Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meer kanalen toepassen?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 10 dec 2014 23:05

Meer kanalen toepassen?

[Afgesplitst van "Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014"]



Hello All!

Ik heb het allemaal een beetje gelezen....en een ding staat mij nog steeds voor ogen.
Als je een prima sample set koopt , begint het werk pas!
Meestal neemt het circa 2 weken voor dat ik het sample set volledig toon voor toon afgeregeld heeft
( 8-4-3-2-mix ) en alle andere versmeltingen en klank verhoudingen
Elke huiskamer is anders natuurlijk , maar het is alle moeite waard hoor!
Ik ben pas tevreden als het orgel klinkt EN gedraagt zoals het in de kerk is
Het hele orgel speelt over 10 speakers (all rank ,stops cycling ) , alles gaat in de subwoofer for mixdown.
De surround gaat naar 2 towers achter in de kamer ( 15 meter uit elkaar )

Mart c van Herk
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 dec 2014 23:20

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

martinus schreef:Hello All!

Ik heb het allemaal een beetje gelezen....en een ding staat mij nog steeds voor ogen.
Als je een prima sample set koopt , begint het werk pas!
Meestal neemt het circa 2 weken voor dat ik het sample set volledig toon voor toon afgeregeld heeft
( 8-4-3-2-mix ) en alle andere versmeltingen en klank verhoudingen
Elke huiskamer is anders natuurlijk , maar het is alle moeite waard hoor!
Ik ben pas tevreden als het orgel klinkt EN gedraagt zoals het in de kerk is
Het hele orgel speelt over 10 speakers (all rank ,stops cycling ) , alles gaat in de subwoofer for mixdown.
De surround gaat naar 2 towers achter in de kamer ( 15 meter uit elkaar )

Mart c van Herk



Hoi Mart,

Met alle respect , en bewondering voor je uitgebreide audio setup
Maar ikzelf verander totaal niets aan een sampleset, ik weet uit ervaring, dat niet de sampleset de boosdoener is .
Maar dat je akoestische omgeving inclusief verkeerd toegepaste speakers of kwaliteit hiervan de oorzaak zijn.

Als je in een huiskamer al multikanaals gaat spelen dan klopt zowie zo het stereobeeld al niet meer,
Je loopt tegen flinke fase en tijds domein problemen aan, dit alles resulteert dat je inderdaad een sampleset opnieuw moet gaan intoneren in de ruimte.

Uiteraard begrijp ik dat je geen afstand gaat doen van je multikanaals opstelling, maar dan zou ik toch je het advies willen geven, om eens te kijken of je akoestisch je ruimte wat kan aankleden.
Als dit niet mogelijk is dan rest je inderdaad niets anders of elk sampleset te gaan intoneren
Of software matige akoestische beheersing te gaan gebruiken.

Gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2014 01:54

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Helemaal mee eens, Jan-Wim! btje off-topic, maar aan LaurensTransept heb ik helemaal niets bijgeregeld.....

Wel wil ik nog een kanttekening maken voor wat betreft multichannnel weergave: ALS je een aantal volkomen identieke luidsprekersystemen pal naast elkaar zet, zijn de onderlinge faseverhoudingen minimaal.
Dan kan het wel een voordeel zijn, als je dus zoveel mogelijk akoestische menging toepast. Maar in een beperkte ruimte kan je bijna niet twee volkomen identieke clusters van zeg elk 8 of 10 speakers zodanig plaatsen, dat de onderlinge faserelaties niet teveel uit elkaar gaan lopen.

Zolang de samplesets zonder aanpassingen op een (stereo) koptelefoon gewoon goed klinken, lijkt het zinvol, te overwegen of gewoon stereo uit twee hele goeie lsp ook een optie is.

Ik zou in ieder geval nooit bij het zien van multi-speaker opstellingen in een huiskamer zonder meer aannemen dat dit geluid dan ook wel veel beter moet zijn.......

De rear kanalen is natuurlijk een iets andere kwestie.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 11 dec 2014 16:10

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Geert schreef:Helemaal mee eens, Jan-Wim! btje off-topic, maar aan LaurensTransept heb ik helemaal niets bijgeregeld.....

