Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke surround opstelling

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 09 aug 2014 12:11

Welke surround opstelling

Goedemorgen,

Wegens verhuizing naar een andere woning ben aan het nadenken over een andere surrround opstelling. In de oude situatie stonden de rearboxen (Tannoy Reveal 501) naast het orgel op de grond. In de nieuwe situatie wil ik de rearboxen anders gaan positioneren. Het liefst op voldoende afstand achter de orgelbank, maar dit is vanwege ramen (dikkere lijnen) erg lastig.

Hieronder een overzicht van de kamer waarin het orgel komt te staan.
In het overzicht enkele opties waaraan ik zelf zit te denken.

Bij optie C staan de boxen weer op de grond naast het orgel.

Moeten de boxen op een zelfde afstand van het orgel staan?
Welke opstelling is het meest optimaal, uitgaande van surround geluid, in deze kamer?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet,

Jacob

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2014 12:32

Re: Welke surround opstelling

Bij een stereo weergave, moet je bij de opstelling absolute symmetrie nastreven, voor een kloppend geluidsbeeld.

dit luister vrij nauwkeurig

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 09 aug 2014 14:36

Re: Welke surround opstelling

Ik zou voor optie B gaan maar dan de twee surround speakers bij elkaar op de positie onder in de hoek. Het stereo effect is dan wat minder maar is voor surround ook minder belangrijk. Maar de afstand van de surround naar de luisterpositie trek je wel gelijk en dat is wel van belang. En dan komt het surround geluid mooi midden achter je te staan.Terrecht wat janwim opmerkt dat je front speakers wel in een symetrische opstelling moeten staan. Of gebruik je daar de orgelspeakers voor?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 09 aug 2014 17:38

Re: Welke surround opstelling

Bedankt voor jullie reactie!


mbouwheer schreef:Ik zou voor optie B gaan maar dan de twee surround speakers bij elkaar op de positie onder in de hoek. Het stereo effect is dan wat minder maar is voor surround ook minder belangrijk. Maar de afstand van de surround naar de luisterpositie trek je wel gelijk en dat is wel van belang. En dan komt het surround geluid mooi midden achter je te staan.Terrecht wat janwim opmerkt dat je front speakers wel in een symetrische opstelling moeten staan. Of gebruik je daar de orgelspeakers voor?


Voor de front geluiden gebruik ik de speakers van mijn orgel (Noorlander).
P.s. Afstand van positie B in de hoek in ongeveer 380 cm ten opzichte van andere muur.
Groet,

Jacob

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 11 aug 2014 12:51

Re: Welke surround opstelling

mbouwheer schreef:Ik zou voor optie B gaan maar dan de twee surround speakers bij elkaar op de positie onder in de hoek. Het stereo effect is dan wat minder maar is voor surround ook minder belangrijk. Maar de afstand van de surround naar de luisterpositie trek je wel gelijk en dat is wel van belang. En dan komt het surround geluid mooi midden achter je te staan.Terrecht wat janwim opmerkt dat je front speakers wel in een symetrische opstelling moeten staan. Of gebruik je daar de orgelspeakers voor?



Surround is altijd een beetje proberen, je creert een weergave van wat tijdsverschil (en verplaatsing) t.o.v. het front-geluid, maar met name ook effect van "terug reflecteren" van het geluid uit de kerk.

Ik verwacht van optie B daarom een " doof gevoel" in je rechteroor...
de grote ruimte rechts onder (rechts achter je als je op de bank zit) lijkt geen geluid "terug te geven" denk ik.


Optie A kun je ook uitproberen, met de luidsprekers haaks op de muur.. hoewel, voor de luisteraars in de kamer kan optie D prettiger/fraaier zijn.
Houd dan weer wel rekening met het effect op luidsprekers in een hoek geplaatst (elder op dit forum) Het is jammer dat je in de grote ruimte in de tekening rechtsonder geen mogelijkheid voor plaatisng van een luidspreker hebt ?

