Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 17 nov 2014 13:55

Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Gewaardeerde forumleden,

Mijn huidige audioset (Sony MHC-NX1, 2 x 100 W front + 2 x 35 W rear, ca. 15 j oud) krijgt steeds meer kuren. Dat is jammer want ik gebruik hem ook voor mijn Hauptwerk Basic systeem en de rest familie ook voor het afspelen van CD's. Op het moment ben ik nog aan het sparen voor HW Advanced en wil op termijn graag samples kunnen gebruiken met front en rear samples, totaal 4 uitgangen dus. Mijn console (Eminent DCS 325) is ingebouwd in een boekenkast en ik kan de audioinstallatie eigenlijk alleen op het orgel kwijt. Dit alles betekent dat ik op zoek ben naar het volgende systeem (al dan niet verstandig :? ):
- 2 x 100 W met aansluit mogelijkheid voor 4 speakers zodat ze in de L-vormige woonkamer ook de CD's kunnen beluisteren als ik niet aan het orgelspelen ben.
- mogelijkheid om CD af te spelen
- breedte max. ca. 30 cm.

Op internet kon ik tot nu toe niet iets vinden. De meeste keus is in versterkers met een breedte van 43 cm. De kleinere hebben een lager (te laag?) vermogen.

De optie van actieve speakers is er natuurlijk ook maar dat is een stuk kostbaarder, en daar wou ik nog maar even niet aan denken.

Wat zou jullie advies zijn?

Alvast hartelijk dank,
Peter de Jong
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 nov 2014 15:58

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Even wat onduidelijkheid wegnemen:

Eerst heb je het over een echte 4 kanaals versterker, zo te zien, met 100W front en 35W rear.

En dan ineens ben je op zoek naar een 2 x 100W met aansluitmogelijkheid voor 4 speakers ( wat ze bijna allemaal hebben natuurlijk).

Maar je vermeldt ook, dat je in de toekomst toch echt 4 kanaals wilt gaan werken met HW.

Dan moet je toch ook een 4 ch amp hebben??

Ik heb hier nog wel een Yamaha DSP-A3090 staan, 7 kanaals, maar ja, die weegt 15 kg en idd 43 cm.

Maar er moet toch werkelijk een overvloed aan multichannel audio te koop zijn, vandaag de dag?? Bijna iedereen heeft dat al staan. Als je daar een geschikte amp uitzoekt, en je gebruikt dan evt wat betere speakers, dan ben je er.
En tegenwoordig zit die apparatuur toch in heel beschieden meestal vrij platte kastjes.

Blijven de speakers gehandhaafd, en welke zijn dat ? Die info is nodig om een geschikte amp uit te zoeken.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 nov 2014 16:17

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Volgens de handleiding die ik heb ingezien, is jouw Sony gewoon een stereo setje. Ik lees nergens dat hij 4 kanaals is.

De huidige home cinema ( multichannel) versterkers hebben nog uitsluitend een stereo analoge ingang. Dat schiet dus neit op. Dus mijn advies daaromtrent hierboven is nonsens.

3 oplossingen:

1. Gewoon een home cinema set gebruiken, en daar alleen de frontsamples ( stereo) op aansluiten, en vervolgens de surround en ruimte-effekten uit die set gebruiken.

2. 2e hands stereo versterkers en losse speakers gebruiken. Kost dus veel ruimte! Kan je die lompe dingen niet ergens onderin je orgelkast kwijt??

3. aktieve boxen.
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 17 nov 2014 16:17

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Dankjewel Geert voor je snelle reactie

Het liefst heb ik inderdaad een echte 4-kanaals versterker. Mijn huidige installatie (Sony) heeft 4 uitgangen waarvan 2 rear-surround. Omdat ik echter 2 ingangen heb vraag ik me af of die wel echt 4 afzonderlijk aan te sturen uitgangen zijn. Ik hou de mogelijkheid open dat ik op termijn nog twee actieve speakers koop (als dat veel toegevoegde waarde heeft tov. 4-kanaalsversterker, ook prijstechnisch).

Er is wel veel te koop (<<1000 euro) maar niet in de smalle uitvoering, althans ik kan ze niet vinden op bijv. hificorner en bol.com en hou me aanbevolen voor een goede website. Als de versterker te breed is dan verdwijnt hij deels achter de lessenaar (hij staat immers op het orgel).

Mijn huidige speakers zijn Sony (behorende bij de set, max 120 Watt, ik dacht 8 ohm) en van Jamo (max 40 W).