Wel wil ik nog een kanttekening maken voor wat betreft multichannnel weergave: ALS je een aantal volkomen identieke luidsprekersystemen pal naast elkaar zet, zijn de onderlinge faseverhoudingen minimaal.
Dan kan het wel een voordeel zijn, als je dus zoveel mogelijk akoestische menging toepast. Maar in een beperkte ruimte kan je bijna niet twee volkomen identieke clusters van zeg elk 8 of 10 speakers zodanig plaatsen, dat de onderlinge faserelaties niet teveel uit elkaar gaan lopen.

Zolang de samplesets zonder aanpassingen op een (stereo) koptelefoon gewoon goed klinken, lijkt het zinvol, te overwegen of gewoon stereo uit twee hele goeie lsp ook een optie is.

Ik zou in ieder geval nooit bij het zien van multi-speaker opstellingen in een huiskamer zonder meer aannemen dat dit geluid dan ook wel veel beter moet zijn.......

De rear kanalen is natuurlijk een iets andere kwestie.


Dag Geert,

In de recentie van het R.D schreef de recensent : "vooral kunnen een groter aantal weergavekanalen –een van de mogelijkheden van Hauptwerk– nog verdere verbetering geven"
Ik heb een multikanaals opstelling en waar op andere orgels waar ik op gespeeld heb vooral plenum registraties, en
een wat voller werk, blikkerig gaat klinken, blijft het bij mij mooi transparant maar ook met 1 holpijp aan klinkt
het voor mij beter, omdat de kracht van Hauptwerk is dat het programma ook met 1 register aan de klanken
over de 6 frontspeakers verdeelt, dus als ik 3 c's indruk komen die uit 6 verschillende boxen, en dat geeft een brede klank maar hier is al meer over gediscusieerd, dus laat ik het hierbij.

Hgr.
Pleun

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 11 dec 2014 16:49

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Ja, dat is ook mijn ervaring vanuit Canada 8-)
Hoe minder je door een set speakers doorstuurd des te beter het gaat klinken.
Maar dit kan ook weer veranderen misschien als je een 1 set hele dure speakers gebruikt???
Het is en blijft een ingewikeld iets.
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 dec 2014 17:56

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

pedro schreef:Ja, dat is ook mijn ervaring vanuit Canada 8-)
Hoe minder je door een set speakers doorstuurd des te beter het gaat klinken.
Maar dit kan ook weer veranderen misschien als je een 1 set hele dure speakers gebruikt???
Het is en blijft een ingewikeld iets.
Pete


het word weer erg off topic...... :oops:
laten we ervan uitgaan dat de opname positie van een vast standpunt gedaan is zonder de microfoon te verslepen
dan ligt het dieptebeeld op dat tijdstip vast in de opname, ook ligt vast het centrale gedeelte.
vanuit die positie is de gehele opname tot stand gekomen.

het blijft hoe dan ook (al worden er 12 microfoons gebruikt) een stereo opname, zuiver links en zuiver rechts.

het beeld wat daaruit voort komt is dus puur stereo, deze weergave kan alleen maar optimaal tot zijn recht komen als de eind weergevers ook enkel stereo zijn.
dan klopt het diepte en plaatsingsbeeld overeen komstig de opgenomen positie.

waarom klinken dan sommige speakers zonder multikanaals wat minder??
daar is maar 1 eenvoudige reden voor en dat is de kwaliteit van de gebruikte componenten.
ook een speaker met een doorsnede van 10 cm kan natuurlijk niet goed meekomen met HW.
een 18cm driver is echter heel goed in staat om het HW geweld te beheersen
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8531g00.pdf

dus 1 stel "dure" goed gebouwde kasten,met kwaliteits driver en filters, is beter in staat om het beoogde opname beeld weer te geven,

als je bv een setup gaat gebruiken van 6 kanaals (3x stereo) dan heb je dus feitelijk een verdrievoudiging van de conus oppervlakken, wat dus meer power kan leveren, dan een enkel kanaal.
dit heeft ook tot gevolg dat je subwoofer wat meer power moet gaan geven, om over deze conus verdubbeling heen te komen.

als je dicht op je speakers zit dan is multikanaals feitelijk overbodig.
want stel je hebt links 3 kanalen en rechts 3 kanalen in gebruik, dan moet je de speakers naast elkaar gaan zetten of op elkaar, dan ontkom je er niet aan dat sommige speakers eigenlijk of teveel naar buiten staan, of sommige speakers juist te veel naar binnen staan.

