Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Optische kabelaansluiting geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 02 dec 2014 00:32

Optische kabelaansluiting geluidskaart

Is er iemand die weet of ik mijn externe geluidskaart de Focusrite Saffire Pro 24 met een optische kabel kan doorlinken met een reciver (versterker met boxen) en computer. Dus met drie apparaten verbinden als doorlussen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 dec 2014 00:38

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Welkom Wim,


de Focusrite Saffire Pro 24 heeft alleen een optische ingang geen optische uitgang, dus dat is niet mogelijk.
wel kan je de digitale Spdif out gebruiken als je wilt.

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 dec 2014 01:36

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Hoho, als er een coax SPDIF uitgang op zit ( en dat zal toch wel??) dan kan je die met een zeer goedkope interface, plm E 20,- omzetten naar optisch.

Omgekeerd kan ook, van optisch naar coax. Ik heb ze allebei hier aanwezig. Werkt prima.

Als je een wa langere verbinding nodig hebt, zou ik dus vanaf de audio device eerst met coaxkabel de afstand gaan overbruggen, om dan ter hoogte van je optische ingang dit interfacekastje te plaatsen. het is ter grootte van een luciferdoosje zeg maar.

Moet wel een heel klein stekkertrafootje voor de voeding op geprikt worden.

Als je nog details nodig hebt, hoor ik het wel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 dec 2014 01:38

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Digital Channel Outputs (Outputs 7-8) 44.1-96kHz

Stereo S/PDIF output on RCA


Dit staat er van de saffire 24. Uiteraard. Dus het kan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 dec 2014 07:35

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

ik denk dat Wim bedoelde een "toslink"

waarom zou je eerst een toslink vertalen naar coax? omdat de kaart geen optisch in heeft.


ik zou dan zoals ik al eerder aangaf direct voor spdif(coax) kiezen, dan hoeft er geen interface tussen.

als de rest van zijn keten wel optisch in/out heeft, dan kan hij deze toch altjd nog optisch verbinden


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 dec 2014 14:18

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Zoals je kunt verifieren op internet, is de oorspronkelijke door Toshiba ontwikkelde optische link, die in het begin gewoon raw audio data transporteerde, tegenwoordig ozdanig ge evolueerd, dat het dataformat gewoon SPDIF is.

Het werkt dus gewoon, als je de digitale uitgang van je saffire aansluit op een home cinema set. Deza kan het verschil detekteren tussen surround gecodeerde audio en gewoon een paar stereo kanalen.

Blijft dus alleen even die omzettingvan coax naar optisch, dat heeft verder niets met het data format te maken.

Hg

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 dec 2014 16:07

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Hallo WIm, als je het eerst eens wilt uitproberen, kan je altijd dat omzettertje van mij een tijdje lenen hoor; ik doe er nix meer mee.

KAn je nog even opgeven, op welk apparaat je dit wilt aansluiten?? Dan kijk ik er nog even naar.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 dec 2014 22:27

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Dit is het kastje.


Resize of P1050471.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 03 dec 2014 19:59

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Beste Hauptwerkvienden,
Allereerst hartelijk dank voor alle reacties!!
Ik ben mogelijk voor jullie niet duidelijk geweest.....
Ik heb bij de uitgang een signaalomvormer gebruikt van coax uit naar optisch (toslink) gebruikt.
Dit is dus het probleem niet. De pro24 kan zo digitaal ook uit verbonden worden.
Mijn bedoeling en vraag is eigenlijk, als je drie apparaten met elkaar wil verbinden, kan dat dan door bij app A uit naar app B in dan weer bij B uit naar C in en tot slot weer terug naar A in. Een kringloop dus.
Denk aan apperaten als een DAT recorder en een reciever met de externe geluidskaart.
In een elektrozaak wist men het antwoord niet. Ik hoop dat één van u mij kunt helpen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 dec 2014 20:03

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

je kan alles doorverbinden met elkaar, maar wat is de bedoeling om een kringloop te maken?????

van A-B-C en dan vervolgens weer naar A???

graag wat meer info wat en wie je aan elkaar wilt lussen


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 04 dec 2014 00:24

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Ik sluit mijn huidige orgel analoog aan op de Saffirepro 24 geluidskaart. Ik wil vervolgens over de grote boxen spelen via mijn riceiver. Dit geluid wil ik digitaal laten gaan zodat ik analoog uit op de geluidskaart twee monokanalen uitspaar. Zo kan ik dan altijd nog 6 boxen aansluiten. Ook wil ik met de DAT recorder digitaal naar m'n vertserker.
Ik hoop dat je mij kunt volgen, in ieder geval bedankt voor je reactie!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 dec 2014 02:40

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Tis nu wel een stuk duidelijker!!

En ik snap ook wel, dat het reuzeleuk kan zijn, om die digitale audio aan meer apparaten toe te voeren. JE zou er ook nog een MD-recorder bij kunnen hangen, doe ik hier weleens.

2 methoden:

A. Hard parallel schakelen. In het coaxiale domein kun je waarschijnlijk slechts twee ontvangers aansluiten op 1 uitgang. Bij meer wordt het signaalniveau te laag, omdat de coaxiale ingangen meestal een vrij lage impedantie ( 75 ohm) hebben.
De electronicus maakt even een splitsversterkertje, maar dat zijt gij niet zo te horen.

In het optische domein werken we dan met optische splitters, dat zijn een soort spiegeltjes of prismaatjes zeg maar, waarbij gewoon 1 lichtstraal in meerdere dochterstralen wordt verdeeld. Dat gaat al veel beter, zeker als je niet eerst het optische signaal gaat verzwakken door er 20 meter low-grade optische vezel tussen te hangen. Normaal gesproken zit er wel 20 dB ruimte in het optische powerbudget.
Het probleem is hier, dat ik niet weet, waar die dingen zijn te verkrijgen. Maar dat is wel de mooiste oplossing.
\Even googelen??

B. Doorlussen zeg je. Ja das natuurlijk ook prima, maar dan moeten die apparaten het signaal dat ze binnenkrijgen, WEL op hun optische uitgang hebben staan...!! Ik heb hier een MD-recorder van Sony, die dat doet.
Maar dat is bij elk apparaat weer anders.....
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 04 dec 2014 23:36

Re: Optische kabelaansluiting geluidskaart

Bedankt Geert! Hier heb ik wat aan.
De vraag of het werkt is bij doorlussen zoals je al zegt, of het apparaat het doorgeeft...!
Hartelijke groet, ik ga het uitproberen.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com