Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Buizen versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 14 jul 2014 22:40

Re: Buizen versterker

Jan Wim,

gewoon ontladen met een weerstand van een paar K,wel het vermogen in de gaten houden.
Met een voltmeter kan je zien of de spanning weg is.
Een luxe uitvoering vind je hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/691199#691199
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jul 2014 14:12

Re: Buizen versterker

De weerstandswaardes moeten zodanig zijn, dat de ontlaadstroom niet absurd hoog wordt, anders kan je de elco,s net zo goed kortsluiten, wat je ook niet zo fijn vinden.

Het vermogen van de werstand wordt bepaald door deze ( begin-) ontlaadstroom maal de spanning ( P=U x I). Die stroom neemt natuurlijk kwadratisch af met de tijd, dus een btje overbelasting mag wel.

En dan kan je de zgn RC-tijd berekenen, hoe lang het dus duurt voordat je Elco,s leeg zijn.

bv: http://www.timloto.org/download/pdf_les ... c-tijd.pdf

Leuk, buizenbakken...!!! Maar pas op dat je niet aan de spanning blijft hangen, Jan-Wim!!

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 15 jul 2014 20:18

Re: Buizen versterker

Jan Wim,

bleeder resistor zijn inderdaad ontlaadweerstanden.
Je komt ze niet alleen in schakelingen tegen van voedingen maar ook bij beeldbuizen.
Als je even deze woorden Googled dan kom je genoeg formules tegen.

En sla de waarschuwing van Geert niet in de wind, daardoor zijn al genoeg techneuten opgeladen :!:
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jul 2014 23:50

Re: Buizen versterker

Nou, Jan-Wim, dat wordt nog een hele berekening, van die gloeilamp.......

Sowieso is natuurlijk het feit, dat de koude gloeilamp juist een erg lage beginweerstand heeft, terwijl je juist die eerste grote ontlaadpiek wat zou willen vermijden, dan heb je juist een wat hogere beginweerstand nodig.

Maar een 25 watt lampje zou wellicht wel kunnen. Als tenminste jouw hoogspanning ergens bij max 250 volt ligt.

Anderzijds: jij gaat toch niet telkens aan de onderzijde van het chassis zitten rommelen?? Een buis vervangen moet tochwel kunnen zonder dat je in de buurt van hoge spanningen komt.

Nog even over die harmonischen: De buizenversterker is vooral bij jazz ( Hammond) en pop ( guitaar/bas) zo populair, omdat daar dus konstant in de oversturing terecht wordt gekomen, en dan pas heb je ( extra) toegevoegde harmonischen, en die zijn dan veel muzikaler vanwege de even harmonischen, dan wanneer je een 3e graads kromme hebt, en geven zo,n lekkere pep aan de sound.

Verder is het nog zo, dat de buizenversterker een vrij "natuurlijke" dynamiekbegrenzing heeft, terwijl ( door de extra harmonischen) de subjektieve geluidsindruk toch nog toeneemt bij oversturing.
Dit wordt oa toegepast bij aansturing van de plaatsnijmachines ( de zgn cutters), want een plaat moet je nu eenmaal bij het snijden in dynamiek begrenzen.
Dit is allemaal techniek uit de oude doos....!!

MAAR: bij onze orgelweergave willen we juist helemaal ver blijven van het oversturingspunt. En wel hierom: als je even twee noten aanslaat in het midden van het manuaal, bv een e en een g, met een fluitregister, en je schroeft dan het volume op tot je dicht bij de oversturing komt, dan hoor je dus, dat er som- en verschiltonen onstaan, vooral de verschiltonen (een lage frekwentie dus) zijn al snel hoorbaar.
Dit is ook logisch, want de vervorming van een buizenversterker is echt niet nul.

ERGO: buizen, prima, maar wel oppassen bij hogere uitsturingen. Is wellicht in de huiskamer wat minder relevant.

Doei....
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jul 2014 12:27

Re: Buizen versterker

Quite interesting, Jan-Wim!!

Voor een btje output moet je toch wel naar tegen de 400 volt anodespanning.

Het grote probleem bij singel-ended is natuurlijk de uitgangstrafo, waar in tegenstelling tot de push-pull, een ferme gelijkstroom doorheen loopt, met alle niet-lineaire overdrachtsgevolgen van dien.
En je wilt ook geen 40 dB tegenkoppeling, sowieso al lastig bij buizen, ivm de veel geringere spanningsversterking.

Het mooie is wel, vind ki persoonlijk, dat er dus bijna niets in zo,n ontwerp zit, kwa aantal onderdelen bedoel ik.
Dus kun je elk onderdeel ( de C,s vooral) optimaliseren.
Wel heb je eigenlijk een goede spectrum analyser nodig, maar dat kan tegenwoordig al vrij aardig mbv software.

