Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 14 feb 2015 22:26

Advies speakers

Hallo,

Willen jullie mij voorzien van ervaringen en kennis inzake actieve speakers?

De geluidskaart die ik heb is een Focusrite Scarlett 6i6. Nu heb ik de volgende speakers gezien en de prijs hiervan is gunstig, maar heeft iemand ook ervaring met deze set? http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html

Mijn bedoeling is om in eerste instantie 2 speakers te gebruiken en dan mogelijk op een later moment uit te breiden naar een subwoofer / surround.

Welke speakers gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen hiermee?


Hartelijke groet,
Matthijs Visscher
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 feb 2015 00:03

Re: Advies speakers

Hoi Matthijs,

ik heb al heel wat speakers gehoord, maar ik kom weing speakers tegen die beter klinken dan de Philips mfb 544.
Bij Jan Loosman klinkt het beter en misschien bij Jan-Wim ook (schat ik zo in :D ), maar ik heb nog nergens beter gehoord dan de Philips mfb speakers. Het laag is verassend en je hebt geen subwoofer nodig. Ik heb er 4 staan in surround opstelling en ze vervelen nooit, en kunnen een flinke geluidsdruk opbouwen zonder enige vervorming.
Je moet er wel even voor op marktplaats zoeken of op mfbfreaks.com.
En voor het geld hoef je het niet te laten. Dat kun je dan beter in samplesets stoppen. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 15 feb 2015 21:08

Re: Advies speakers

Jan Wim schreef:hoi Matthijs,

de door jouw genoemde speakers doen hun werk n.l. geluid voortbrengen

maar in combinatie met Hw heb je dan ook gelijk alles gezegd.


ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou toch nog even doorsparen voor een betere speaker
bv een Adam

gr

jw


Beste Jan Wim,

Bedankt voor je advies. Waar loop je dan tegen aan met de speakers die ik noemde?

Welke type Adam zou jij adviseren?

Gr. Matthijs

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 15 feb 2015 21:14

Re: Advies speakers

Jaap380 schreef:Hoi Matthijs,

ik heb al heel wat speakers gehoord, maar ik kom weing speakers tegen die beter klinken dan de Philips mfb 544.


Hé Jaap,

Bedankt voor je advies over de Philips mfb 544. Ik ben op zoek naar actieve speakers (geen passieve). Zijn de Philips speakers die jij noemt actief?

Verder zie ik dat ze op Marktplaats niet heel veel voorkomen. Zijn er nog andere type speakers van soortgelijke kwaliteit (wellicht uit de reeks van Philips MFB)?

Gr. Matthijs
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 feb 2015 22:32

Re: Advies speakers

Verder zie ik dat ze op Marktplaats niet heel veel voorkomen. Zijn er nog andere type speakers van soortgelijke kwaliteit (wellicht uit de reeks van Philips MFB)?

Gr. Matthijs[/quote][/quote]

Ja de 541. Er staan een paar setjes op marktplaats. Ik heb zelf de 544 voor mijn pedaal en de 541 voor de midden en hoge tonen. Ze bevallen mij uitstekend. Totaal 3 setjes voor ongeveer € 200,--. Ik laat ze nu reviseren rn dan zijn ze weer als nieuw.

Gr.
Bram

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 16 feb 2015 09:24

Re: Advies speakers

Op Marktplaats kom ik nu een MFB 585 tegen. Qua bereik lijken die MFB-speakers allemaal behoorlijk op elkaar, dus het lijkt mij wel geschikt als alternatief op de 544. Maar is dat ook zo? Iemand ervaring met MFB 585?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 feb 2015 11:55

Re: Advies speakers

hmvisscher schreef:Op Marktplaats kom ik nu een MFB 585 tegen. Qua bereik lijken die MFB-speakers allemaal behoorlijk op elkaar, dus het lijkt mij wel geschikt als alternatief op de 544. Maar is dat ook zo? Iemand ervaring met MFB 585?


Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat je met de 544 zonder woofer kunt. Met de 585 lijkt me die kans iets kleiner (gezien het frequentiebereik).
Je zou die 585 (net als de 541) wel goed als rear-speakers kunnen gebruiken.
Maar ff geduld, ze komen regelmatig voorbij op marktplaats.

voor meer info: http://www.mfbfreaks.com/hifi-apparatuu ... n/22ah586/
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 feb 2015 12:54

Re: Advies speakers

http://www.peterverspuy.nl/actieve-stud ... 14232.html

Gewoon een keer naar deze zaak gaan en verschillende speakers beluisteren.
Ik heb deze en ben er zeer tevreden over.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 feb 2015 14:53

Re: Advies speakers

Gewoon een keer naar deze zaak gaan en verschillende speakers beluisteren.


Werkt dat? De ruimte waarin een set speakers staat heeft toch een zeer dominante invloed, zodat je niet zomaar kunt vertalen naar hoe het bij je thuis gaat klinken?

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 16 feb 2015 17:34

Re: Advies speakers

Beste Jan Wim,

Okay, dankjewel voor de toelichting!

Hartelijke groet,
Matthijs
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 feb 2015 01:11

Re: Advies speakers

josq schreef:
Gewoon een keer naar deze zaak gaan en verschillende speakers beluisteren.


Werkt dat? De ruimte waarin een set speakers staat heeft toch een zeer dominante invloed, zodat je niet zomaar kunt vertalen naar hoe het bij je thuis gaat klinken?


Je kan ook afspreken dat als het tegenvalt je gewoon het spul kan terugbrengen :-)

Ik vind persoonlijk dat op het forum nogal eens met specs en getallen word gesmeten (al dan niet terecht)
maar volgens mij moet je gewoon op je eigen oren af gaan.
Neem een CD mee die je goed kent en laat die afspelen op de diverse speakers.
Een CD is geen hauptwerk, maar toch..... Laat je gewoon niet gek maken.
Hetzelfde geld voor een koptelefoon. Ben bij een zaak geweest en heb er op mijn hoofd heel wat beluisterd, variërend in prijs van 50 tot 1500 euro. Heb er 1 gekozen die ik goed vond klinken en dat was niet de duurste kan ik je zeggen.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 17 feb 2015 11:09

Re: Advies speakers

Andre_Kaptein schreef:Ik vind persoonlijk dat op het forum nogal eens met specs en getallen word gesmeten (al dan niet terecht)
maar volgens mij moet je gewoon op je eigen oren af gaan.
Neem een CD mee die je goed kent en laat die afspelen op de diverse speakers.
Een CD is geen hauptwerk, maar toch..... Laat je gewoon niet gek maken.
Hetzelfde geld voor een koptelefoon. Ben bij een zaak geweest en heb er op mijn hoofd heel wat beluisterd, variërend in prijs van 50 tot 1500 euro. Heb er 1 gekozen die ik goed vond klinken en dat was niet de duurste kan ik je zeggen.


H E L E M A A L mee eens! Opinies van anderen geven enige referentie maar wat telt is je eigen ervaring en voldoening.

Nog een tip: gebruik of speel in een lievelingsstuk dat je kan dromen. Dat maakt de vergelijking ietwat eenvoudiger.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 feb 2015 11:30

Re: Advies speakers

Helemaal mee oneens ;)

Een CD heeft vaak een heel andere opnamepositie en bovendien een veel mindere kwaliteit (de grondtonen van een 32-voetsregister of zelfs van een 16 voets worden bijvoorbeeld niet goed gereproduceerd).

