Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

aamschaf subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 31 dec 2014 08:57

aamschaf subwoofer

Beste allemaal,

Na een jaar spelen op mijn orgel vind ik toch dat ik laag mis in de opstelling.
Nog maar even de specificaties van de hoofdspeakers erop na geslagen.
De speakers lopen maar tot 60 hz. Begrijpelijk dus dat er wat gemist wordt.

Nu was ik wat aan het neuzen op internet naar een degelijke subwoofer.

Heb daar de volgende woofers gevonden en wilde vragen of jullie deze kennen.

REL Strata III gaat tot 20 hzm 250 mm lange slag woofer ( speaker naar grond gericht )
REL Q201e gaat tot 17 hz 250 mm lange slag woofer ( speaker naar voren gericht )

Ik begreep dat REL uitstekende woofers maakt.
Die 3 hz maakt dat uit? En zijn er nadelen waarheen de speaker gericht staat?

Gr,

Joost

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2014 09:41

Re: aamschaf subwoofer

Joostdekeijzer schreef:Beste allemaal,

Na een jaar spelen op mijn orgel vind ik toch dat ik laag mis in de opstelling.
Nog maar even de specificaties van de hoofdspeakers erop na geslagen.
De speakers lopen maar tot 60 hz. Begrijpelijk dus dat er wat gemist wordt.

Nu was ik wat aan het neuzen op internet naar een degelijke subwoofer.

Heb daar de volgende woofers gevonden en wilde vragen of jullie deze kennen.

REL Strata III gaat tot 20 hzm 250 mm lange slag woofer ( speaker naar grond gericht )
REL Q201e gaat tot 17 hz 250 mm lange slag woofer ( speaker naar voren gericht )

Ik begreep dat REL uitstekende woofers maakt.
Die 3 hz maakt dat uit? En zijn er nadelen waarheen de speaker gericht staat?

Gr,

Joost


Hoi Joost,

Wat belangrijks is dat ze een diepe slag kunnen maken dat kunnen ze gelukkig beide, al weet ik niet wat die slag is qua mm.

Als de sub naar voren gericht is dan heb je wat minder fase draaing, maar dit is voor de meeste subs niet belangrijk omdat je dit altijd kan instellen.

De opgegeven specificatie van de fabrikanten zijn altijd de uiterste , dus geven ze 17Hz dan kan de sub dat wel weergeven, maar niet op een -3db niveau.

Dus ik denk dat je effectief uitkomt op 25hz

Of je moet de sub gaan manipuleren

Maar eerlijk is eerlijk, jij gaat nooit 17hz in je huiskamer horen, eenvoudig weg omdat deze frequentie niet past in een woonkamer,


Dus als beide subs redelijk qua prijs in de pas lopen , dan zou ik qua frequentie me niet zo druk maken, dan zou ik voor de sub kiezen die de meeste instel mogelijk heden heeft.
En eventueel gaan voor die sub die de grootste woofer en de langste slag heeft, maar dat kan je misschien zelf nog wel even opzoeken.



Ik vind 60hz wel heel hoog, ik dacht dat jij toch een aardig formaat speaker had staan??
Als dit daadwerkelijk zo is, dan zou ik de fronts gesloten maken, en dan je sub daarbij intregeren
Dan gaan je fronts nog wel iets minder diep, maar je krijgt wel een strakker laag, dit van de sub wel op
Gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 dec 2014 11:54

Re: aamschaf subwoofer

Hoi Joost

Het zijn beide zeer goede subwoofers, dus ze zullen het beide goed doen.
De Q serie is meer gericht op home cinema en de Strata meer op muziek luisteren.
Als ik persoonlijk de keuze moest maken dan werd het de Strata. Ik denk dat hij met de onder woofer ook makelijker plaatsbaar is qua geluid in een Hauptwerk setup. Hij is denk ik wel groter dan de Q201 ? Dus misschien weer minder goed plaatsbaar qua plek in je huiskamer?
http://hometheaterreview.com/rel-strata ... ed/?page=2
Deze test vergelijkt de strata met de q200 dus wel een beetje vergelijkbaar met de Q201

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 31 dec 2014 14:48

Re: aamschaf subwoofer

Jan en JW,

Ik heb inderdaad redelijk grote speakers staan maar de grote zegt blijkbaar weer niets over het bereik wat gehaald kan worden.

