Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Luidsprekers etc

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 08 jul 2011 13:43

Luidsprekers etc

Hallo allemaal,

Ik ben me inmiddels alweer een tijdje aan het orienteren welke luidsprekers ik wil aanschaffen voor mijn hauptwerk console. Mijn console is nog in aanbouw, maar ik heb inmiddels 3 werkende klavieren (Heyligers) en een pedaal.

Na wat verschillende studiomonitoren te hebben beluisterd (op aanraden van berichten op dit forum)ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de Tannoy reveal 501a wil aanschaffen in combinatie met een subwoofer. De subwoofer die ik op het oog heb is de Magnat Supreme 301a. Deze combinatie lijkt me erg mooi en is ook nog vriendelijk voor de portemonnee.

Op het moment gebruik ik een Focusrite Saffire 6 USB als externe geluidskaart en daar ben ik erg tevreden mee.

Nu mijn vragen:

- Hoe denken anderen over de combinatie die ik in gedachten heb? zijn er nog problemen te verwachten met het gebruik van verschillende merken (Tannoy en Magnat)

- Mijn geluidskaart heeft 2 inputs en 4 outputs maar hoe sluit ik nu de studiomonitoren aan in combinatie met de subwoofer. Ik heb niet zoveel verstand van zaken op het gebied van audio, dus vandaar deze misschien domme vragen. Heb ik nu ook nog een extra versterker nodig? Op de geluidskaart staat dat deze 2 pre-amps (voorversterkers??) heeft.

Misschien dat iemand mij kan helpen/en-of goede adviezen heeft.

Alvast bedankt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 jul 2011 16:34

Re: Luidsprekers etc

Dag Gertjan,

Ik denk dat je een goede keuze maakt mbt de genoemde speakers en sub. Zowel de speakers als de subwoofer hebben een goed bereik (in Hz) om orgelklanken te vertolken.

De door jouw genoemde speakers zijn actief, dwz dat je geen extra versterker nodig hebt.

Het afregelen van de speakers tov de sub in de ruimte waar je console staat is een belangrijk iets dat wel wat tijd nodig heeft. Dit werkt het snelste als je dat met 2 personen doet. Je persoonlijke voorkeur is hierbij natuurlijk belangrijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 jul 2011 19:38

Re: Luidsprekers etc

Hoi Gertjan,

ik heb ook die woofer 301A, i.c.m. de monitor Supreme 200, alles via een ca. 20jr. oude Sanyo versterker, gewoon twee kanalen, welke naar de woofer gaat, die split e.e.a. uit op ca. 100 hz. Het ding gaat tot 16hz(c-groot 32vt), dat voel je goed, prachtig vind ik dat en soms dansen de glazen in de kast van vreugde mee....!
Klinkt bij mij fantastisch, vind ik... Maar Peter kent die woofer van mij en die weet dus echt wel waar hij over spreekt.
Ik zou die woofer meteen kopen, Eshop.nl is op dit moment de goedkoopste, die ruimt wat oude modellen op, is wellicht goed om even in de gaten te houden.

Met actieve speakers heb ik verder geen ervaring.

Succes ermee!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2011 22:00

Re: Luidsprekers etc

hoi Gert-Jan

genoemde sub, heb ik ook een paar jaar gehad, en heeft altijd netjes zijn werk gedaan.

zeker voor zijn geld is dit een goede sub.

alleen 16Hz is niet haalbaar met deze sub, jammer ook Magnat zich schuldig, aan het leveren van onjuiste informatie.

De Driver kan als ondergrens korstondig de 16Hz halen, maar de versterker en bijgevoegde schakelfilter, zijn zeker niet in staat om de 16hz te halen.

Vergelijk het maar met een digitale camera, je kan heel veel pixels hebben en een slechte lens of andersom

en zeker omdat de sub maar 16kg weegt , als deze dan 16hz zou kunnen voortbrengen, dan ben je na elke orgelsesie je sub kwijt :) die gaat echt aan de wandel.

Maar nogmaals voor het geld koop je zeker een goede sub.

Wil je eens een sub horen die onder de 20Hz duikt maar dan ook echt onder de 20Hz, mijn sub is gekalibreerd
kan je langskomen om hem te horen.

Christiaan Boogaard en Johan van der Waal zijn wezen luisteren en spelen, en vonden de sub bijzonder laag en strak
alleen je moet je sub nooit alleen gebruiken voor je bas tonen, dan mis je toch de harmonischen van de toon.

Maar een sub die onder de 20Hz uit levert kost minimaal tussen de 500 en 750 euro.

de vraag is echter is dat het geld waard, het is een leuke aanvulling, maar als je high end zuilen koopt dan mis je niet veel meer zonder sub.
de meeste high-end boxen duiken al onder de 30hz

mijn zuil is afgestopt op 33HZ. daarna neemt de sub het over grofweg van 33-tot18Hz, echter de harmonischen van C-Groot 32 voet lopen nog steeds via de hoofdzuilen.

met vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 jul 2011 10:18

Re: Luidsprekers etc

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik heb inmiddels een mooie aanbieding gevonden op het internet voor de Tannoy Reveal monitoren. Voor wat betreft de subwoofer nog een vraag, wat is het exacte verschil tussen de Magnat 201a en 301a? Is dit alleen een vermogen van 75w ipv 100w en het feit dat deze tot 20hz gaat ipv de 16hz die de 301a volgens het boekje moeten kunnen halen.

Zijn er nog andere grote verschillen die ik misschien over het hooft zie? Het prijsverschil is zo rond de 50 euro.

groeten

Gertjan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com