Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 13 jul 2011 20:41

Subwoofer

Goedenavond allemaal,

Ik had al eerde wat info gevraagd over welke luidsprekers en subwoofer aan te schaffen maar er blijft toch nog een vraag over.

Ik heb inmiddels mijn studiomonitoren (Tannoy reveal 501A) binnen en ik moet zeggen het geluid is waanzinnig. Ik was van plan om als subwoofer de Magnat Supreme 301A te kopen, maar nu heb ik ook een mooi aanbod gekregen voor een 201A. Aangezien er altijd Hauptwerk wensen overblijven (samplesets etc) wegen de kosten voor mij toch wel zwaar.

Als ik op het internet zoek naar beide woofers kom ik op een verschil van 75W ipv van 100W en 20Hz ipv 16Hz. Nu mijn vraag: Hoe groot zijn deze verschillen? Mijn orgel staat opgesteld in een relatief kleine muziekkamer dus heel veel heb ik niet nodig. ga ik het verschil van 75W en 20Hz duidelijk merken??

Aangezien mijn monitoren active zijn en de woofer die ik wil aanschaffen ook, vroeg ik mij af of je deze gewoon los van elkaar aansluit, of staan deze nog op een een of andere manier in verbinding. Ik kan me voorstellen dat de sub alleen bepaalde tonen weergeeft en de rest via de monitoren gaat. Ik gebruik Hauptwerk basic, dus multi-channel heb ik niet ook al heb ik wel een multichannel geluidskaart. Kan ik dan wel goed een subwoofer aansluiten??

Ik hoop dat iemand goede tips heeft.

gr

Gertjan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 13 jul 2011 21:14

Re: Subwoofer

Hoi Gertjan,
Zelf vond ik ook de actieve speakers een enorme verbetering.
Daarentegen vond ik de subwoofer niet zoveel (relatief gezien t.o.v. het geld wat zo'n ding kost) toevoegen. Ik zou eerder dat geld aan een goede sampleset besteden, als je de juiste kiest (en dat is supermoeilijk) krijg je daar geen spijt van. Een subwoofer kan later altijd nog.

Mijn mening over een gefaseerde aanschaf:
http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.ht ... deAanschaf
En mijn subwoofer ervaringen:
http://www.pcorgan.com/Benodigdheden2.html#Audio

Sterkte ermee!
Gert

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 13 jul 2011 21:17

Re: Subwoofer

Hallo Gertjan,

Als het kan, kun je ze het beste thuis uitproberen.
Wat van belang is:
- je Tannoys gaan vanaf 60 á 70 Hz: je subwoofer moet daar dus onder blijven! Want stel je je voor dat de tonen tussen 60 en 100 Hz én door de Tannoys én door de subwoofer weergegeven worden: dan klinken die tonen dus twee keer zo luid. Dat is geen gehoor!
- Je subwoofer moet je in kunnen stellen waar hij begint te stoppen met werken: ergens in de buurt van 60-70 Hz moet hij afhaken. Alle tonen die lager zijn moet hij weergeven; die hoger zijn niet. Die knop zit op elke goede actieve woofer. Stel die frequentie dus ongeveer in op 60 Hz.
- Ga dan met een Bourdon 16 voet of een Subbas 16 van hoog naar laag. De hoger tonen komen uit de Tannoys; de lage uit de woofer. Dan moet je het volume van de woofer zo instellen dat deze lage tonen even luid klinken als de tonen uit de Tannoy's.

Op deze wijze moet je een subwoofer en je Tannoy's vlot op elkaar af kunnen stemmen, en weet je gelijk of de lage tonen naar jouw smaak luid genoeg klinken (even luid als de tonen die uit de Tannoys komen dus).

Succes!