Heb af en toe met bepaalde lage tonen dat ze niet helemaal lekker de speaker uit komen. Het geeft een irritant gevoel in je oren. Volgens mij zijn dat dus de toontjes die naar de sub moeten gaan.

De Strata is inderdaad groter wat wel wat problemen gaat geven met de plaatsing denk ik. Is het erg belangrijk waar de woofer komt te staan? Heb namelijk wel een hoekje over in de woonkamer tussen twee bankstellen in. Dit ligt recht achter mijn orgel op afstandje van meter of 5.

En wat bedoel je precies met de speakers gesloten maken Jan Wim?

Bedankt alvast!

Gr,

Joost

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2014 14:58

Re: aamschaf subwoofer

Joostdekeijzer schreef:Jan en JW,

Ik heb inderdaad redelijk grote speakers staan maar de grote zegt blijkbaar weer niets over het bereik wat gehaald kan worden.

Heb af en toe met bepaalde lage tonen dat ze niet helemaal lekker de speaker uit komen. Het geeft een irritant gevoel in je oren. Volgens mij zijn dat dus de toontjes die naar de sub moeten gaan.

De Strata is inderdaad groter wat wel wat problemen gaat geven met de plaatsing denk ik. Is het erg belangrijk waar de woofer komt te staan? Heb namelijk wel een hoekje over in de woonkamer tussen twee bankstellen in. Dit ligt recht achter mijn orgel op afstandje van meter of 5.

En wat bedoel je precies met de speakers gesloten maken Jan Wim?

Bedankt alvast!

Gr,

Joost


Joost,

ik neem aan dat je nu een Basreflex kast hebt?
dus met andere worden je stopt de baspijp goed dicht, hierdoor veranderd het laag wel maar word het al strakker

maar als je spreekt over sommige toontjes die irritant klinken, dan tik je ook ruimte resonanties aan !!!!!!
het is heel goed denkbaar dat je flinke staande golven hebt, en dat je het een met het ander uitdooft....

geef nog eens wat gegevens van je front speakers, dan kan ik wat gerichter antwoorden.

heb je Reaper in gebruik??? dan wil ik wel een keer voor jou je speaker, en ruimte meten, dan kan soms heel verrassend werken.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 31 dec 2014 16:00

Re: aamschaf subwoofer

Ik heb je een PB gestuurd JW.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 dec 2014 17:35

Re: aamschaf subwoofer

Ik ga natuurlijk niet in de voetsporen van onze beide audiophielen treden, das helemaal niet nodig.

Maar puur uit nieuwsgierigheid: welke speakers heb je als hoofdspeakers in gebruik?

Verder moet je ook goed kijken naar het versterkervermogen dat in de sub is gemonteerd. Vaak is de beter afgeremde subwoofer degene, die daardoor ook het grootste versterkervermogen nodig heeft. Dat zegt dus welcdegelijk ook iets over een strak basgeluid.

EN...maar daar zullen de heren ook nog wel op wijzen, heel belangrijk hoe je gaat filteren.

Hg

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 dec 2014 18:07

Re: aamschaf subwoofer

Hoi Geert

Je noemt mij en Jan Wim audiophielen. Jij hebt echter veel verstand van hoofdtelefoons en dito versterkers etc. dus wordt het niet eens tijd dat jij ook als audiophiel uit de kast komt :lol: :lol: :lol: :lol:
een goed voornemen voor 2015 lijkt me. ;) ;)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2014 20:00

Re: aamschaf subwoofer

dus wordt het niet eens tijd dat jij ook als audiophiel uit de kast komt :lol: :lol: :lol: :lol:


Ja Geert, gewoon die kast open duwen en er uitstappen, niks engs aan hoor....... :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 dec 2014 22:33

Re: aamschaf subwoofer

Heb even rondgesnuffeld wat de definitie van audiofiel is, en daarom neem ik dat terug. :shock: :shock:

Want de meeste definities zijn niet echt vleiend voor de onderhavige persoon.