Lijkt jouw schema een btje hierop?? ( behalve de toegepaste buizen natuurlijk)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jul 2014 12:48

Re: Buizen versterker

http://morfeus.cc/ETF2013/slides/etf201 ... ow_param=3

Waarschijnlijk moet het European Triode Festival 2014 nog komen?? Dan moet je snel daar naartoe, Jan-Wim!!

Dat is toch wel het mekka voor de SET-audiofielen.......

SET: Single Ended Triode ( helaas weer buitenlands)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jul 2014 12:50

Re: Buizen versterker

Tsjaaa......
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jul 2014 20:32

Re: Buizen versterker

Leuk schema; het blijkt dus 1 chassis voor stereo single ended, en lijkt er sterk op, dat dit een omgebouwd ontwerp is van oorspronkelijk een Hammond mono push-pull ontwerp.

Geen brom door de wel erg eenvoudige gloeidraadvoeding?? Dan helpt een eenvoudig draadgewonden potmetertje met de loper aan aarde vaak erg goed.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jul 2014 23:56

Re: Buizen versterker

Ja, dat riep ik laatst al, van die mooie ARC curve.

Het klopt wel, dat je geen gloeidraadbrom hebt, omdat er dus geen voorversterker inzit; bij eindtrappen heb je hier geen last van gezien de vrij hoge ingangsspanning.
Gek, dat er dus de naam Hammond diverse keren voorkomt in het schema.

Een buizenbak kan ook best wel strak bedraad zijn hoor; sterker nog, dat vind ik persoonlijk een pluspunt. Maar dan moet je natuurlijk niet met een printje gaan werken, en de onderdelen zo schots en scheef ergens in plakken, waar er maar ruimte is.
Verder krijg je nog wat extra stroomtegenkoppeling bij de zeer lage frekwenties ( die toch al slecht door de trafo komen), vanwege de vrij conventionele waardes van de beide ontkoppelcondensatoren. Die zouden wat groter kunnen, en dan natuurlijk shunten met een goede condensator van plm 0,22 uF, omdat de elco,s bij hoge frekwenties niet echt lineair werken.

Verder moet je oppassen omdat de ingang geen scheidingscondensator heeft, en de potmeterwaarde van 100k is eigenlijk wat te hoog vanwege de grotere eigenruis. Maar is natuurlijk btje muggenziften bij een eindtrap. Eigenlijk kan je de potmeters er beter uitgooien en een goede kwaliteit weerstand monteren, omdat het stuurroster wel op aardpotentiaal moet blijven. 47k 0,5 watt.

Je merkt wel, eigenlijk had ik hem liever zelf gebouwd..... :oops:

Veel plezier er nog mee; wordt het niet erg warm nu?? Hoeveel vermogen ben je nu kwijt; ik schat ruim 100 watt??

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jul 2014 09:11

Re: Buizen versterker

Geert schreef:Gek, dat er dus de naam Hammond diverse keren voorkomt in het schema.

Opvallend bij alleen de spoelen en trafo's. Even Googlen en het blijkt dat dit afkomstig is van Hammond Manufacturing Co., Inc.
Het schema is dus niet van een Hammond versterker.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 jul 2014 10:52

Re: Buizen versterker

Resize of DSC_0664.JPG


http://www.yarland.com/m-series/fv-34a/

Dit is de enige die ik in de buurt zie komen; maar verbruikt toch mooi 320 watt; overigens vind ik het wel opvallend dat de push-pull uitvoering ( de B) OOK precies 320 watt zou verbruiken. Dus 1 van die cijfers klopt totaal niet.

Maar ik ben nog wel benieuwd welk typenr je hebt, Jan-Wim, is het soms een wat ouder type dat ze nu niet meer voeren??
Bedankt voor je aanvulling, Evert-Jan. ja, als ik Hammond lees, dan gebeurt er altijd iets met me.......
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 jul 2014 11:26

Re: Buizen versterker

Ok, ik heb even wat nader gekeken, en herkende op een gegeven moment jouw foto van de onderzijde.
Aangezien het dus geen losse eindversterker is, maar een geintegreerd ding, moet je mijn opmerking over het eruit gooien van de potmeters dus vergeten. Het door jou geplaatste schema is dus onvolledig, er ontbreken de ingangskeuzeschakelaar etc. Een FV34A III ??

Helaas kam ik ook op de webside 6moons.com, alwaar onze Marja en Henk, gespeend van elke vorm van objektief beoordelen, hun gesponsorde mening over dit produkt geven. Weinig facts; alleen dattie dus 5% harm vervorming geeft.......