dan krijg je al in geringen mate last van een fase probleem
het tijds domein klopt niet meer.

meestal ben je in princinpe met 1 stel dure speakers goedkoper uit,
stel je voor je koopt 6 x een Adam 7 of een Genelec dan ben je al snel 3.000 euro kwijt :oops:
koop je een set goede speakers dan ben je ongeveer de helft kwijt.

en als je eventueel handig bent met wat houtbewerking dan bouw je de speakers zelf

ikzelf heb in de loop der tijd al heel wat audio setups gedaan en gemaakt
van multikanaals naar simpel enkel kanaals.
en in een normale huiskamer is een enkel kanaals(surround word wel via rear weer gegeven) nog steeds de beste en transparantste methode.
zorge ervoor:
* dat je front speakers netjes uitgelijnd staan dus op 1 lijn, en ook beide speakers evenveel staan ingedraaid.
* dat de speakers voldoend akoestisch ontkoppeld zijn.
* dat de speakers een linear verloop hebben over het gehele gebied 20Hz tot 20Khz, als je dit akoestisch niet voor
elkaar krijgt, dan kan je bv met Arc het een en ander recht trekken

Wanneer kan je wel voor multi kanaals kiezen??

* Als je speeltafel op een grotere afstand staat van je speakers
* als je meer vermogen moet kunnen leveren of een grote ruimte vullen

lees bovenstaande niet als een verplichting, het zijn enkel de basis lijnen om tot een goed en kloppend stereobeeld te komen.
een enkele keer kan in een akoestisch slechte omgeving, een multikanaals wel wat verbetering geven


om toch weer een beetje on topic af te sluiten:
bij de Bavo presentatie had mijn inziens wel het dubbel-voudige aantal speakers er mogen staan, nu merkte je gewoon dat de kleine registratie's erg helder en gedetaileerd werden weer gegeven, maar het volle werk kon niet lekker uit de speakers komen. terwijl het tutti niks anders is dan een optelsom van de kleine registraties

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 11 dec 2014 19:07

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Heel waardevolle bijdrage, Jan Wim.
Ik heb wel overwogen over te stappen op meerkanaals maar ben eigenlijk ook zeer te vreden met de front/rear Genelec configuratie (8040). Meerkanaals vergt weer een behoorlijke investering + de schaarse ruimte op mijn console heeft mij weerhouden. Met name surround samplesets en stereo sets met niet al te veel reverb in de frontsamples doen het heel erg goed. Een stereo set met veel reverb (zoals Kampen)? Dan heb ik toch echt voorkeur voor spelen met hoofdtelefoon.

Met ARC speel ik eigenlijk niet te veel. De ARC opname heb ik met waarschijnlijk te hoog volume uitgevoerd waardoor er naar mijn gevoel te veel gecorrigeerd wordt (vooral lage freq). Het ontbreekt me eigenlijk no aan zin en tijd om weer te gaan rommelen met apparatuur (ligt ergens op zolder, dit is dus niet mijn hobby)...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 dec 2014 19:37

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Fokko schreef:Heel waardevolle bijdrage, Jan Wim.
Ik heb wel overwogen over te stappen op meerkanaals maar ben eigenlijk ook zeer te vreden met de front/rear Genelec configuratie (8040). Meerkanaals vergt weer een behoorlijke investering + de schaarse ruimte op mijn console heeft mij weerhouden. Met name surround samplesets en stereo sets met niet al te veel reverb in de frontsamples doen het heel erg goed. Een stereo set met veel reverb (zoals Kampen)? Dan heb ik toch echt voorkeur voor spelen met hoofdtelefoon.

Met ARC speel ik eigenlijk niet te veel. De ARC opname heb ik met waarschijnlijk te hoog volume uitgevoerd waardoor er naar mijn gevoel te veel gecorrigeerd wordt (vooral lage freq). Het ontbreekt me eigenlijk no aan zin en tijd om weer te gaan rommelen met apparatuur (ligt ergens op zolder, dit is dus niet mijn hobby)...


