Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

E-MU 0404 PCIe...

Toon actieve onderwerpen


GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 23 jul 2011 15:08

E-MU 0404 PCIe...

Hallo mede-Hauptwerkers,

Op de diverse Hauptwerk-forums en ook door Hauptwerk.com wordt de E-MU 0404 PCIe geluidskaart als een goede geluidskaart voor Hauptwerk genoemd.

Deze week heb ik zo’n kaart in mijn Hauptwerk-computer geïnstalleerd. Deze computer is voorzien van een i5-2300 processor, draait op Windows 7 64-bit en heeft 8 GB RAM.

Eerst heb ik de onboard geluidskaart van RealTek uitgeschakeld, vervolgens de 0404 PCIe geplaatst en de nieuwste drivers voor deze kaart geïnstalleerd. De analoge uitgangen van de geluidskaart heb ik aangesloten op een hoofdtelefoonversterker. In Hauptwerk heb ik de E-MU-Asio als audio-output ingesteld. Helaas kwam er geen geluid uit mijn orgel/computer.

Vervolgens heb ik de nieuwste versie van het pakket PatchMix DSP gedownload en geïnstalleerd. In Hauptwerk heb ik het linker kanaal naar Asio31 en het rechter kanaal naar Asio32 verwezen en toen kwam er weer geluid uit mijn computer. Kennelijk is een driver alleen niet voldoende, maar is er ook nog extra software nodig om geluid te produceren.

Er is dus weer geluid. Maar dat geluid valt me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Het klinkt alsof de geluidsbron veel verder weg is dan anders. Ook klinkt het allemaal veel doffer, minder sprankelend en helder. Kortom, ik herken mijn orgels bijna niet meer. Het geluid van mijn onboard geluidskaart vind ik beduidend beter dan de prestaties van de E-MU 0404 PCIe.

Nu weet ik dat je allerlei effecten kunt toevoegen via de PatchMix DSP software, maar wat ik ook probeer, het geluid haalt het niet bij mijn onboard geluidskaart.

Omdat er vooral lovende recensies over deze kaart de ronde doen en omdat het orgelspel van b.v. Grandjeux op http://www.contrebombarde.com, die ook deze geluidskaart gebruikt, zo goed klinkt, kan ik me niet voorstellen dat het aan de geluidskaart ligt. Dus waarschijnlijk doe ik iets fout.

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank.

Groet,
Gaatze

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 jul 2011 18:07

Re: E-MU 0404 PCIe...

Gaatze,

Zelf gebruik in Patchmix in combinatie met Reaper. Dat gaat goed!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 25 jul 2011 19:44

Re: E-MU 0404 PCIe...

Beste Gaatze,

Van Martin Dyde had ik begrepen dat de geluidskwaliteit van de E-MU 0404 lager is dan van sommige andere kaarten. Qua polyphonie zou deze kaart het echter niet slecht moeten doen. Zelf gebruik ik ook de 0404, maar dan met windows Vista en ik dacht zonder patchmix, maar misschien heb ik dat een paar maand terug wel geinstalleerd. Ik zit er zelf over te denken om een goede DAC (Digitaal Analoog Converter) en hoofdtelefoon versterker te kopen. Een ander Australisch forum lid heeft goede ervaring met de DAC mini. Maar goedkoop is deze oplossing niet (afhankelijk van de DAC qualiteit natuurlijk).

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 25 jul 2011 20:20

Re: E-MU 0404 PCIe...

Over de 0404...

5 jaar geleden ben ik begonnen met een EMU 0404. Was ik tevreden mee.
Toen kon ik de EMU 1212 kopen en ik dacht: die is beter dus dóén.
Conclusie: geen merkbare verbetering!
Toen ging ik meer-kanaals en kwam de EMU 1820 in huis.

Het GROTE voordeel van al deze kaarten vind ik de mogelijkheden die PatchMix biedt. Ik zou niet zonder kunnen !

De aanbeveling van de EMU kaarten die 5 jaar geleden érg actueel was betrof:
1) 24 bit geluids verwerking
2) ASIO driver waardoor de polyfonie sterk positief beinvloed werd.

Ik vraag me af of deze 'voordelen' van toen nu nog actueel zijn.
- 24 bits verwerking hebben de moderne geluidschips nu al standaard volgens mij.
- met alle CPU power van moderne computers is die invloed op de polyfonie wellicht ook niet meer echt urgent.

