2014 15:28

Re: welke speakers en opstelling

Hoi Hubert.

Is het eventueel mogelijk om je orgel op wand D te plaatsen en dan surround achter je. Dit geeft de lage tonen een veel betere kans om op te bouwen. Mocht dat niet lukken dan zou ik voor optie 1 kiezen. Als de boxen op gelijke afstanden staan opgesteld dan kan je veel beter de ruimte van een kerk reproduceren als met optie 2 omdat er een groot gat tussen de boxen zit. Als je de boxen op je console te direct vind klinken dan kan je er ook mee experimenteren om ze iets naar buiten te draaien.
Succes met de opstelling.

Groet Jan

hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 09 jul 2014 15:45

Re: welke speakers en opstelling

Nee, dit is niet mogelijk. Op de plek waar de letters C en D staan zit een raam.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 jul 2014 16:08

Re: welke speakers en opstelling

Dan zou je alleen de subwoofer onder het raam in wand D moeten zetten (met de conus naar wand A), zodat deze dan zo de maximale geluidsgolf kan opbouwen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2014 17:41

Re: welke speakers en opstelling

Hubert schreef:
Ik vind het geluid erg verschillend:
- als je zelf op de orgelbank zit, dan vind ik het geluid te direct
- of als je in het midden van de opstelling Front+Rear zit/staat, dan klinkt het veel beter


Dit kan al grofweg 3 oorzaken hebben
A, je stereobeeld klopt niet
B. het tijdsdomein klopt niet
C. je akoestische omgeving is niet gunstig

bovenstaande zou ik eerst eens mee gaan stoeien
A.het stereobeeld kan je verbreden of versmallen(zoals Jan loosman al zegt) met het naar binnen of naar buiten draaien van je monitoren
ik weet niet of je Adams direct ergens op staan? zoja ontkoppellen van de ondergrond, dit kan al met foam of rubber.

B.Het tijdsdomijn kan je niet echt veranderen bij een Adam, maar je kan wel de Adam voorover of achterover hellen, dan krijg je toch
een klein beetje, dat de spreekspoelen van de beide units op 1 lijn komen te liggen.
dit is dus wat anders dan het verdraaien van de instellingen achter op je Adam, want daar kan je alleen het volume mee
dempen of boosten, maar dat veranderd het tijds domein niet.
C.Als je een erg vervelende akoestische luister ruimte hebt, en je kan er weinig aan veranderen, dan kan Arc software een goede oplossing
zijn.
Jan loosman kan je daar alles over vertellen, die is feitelijk ambassadeur van Arc ;)

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 09 jul 2014 19:38

Re: welke speakers en opstelling

Dank voor alle reacties tot nu toe.

Ter verduidelijking: ik heb alleen nog maar Hauptwerk 4 Advanced software aangeschaft. Verder nog niets.

V.w.b. mijn beleving, dit gaat over wat ik bij diverse mensen in woonkamers heb gehoord.
Met heel verschillende opstellingen, type speakers en samplesets.

Groet, Hubèrt

hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 09 jul 2014 19:40

Re: welke speakers en opstelling

Jan Wim schreef:B.Het tijdsdomijn kan je niet echt veranderen bij een Adam, maar je kan wel de Adam voorover of achterover hellen, dan krijg je toch
een klein beetje, dat de spreekspoelen van de beide units op 1 lijn komen te liggen.
dit is dus wat anders dan het verdraaien van de instellingen achter op je Adam, want daar kan je alleen het volume mee
dempen of boosten, maar dat veranderd het tijds domein niet.


Zijn er andere speakers waarbij je dit wel kan aanpassen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2014 20:42

Re: welke speakers en opstelling

hpw schreef:
Jan Wim schreef:B.Het tijdsdomijn kan je niet echt veranderen bij een Adam, maar je kan wel de Adam voorover of achterover hellen, dan krijg je toch
een klein beetje, dat de spreekspoelen van de beide units op 1 lijn komen te liggen.
dit is dus wat anders dan het verdraaien van de instellingen achter op je Adam, want daar kan je alleen het volume mee
dempen of boosten, maar dat veranderd het tijds domein niet.


Zijn er andere speakers waarbij je dit wel kan aanpassen?