Zelf wil ik dus ook allerminst een audiofiel genoemd worden. :oops: :oops:

Ik bedoelde aan te geven, dat jullie veel ervaring hebben in zowel aanschaffen alsook zelf meten en bouwen van geluidsweergevers, alsmede ervaring met de problematiek van de geluidsafstraling in de woning.

Zelf heb ik veel minder "aanschaf"-ervaring, enerzijds door een kleiner budget, anderzijds door meer zelfbouw, inclusief electronica. Maar ik kompenseer dat weer een btje door veel technische literatuur door te nemen. En door die meer technische achtergrond ben ik wellicht vaak wat sceptisch rond dingen die moielijk meetbaar zijn..... :oops:

DE OLIEBOLLEN WORDEN KOUD hoor ik hier...!!! Sorry ik kom al.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 01 jan 2015 13:29

Re: aamschaf subwoofer

Geert,

Ik heb Atlantic Technology 8200e LR als hoofdspeakers.

Dat afregelen is inderdaad erg belangrijk heb ik wel gelezen.

PS; alle goeds voor 2015.

Gr,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 jan 2015 13:43

Re: aamschaf subwoofer

Hoi Joost

Sorry dat we je topic gehijacked hebben ;)
Weet je al welke sub. je gaat aanschaffen?
En een goed 2015 toegewenst.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 01 jan 2015 14:56

Re: aamschaf subwoofer

Haha geeft niets joh!

Ik denk dat ik voor de Strata III gaat worden. Lees er veel goede recensies over. En het is nog geeneens een lelijke sub voor in je woonkamer!
Op MP worden ze voor 400 a 500 euro aangeboden. Is dit een reële waarde?

Jij ook een goed 2015 toegewenst!

Gr,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 jan 2015 18:54

Re: aamschaf subwoofer

Hoi Joost

De nieuwprijs was rond de 1300€
Dus tussen de 300 en 400€ lijkt mij redelijk.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jan 2015 22:28

Re: aamschaf subwoofer

Die main speakers zijn ook niet mis....60 Hz -2 dB, dwz dat ze best nog verder doorlopen.
Het zijn zover ik kan zien, geen afgestemde kasten, dus vandaar dat dit soort speakers in het laag veel vlakker en minder gekleurd zijn dan de reflex-types. Dat verklaart wellicht ook, waarom je het gevoel hebt, wat laag te missen.
Ik heb datzelfde met mijn Tannoy,s

Die REL sub is natuurlijk gewoon beregoed. Alleen mis ik persoonlijk high-pass filtering voor je main speakers.
Dat hoeft met de onderhavige speakers niet echt een probleem te worden, maar het is wel uitkijken, met orgel, dat er dus niet excessief laag in die kasten terecht komt, teneinde de intermodulatievervorming in de mid-range klein te houden.
Want daar doe je het toch OOK voor, die sub erbij zetten.
Vaak let men hier niet zo op, omdat in dolby surround sowieso alles beneden 80 Hz wordt afgeknepen ten gunste van de sub.

Nouja, als je met Reaper werkt, kan je het natuurlijk nog wat aanpassen. En wat een mooie kastafwerking.....

Veel plezier ermee.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jan 2015 22:41

Re: aamschaf subwoofer

dat is ook het fijne aan reaper
per kanaal kan je zoveel instellingen maken

ik vind REAEQ ook een makkelijke tool, een lowpass of high pass het maakt niet uit
je moet het volgens mij in reaper wel heel gek maken wil het uit de hand gaan lopen qua mogelijkheden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com