Wat betreft de manier waarop je speakers kiest, daar wil ik nog een woordje over zeggen maar later in een apart forumtopic.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 feb 2015 12:07

Re: Advies speakers

Wat Jos ook al aangaf is dat de ruimte waarin de boxen worden beluisterd heel anders kan klinken dan de ruimte waar de boxen geplaatst worden. Het is verstandig om te vragen of je de boxen op proef thuis mag proberen. Bij webwinkels heb je zowiezo retour recht binnen 14 dagen in onbeschadigde verpakking.

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 17 feb 2015 12:37

Re: Advies speakers

josq schreef:Helemaal mee oneens ;)

Een CD heeft vaak een heel andere opnamepositie en bovendien een veel mindere kwaliteit (de grondtonen van een 32-voetsregister of zelfs van een 16 voets worden bijvoorbeeld niet goed gereproduceerd).

Wat betreft de manier waarop je speakers kiest, daar wil ik nog een woordje over zeggen maar later in een apart forumtopic.


Ha Jos,

Je nuance is terecht: ik reageerde iets te enthousiast met name over en naar aanleiding van de overwaardering van " specs" op dit forum.
Geert heeft eens een fantastische link geplaatst mbt een analyse van de door fabrikanten op gegevens " specs" , de commerciele waarde van de naar willekeur genoemde " specs" , het gebrek aan eenduidige definitie van de terminologie en te meer het afwezig zijn van keuring of toezichthoudende instantie op audio gebied.

Zoals Andre aangaf, een hoofdtelefoon altijd zelf beluisteren, dat kan bij anderen en in winkels. Voor speakers of monitoren wordt dat lastiger en is een testopstelling in je eigen huis verstandig. Maar niet altijd haalbaar. En ook de inrichting, aankleding van je huis wijzigt wel eens, of het huis zelf. Desalniettemin, ik zie uit naar je bijdrage over dit onderwerp.

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 17 feb 2015 21:37

Re: Advies speakers

Hallo Mathijs,

Ik heb zelf erg fijne ervaringen met Focal Twin 6, active studio monitors. Dit is een absoluut topproduct (mijn mening....) voor een acceptabele prijs in zijn soort. let wel: een vergelijking met een bijv. Behringer gaat niet op.
je bent welkom om ze in Oene te komen beluisteren/beproeven.
Speakerkeuze is wel erg persoonlijk: ik adviseer je je eigen hart en mening te volgen, echter wees niet te voorzichtig om hier serieus geld aan te besteden, daarmee voorkom je uiteindelijk toch teleurstellingen.


Gr. Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 feb 2015 14:17

Re: Advies speakers

huib schreef:.... met Focal Twin 6, active studio monitors... voor een acceptabele prijs in zijn soort...


Goeiendag! dan hebben we het wel over € 1500,-.. Misschien is het handig om een budget te geven Matthijs, dan krijg je wat gerichter advies :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 21

Geregistreerd: 09 feb 2015 10:41

Bericht 18 feb 2015 14:28

Re: Advies speakers

Beste Huib, beste Jaap,

@Huib, bedankt voor je advies en het feit dat ik welkom ben om je speakers te beluisteren. Ik heb echter gisterenavond een gereviseerde set MFB 585 gekocht. Deze kan ik nog wat laten verlagen bij een MFB servicepunt. Met deze speakers heb ik denk ik een prachtige stereoset om mee te starten. Wie weet breid ik in de toekomst nog eens uit naar surround. In ieder geval maak ik een flinke sprong tov mijn huidige situatie, namelijk van een Johannus Sweelinck 10 uit de jaren '90 met speakers op kniehoogte naar Hauptwerk met kwalitatief goede speakers op oorhoogte :D

@Jaap, haha, ja, ik had misschien even een budget moeten aangeven, want de prijzen van speakers lopen behoorlijk op inderdaad.


Hartelijke groet,
Matthijs

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 29 dec 2015 20:15

Re: Advies speakers

Beste allemaal.