Anton

PS. Met de mening van Gert hierboven ben ik het echt oneens. Ga niet bezuinigen p de kwaliteit van de geluidsweergave. Je kunt de mooiste en duurste sample sets hebben maar zonder goede weergave klinken ze nog steeds slecht :-(. De Tannoys zijn toppers vanaf 70 Hz. Daaronder is een goede subwoofer een must voor een bevredigende weergave van het hele frequentiespectrum van een orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 jul 2011 22:31

Re: Subwoofer

Ik gaf al eerder aan, ik heb de Magnat Monitor Supreme 301A.
Zowel Anton als Peter hebben dat ding gezien en gehoord.
Hij weegt ook echt meer dan een 16kg...
Ik ben er erg mee in mijn sas. Juist door die mooie basss...

Tip: http://www.eshop.nl, ben je op dit ogenblik voor ca. 165/169 euro klaar.
Je hebt ook nog es vijf jaar garantie. Of hij echt die 16hz niet haalt, weet ik niet. Ik ben geen technicus en dus niet gekwalificeerd hierover te oordelen. Maar ja, je kúnt jezelf afvragen, hoe vaak gebruik je die C-groot 32'...
Maar, de prijs, dat is afhankelijk van welke kleur je wilt.
En je kunt altijd nog het ding schilderen, heb ik ook met een paar boxen gedaan. Vier avondjes gezellig samen kletsen, de volgende morgen is het spul droog en kun je de volgende laag er al op zetten.
De noten kleur gaat eruit bij Magnat, wel, wij wilden juist noten kleur. Alleen, dat was eind 2009... :?

Gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 16 jul 2011 20:33

Re: Subwoofer

Allen hartelijk bedankt voor de adviezen.

Ik ga de Magnat subwoofer eerst proberen en als hij niet bevalt kan ik hem weer terugbrengen.

Dat is nog eens service.

groeten

Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jul 2011 21:30

Re: Subwoofer

Kees Hoekman schreef:Ik gaf al eerder aan, ik heb de Magnat Monitor Supreme 301A.
Zowel Anton als Peter hebben dat ding gezien en gehoord.
Hij weegt ook echt meer dan een 16kg...
Ik ben er erg mee in mijn sas. Juist door die mooie basss...

Tip: http://www.eshop.nl, ben je op dit ogenblik voor ca. 165/169 euro klaar.
Je hebt ook nog es vijf jaar garantie. Of hij echt die 16hz niet haalt, weet ik niet. Ik ben geen technicus en dus niet gekwalificeerd hierover te oordelen. Maar ja, je kúnt jezelf afvragen, hoe vaak gebruik je die C-groot 32'...
Maar, de prijs, dat is afhankelijk van welke kleur je wilt.
En je kunt altijd nog het ding schilderen, heb ik ook met een paar boxen gedaan. Vier avondjes gezellig samen kletsen, de volgende morgen is het spul droog en kun je de volgende laag er al op zetten.
De noten kleur gaat eruit bij Magnat, wel, wij wilden juist noten kleur. Alleen, dat was eind 2009... :?

Gr. Kees




Maar ja, je kúnt jezelf afvragen, hoe vaak gebruik je die C-groot 32'...

hoi Kees,

het blijft een lastig onderwerp(audio), maar ook een 16-voets register bevat informatie(zeker voordat de grondtoon op sterkte is gekomen) die zeker onder de 30 Hz grens uitzakt, tot zeker in de buurt van de 24 Hz.
dit echter alleen in het geval dat de sample geladen en ook opgenomen is met 24 bit.

dus ook bij alleen een 16-voets instrument doet een sub van 20Hz zeker zijn werk.
zij het minder uiteraard dan bij een 32 voets register, maar voor de totaal beleving zou ik toch doorsparen voor een betere sub.
als de portomonee dit toelaat natuurlijk.

als voorbeeld als ik bij mij thuis Kampen speelt met alleen de subbas 16 en ik schakel de boxen uit, en laat de weergave enkel via de sub lopen, dan is er zeker informatie vanuit de sub tot zeker b1
zeker met de Bourdon 16 van het hoofdwerk in c-groot laat de sub zich wegzakken, dit is met name de informatie van het vullen en rondtollen van de lucht totdat de grondtoon op sterkte is gekomen.