Vriendelijke groet,
Peter

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 nov 2014 18:46

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Zelf heb ik een 6-kanaals NAD versterker type 906 / 916 gekocht voor Hauptwerk. Is puur een 6-kanaals versterker, dus 6 x input en 6 x output met nog de mogelijkheid om te bridgen. Geen toonregeling, geen volume; deze regel ik dus op mijn audiodevice.

Volgens mij is 100 W per kanaal echt niet nodig. Mijn versterker doet iets van 6 x 30W en dat volstaat ruimschoots. Zonder op maximaal volume te spelen is mijn spel ook voor op straat prima te volgen.......zeggen de buren.
Wel is het rendement van de speakers hier van belang.

Hier een link voor een voorbeeld (deze is echter wel vrij prijzig): http://link.marktplaats.nl/m869506125

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 nov 2014 23:30

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Heb nog even de handleiding vna jouw Sony set bestudeerd.

Heel vreemd: bij het aansluitgebeuren wordt alleen maar over frontspeakers gesproken. Wel kan je dus een soort surround signaal opwekken.
Verder staat er bij de specs alleen maar 2 x 80 watt ( in 6 ohm) voor de frontspeakers.

WEL heb ik dus naast de aanslutringen voor de hoofdspeakeers nog een setje anaslutingen zien zitten, en bij despecs hebben ze het ineens over 16 ohm surroundspeakers.... plus een sub uitgang ( onversterkt).

Nouja, persoonlijk vind ik deze installatie niet echt geschikt voor orgel, omdat de conussen slechts ruim 6 inch zijn.
Daar kan je echt geen noemenswaardige akoestische power mee ontwikkelen voor een wat flinker orgelmodel.

Je ziet bij deze versterker duidelijk, dat men weliswaar een flink audio vermogen claimt, maar dat dit dus uit concurrentie-overwegingen is gedaan......


Om even als voorbeeld te geven: in het verleden heb ik in kleinere zalen met mijn Hammond gespeeld, en gebruikte ik daarvoor gewoon een TEAC 2 x 40 watt versterker. Maarr:: daar stonden dan B&W 220 boxen op aangesloten.
En daarmee speelde ik alles plat...
Het is dus niet altijd het electrische vermogen wat een rol speelt, maar veeleer, of je ook speakers hebt die al dat geweld aankunnen.

Overigens hele mooie setjes hoor, ik heb zelf ook een soortgelijke set van Sony gehad. Voor gewoon geluid.

Zoals Jan al aangaf, zijn er ook losse versterkers te koop; zelfs kun je als je handig bent, losse modules gebruiken, zonder kastje eromheen en meestal ook zonder voedingsgedeelte, en die kan je dan met gemak in je console inbouwen als het persee die kant op moet.

MAAR: je hebt dan nog steeds goede speakers nodig......

Als ik dan zie, dat bv een KRK R6 losse box E 169,- kost, en MET de ingebouwde Bi-amping ( dus twee versterkers voor zowel de woofer als de tweeter) voor E 199,- gaat, dan zie je dus, dat het zinloos is dit trajekt.

Voor die paar tientjes meer krijg je dus ingebouwde versterkers, en die nemen helemaal GEEN ruimte meer in op je console..........en met een paar handige truken kan je er ook gewoon je cdtjes mee afspelen.

Succes met je beslissingen...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 18 nov 2014 10:02

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Geert en Jan,

Bedankt voor jullie inzichten. Het is ieder geval duidelijk dat ik niet voor zo'n hoog uitgangsvermogen hoef te gaan. Misschien is de oplossing wel (ik ben niet zo'n klusser) uiteindelijk 2 actieve speakers op het orgel en een eenvoudig setje voor het aansturen van de rearkanalen.

Vriendelijke groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 19 nov 2014 14:51

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Nog een vraagje: kennen jullie naast hificorner.com en bol.com nog websites met een behoorlijk integraal aanbod aan (mini)versterkers en al dan niet geïntegreerde CD-speler?

Groet,
Peter

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 nov 2014 15:46

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Correct in Rotterdam (en ook een webwinkel):
http://www.correct.nl en een koopjeskelder, ook vol met audio apparatuur http://www.correct.nl/koopjeskelder.php?VS=B
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 nov 2014 01:45

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Je kan ook besluiten, de huidige trend te volgen, en al je audiobestanden op een netwerkdrive opslaan.
Dan kan je er overal vandaan bij, met allerlei afspeeldingen.
En kunnen de CD's naar het archief.

er zijn dan weer heel veel interessante afspeelmogelijkheden.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 20 nov 2014 08:00

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Je kan ook besluiten, de huidige trend te volgen, en al je audiobestanden op een netwerkdrive opslaan.