Hoi Fokko,

Wat Arc doet is het volgende je bepaalt zelf het volume van de sweep, en op basis van dit volume word er gekeken welke akoestische afwijkingen er in een ruimte zijn.
Arc werkt met een 31 bands equalizer per kanaal.
Arc berekent de correctie naar aanleiding van een curve, maar deze curve heeft een 1/3smoothing gehad,
terwijl een 1/12 smoothing beter en reeler zou zijn.

dan vervolgens gaat Arc corrigeren met behulp van equalizer banden, maar het nadeel van dit is, dat een band ook direct een hele band is.
het is jammer dat Arc niet met een parametrische equalizer werkt.
daarmee kan je echt de problemen aanpakken met een Q, en tot wel 1/10 oct toe.

dus waar een grafische equalizer 1 komplete band boost of verlaagd, kan een parametrische equalizer binnen die zelfde band tot 1/10 nauwkeurig het probleem aanpakken, en dat verschil hoor je,
bij een parametrische correctie behoud je de totale dynamiek, en met een feilloze precisie pak je de problemen aan.

misschien ooit iets voor Arc3 ??

ik weet niet waar je woont Fokko, maar als het een beetje in de buurt is wil ik wel een keer voor je je fronts uitmeten en corrigeren met parametrische banden,

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2014 20:58

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Nu het toch weer zo lekker off-topic is geworden, en alles weer uitstekend is neergezet dacht ik, wilde ik nog 1 puntje hieraan toevoegen, wat ik zelf wel leuk vond in de tijd dat ik daarmee experimenteerde:
Een extra toepassing van meer kanalen en speakers kan OOK zijn, dat je perse het rugwerk en het recit ook ECHT vanuit verschillende posities wilt laten spreken.
DUs het Recit bv vanuit een luikje in het plafond, en het Rugwerk ook echt achter je rug!!

Als je dan een set gebruikt ,waar deze werken ook duidelijk verschillend in de akoestiek staan, of je gebruikt, zoals ik, verschillende convolution instellingen per werk, dan krijg je best een aardig effect.

Nog even over die redenering van meer speakers nodig voor het totale orgelgeweld in de huiskamer: moet het daar dan zoveel harder klinken dan wanneer je een orgelCD afspeelt?? Dat moet toch gelijk zijn??

Bavo vond ik idd toen ik eens naar die overigens hele goeie speakers ( Tannoy oa) keek, het totale opgetelde conusoppervlak matig in verhouding tot de ruimte die moest worden gevuld. Maar ja, je kunt ook moeilijk het hele podium vol gaan zetten natuurlijk, dat verkoopt ook weer minder, dat mensen gaan denken dat je dus alleen met heel veel speakers (ala CHRIS 037 op het Hauptwerk Forum) resultaat krijgt.....

Happy playing!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 dec 2014 21:16

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Geert schreef:Nu het toch weer zo lekker off-topic is geworden, en alles weer uitstekend is neergezet dacht ik, wilde ik nog 1 puntje hieraan toevoegen, wat ik zelf wel leuk vond in de tijd dat ik daarmee experimenteerde:
Een extra toepassing van meer kanalen en speakers kan OOK zijn, dat je perse het rugwerk en het recit ook ECHT vanuit verschillende posities wilt laten spreken.
DUs het Recit bv vanuit een luikje in het plafond, en het Rugwerk ook echt achter je rug!!

Als je dan een set gebruikt ,waar deze werken ook duidelijk verschillend in de akoestiek staan, of je gebruikt, zoals ik, verschillende convolution instellingen per werk, dan krijg je best een aardig effect.

Nog even over die redenering van meer speakers nodig voor het totale orgelgeweld in de huiskamer: moet het daar dan zoveel harder klinken dan wanneer je een orgelCD afspeelt?? Dat moet toch gelijk zijn??

Bavo vond ik idd toen ik eens naar die overigens hele goeie speakers ( Tannoy oa) keek, het totale opgetelde conusoppervlak matig in verhouding tot de ruimte die moest worden gevuld. Maar ja, je kunt ook moeilijk het hele podium vol gaan zetten natuurlijk, dat verkoopt ook weer minder, dat mensen gaan denken dat je dus alleen met heel veel speakers (ala CHRIS 037 op het Hauptwerk Forum) resultaat krijgt.....

