Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

USB of FireWire

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 09 feb 2015 11:18

USB of FireWire

Ik wil mijn Johannus Sweelinck 10 gaan ombouwen naar Hauptwerk. Waar ik mee zit is de geluidskaart. Ik wil graag een externe geluidskaart met 5 uitgangen (2 x 2 + subwoofer).

Is FireWire aan te bevelen boven USB? En als het geen verschil uitmaakt, wat is dan een goede USB geluidskaart met 5:1?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 feb 2015 14:42

Re: USB of FireWire

Hier staat wat over USB versus Firewire:
viewtopic.php?f=4&t=1195&p=13688&hilit=usb+snelheid#p13688
Wat geluidkaarten betreft, hangt veel af van wat je kunt, c.q. wilt uitgeven en welke kwaliteit wil je?
Een RME van bijna 1000 euro, of bijvoorbeeld een goede 2e hands Focusrite Saffire FW400, van beneden de 100 euro.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2015 16:53

Re: USB of FireWire

USB heeft het voordeel dat het op elke PC (ook laptop) zit.
Nadeel van USB is dat de aansluitingen geshared zijn op de USB hub in je PC. Maar als andere USB apparaten tijdens het orgelspelen niets doen, merkt de USB audiokaart daar niets van. Of de juiste USB aansluiting kiezen. Focusrite heeft hier een duidelijk artikel over geschreven (wel in het Engels): http://us.focusrite.com/answerbase/connectivity-of-usb-11-devices-on-non-root-hubs
Genoemd worden daar USB 1.1 apparaten maar het geldt ook voor USB 2 en 3 geluidskaarten, en niet alleen voor de Saffire geluidskaarten.

Dit nadeel van sharen van aansluitingen heeft Firewire (FW) niet. Het is daar een 1 op 1 verbinding. Nadeel van FW is dat het niet op elke PC zit en als het wel op een PC zit, zit er de verkeerde chipset op het moederbord en heb je een afzonderlijk insteekkaartje nodig. Hauptwerk beveelt de Texas Instruments chipset aan ivm performance.

USB heeft mi dus een lichte voorkeur, omdat je deze dan bij aanschaf van een volgende PC gewoon kan overzetten (als de drivers onder die windowsversie nog gemaakt worden).

Qua audiokaarten: je kunt een nieuwe kaart kopen (bijv. hier http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... ucten.html) of een 2e hands op Marktplaats. Er staan daar verschillende. Merken waar je naar kunt zoeken zijn: M-audio, Saffire, Muto, Presonus en E-mu. Een RME kaart is de beste maar ook gelijktijdig de duurste.

Waar je op moet letten:
De drivers moeten ASIO drivers zijn en ze moeten geschikt zijn voor de versie van Windows, die jij geïnstalleerd hebt.
Op de meeste van de "kaarten" zit een DINplug aansluiting voor midi; wel even controleren voor je iets koopt. Kijk in de specificaties op de site van de producent van de kaart. Wordt een midi kabel meegeleverd? Zo niet, dan deze nog afzonderlijk aanschaffen.
Verder minimaal 2 analoge uitgangen en een koptelefoonuitgang of minimaal 4 analoge uitgangen (tbv surround, nu of misschien in de toekomst) en een koptelefoonuitgang. Vier analoge uitgangen ipv 2 is tegen geringe meerprijs, dus dat zou bij mij de voorkeur hebben; je kunt er dan een versterker met boxen of actieve speakers op aansluiten.
En natuurlijk een USB of FW aansluiting, daar waar jouw voorkeur naar uit gaat.

Als je twijfelt over merk/type gewoon even op het forum vragen.

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 10 feb 2015 17:10

Re: USB of FireWire

Bedankt voor de uitgebreide informatie, dat is zeker zinvol!

Ik ga uiteindelijk voor een USB geluidskaart en ga een Focus Scarlett 6i6 kopen (via http://www.hauptwerkconsult.com). Volgens mij heeft deze ASIO drivers.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 feb 2015 12:20

Re: USB of FireWire

Wat ik mij nou nog aanvraag (n.a.v. de uitleg van Evert-Jan), hoe zit het met het midi-signaal als je een externe geluidskaart gebruikt. In mijn testopstelling gebruik ik nu een keyboard waarvan ik de midi-out verbind met een midi-usb kabel, naar een usb-poort op de computer. De koptelefoon zit in de pci-geluidskaart.

Met een externe geluidskaart, sluit je de midi dan aan op de computer, die vervolgens bij een toetsaanslag de juiste samples naar de geluidskaart stuurt, of gaat de midi in de geluidskaart, die het signaal eerst naar de computer doorstuurt en dan geluidssamples terugkrijgt? Zit er dan geen extra latency in, of storen de signalen elkaar niet? (Want MIDI naar comp en geluid naar de kaart gaat dan toch over dezelfde USB-kabel?)

(Ik hoop dat de vraag helder is zo). Alvast bedankt voor de uitleg.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 feb 2015 19:39

Re: USB of FireWire

Pim

De 2e aanname is juist. Je sluit midi bij een externe geluidskaart niet rechtstreeks aan op de computer maar als volgt: het midi signaal gaat vanaf je keyboard/orgel naar de externe geluidskaart (via een midi kabel met aan beide zijde een DIN plug). Vandaar gaat het via een USB of Firewire kabel naar je PC en pakt Hauptwerk het op. HW bepaalt de WAV files, die afgespeeld moeten worden en stuurt deze als een digitaal (!!!) signaal naar de geluidskaart (via USB of FW). Daar wordt het audiosignaal omgezet van digitaal naar analoog en wordt naar je versterker, actieve boxen of koptelefoon gestuurd.
Omdat midi en audio over de USB/FW kabel digitaal zijn, geven ze geen storing over en weer aan elkaar.