Dat wil dus zeggen, Jan-Wim, dat, als je eens een 8 voets fluitregister opentrekt, je er meteen een mooie 4 voets bij krijgt op een 26 dB lager niveau.......
Daarom vind je hem zo goed klinken......LET OP: dit is niet afkeurend bedoeld, alleen kan een techneut als ik daar niet mee leven! :oops:

Gelukkig roept het duo, dat de trafo,s WEL voorzien zijn van zuurstofvrij koper.......geloof ik helemaal NIETS van!

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm
http://www.head-fi.org/t/408073/why-oxy ... etp-copper
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 jul 2014 12:22

Re: Buizen versterker

Clip_4.jpg


Heb even een benadering gemaakt van 5% 2e harm vervorming. Ik ga het nog beter doen met een echte scoop, maar kost wat meer tijd.

Als je geen beste oren hebt, zoals ik, moet je het maar met je ogen zien te doen........ :oops:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 jul 2014 15:28

Re: Buizen versterker

Geert & Jan Wim

Ik proef in dit topic heel veel nostalgie, net zoals de platenspeler en de MFB boxen op een grote schare liefhebbers kunnen rekenen.
Maar moeten we niet teveel in het verleden blijven hangen met daar aan gekoppeld de hoge energie rekeningen i.v.m. het slechte rendement van dit soort versterkers. Vooral Geert heeft daar in het verleden nogal eens opmerkingen over gemaakt. Elders op dit forum heb ik het al gehad over volledig digitale versterking (dus geen klasse D!!!).Ik heb veel revieuws gelezen over dit soort versterkers en heel vaak wordt naar voren gebracht dat het geluid zijde zacht, tube-like is. Hebben we het hier niet over een waardige opvolger van de buizen versterker maar dan wel met bijna 100% rendement.
Of gaan we vrolijk door met fossiele brandstoffen verbranden ;) ;) ;)
Ik denk ik gooi eens even de knuppel in het hoenderhok, maar ik bedoel het niet zo kwaad hoor :D :D :D

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 jul 2014 15:45

Re: Buizen versterker

Hoi Jan Wim

De versterker die ik heb gekocht QLS QA100 via ebay koste met invoerrechten rond de 350€ dus dat valt wel mee.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 jul 2014 15:51

Re: Buizen versterker

http://electronicdesign.com/analog-amp- ... origins-sa

http://electronicdesign.com/analog/tube ... ire-part-2

Dit beeindigt wellicht de diskussie over voor- en nadelen van buis versus solid state. Digitaal is natuurlijk weer van een andere orde, en ook zeer interessant, vooral omdat je daarbij met zeer hoog rendement te maken hebt ( anti-global warming zeg maar).

De materie is dermate komplex, dat ik zelf geen oordeel kan geven, ik draag alleen maar lees- en denkvoer aan.....

Ik moet wel waarschuwen, dat genoemde artikelen voor electronica-engineers zijn geschreven.

Nieuw onderwerp graag....... :oops:

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 17 jul 2014 17:49

Re: Buizen versterker

Eerlijk gezegt begrijp ik niks van het hele buizen verhaal waar jullie het over hadden.Jullie hebben zeker weleens een cursus gevolgt- electronica-audio?
Maar wat ik van die foto van die versterker van je kan zien ,Jan Wim,is dat je er drie speakers op aan kan sluiten?Klopt dat.Wat doe je dan met zo een oneven getal van drie speakers?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 jul 2014 18:21

Re: Buizen versterker

In de door mij genoemde artikelen, van Am oorsprong, wordt dus onze ir Menno van der Veen, van het bedrijf Amplimo, aangehaald als DE referentie op buizengebied.

Graag wilde ik dat hier nog even benoemen ( dit is geen commercial), en zijn bouwdoos UL40-S2 onder de aandacht brengen. je kunt de handleiding dus downloaden op de website. daarnaast zijn er nog veel artikelen van zijn hand te vinden. Jammer dat je hier geen pdf's kunt bijsluiten.

Dit ontwerp kun je dus zelf aanpassen voor allerlei konfiguraties, van triode tot super-penthode zeg maar, en zodoende aanpassen aan je eigen wensen en voorhanden luidsprekers en audiomateriaal. ( orgel dus.)

Dit is echt door iedereen in elkaar te zetten, en alles los kopen ben je denk ik niet echt veel goedkoper uit, terwijl je nu geen speurtocht hoeft te houden naar komponenten.

Naast Haarlem, hebben we in ons landje dus ook de benodigde versterker in huis.....

Dit was echt mijn laatste bijdrage aan het buizenverhaal, of heeft iemand nog iets toe- of af te voegen???