Happy playing!


Geert schreef:
Nog even over die redenering van meer speakers nodig voor het totale orgelgeweld in de huiskamer: moet het daar dan zoveel harder klinken dan wanneer je een orgelCD afspeelt?? Dat moet toch gelijk zijn??

inderdaad Geert, een sampleset is het mooist als je rond het "normale cd" niveau bespeelt
dit gaat heel vaak fout, het volume gaat omhoog om dat de speakers niet gedetaileerd genoeg zijn,
als je audio keten niet in staat is om elk rafeltje te ontwarren dan moet jammer genoeg het volume omhoog
maar feitelijk zet je daarmee een onnatuurlijk aandoende gain mee weg.

en tja echt on-topic blijven is wel mijn zwakste kant :lol: :lol:
denk dat mijn schrijf volume maar eens wat lager moet staan ;)


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2014 21:23

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Me too......eigenlijk is alles nu wel gezegd vind ik. De rest is voortboorduren; nieuwe sets, weer een nieuwe mooie orgelkast gemaakt, iets te verkopen....

Laten we afspreken, dat ik eens probeer 2 weken vanaf nu NIETS te schrijven.

Nouja, en dan loopt dat precies op 25 dec af; ik hou het op NA de Kerst.

Allemaal hele goede dagen gewenst, met veel positieve gedachten over vrede op aarde.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 dec 2014 21:34

Re: Presentatie sampleset Bavo/Haarlem za 6 december 2014

Geert schreef:Me too......eigenlijk is alles nu wel gezegd vind ik. De rest is voortboorduren; nieuwe sets, weer een nieuwe mooie orgelkast gemaakt, iets te verkopen....

Laten we afspreken, dat ik eens probeer 2 weken vanaf nu NIETS te schrijven.

Nouja, en dan loopt dat precies op 25 dec af; ik hou het op NA de Kerst.

Allemaal hele goede dagen gewenst, met veel positieve gedachten over vrede op aarde.



mmmm jij bent wel sterk ........ :lol:


maar in ieder geval als ik je niet meer "spreek" jij ook hele gezegende en goede kerstdagen Geert.


gr

jW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 dec 2014 21:54

Meer kanalen toepassen?

Hoi Jan Wim

Volgens mij werkt Arc toch anders lees het verhaal maar eens in dit stukje
http://services.perfecthometheater.com/ ... ration.htm
Deze laatste in Ar2c gebruikte audisy equaliser gebruikt een soort inversie van het gemeten signaal en maakt gebruik van honderden meetpunten. Dit geeft een correctie binnen 1 db nauwkeurig.
Audissy heeft 6 miljoen dollar geïnvesteerd in deze nieuwste state of the art techniek en ik neem aan dat dat dan ook wel hoorbaar moet zijn en ook wel beter als een gewone parametrische equalizer denk ik.

Feit is dat je ook arc moet finetunen om de beste resultaten te halen. In de eerste plaats moet je in Arc het volume trimmen.
Dit doe je door met de trim regelaar het geluid net zo sterk te maken met Arc in en arc uitgeschakeld.
In de 2e plaats moet je niet bang zijn om de equalizer functie in arc te gebruiken.
Het is nou eenmaal een feit dat ons gehoor zo gewend is aan de versterking (resonanties)van lage en afzwakking van hoge tonen in huiskamers, dat een vlaktrekking van de freq. karakteristiek als een schok ervaren wordt. Het geluid klinkt schel met weinig bas na Arc correctie toepassing.
In mijn geval heb ik het laag bij 20HZ 3db versterkt en het hoog bij 20KHZ 3db verzwakt. Deze correctie heb ik zo ingesteld dat het een rechte lijn is tussen +3ddb bas naar-3db treble.
deze lijn heeft grofweg hetzelfde verloop als het gemeten frequentie verloop/versterking in mijn huiskamer.
Je imiteert als het ware een beetje het verloop van het geluid in je kamer maar dan wel zonder vervelende resonantie pieken/dalen en fase vervormingen want dat corrigeert Arc ook.
Bij mij geeft Arc in ieder geval nog steeds wel een verbetering in met name de definitie van pijpen.
Het verschil met of zonder arc is echter wel veel en veel minder geworden nu ik gebruik maak van een dipool systeem voor de front boxen maar daar zal ik binnen kort wel foto's van laten zien op de site.

groet jan
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 11 dec 2014 23:59

Re: Meer kanalen toepassen?