ik ben nu een nieuwe sub aan het ontwikkellen speciaal voor hauptwerk, waarbij de baspoort is verdwenen, omdat er toch ruis rond de baspijp onstaat.

de baspijp wordt vervangen door een 2e woofer, zodat de 20Hz sub straks zelfs rond de 16 hz uitkomt, en dit is dan ook de echte 16Hz. en niet zoals de specificaties van de meeste subs willen doen geloven.

als deze sub werkt en getest is zal ik er verslag van doen via dit forum.

deze sub zal als compleet bouwpakket worden aangeboden, eventueel, gemonteerd en afgewerkt naar keuze
het bereik ligt rond de 16-60Hz dit is instelbaar en zodoende ruim genoeg qua bereik om een aansluiting te vinden met de meest gangbare speakers.

met vriendelijke groet,

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 jul 2011 22:05

Re: Subwoofer

Hoi JW,

je geeft een heldere uitleg en bent duidelijk technisch onderlegd.
Ik ben totaal niet technisch en dus afhankelijk van wat anderen mij adviseren en wat ik via internet etc. tot me kan nemen. Op basis daarvan en het beschikbaar budget, neem ik dan mijn beslissing.
Tweedehands ben ik huiverig van, derhalve mijn keus voor genoemde boxen.
Maar ik wil zeker geloven dat er verschil is tussen genoemde spec. door fabr. en de werkelijkheid.
Nog belangrijker echter, de tevredenheid van de eindgebruiker. Wel, ik ben zeer tevreden met mijn opstelling en het zal zeker beter kunnen, maar dan moet je inderd. budget hebben of zelf wat kunnen fabriceren. Kijk en dat zit er voor mij niet in.
Ik had hiervoor een Domus 1030 met DAS-systeem.
Dan hoef ik jou niet uit te leggen, dat ik in vergelijk daarmee nu gewoon feest!!

Nou, groetjes en voor morgen een goede zondag,
Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jul 2011 22:36

Re: Subwoofer

Dat de tevredenheid van de eindgebruiker het belangrijkst is ben ik 100% met je eens Kees
en zeker ten opzichte van het DAS systeem ben je voorruit gegaan.

ik vindt het echter sneu als mensen iets nieuws kopen en kijken naar de spec, van de fabrikant, en in werkelijkheid wordt het niet gehaald ( vergelijk het maar met internet. snelheden tot 20 mb bv)

het wrange in de audio wereld is nog steeds budget klinkt leuk, een beetje midden budget klinkt aardig, en dan een groot gat.
pas nadat je je volle knip trekt kom je bij high-end uit :roll:

maar 1 troost Kees, ik heb het ook altijd met tevredenheid gedaan met mijn eigen budget opstelling, hard gespaard en nu pas high-end in me bezit.
hier heb ik jaren over gedaan, want ik heb ook een gezin met 3 opgroeiende kinderen en dan weet je het wel
kinderen en vrouw gaan voor de speakers ;)

Kees jij ook morgen een goede zondag toegewenst

Jan Wim
maar wat je niet hebt dat mis je niet zeg ik dan maar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 10 aug 2011 17:44

Re: Subwoofer

Even inhakend op het onderwerp subwoofer, ik heb nu B&W speakers die een bereik hebben van 75-20.000 Hz. Mijn koptelefoon (Sennheiser HD 580) gaat van 12-38.000. Het verschil is enorm te noemen, zowel in helderheid bovenin als in de lage tonen. Ik wil daarom mijn speakers vervangen door 2 kleine speakers Tannoy's die van 62-54.000 Hz gaan en een subwoofer. Over de laatste twijfel ik nog, ik kan:

- voor budget gaan: Magnat 301
- uit dezelfde serie als de kleine speakers een Tannoy: Sub 1001, die haalt alleen de 20 Hz niet, maar 'slechts' 35 Hz
- zelf bouwen

Vragen waar ik mee zit:

- haalt de Magnat echt de 16 Hz? Of is dat zoals bij veel goedkopere producten het oppompen van specficaties net als de beruchte Watts?
- vanaf welke tonen ga je bij de Tannoy horen dat hij het echte laag mist?
- wat zijn de kosten van zelfbouwen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 aug 2011 18:07

Re: Subwoofer

Hoi Maarten,

Ik ben niet deskundig, heb zelf nooit de subwoofer (laten) calibreren/gecalibreerd.
Wel ben ik als gebruiker en naar ik meen een kritische, uitermate tevreden.
Tja, haalt hij 16hz? Het staat er inderdaad op.
Meest belangrijk echter, vind ik de tevredenheid van de eindgebruiker.

Peter Murre heeft hem reeds meerdere malen ervaren, ook Anton eind vorig jaar en recent ook Gerrgouw.
Wellicht dat zij jou nog hun indruk kunnen weergeven.

Gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 aug 2011 20:08

Re: Subwoofer

Beste Maarten,

In verschillende Hauptwerk opstellingen heb ik de Magnat subwoofer 301A gehoord. In mijn oren een uitstekende woofer voor het weergeven van orgelklanken. Als je geen woofer gebruikt heb je onderin geen volledige weergave van de gespeelde pijpen.
Je schrijft zelf dat je dat goed ervaart bij je hoofdtelefoon, die gaat maar liefst tot 12Hz! Probeer een hoofdtelefoon van iemand te lenen die niet zo diep gaat. Je hebt dan ongeveer een vergelijk wat het is of je een subwoofer gebruikt of niet.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 11 aug 2011 21:49

Re: Subwoofer

Dank voor de antwoorden en adviezen tot nu toe. Die Magnat toch maar eens bekijken/beluisteren. Blijft over mijn andere twee vragen. Kan iemand daar iets over zeggen? Volgens mij is Jan-Wim aardig bedreven in het zelf bouwen als ik dat zo lees. Ben wel benieuwd naar de globale kosten. Tevens toch nog de vraag vanaf welke toon je informatie gaat missen, die Tannoy sub past nml perfect bij de kleine speakers en kan ze ook van signaal voorzien zodat ik volgens mij geen versterker meer nodig heb.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 12 aug 2011 11:49

Re: Subwoofer

Vorige week heb ik het genoegen gehad om kennis te maken met de Hauptwerk opstellingen van Kees Hoekman, Anton Heger en Peter. Een mooie ervaring, met hartelijke ontvangsten.
Wij waren op vakantie in Goes, en zij wonen daar dichtbij. Bij Anton en Peter was het een tegenbezoek, vandaar.

Hieronder zomaar wat gedachten van mij, hoewel niet echt nieuws.
Het is me opnieuw duidelijk geworden, dat het weergave deel zeer belangrijk is bij een orgel.
Beschikbaar budget en ruimte, actieve of passieve luidsprekers, wel of geen woofer, het zullen steeds terugkerende vragen blijven op dit forum. Als het kan, ga bij een ander luisteren, voordat je deze investeringen doet. Op marktplaats kijken kan ook lonend zijn. Vandaag kwam ik een setje Alesis 520 (toppertjes) tegen met een vraagprijs van 120 euro.

Allen hebben ze een kwalitatief prima draagkrachtig en helder klinkend systeem, mét een subwoofer. Zelf heb ik juist géén subwoofer, daar is geen ruimte voor. Wel gaan mijn luidsprekers lager.
Zelf heb ik 2 Mackie MR8’s die tot 40 Hz gaan. De laagste tonen van een 16 voet zijn dan inderdaad iets zachter. In de Advance versie is dat prima te intoneren. Ik ben ook na het horen van de woofers, nog dik tevreden met m’n Mackies. Je mag ook bij mij komen luisteren.
Een woofer met 4 Tannoys 501, zou m'n huidige voorkeur zijn, als ik nu mocht kiezen. Gezien de kosten en baten.