Zonder enige reclame te maken voor een bepaald merk zijn er maar weinig speakers die daar sterk in zijn, toch wil ik je er een noemen en dat is KEF.
KEF heeft al jaren lange ervaring met het oplossen van dit probleem, en doet dit al heel vaak door zowel de tweeter, als de woofer vanuit 1 conuslijn weg te sturen.
Visueel zit de tweeter dan in het centrum van de woofer, er bestaan ook ontwerpen waar het front aangepast ,dmv een helling aan te brengen.
Maar het principe van KEF, werkt goed
image.jpg




Op de afbeelding zie je Doorsnede van een KEF monitor, en zie je dat alles vanuit 1 lijn opgebouwd is



Een totaal andere fabrikant, waarvan ik persoonlijk het laag iets te wollig van vind, maar dit staat los van de kwaliteit, en principe , is Tannoy

image.jpg


Hier een voorbeeld op MP, het hoeft echt niet duur te worden goed geluid, wel heel vaak goed zoeken, en geduld hebben
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr


Maar nogmaals, het is heel belangrijk dat je zelf goed gaat luisteren, wat de een aan transparantie mooi vind in een speaker, kan door een ander bestempeld worden als wat killer.
Uit eindelijk zijn jouw oren en ook je budget niet te vergeten doorslag gevend bij de aankoop.
Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 jul 2014 00:04

Re: welke speakers en opstelling

hpw; even daargelaten de zoals altijd zeer terzake kundige adviezen van Jan-Wim en Jan, valt mij 1 ding direkt op bij lezen van jouw ervaringen
Je beschrijft, hoe de geluidservaring is op de orgelbank versus op een meer centrale luisterpositie.

1. DAT IS NU PRECIES HOE HET IN WERKELIJKHEID OOK IS....!!!

2. Dankzij de virtuele orgelsimulatie, is het dus mogelijk, op de orgelbank TOCH bijna dezelfde geluidservaring te verkrijgen alsof je op een toehoordersplek zit.

HOE??

1. Door dus simpelweg het aandeel direkt geluid tov het aandeel gereflekteerd geluid te wijzigen.....

2. (optimaal): door een hoofdtelefoon te gebruiken en die op de gewenste manier aan te sturen.

Heb je hier ook nog wat aan??
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 jul 2014 00:28

Re: welke speakers en opstelling

https://www.youtube.com/watch?v=Gfh_0XZBcBk

Hier zie je, dat Vincent Dubois ook al op de koptel is overgegaan....... :lol:

Wat een begenadigd organist overigens; hij speelt veel stukken gewoon zonder partituur, en zijn BWV582 op een Fr Rom orgel mag er ook zijn.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 jul 2014 20:16

Re: welke speakers en opstelling

Jan Wim schreef:
hpw schreef:
Jan Wim schreef:
Maar nogmaals, het is heel belangrijk dat je zelf goed gaat luisteren, wat de een aan transparantie mooi vind in een speaker, kan door een ander bestempeld worden als wat killer.
Uit eindelijk zijn jouw oren en ook je budget niet te vergeten doorslag gevend bij de aankoop.
Gr
Jw



Helemaal met Jan Wim eens. Ik stuurde je hierover een Pb.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 jul 2014 22:43

Re: welke speakers en opstelling

Jan Wim schreef:
hpw schreef:
Jan Wim schreef:B.Het tijdsdomijn kan je niet echt veranderen bij een Adam, maar je kan wel de Adam voorover of achterover hellen, dan krijg je toch
een klein beetje, dat de spreekspoelen van de beide units op 1 lijn komen te liggen.
dit is dus wat anders dan het verdraaien van de instellingen achter op je Adam, want daar kan je alleen het volume mee
dempen of boosten, maar dat veranderd het tijds domein niet.


Zijn er andere speakers waarbij je dit wel kan aanpassen?