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 17 jul 2014 20:44

Re: Buizen versterker

Dus hoe doe je dat dan,Jan Wim?
Gebruik je maar 2 speakers voor je setup?
Of gebruik je ook nog een andere versterker voor surround?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 jul 2014 21:51

Re: Buizen versterker

Hoi Jan Wim

Ik heb de versterker aangesloten op de spdif uit optical die ik geconfigureerd heb als front kanaal.
Voor de rears gebruik ik nog steeds mijn Yamaha surround.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 okt 2016 22:32

Re: Buizen versterker

Jan Wim, kan je ook het gehele schema plaatsen??

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 23 okt 2016 20:45

Re: Buizen versterker

Pas je wel ontzettend op met die hoge spanningen??

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 07 jan 2017 00:42

Re: Buizen versterker

Orgelliefhebbers,

Een belangrijke eigenschap van klasse B- buizenversterkers heb ik nog niet gelezen in de reacties. Dat is de afwezigheid van clipping, oftewel het 'vastlopen' van de versterker tegen de voedingsspanning bij piek-belastingen.

Buizenversterkers gebruiken vrijwel altijd transformatoren in de eindtrap. Transformatoren hebben een ijzer-kern, die door z'n magnetische eigenschappen vervorming produceert.

Buizenversterkers zijn beroemd om hun "warme geluid" Dat komt omdat deze versterkers vergeleken met transistor versterkers relatief veel "harmonische" vervorming produceren (dankzij de transformator). Dat betekent dus veel hogere harmonischen, die onze orgelpijpen en andere muziekinstrumenten overigens ook produceren.

Nadeel van de buizenversterker is het relatief lage rendement, vooral als je klasse-A buizenversterkers gebruikt.(!) Klasse-D is subliem wat dat betreft, maar in hoeverre betaalbare Klasse D-versterkers ook mooie hoge tonen produceren, daarover laat ik mij door jullie verrassen!

Clipping, wat funest is voor je luidsprekers, blijft voor 'gewone' transistorversterkers een probleem wat je afgezien van toepassen van begrenzers aan de ingang van de eindtrap niet gemakkelijk op kunt lossen.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 jan 2017 18:46

Re: Buizen versterker

Gelukkig HOOR je die clipping wel ERG goed.... Bovendien zijn de tweeters ( degenen die het loodje kunnen leggen) in veel lsp ontwerpen ook nog eens extra beveiligd.

Ik denk, dat de angst voor clipping verschijnselen toch vooral gegrond is bij pop"muziek", dat schijnt altijd oorverdovend hard te moeten.

Bij clipping krijg je dus als je er een sinus instuurt, al snel met een blokgolf output te maken, waar dus veel meer vermogen in zit bij hoge frekwenties, en dat is de reden dat je tweeter bezwijkt.

Nu er voor weinig geld zulke mooie digitale eindtrappen beschikbaar zijn, Hypex bv, vind ik het toch een btje een achterhoedegevecht hoor, die roep om een buizenbak. Maar voor audiofielen kan het dus nog steeds gemaakt worden.........alleen versnel je er wel de global warming mee! :oops:

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 11 jan 2017 00:33

Re: Buizen versterker

Geert,

Een met jouw statement over het achterhoedegevecht.. Zelf ben ik begin jaren 70 als elektronicus opgeleid bij Rens & Rens in Hilversum. Alles geleerd over elektronenbuizen, hoe je buizenversterkers berekent etc. Daarna ongeveer alles zelf gebouwd wat er te bouwen viel aan versterkers tot en met 400 W versterkers met 8x EL34 klasse B-eindtrap en tot besluit de Quad 405, in een 180 W-/kanaal versie uit de jaren 80, die nog steeds in de huiskamer draait..

Natuurlijk ben ik verliefd op de buizenversterker, maar meer uit nostalgie dan voor de geluidskwaliteit, want die is vanuit de moderne apparatuur zoals de nieuwste klasse D versterkers ontegenzeggelijk beter.. Ik ken mensen die daar anders over denken, maar dat is dezelfde discussie als van de geluidskwaliteit vanuit LP's versus die van CD's.. of van mensen die beweren dat peperdure kabels echt beter klinken dan de standaard 4mm2 koperkabels... Ik heb de recencenten wel eens gevraagd om de beweringen aan te tonen met berekeningen, maar heb die nog nooit gezien..

De [kwaliteits-] keten is zo sterk als de zwakste schakel. Als je geen piek-belasting gebruikt zoals bas-gitaren of piano's, dan klinken transistorversterkers overall bekeken doorgaans beter dan de buizen-broertjes. Dan heb ik het nog niet gehad over de energiebesparing ;)
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com