De systemen mét woofer:
Alle 3 hebben ze hoofdluidsprekers die tot rond de 50 a 60 Hz gaan. Duidelijk is, dat je zonder woofer draagkracht mist in laagste oktaaf van een 16 voeter, dat is goed te horen als je de woofer uitzet. Je hoofdluidsprekers hoeven niet lager te gaan dan 60 a 65 Hz. Een laagste 8 voet is immers 64 Hz.
I.c.m. een woofer zijn de kleinere versie van bijv. Tannoy 501 ipv 601; Alesis 520 ipv 620; Genelec 8020 ipv 8030 (duur!), ruim voldoende. Nogmaals, míjn mening.
Of je woofer lager moet dan de 32 Hz van een 16 voeter, ligt eraan wat je met die 32 voeters op je pedaal wilt en wat het je waard is. Laagste C is dan 16 Hz.

Actief of passieve luidsprekers; direct of indirect; stereo of surround:

Het is bij Kees prima gelukt, binnen een beperkt budget, om een prima klinkend geheel te maken met stereo, passieve Magnat 201A luidsprekers. Deze staan indirect, hoog en achter je. De surround toevoeging is nog in de maak.

Peter heeft 2 Alesis activ 520 hoog in het pijpfront, dus voor je. Een meter of 6 achter je de rear LS voor Reaper. Als je niet zo van een droge set houdt, dan is Reaper een goed alternatief. Als je beperkt pc geheugen heb en je de set droog laadt, kun je toch wat akoestiek toevoegen. Toevoegen met mate, anders gaat het metalig klinken. Reaper staat op m’n wensenlijstje.

Anton heeft 2 Alesis activ 620 bovenop de pijpenkast en 3 meter achter hem 2 Tannoy Reveal 501. Werkelijk heel mooi transparant en ruimtelijk, hoe bijv. Anloo klinkt op deze 4-kanaals opstelling ! Het rugwerk hoor je nl. over de 2 boxen achter je.
Ook voor een surround set, is deze opstelling een lust voor het gehoor.
Als je daar nog een rijtje echte pijpen bij trekt, dan zingt en juicht het, bar !

Allemaal hebben we een indirecte opstelling, omdat het nu eenmaal zo uitkomt. De mijne zitten vrij laag, hoger is mooier is m’n indruk. Het lijkt me ondergeschikt aan je mogelijkheden.

Tenslotte, bij Kees juweeltjes van houten klavieren met stevige aanslag, bij Anton oud en authentiek. Schitterend bij hun, maar ik kan er niet veel mee. Bij Peter “gewone” kunststof. Die is wel bezig met een prachtige 3-klaviers set harmonium klavieren die opnieuw met hardhout opgelegd zijn. Daar zit een slimme contacten set onder voor de midificering.

Heren, nogmaals bedankt voor jullie tijd om dit te mogen ervaren !

Mvgr. Gerrit Schouten uit Gouda
17-8-2011 gewijzigd
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 17 sep 2011 03:02

Re: Subwoofer

[quote="Jan Wim"]
ik ben nu een nieuwe sub aan het ontwikkellen speciaal voor hauptwerk, waarbij de baspoort is verdwenen, omdat er toch ruis rond de baspijp onstaat.

de baspijp wordt vervangen door een 2e woofer, zodat de 20Hz sub straks zelfs rond de 16 hz uitkomt, en dit is dan ook de echte 16Hz. en niet zoals de specificaties van de meeste subs willen doen geloven.

als deze sub werkt en getest is zal ik er verslag van doen via dit forum.

deze sub zal als compleet bouwpakket worden aangeboden, eventueel, gemonteerd en afgewerkt naar keuze
het bereik ligt rond de 16-60Hz dit is instelbaar en zodoende ruim genoeg qua bereik om een aansluiting te vinden met de meest gangbare speakers./quote]


Hoi Jan Wim,

Hoe staat het met dit project? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat straks. Wat je nu had staan vond ik al erg mooi dus de lat ligt hoog (of juist extra laag :roll: )

Groeten uit Hardinxveld
Christian

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com