:D :D

Daar zit"m de kneep.....met meer speakers staat mijn hauptwerk volume op....26
En de db op...-24

Heerlijke rustige orgel krachtpatser...op zijn sloffies !!
Gewoon super genieten van een "echt " pijporgel in huis...wie had het ooit kunnen denken vroeger met ons eerste eminent orgeltje...!!

Mart
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 dec 2014 00:06

Re: Meer kanalen toepassen?

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Volgens mij werkt Arc toch anders lees het verhaal maar eens in dit stukje
http://services.perfecthometheater.com/ ... ration.htm
Deze laatste in Ar2c gebruikte audisy equaliser gebruikt een soort inversie van het gemeten signaal en maakt gebruik van honderden meetpunten. Dit geeft een correctie binnen 1 db nauwkeurig.
Audissy heeft 6 miljoen dollar geïnvesteerd in deze nieuwste state of the art techniek en ik neem aan dat dat dan ook wel hoorbaar moet zijn en ook wel beter als een gewone parametrische equalizer denk ik.

Feit is dat je ook arc moet finetunen om de beste resultaten te halen. In de eerste plaats moet je in Arc het volume trimmen.
Dit doe je door met de trim regelaar het geluid net zo sterk te maken met Arc in en arc uitgeschakeld.
In de 2e plaats moet je niet bang zijn om de equalizer functie in arc te gebruiken.
Het is nou eenmaal een feit dat ons gehoor zo gewend is aan de versterking (resonanties)van lage en afzwakking van hoge tonen in huiskamers, dat een vlaktrekking van de freq. karakteristiek als een schok ervaren wordt. Het geluid klinkt schel met weinig bas na Arc correctie toepassing.
In mijn geval heb ik het laag bij 20HZ 3db versterkt en het hoog bij 20KHZ 3db verzwakt. Deze correctie heb ik zo ingesteld dat het een rechte lijn is tussen +3ddb bas naar-3db treble.
deze lijn heeft grofweg hetzelfde verloop als het gemeten frequentie verloop/versterking in mijn huiskamer.
Je imiteert als het ware een beetje het verloop van het geluid in je kamer maar dan wel zonder vervelende resonantie pieken/dalen en fase vervormingen want dat corrigeert Arc ook.
Bij mij geeft Arc in ieder geval nog steeds wel een verbetering in met name de definitie van pijpen.
Het verschil met of zonder arc is echter wel veel en veel minder geworden nu ik gebruik maak van een dipool systeem voor de front boxen maar daar zal ik binnen kort wel foto's van laten zien op de site.

groet jan



Hoi Jan.

Natuurlijk is Arc voor zijn geld een goed stuk software, en gebruiks vriendelijk. maar ik persoonlijk vind het jammer dat je weinig grip op het proces zelf hebt.

zo zou ik graag ook een kalibratie van mijn geluidskaart willen en kunnen maken voordat Arc aan zijn "ronde"begint
leuk om te lezen dat je nu ook een zelfbouw speaker aan het maken bent.

en wat ik altijd roep is, dat hoe hoogwaardiger je speaker is des te minder akoestische conflicten dit geeft.
maar dat geef je zelf al aan dat Arc nu al minder hoeft te korrigeren.

kijk maar eens naar de onderstaand curve van mijn speaker gemeten op de orgelbank, de kleine afwijking die er nog inzit, zorgt ervoor dat het geluid zijn "leven" behoud, een 100% vlakke curve met minder als 1Db afwijking zorgt vaak voor een wat steriel saai geluid is mijn ervaring
front speaker links hauptwerk jan wim.jpg



ik ben benieuwd naar je speaker project foto's zijn altijd welkom ;)

veel succses ermee

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 dec 2014 00:17

Re: Meer kanalen toepassen?

