Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een mooi meubel of een mooi geluid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 18 feb 2015 22:50

Re: Een mooi meubel of een mooi geluid

Jan Wim schreef:
Jan schreef:
Jan Wim schreef:Jan schreef:
En dan voor de wat minder dikke portemonnee, althans dat is mogelijk:


dat zijn geen serieuze zelfbouw projecten


Dan wil ik je toch aanraden om de speakers waarnaar de linken verwijzen ook daadwerkelijk nauwkeurig te bekijken, zonder dit direct af te doen als niet serieus.
Kijk naar het frequentiebereik (16 Hz - 28.000Hz) en de vlakheid (vanaf 27Hz > 80 dB) van de Grand Orgue zeker in de lage regionen. Ik denk dat je Visaton dan schromelijk te kort doet.

Jan

NB: dat van die minder dikke portemonnee moet ik terugnemen, dat was een niet correcte aanname van mijn kant. Na wat gezoek zijn de prijzen van de Scanspeak's en Vifa's nog niet eens tegengevallen. De Visatons in de linken zijn duurder.


Hoi Jan,

Ik geef meestal pas een reactie als ik zelf iets onderzocht heb

Ik doe de visaton grand orgue zeker niet tekort, sterker nog ik heb dit ( visueel foei lelijk) een maand in mijn huiskamer gehad,

en de sound hiervan is niet goed, wat het is ben ik niet achtergekomen, maar het geluid "klopt" niet
Als je vervolgens deze grand orgeu doorfluit met een toonwiel dan zitten er lelijke krassen in het geluid.

Het idee op zich zou moeten werken, maar de praktijk is toch geheel anders.


zeker met HW klinken deze knotsen niet lekker.


Hoi Jan Wim ,

De Grand Orgue is volgens mij niet ontwikkeld voor huiskamergebruik, er wordt geadviseerd om 2,5 m rondom vrije ruimte te hebben en dat vinden de meeste huisvrouwen niet fijn.
Tweeter is inderdaad een breedbandspeaker met een eigen filter dus geen echte tweeter.
Mijn ervaring is dat hij erg verschillend reageert in verschillende ruimten.
Ze zijn overigens wel ontwikkeld voor orgel, maar ik moet eerlijk zijn, ik heb ook diverse mooiere/ betere speakers gehoord.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 20 feb 2015 09:56

Re: Een mooi meubel of een mooi geluid

Jan Wim schreef:ik verbaas me dat er weinig mensen zijn die zelf een speakerbouwen.......


Ik zat nog wat na te denken over de verbazing van Jan-Wim.

Wellicht is het vooral de onbekendheid met deze materie:

- Hoe kom je tot een keuze van speaker?
- Waar vind je een ontwerp?
- Waar koop je de componenten?
- Wat komt er kijken bij zelfbouw?
- Welke gereedschappen heb je bij nodig?
- Enz., enz.

Wellicht kan zelfbouw van speakers een nieuw hoofd-onderwerp worden op het forum: Zelfbouw Audio.
En dan zou het leuk zijn als de zelfbouwers tot nu toe een bouwverslag zouden posten.
Want ik ben het met Jan-Wim eens dat het een boeiend onderwerp is waar zeker resultaat te behalen valt. Maar daarnaast ook veel voldoening van het 'zelf doen'.

Wie pakt dit op!?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2015 11:52

Re: Een mooi meubel of een mooi geluid

David

hierboven staan al een aantal antwoorden op je vragen.

Jan Wim en Jan hebben weblinks van de verschillende produkten gegeven. Als je naar die sites gaat, zie je daar ook dealers staan. Klik je daarop, dan zie je dat ze showrooms hebben, waar je de producten live kunt beluisteren.
Dus neem je favoriete orgel in HW op en zet de 24 bits WAV file op een goede portable recorder/player of neem je laptop mee en sluit deze daar aan om de verschillende speakers te horen.
En men verkoopt komplete bouwpakketten, incl. voorbewerkt hout. Niet iedereen heeft een bovenfrees en de ervaring om er iets goeds van te maken.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 feb 2015 16:59

Re: Een mooi meubel of een mooi geluid

Voor de mensen die niet heel veel geld uit kunnen of willen geven en die een goed geluid ook goed genoeg vinden(en dus geen high-end aspiraties),heb ik de volgende tip:

Koop op Marktplaats of bij de kringloopwinkel een setje van die Philips speakers 3-weg uit de jaren 70 / 80. (bijvoorbeeld de 22RH426). 2-weg kan ook.
Deze speakers zijn kwalitatief prima, de woofers en middentoners hebben rubberen of linnen randen, dus geen foamprobleem. Ook hebben deze speakers een hoog rendement zodat je met betrekkelijk lichte versterkers flink wat geluid kunt produceren.
Deze speakers zien er natuurlijk niet echt modern uit, maar door de drivers te demonteren inclusief filter en een nieuwe gesloten (luchtdicht) kast te bouwen van voldoende stevigheid met dezelfde inhoud als de originele kast kun je deze speakers een tweede leven geven. Wel van binnen dempen door schapenwol of iets gelijkwaardig. Ook de middentoner in de kast afsluiten van de woofer. Meestal zijn deze middentoners voorzien van een kunststof achterbakje/bol. Ook het vervangen van de condensatoren in het wisselfilter kan een hoorbare verbetering geven, dat vanwege de leeftijd van de originele condensatoren.
Zo kun je voor enkele tientjes een set goedklinkende speaker creëren met min of meer vrije vormgeving.

Jan
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com