Zonder enige reclame te maken voor een bepaald merk zijn er maar weinig speakers die daar sterk in zijn, toch wil ik je er een noemen en dat is KEF.
KEF heeft al jaren lange ervaring met het oplossen van dit probleem, en doet dit al heel vaak door zowel de tweeter, als de woofer vanuit 1 conuslijn weg te sturen.
Visueel zit de tweeter dan in het centrum van de woofer, er bestaan ook ontwerpen waar het front aangepast ,dmv een helling aan te brengen.
Maar het principe van KEF, werkt goed
image.jpg




Op de afbeelding zie je Doorsnede van een KEF monitor, en zie je dat alles vanuit 1 lijn opgebouwd is



Een totaal andere fabrikant, waarvan ik persoonlijk het laag iets te wollig van vind, maar dit staat los van de kwaliteit, en principe , is Tannoy

image.jpg


Hier een voorbeeld op MP, het hoeft echt niet duur te worden goed geluid, wel heel vaak goed zoeken, en geduld hebben
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr


Maar nogmaals, het is heel belangrijk dat je zelf goed gaat luisteren, wat de een aan transparantie mooi vind in een speaker, kan door een ander bestempeld worden als wat killer.
Uit eindelijk zijn jouw oren en ook je budget niet te vergeten doorslag gevend bij de aankoop.
Gr
Jw


Als fervent Kef gebruiker zowel in mijn huiskamer als in mij Hauptwerk installatie kan ik alleen maar beamen dat een fase coherente weergave een genot is om naar te luisteren. Alles klinkt ruimtelijk, los, niet geforceerd! Dit soort weergevers zijn bij uitstek geschikt voor Hauptwerk mits aangestuurd met een kwalitatief goede versterker liefst gebiampt. Bij mij staan ze iets achter de console en werken dus als nearfield monitors en dat pakt goed uit. Het ver doorlopen naar boven toe tot 45000hz van de nieuwere modellen heeft het zelfde resultaat als supertweeters hetgeen de ruimtelijkheid ten goede komt.
Kortom ik ben een enthousiast Kef gebruiker.

Groet Jan

hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 14 jul 2014 10:43

Re: welke speakers en opstelling

Evert-Jan schreef:Dan zou je alleen de subwoofer onder het raam in wand D moeten zetten (met de conus naar wand A), zodat deze dan zo de maximale geluidsgolf kan opbouwen


Is er een minimaal aantal meters afstand nodig om de geluidsgolf op te bouwen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jul 2014 13:48

Re: welke speakers en opstelling

hpw schreef: Is er een minimaal aantal meters afstand nodig om de geluidsgolf op te bouwen?


:lol: De klok horen luiden en niet weten waar de woofer staat? (het schoot mij even binnen en is niet persoonlijk bedoeld hoor hpw.)
Als je het echt goed wilt doen moet je je woonkamer verlengen tot 11,5 meter. dan past er de laagste C van een 16-voeter in.
Als je zelf wat wilt rekenen: http://www.popschoolmaastricht.nl/colle ... lengte.php
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2014 16:42

Re: welke speakers en opstelling

Jaap380 schreef:
hpw schreef: Is er een minimaal aantal meters afstand nodig om de geluidsgolf op te bouwen?


:lol: De klok horen luiden en niet weten waar de woofer staat? (het schoot mij even binnen en is niet persoonlijk bedoeld hoor hpw.)
Als je het echt goed wilt doen moet je je woonkamer verlengen tot 11,5 meter. dan past er de laagste C van een 16-voeter in.
Als je zelf wat wilt rekenen: http://www.popschoolmaastricht.nl/colle ... lengte.php



Eigenlijk niet te geloven, in een andere topic word ik zowat met de grond gelijk gemaaid :) als ik de stelling neemt dat een geluidsgolf een bepaalde afstand nodig heeft om op te kunnen bouwen
Vandaar toen de stelling dat. als de microfoon te dicht bij staat(32voet) , dat dan de geluidsgolf nog niet compleet is.........

En nu heeft een sub al ruim 11 meter( rechte meters zonder obstakels) nodig om het geluid op te kunnen bouwen

Wat ook inderdaad klopt!!!!

Maar om niet lullig te doen, waarom heeft een sub wel 11 meter nodig(om een 16voet weer te geven)en jawel daar komt hij weer, waarom een 32 voeter niet??
Die een nog grotere geluidsgolf heeft????

Nu mogen de geschoolde audio mensen, die een elektronische/ akoestische achtergrond hebben hier een goed onderbouwd antwoord op geven, en het liefst met meet resultaten.

Gr.
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com