Omdat er al een topic was over luidspreker advies ben ik zo vrij geweest om mijn vraag hier onder bij te plaatsen

Ben van plan het volgende jaar een paar studio monitoren aan te schaffen, bij de 4 B&W luidsprekers die reeds aan mijn Hauptwerk systeem hangen..
Maar de keuze is groot het prijsverschil enorm.
Ben al wel eens gaan luisteren maar hier hebben de muziekwinkels geen aparte test ruimte om te luisteren.
Dus een optimaal oordeel kan niet geveld worden.
Maar toch, was zeer gecharmeerd door de JBL LSR308 en de Yamaha HS8.
Deze twee liggen ongeveer ook alle bij in de zelfde prijs categorie ( tussen de 300 a 400 Euro).

Heeft iemand ervaring met genoemde monitoren.
Of zijn er betere monitoren voor Hauptwerk doeleinde.

Graag had ik een beetje advies.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 29 dec 2015 22:52

Re: Advies speakers

Willem Orlando schreef:Maar toch, was zeer gecharmeerd door de JBL LSR308 en de Yamaha HS8.
Deze twee liggen ongeveer ook alle bij in de zelfde prijs categorie ( tussen de 300 a 400 Euro).

Heeft iemand ervaring met genoemde monitoren.
Of zijn er betere monitoren voor Hauptwerk doeleinde.

Graag had ik een beetje advies.

Willem.


Beste Willem,
Ik ben ooit begonnen met de RCF Ayra Eight monitoren. Ik was op dat moment zeer tevreden met de klank. Ik denk dat deze kwalitatief vergelijkbaar zijn met de monitoren die je noemt.

Voor een (nog) betere klankverdeling ben ik later overgestapt op 3-weg speakers van Mixtuur. Het is qua investering en qua klank onvergelijkbaar. Maar laag, midden en hoog worden veel beter gescheiden weergegeven met een enorme meerwaarde in de klankbeleving.
Groeten, Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2015 23:59

Re: Advies speakers

Jan Leendert schreef:Voor een (nog) betere klankverdeling ben ik later overgestapt op 3-weg speakers van Mixtuur. Het is qua investering en qua klank onvergelijkbaar. Maar laag, midden en hoog worden veel beter gescheiden weergegeven met een enorme meerwaarde in de klankbeleving.

Jan,

Waarom noem je geen merk? Daar heeft Willem denk ik meer aan omdat hij niet vanuit Chili in Nieuwegein komt luisteren naar die klankbeleving ......
Maar misschien vergis ik mij wel en wil hij NL bezoeken.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 30 dec 2015 00:51

Re: Advies speakers

Willem,

Ik kan je de Focal Twin 6 aanbevelen uit eigen ervaring; zijn duurder geprijsd dan wat jij noemde, echter zeer de moeite waard!!!


Gr.
Huib van der Geer
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 30 dec 2015 01:27

Advies speakers

Beste Jan.

Het is inderdaad niet de bedoeling om naar NL. te reizen om luidsprekers te testen en te beoordelen.
Voor de prijs van een vliegtuig ticket en verblijf kan je al zeer mooie monitors kopen. :lol:

Beste Huib.
De door u genoemde luidsprekers de Focal Twin 6 zijn hier niet verkrijgbaar.

Beste Jan Leendert.
3-weg speakers van Mixtuur???????????????? :?:

Gebruik momenteel 4 B&W 806 die staan naast en achter de speeltafel als ook 2 sub- luidsprekers alleen voor de front samples.
Maar ik zou op de speeltafel op oor hoogte wat meer directere klank waar willen nemen, meer in het hoog en midden frequent.

Willem.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 30 dec 2015 09:17

Re: Advies speakers

Ben ook aan het kijken naar speakers. De mfba586 die Jan te koop heeft, zijn die geschikt voor mij als beginner?
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 30 dec 2015 13:49

Re: Advies speakers

Willem Orlando schreef:Beste Jan.
3-weg speakers van Mixtuur???
Willem.


Mixtuur in Nieuwegein bouwt zelf monitoren.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com