Hoi Jan Wim

Eigenwijs als ik ben denk ik dat je onnodig moeilijk doet als je eerst je geluidskaart gaat calibreren. Arc gooit alles op een grote hoop dus het frequentie verloop van je boxen incl. de aansluiting aan je subwoofer, de akoestiek van je kamer en het frequentie verloop van je Rme. Voor Arc maakt het niet uit hij vergelijkt alleen het signaal wat hij er in stopt met hetgeen hij meet met de mic. en compenseert dat. Dus de afval van je geluidskaart is al automatisch gecorigeerd.
Arc discrimineerd niet waar het probleem door wordt veroorzaakt.
Arc corrigeert alleen niet het verlies in je gehoor maar wie weet komt dat in versie ???? :D :D :D

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 dec 2014 00:31

Re: Meer kanalen toepassen?

als je vrouw je maar niet eigenwijs vind , dan gaat het goed Jan. :lol:

ik weet dat Arc als het ware "wonderen" kan verrichten in een akoestiche slechte omgeving.

maar je schrijft over het fine tunen van Arc, qua volume niveau, maar dit kan toch alleen achteraf in reaper?

bij de start van het programma. kan ik volgens mij alleen maar het volume van de sweep aanpassen door fysiek aan de volume knop van mijn versterker te draaien?

ik zie geen mogelijkheid om deze Gain softwarematig aan te passen vooraf aan de metingen?

of doe ik iets verkeerd?


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 12 dec 2014 13:13

Jan Wim schreef:1)als je bv een setup gaat gebruiken van 6 kanaals (3x stereo) dan heb je dus feitelijk een verdrievoudiging van de conus oppervlakken, wat dus meer power kan leveren, dan een enkel kanaal.
dit heeft ook tot gevolg dat je subwoofer wat meer power moet gaan geven, om over deze conus verdubbeling heen te komen.

2)meestal ben je in princinpe met 1 stel dure speakers goedkoper uit,
stel je voor je koopt 6 x een Adam 7 of een Genelec dan ben je al snel 3.000 euro kwijt :oops:
koop je een set goede speakers dan ben je ongeveer de helft kwijt.

JW


Dag Jan Wim
Ik wil toch nog even reageren op 2 punten uit je redenering:

1)Het gaat niet om een verdriedubbeling van het geluid, maar om de spreiding van geluid en heeft niets
met hard spelen te maken. Als ik bij veel mensen een opstelling met 2 boxen beluister hoor ik het geluid links
en rechts uit de luidsprekers komen. Ik ga naar een kerk met 200 zitplaatsen en een 1 klaviers pijp
orgel. Als ik voor het orgel sta hoor ik het geluid uit het orgel voor mij komen en niet van links en rechts en
datzelfde geluid hoor ik uit mijn multikanaals komen, net of je voor het orgel staat en niet van links en rechts.

2)Welke goede speakers bedoel jij dan die qua afmetingen en laag weergave in de buurt van die Adam en
Genelec speakers komen, en niet die speakers die je zelf gemaakt hebt, want ik geloof zeker dat die perfect
klinken, maar die mogelijkheid heeft niet iedereen.

Hgr,
Pleun

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 dec 2014 14:19

Ha Pleun,

je moet mijn opvatting niet zien als kritiek op degene die wel meer kanaals setups hebben.

want ik ben ooit bij jouw geweest en met jouw geluid was niets mis.

waar het mijn om gaat is ook al klinkt de audio perfect via multikanaals, het komt niet overeen met de daad werkelijke opname van de set.

ik weet 100% zeker dat als je 1 stel speakers aansluit en deze linear krijgt, dat je totaal niets meer mist.
dan hoor je sommige tonen wel links en rechts maar zeker vooral uit een centraal beeld terwijl daar helemaal geen speaker staat.
als je de 3e spook speaker kan beluisteren met 2 speakers, dan is je configuratie al voor 80% geslaagd
daarna kan je eventueel je room tunen met Arc en dan is je configuratie 100 %

ik weet niet precies het algoritme van hauptwerk met multi kanaals, maar uit eindelijk gaat HW zelf tonen naar kanalen zenden, zonder daarbij te kijken of de speakers te dicht bij elkaar staan of wat dan ook.
dus daar gaat het mij meer om, met multikanaals krijg je uiteraard ook gewoon mooie audio, maar geen kloppend stereobeeld, dat is nu eenmaal onmogelijk en onlos makelijk verbonden als er meerdere kanalen worden gebruikt.