Succes,

Wibo

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 11 aug 2014 17:32

Re: Welke surround opstelling

WiBo schreef:
mbouwheer schreef:Ik zou voor optie B gaan maar dan de twee surround speakers bij elkaar op de positie onder in de hoek. Het stereo effect is dan wat minder maar is voor surround ook minder belangrijk. Maar de afstand van de surround naar de luisterpositie trek je wel gelijk en dat is wel van belang. En dan komt het surround geluid mooi midden achter je te staan.Terrecht wat janwim opmerkt dat je front speakers wel in een symetrische opstelling moeten staan. Of gebruik je daar de orgelspeakers voor?



Surround is altijd een beetje proberen, je creert een weergave van wat tijdsverschil (en verplaatsing) t.o.v. het front-geluid, maar met name ook effect van "terug reflecteren" van het geluid uit de kerk.

Ik verwacht van optie B daarom een " doof gevoel" in je rechteroor...
de grote ruimte rechts onder (rechts achter je als je op de bank zit) lijkt geen geluid "terug te geven" denk ik.


Optie A kun je ook uitproberen, met de luidsprekers haaks op de muur.. hoewel, voor de luisteraars in de kamer kan optie D prettiger/fraaier zijn.
Houd dan weer wel rekening met het effect op luidsprekers in een hoek geplaatst (elder op dit forum) Het is jammer dat je in de grote ruimte in de tekening rechtsonder geen mogelijkheid voor plaatisng van een luidspreker hebt ?

Succes,

Wibo


Wibo,

Voor de ramen hangen lamellen. Het is helaas niet mogelijk om hier een box op te hangen.

Als ik kies voor optie D voorkom ik dat het geluid van 1 kant komt.
Ik vraag me dan wel of dit een beter surround gevoel geeft als in de oude situatie (c).
Groet,

Jacob
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 aug 2014 23:56

Re: Welke surround opstelling

Ik zou de twee speakers voor het surround signaal gewoon vlak naast elkaar in de uitstulping helemaal beneden plaatsen.
Zodanig dat ze zo goed mogelijk loodrecht achter je staan, maar mag ook wel iets excentrisch als het niet anders kan.Dan staan ze zover mogelijk naar achteren, voor het grootste surround effekt. dat de stereo basisbreedte dan kleinere is, speelt hier absoluut geen rol. Het gaat vooral om de looptijdverschillen.

Verder wil ik nog even beklemtonen, dat op zo,n relatief grote afstand van de speakers, het indirekte ( gereflekteerde) geluidsaandeel verre overheerst tov de geluidsgolf die rechtstreeks je oren bereikt.

Metingen tonen aan, dat al vanaf enkele meters het aandeel indirekt geluid overheerst. Dat is allemaal alleen maar gunstig voor je "surround" ervaring, en is dus beter dan een perfect in stereo geplaatste surround opstelling die daardoor noodzakeijlkerwijze te dicht achter je komt te staan.

Ik zou zelfs durven beweren, dat deze wat asymmetrische kamer juist gunstig kan zijn voor surround. Laat het maar gewoon vanuit het verste punt komen. En met de speakers dus max 1 meter van elkaar.

Omdat je schijnbaar nogal aan "ruimtelijk"geluid hecht, en als geld gee nrol speelt, dan gewoon zoveel mogelijk speakers gebruiken met rondom-afstraling.......

Overigens is het effect van een kleine tijdsvertraging in het achterkanaal ook heel indrukwekkend! 100 tot 200 milliseconden.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 12 aug 2014 17:14

Re: Welke surround opstelling

Hoi,

Ik had niet begrepen dat het om een raampartij gaat.. :( , overigens hoeven surround speakers niet per se opgehangen te worden, bij mij staan ze gewoon op de grond, iets achterover geplaats in een steun. Werkt prima.

Nogmaals, sluit een los snoer aan, en zet de speakers zo eens neer als je denkt dat het kan. Spelenderwijs komt de meest gewenste locatie wel naar voren. (PS,. gaatjes boren alleen doen als je nog moet behangen .. :o )

WiBo

PS. Zelf werk ik met 2 front en totaal 2x2 surround speakers voor wat kamervulling, ik moet nu wel elke avond afdrogen :lol:

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com