Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluid meter

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 21 jul 2014 16:16

Geluid meter

Hello Allemaal
Is er iemand die zijn Hauptwerk orgel afstemnt met het gebruik van een geluidsmeter?
Lijkt me een handige manier om alles op dezelfde volume te krijgen
Maar er zijn zo veel verschillende die je kan kopen dat je wel verstandt er van moet hebben van wat je nodig heb.
Heeft iemand meer informatie?
Alvast bedankt
pete

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 jul 2014 18:53

Re: Geluid meter

Je kan ook een soundlevel meter app op de smartphone installeren. Dat kost niets.

Groet Jan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 21 jul 2014 20:53

Re: Geluid meter

Voor mensen die het nog zonder smartphone doen, is de Voltcraft-SL-100 geschikt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1008 ... cibelmeter
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jul 2014 21:41

Re: Geluid meter

De App voldoet niet helemaal. De microfoon in je smartphone is alleen voor spraak (dwz frequentiebereik 300 - 3000 Hz) bedoeld en daar zit dus geen hoge kwaliteit microfoon in. De App geeft dus niet de juiste waarde aan. De GalaxyS geeft 81 dB aan waar het 100 zou moeten zijn.........

dB meters voldoen wel; zijn o.a. hier verkrijgbaar: http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=dBMeter
met ook het nr. dat Gerrit hierboven aangeeft

Zie ook wat John Boersma over het gebruik van de dB meter schrijft: http://www.johnboersma.nl/sample_intonatie.html

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 22 jul 2014 18:51

Re: Geluid meter

Bedankt voor jullie informatie
Ik heb er gisteren een opgehaald.Het is een Galaxy Audio 3m 130.
En dan heb ik gisteravond een register van Freiberg bijgesteld
Ik kon het niet geloven het verschil in volume dat er was van de tonen over het hele klavier terwijl toch dat register helemaal door dezelfde speakers komt.Ik werkte met een uitgaanspunt van 63 dc.De meter werkt niet op de onderste tonen van een 16 voet register.Zou laag registreert die het zeker niet.? zal je wel een duurdere voor moeten hebben zeker?
Toen ik met de eerste register klaar was was het resultaat wel een veel betere,rustige klank.Voor het eerst hoorde ik de tonen mooie gelijk van het hele akkoord.
Het is wel een hoop werk ,want iedere keer als je de volume verandert van de toon moet je weer een paar seconde wachten todat de meter zich bijstelt.
Eem mooie website van John Boersma trouwens.Zou zijn nieuw boek al uit wezen?
Het beste allemaal
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jul 2014 22:46

Re: Geluid meter

Op ich wel interessant , maar de vraag is wat ga je meten?

Stel dat je een prestatie 8 voet een egaal volume geeft van 63db, dit is het basis register, hoe behandel je dan de overige stemmen??


Een trompet moet harder klinken dan een prestatie, een fluit 4 zachter dan een prestatie.
Dus hoe kom je tot een kloppend geheel?, met een volumemeter, de overige stemmen moet je dus op het gehoor een aangepast volume geven??



Gr.

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 23 jul 2014 01:26

Re: Geluid meter

Ja,ik begrijp het,maar in ben al blij dat ik een register mooie gelijk kan krijgen.
Ik dacht heel het orgel dezelfde volume maar dat hoort niet zo.
Dan moet ik ergens een schema zien te vinden voor volume verhoudingen van de verschillende registers?
Zijn die verhoudingen hetzelfde van ieder orgel denk je?
Waar je ook mee zit denk ik dat de volume niet altijd hetzelfde is als tijd heb om te stemmen
Ik had gistermiddag die meter gehaald en toen dacht ik om 5uur ,ik ga eens kijken hoe het werkt,dus toen heb ik even een octaaf afgesteld op 63dc.
Maar toen kwam ik om 8 uur terug en toen stonden die zeflde tonen op 61dc.zonder dat ik er verder iets aan verandert had.
Ik denk dat het komt dat ik de versterkers aan had laten staan,want dat heb ik wel eens meer in de gaten gehad,als je die voor uren aan laat staan dat alles dan een beeje milder klinkt en waarschijnlijk een tikje zachter.
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jul 2014 10:18

Re: Geluid meter

Hoi Pete,

dat is het gevaar als je op de "tast" het volume moet regelen.
elk orgel word geintoneerd naar de ruimte waar het zich in bevind,
en ook de locatie van de pijpen is bepalend voor het "volume" dit is per orgel verschillend.

een prestant staat in het front, maar bv een trompet kan dieper in de kast staan dit volume moet dan wel de prestant kunnen overstemmen.
dus een generaal/gelijk volume voor alle registers kan niet.

daarom is denk ik de rear opname een goede indicatie, want bij de front opnames kunnen soms lokale pijpen die dichter bij de microfoon staan harder worden weergeven, dan de rest van deze register groep, die wat verder van de microfoon afstaan tijdens de opname.

en een orgel word geintoneerd in de ruimte, dus op luisteraar niveau moet het orgel "kloppen"
terwijl het bij de speeltafel niet egaal hoeft te klinken.

gr
jw
Succses met de metingen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 23 jul 2014 11:33

Re: Geluid meter

Hallo Pete

Interessante discussie.
Intoneren in de luisterruimte zelf zoals Jan Willem beschrijft is inderdaad belangrijk. Maar als je met een db meter aan de slag gaat moet je goed weten wat je meet. De ene db is nl de andere niet.

Het menselijk gehoor is niet even gevoelig voor verschillende frequenties. Dus als je in db alle tonen op gelijke geluidsdruk regelt, zal je het niet als egaal geluid horen. Om die reden hebben we een dB(a) schaal, hier is het gevoeligheidsverschil voor frequentie voor het menselijk gehoor reeds in verwerkt, gelijke dB(a) sterkte op de meter zal dus ook gelijk moeten klinken in geluidsdruk. Dit gaat echter maar op tot ongeveer 100 db. Daarboven kan je weer beter de dB(b) of dB(c) meting gebruiken omdat het menselijk gehoor vanaf die geluidsdruk ongeveer wel lineair is. Overigens is 100 dB natuurlijk veel te hard en loopt je al snel gehoorschade op.

Stelregel is dat je de dB(a) schaal moet gebruiken voor dit soort metingen. Ook moet je in meet tijd niet te kort nemen, minimaal 4 - 6 seconden per toon.

Om het nog lastiger te maken, als je ouder wordt kan je gehoorgevoeligheid voor bepaalde frequenties nog sterker gaan afwijken als gevolg (beginnende) doofheid. Dan kan ook de dB(a) meting geen uitkomst brengen om een egaal toonbeeld te krijgen. Afstellen op gehoor (of wat daar van over is :roll: )lijkt mij de juiste oplossing.

Groeten,
Wout Vuijk

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 23 jul 2014 14:39

Re: Geluid meter

Nog veel dank voor de intressante opmerkingen
Ook niet zo eenvoudig allemaal.
Maar ik ben dit aan het doen met een orgel die heb ik in een koffie cantine staan,dus ik gebruik geen surround en ook geen NORMAL RELEASE samples,maar ik gebruik 1.5 sec. galm.Dit klinkt het beste in die bepaalde ruimte.
Maar het is dus wel zo dat alle tonen van 1 register wel op dezelfde volume moeten zitten.?
Dus op pijporgels in een kerkruimte worden registers op verschillende volumes geintoneerd?
Maar is de rede daar dan voor omdat somige pijpreeksen meer naar achteren staan dat die een hoogerige volume moeten hebben om gelijk in de kerk te klinken met pijpreeksen die meer naar voren staan?
Pete

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com