Er zit latency in. Vandaar dat USB NIET op een general hub moet zitten maar op een Root hub. En voor een FW aansluitingen moet je een kaart met TI chipset nemen omdat deze de beste performance heeft (en daarom ook ca 20 euro duurder is dan een standaard FW kaart).
In het midi transport zit enige msec. vertraging en je orgel is ook niet tijdloos om het midi signaal naar buiten te krijgen.
In HW zelf zit weinig latency: het midi signaal bepaald middels de software direct welke WAV bestanden naar de geluidskaart gestuurd moeten worden nadat ze bewerkt zijn door HW. Daarom moet ook alles in RAM zitten. En als HW het niet kan bijhouden, begint het audio te hakkelen. Je moet dan de polyfonie bijstellen.

Het vullen van audio buffer van HW naar de ASIO driver tbv de audiokaart kun je instellen qua bufferlengte. Bij een groot buffer is er meer tijd nodig om dat te vullen en dus een grotere latency. Een kleiner buffer vergt echter meer van je processor (dus een lagere polyfonie instellen als deze het niet kan bijhouden).
Verder is de ene geluidskaart intern en/of qua driver & functionaliteiten "trager" dan de andere; dit betreft dan vnl. de mixerfunctionaliteit en de digitaal/analoog omzetting.

Kortom, je zit al gauw aan de 25 msec. in het gunstigste geval.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 12 feb 2015 21:00

Re: USB of FireWire

Even over de latency, ik heb een vertraging van 42 msec, ik gebruik de Focusrite 6 USB, kan ik dit nog lager krijgen, het is nu met snelle stukken best vervelend spelen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 feb 2015 21:33

Re: USB of FireWire

Menu Audio --> audio output
Sound delay buffer op het tabblad Main geeft de buffergrootte aan.
De waarde van de buffer zo klein mogelijk zetten (256).
Maar let op: de polyfonie kan ook wel eens bijgesteld moeten worden omdat het meer power vereist van de processor.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 12 feb 2015 23:11

Re: USB of FireWire

Evert-Jan schreef:Pim

De 2e aanname is juist. Je sluit midi bij een externe geluidskaart niet rechtstreeks aan op de computer maar als volgt: het midi signaal gaat vanaf je keyboard/orgel naar de externe geluidskaart (via een midi kabel met aan beide zijde een DIN plug). Vandaar gaat het via een USB of Firewire kabel naar je PC en pakt Hauptwerk het op. HW bepaalt de WAV files, die afgespeeld moeten worden en stuurt deze als een digitaal (!!!) signaal naar de geluidskaart (via USB of FW). Daar wordt het audiosignaal omgezet van digitaal naar analoog en wordt naar je versterker, actieve boxen of koptelefoon gestuurd.


Evert-Jan,
Als je nu een geluidskaart hebt zonder MIDI-in, en je hebt bv. een MIDISport 4x4, dan kun je toch ook gewoon voor aanname 1 gaan, nl.: van keyboard/orgel de MIDI (via de MidiSport) met USB naar de PC, en van PC via USB/FW de digitale audio naar de externe geluidskaart. Of begrijp ik het nu niet helemaal goed?

mvg,
bert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 feb 2015 23:45

Re: USB of FireWire

Bert

dat kan natuurlijk ook en heeft geen nadelig effect. Wel is het zo dat je nu 2x een USB poort op je PC gebruikt.
Maar de meest prof. geluidskaarten als Saffire, Emu, enz. hebben een midi poort aan boord.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 feb 2015 08:45

Re: USB of FireWire

Dank voor de heldere uitleg Evert-Jan!

(heeft iemand eigenlijk ooit de 'latency' van een echt orgel gemeten? wind moet tenslotte ook in beweging komen :roll: )

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 13 feb 2015 14:11

Re: USB of FireWire

Evert-Jan schreef:Vandaar dat USB NIET op een general hub moet zitten maar op een Root hub.


Nooit geweten dat er verschil is tussen een general hub en een root hub. Hoe kun je op een computer zien of het een root hub is of een general hub?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 feb 2015 16:58

Re: USB of FireWire

heeft volgens mij te maken met of de USB-poort uit de chipset van Intel (of AMD) komt, of via een extra losse controller.

Heb recent nog een review gelezen van een moederbord waar extra USB 3.0 poorten zaten bij het I/O Shield (achterzijde computer). De extra poorten waren zomaar 30% langzamer dan de 'native' van Intel. Dat kan dus mogelijk ook een verschil maken.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 feb 2015 21:33

Re: USB of FireWire

hmvisscher schreef:Nooit geweten dat er verschil is tussen een general hub en een root hub. Hoe kun je op een computer zien of het een root hub is of een general hub?

In apparaten beheer bij USB. Dit is altijd aanwezig, onafhankelijk of je een extra chipset (losse controller) op je moederbord hebt voor USB

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 14 feb 2015 21:14

Re: USB of FireWire

Evert-Jan schreef:Menu Audio --> audio output
Sound delay buffer op het tabblad Main geeft de buffergrootte aan.
De waarde van de buffer zo klein mogelijk zetten (256).
Maar let op: de polyfonie kan ook wel eens bijgesteld moeten worden omdat het meer power vereist van de processor.


Dank Evert-Jan, dat is een erg waardevolle tip, want de latency wordt hierdoor aanzienlijk minder.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 14 feb 2015 22:46

Re: USB of FireWire

Ik heb hem nu op 1024, als ik hem lager zet begint het geluid heel raar te galmen, maar ik heb nu 22ms dat is al een heel stuk lekkerder spelen, bedankt !

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com