Daar ben ik nog niet aan toe denk ik. Mijn (jonge) kinderen moeten dan ook de computer gaan gebruiken om hun CD's af te draaien en dat wil ik liever nog niet.

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 nov 2014 13:56

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Ok, ieder zijn tempo van vernieuwing natuurlijk.

Maar je hebt natuurlijk helemaal geen PC nodig voor streaming audio, wilde ik toch nog even kwijt.

http://www.hifi.nl/artikel/20341/Alles- ... Audio.html

Verder is mijn persoonlijke mening, dat je de kids toch nooit vroeg genoeg met de huidige technieken vertrouwd kunt maken. Trouwens, onderzoek heeft uitgewezen, dat een 6-jarige al even goed de ipad kan bedienen als een volwassene.
En tenslotte hebben we ook whizzkids nodig voor onze toekomst, toch? Denk alleen maar aan zaken zoals HW waar het hier toch eigenlijk over gaat.

Mijn zoon zat al op 4 jarige leeftijd samen met zn pa met Logo te stoeien op de PC, en is na het gymnasium dus informatica gaan studeren aan de THT. Volgens hem heeft dat vroege rommelen daar wel toe bijgedragen.

Weer even terzake: Je hoeft voor streaming audio dus niet perse van die dure netwerk-luidsprekers te kopen.
Met een simpele netwerk-interface, aangesloten op je versterker, gaat het ook prima.

Jouw basisprobleem is, als ik het goed begrijp, dat je best wel een specifieke weergeef-opstelling voor je HW zou willen, 4ch bijvoorbeeld, maar dat je daar - begrijpelijk - ook je CD,s op wilt afspelen.

Normale situatie is, dat deze - aktieve - boxen rechtstreeks gevoed worden vanuit je ( PC)- audio interface. Daar moet je dan op zien in te breken.
Dit kan dan, door tussen de audio interface uitgangen en de speakers een kleine mixer te hangen, waarop dus ook de - losse - cd(/dvd/blueray)-speler is aangesloten. Liefst heeft deze mixer dan ook nog een bescheiden toonregeling.
Maar hij moet ook nog 4 kanaals feed-through zijn voor je HW gebeuren. Interessante uitdaging. Ik kijk er nog eens verder naar.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 nov 2014 15:02

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Ok, Peter, ik heb even gekeken wat er zoal leverbaar is.
Het blijkt een gat in de markt te zijn. Ik krijg al zin om de soldeerbout op te starten......
Dus heren van de commercie, maak dit eens even. Een eenvoudige interface dus, tussen de mc audio out van je (HW) audio device en de aktieve boxen, met omschakelmogelijkheid naar stereo line in van bijvoorbeeld een CD-speler.
Simpel met een paar goede low noise OPAMPS......

Bijna alle betaalbare interfaces zijn gewoon 2kanaals, ondanks dat je er vaak meerdere monitoren op kunt aansluiten.
In onderstaand voorbeeld ( met een heel betaalbare en prachtige Behringer interface daarbij, maar, helaas ook gewoon stereo), is alleen nr 3 waarschijnlijk geschikt. Maar onzinnig natuurlijk gezien de prijs.
http://www.bax-shop.nl/studio-monitor-c ... tails.html

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor-c ... tails.html

http://www.bax-shop.nl/studio-monitor-c ... tails.html

Laat de kids dus gewoon op een home cinema setje hun CD,s afspelen. WEL kan je natuurlijk een stereo line out signaal van zo,n set naar de Line IN,s van je HW Audio interface bedraden, waarna je dus, na opstarten van de daarop aangesloten laptop of PC, dit signaal via de mixersoftware van deze audio interface ( of via Reaper natuurlijk...) kunt weergeven.

Maar dat laatste kan natuurlijk ook prima, als je de CD,s eerst had overgespeeld op die PC.............

Succes met je overwegingen!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 96

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 21 nov 2014 09:57

Re: Audiosysteem voor Hauptwerk en CD's afspelen

Bedankt weer!
De mogelijkheden zijn weer toegenomen. Ik laat het allemaal rustig bezinken. Inderdaad, ik loop liever niet voorop in dit soort dingen. Mijn hobby is orgelspelen en niet solderen. Het rippen van CD's zal wel de toekomst worden ja.

groeten,
Peter

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com