Kortom: de EMU 0404 is een goede kaart, maar ik vraag me af wat de invloed van een ASIO driver op de polyfonie nu nog is.
Want als dat verwaarloosbaar is, kunnen we veel goedkoper met de ingebouwde geluidskaarten beginnen en komt een professionele kaart pas in beeld als je surround wilt (en dus een echte meerkanaals kaart nodig hebt).

Zomaar wat gedachten vanuit de bergen tijdens m'n vakantie :D

HG,
Anton

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 25 jul 2011 23:37

Re: E-MU 0404 PCIe...

Sander schreef:Beste Gaatze,

Van Martin Dyde had ik begrepen dat de geluidskwaliteit van de E-MU 0404 lager is dan van sommige andere kaarten. Qua polyphonie zou deze kaart het echter niet slecht moeten doen. Zelf gebruik ik ook de 0404, maar dan met windows Vista en ik dacht zonder patchmix, maar misschien heb ik dat een paar maand terug wel geinstalleerd. Ik zit er zelf over te denken om een goede DAC (Digitaal Analoog Converter) en hoofdtelefoon versterker te kopen. Een ander Australisch forum lid heeft goede ervaring met de DAC mini. Maar goedkoop is deze oplossing niet (afhankelijk van de DAC qualiteit natuurlijk).


Hallo Sander,

De polyphonie bij deze kaart is inderdaad geen enkel probleem. Ik mis alleen het heldere in het geluid in vergelijking met mijn onboard geluidskaart. Het klinkt allemaal wat dof en minder sprankelend.

Mijn speelkwaliteiten rechtvaardigen helaas geen al te grote investeringen dus vrees ik dat een DAC-oplossing voor mij net iets teveel van het goede is. Maar dat neemt niet weg dat ik best een DAC-oplossing zou willen. Hoe echter hoe beter nietwaar?
In ieder geval bedankt voor je reactie.


Anton Heger schreef:Over de 0404...

...

Kortom: de EMU 0404 is een goede kaart, maar ik vraag me af wat de invloed van een ASIO driver op de polyfonie nu nog is.
Want als dat verwaarloosbaar is, kunnen we veel goedkoper met de ingebouwde geluidskaarten beginnen en komt een professionele kaart pas in beeld als je surround wilt (en dus een echte meerkanaals kaart nodig hebt).

Zomaar wat gedachten vanuit de bergen tijdens m'n vakantie :D

HG,
Anton


Hallo Anton,

Wanneer ik je goed begrijp dan denk je dat de kwaliteit van de onboard-geluidskaarten op de huidige moederborden de kwaliteit van de EMU 0404 wel zo'n beetje benaderen of zelfs al voorbij zijn gestreefd. Daar kon je, gezien mijn ervaringen tot nog toe, best eens gelijk in kunnen hebben.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig welke instellingen je maakt in PatchMix om tot een optimaal resultaat te komen.
Maar ik begrijp wel dat je vanuit de bergen daar nu moeilijk een antwoord op kunt geven. Mischien later nog eens?
In ieder geval nog een fijne vakantie toegewenst.

Groet,
Gaatze

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 26 jul 2011 17:36

Re: E-MU 0404 PCIe...

Wat mij betreft mag dit onderwerp afgesloten worden.
Ik mocht de E-MU 0404 PCIe weer inleveren bij mijn computerleverancier.
Ik ga eerst nog verder met mijn onboard geluidskaart.

Alle meedenkers in ieder geval bedankt.

Groet,
Gaatze

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 17 aug 2011 20:00

Re: E-MU 0404 PCIe...

Hallo Anton,

Wanneer ik je goed begrijp dan denk je dat de kwaliteit van de onboard-geluidskaarten op de huidige moederborden de kwaliteit van de EMU 0404 wel zo'n beetje benaderen of zelfs al voorbij zijn gestreefd. Daar kon je, gezien mijn ervaringen tot nog toe, best eens gelijk in kunnen hebben.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig welke instellingen je maakt in PatchMix om tot een optimaal resultaat te komen.
Maar ik begrijp wel dat je vanuit de bergen daar nu moeilijk een antwoord op kunt geven. Mischien later nog eens?
In ieder geval nog een fijne vakantie toegewenst.

Groet,
Gaatze[/quote]

Heren goedenavond,

Zelf bezit ik een EMU 1616. In PatchMix kunnen diverse zaken worden ingesteld. Mijn kennis van deze kaarten is minimaal. Zoeken op internet wat er moet worden ingesteld geeft ook niet het gewenste resultaat.

Kan iemand aangeven welke instelingen er in Patchmix moeten worden ingesteld om tot en optimaal resultaat te komen.

Alvast bedankt,
Groet,

Jacob

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com