want hoe je de verhouding ook neemt qua opstelling bv 123-321
132-231
of welke kombinatie daarvan er zullen altijd speakers naast elkaar staan en sommige zelfs dichter naar het midden toe
dan de buitenste.
Wat jouw 1e punt aangaat, inderdaad neemt met meerkanaals je volume niet toe althans dat hoeft niet, dat heb je zelf in de hand, het gaat echter wel om een meervoudige verdubbeling van het conus oppervlak.
Stel je speel met een Plenum... Even als voorbeeld, bij een enkel kanaals weergave komt dit alles via 2 conussen naar buiten, maar bij multikanaals worden deze stemmen verdeeld en krijg je dus ineens dat 3 kanalen iets gelijktijdig gaan weergeven, hier moet dan de sub veel meer vermogen gaan leveren om daar over heen te komen
Omdat het conus oppervlak vergroot is, dit is dus niet per definitie een hogere geluidsdruk van je fronts

@ inderdaad Pleun niet elk orgel heeft een duidelijke c-cis verdeling, vaak is de beschikbare ruimte dominant ten opzichte van de plaatsing van de pijpen.
dus het kan heel goed dat als je voor een front staat je niet duidelijk links rechts kan onderscheiden.
maar dat kan met een HW orgel evengoed, dat heeft nog niets te maken met een veranderd stereobeeld.

@ troost je maar Pleun met jouw Genelecs is niets mis, alleen het nadeel is dat Genelec speakers maakt die universeel moeten klinken, dus moeten er op bepaalde gebieden concessies gedaan worden, want een Genelec moet zowel klassiek als house muziek kunnen verwerken bv.
en wil je een uiterst uit gebalanceerde weeregever kopen, dan kom je feitelijk al bij zelfbouw terecht, of je moet een hele grote zak met geld hebben, maar laten we eerlijk zijn wie gaat er nu gemiddeld 20.000 euro neerleggen voor een stel speakers

ik niet :lol: :lol:


Een goed uitgebalanceerd stereopaar heeft dezelfde definitie en plaatsing van het geluidsbeeld als met een hoofdtelefoon
Dit kan je onmogelijk tot stand brengen met mindere speakers of multikanaals, wat natuurlijk niet wil zeggen dat e.e.a verkeerd zou zijn
hoe dan ook laat je niet mismoedigen, het gaat mij om de theorie en de praktijk, en dit is uiteraard totaal niet bindend.
En inderdaad veel speakers die op een orgel staan via een enkel kanaal zijn soms krijserig,fel in het hoog, dan ben je beter af met meerkanaals
speelplezier op een orgel krijg je niet door een enkel-kanaal of multikanaal, het gaat om je eigen beleving en emotie op dat moment.


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 dec 2014 18:34

Re: Meer kanalen toepassen?

Jan Wim schreef:ik weet niet waar je woont Fokko, maar als het een beetje in de buurt is wil ik wel een keer voor je je fronts uitmeten en corrigeren met parametrische banden,


Geen flauw, idee waar je het over hebt, maar klinkt als dat het nog beter kan worden ;)
Ik woon in Zwolle. We kunnen altijd afspreken bij gelegenheid.

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 dec 2014 00:45

Re:

En als ik mijn MFB's gereviseerd heb en ik ga een nieuwe console bouwen kom je eerst even gezellig in Sliedrecht langs Jan-Wim. Ik heb het idee dat het allemaal beter kan.

groet,
Bram

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2014 09:48

Re: Re:

Bram schreef:En als ik mijn MFB's gereviseerd heb en ik ga een nieuwe console bouwen kom je eerst even gezellig in Sliedrecht langs Jan-Wim. Ik heb het idee dat het allemaal beter kan.

groet,
Bram



staat in de agenda ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 dec 2014 00:11

Re: Meer kanalen toepassen?

Jan Wim,
Ik zie een gat in de Hauptwerk markt. Audio-optimalisatie. Als audio leek zie ik soms door de bomen het bos niet meer maar wil wel graag het optimale uit mijn opstelling halen. Gewoon jezelf verhuren en met ARC onder je arm de systemen van leken zoals ik aanpakken!

Maar volgens mij ben je al druk genoeg met je eigen orgel en dit forum ;-)

Gertjan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com