Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 jul 2015 15:23

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Bedankt voor de update.
Ik heb ter verduidelijking de titel van het topic aangepast.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jul 2015 23:44

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Nieuwe update:
Inmiddels is een andere geluidskaart binnen, een M-Audio Profire 610. Ook weer een Firewire kaart. Ik heb hiervoor Windows 8 geïnstalleerd, omdat de driver voor 8.1 er niet is. Ik heb er een schoen op gewed en eigenlijk moet ik hem nu opeten, het doet het weer niet (en op mijn eigen oude systeem wel). Weer werkt alles volgens apparaatbeheer, maar weer komt er geen geluid en lopen youtube video's vast.

Ik kan nu nog maar 1 ding bedenken, en dat is dat er toch ergens een conflict ontstaat tussen de Firewire insteekkaart en de X99 chipset, waardoor Audio er niet overheen wil. Of dat aan de chipset ligt of aan de insteekkaart is dan weer een onbekende variabele, maar ik ga maar een andere insteekkaart bestellen.

Iemand toevallig nog goede ervaringen met het een of ander (bij voorkeur op een X99 chipset)?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2015 23:58

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Wat voor moederbord heeft die Windows 7 PC? En welke processor?
En zit daar ook een videokaart in of gebruik je daar de GPU? Zo ja, welk merk/type videokaart?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jul 2015 00:00

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Die Windows 7 pc heeft een Asus Maximus formula (socket 775) moederbord, en er zit een saffire 6850 grafische kaart in. Xeon 3360 processor (dus geen iGPU).

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2015 00:07

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

De processor op de X99 moederbord kan max 28 lane's aansturen.
Videokaart = x16
De FW kaart heeft dacht ik x4
Het moet kunnen.
Maar die worden direct aangestuurd door de processor.

Ik kan niet zo gauw een diagram van de 755 vinden, maar misschien heeft die nog een North en South bridge

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jul 2015 08:59

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Je haalt mijn pc en de nieuwe Windows 8.1 pc door elkaar Evert-Jan.

Mijn pc: Xeon3360, Saffire 6850 grafische kaart, on board Firewire (geluidskaarten werken).
Nieuw gebouwde pc: i7-5820K, Asrock X99 moederbord (MSI X99S SLI Plus zelfde resultaat), Asus Geforce 210, Firewire kaart PCI-E X1 met TI chipset > geluidskaarten werken niet.

Ongeveer de enig overgebleven optie is een vreemd conflict tussen Firewire kaart en X99 chipset. Want ik heb twee moederborden met twee geluidskaarten geprobeerd, en in alle gevallen is het eindresultaat hetzelfde.

Zou het een optie zijn om de SPDIF aansluitingen te gebruiken ipv Firewire? Surround kan toch ook over SPDIF?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jul 2015 20:53

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Inmiddels werkt het met de Profire 610, het probleem was idd gerelateerd aan de Firewire. De Firewire kaart zat in een PCI-E x1 2.0 slot. Ik heb de kaart in een soort laatste poging een slot omhoog geschoven naar het tweede PCI-E x16 3.0 slot (hoofdzakelijk bedoeld voor een tweede grafische kaart voor crossfire/sli). Zonder verdere aanpassingen in de BIOS komt er nu wel geluid over de Firewire en werkt alles probleemloos, ook na meerdere keren opstarten.

Ben een blij mens 8-)

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jul 2015 11:02

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Gefeliciteerd, Pim. Dit slot had ik idd ook niet verwacht. Zou dit nu ook bij de Saffire ook gewerkt hebben?
Heb je soms een M2 SSD in de PC?

En nog even een antwoord op je vraag over S/PDIF.

S/PDIF en surround gaat niet werken; het wordt met PCM (gewone WAV files dus) niet gesupport. Mogelijkheden zijn: mono PCM/stereo PCM/gecomprimeerde streams t/m 48Khz/16bps als dit AC3 (Dolby Digital) of DTS encoding gebruikt. Surround audio kan dus alleen m.b.v. AC3/DTS.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF:
S/PDIF is based on the professional AES3 interconnect standard.[1] S/PDIF can carry two channels of uncompressed PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound (such as DTS audio codec); it cannot support lossless formats (such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio) which require greater bandwidth like that available with HDMI or DisplayPort.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 jul 2015 12:06

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Thanks. Volgens mij heb ik dat slot ook met de Focusrite geprobeerd en werkte het toen niet. Dus snappen doe ik het nog niet, maar wat maakt dat nu uit :D .

Nee er zit geen M2 SSD in, dat zou het gebruik van de PCI-E lanes kunnen beïnvloeden, maar het zou geen conflict moeten geven.

Bedankt voor de info over SPDIF. Voor mijn eigen systeem met een stereo opstelling kan ik dus de optical spdif naar een oude tweedehands versterker met optical in sturen. Fijn om te weten.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 jul 2015 21:45

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Ik heb ook een akelig probleem gehad met de firewirekaart. Steeds stopte de verbinding. Na veel zoekwerk bleek dat de kaart zich steeds wat los werkte uit het frame. Ik heb de beugel waar je de schroef aan vast draait iets verbogen en ...jawel hij knalt er niet meer uit! Belangrijk is dat je slechts één firwireaansluiting gebruikt ook al kan je er drie stekkers in kwijt. Het is een fantastische geluidskaart met veel mogelijkheden is mijn ervaring.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 jul 2015 21:58

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Dag Wim,

bedankt voor je toevoeging. Wat een schroef al niet kan doen. Ik heb ooit in het verleden met mijn eigen pc gehad dat die bij de minste stresstest direct ging resetten. Ik heb de koeler opnieuw gemonteerd, maar de koelpasta was prima verspreid, dus daar kon het niet aan liggen. Wel wist ik dat ik de schroeven van het koelblok behoorlijk stevig had aangedraaid. Dus na hermontage de schroeven niet zo hard aangedraaid (gewoon vast en dan nog een kwartslag extra, maar niet meer), en daarna had ik geen problemen meer. Dus ja, het kan in een klein hoekje zitten!

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jun 2015 19:23

Bericht 28 jul 2015 11:23

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Is er iemand die de focusrite saffire pro 24 in cobinatie gebruikt met windows 8.1?
En waar het wel werkt?

Je mag me ook bellen 0651335768

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jun 2015 19:23

Bericht 01 sep 2015 11:13

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Ik ben er eindelijk na veel zoeken uitgekomen.
De safire pro 24 is terug geweest naar de fabrikant, firmware update.
Dit zonder resultaat, en zonder vermelding wat er aan hand was, slechte info.
Weer veel dingen geprobeerd, en toen zijn we in de computer gaan testen.
De firewire kaart zat in een klein slot, waar het in hoort.
Deze hebben we toen in een videokaart slot gedaan ( groot slot ) en toen werkte het wel.
Dus nu kunen we eindelijk beginnen.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 01 sep 2015 12:09

Re: Focusrite Saffire Pro 24 & X99 chipset

Bedankt voor je reactie. Dat is dus een identieke oplossing als wat in mijn geval ook werkte. Het blijft echter een vreemde situatie, want een x1 slot heeft meer dan voldoende bandbreedte voor de data. Wellicht heeft het met de verbinding van deze lanes direct met de processor of via de chipset te maken, dat zou een verschil kunnen zijn. De x16 sloten zullen normaal gesproken direct aan de CPU hangen. Maakt dat het dus per moederbord kan verschillen
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com