Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aansluiten speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 26 jun 2015 23:18

Aansluiten speakers

Ik heb een externe geluidskaart gekocht Roland UA-1010 Octa Capture. Deze heeft 8 uitgangen waarvan bij 2 MAIN links en rechts staat. Ik heb 2 grotere speakers KRK Rocket 8, 2 kleinere Revolv a50 en een Subwoofer. Hoe kan ik deze het beste aansluiten?

Kan ik deze geluidskaart naast mijn huidige interne geluidskaart installeren?

Gr. Ronnie

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 jun 2015 10:59

Re: Aansluiten speakers

Die kun je naast elkaar aansluiten, je kunt dan als het goed is in Hauptwerk kiezen naar welke het geluid moet gaan.

De speakers aansluiten gaat met de line outs aan de achterzijde (jack 6.3 mm denk ik), welke kabel je nodig hebt hangt van de ingang van de boxen aan (xlr bijvoorbeeld). Dit geldt denk ik alleen als het om actieve speakers gaat, bij passieve moet er nog een versterker tussen want de geluidskaart is geen versterker.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2015 12:40

Re: Aansluiten speakers

je actieve KRK 8 via je subwoofer aansluiten.

omdat de KRK al vrij laag gaat35Hzkan je de crosover van de sub op ongeveer 40-45Hz zetten

dan zal als eerste de sub alle informatie binnenkrijgen, en vervolgens boven het ingestelde kantelpunt gaat alles naar je front speakers.

voorwaarde is wel dat je subwoofer L+R voorzien kan worden van audio signaal.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 27 jun 2015 17:55

Re: Aansluiten speakers

Dank voor de reacties. Inmiddels geluidskaart geinstalleerd en alles aangesloten. Ik heb de 2 KRK speakers op de subwoofer aangesloten. De 2 Revolv a50 frontspeakers heb ik aangesloten op Main out L en R (out 1 en 2). De subwoofer heb ik aangesloten op out 3 en 4.

In Hauptwerk kan ik bij Audio Outputs bij Audio output device kiezen voor ASIO: OCTA_CAPTURE (geluidskaart) maar ook voor Directsound: 1-2, Directsound 2-3 enz. Ik heb meerdere opties geprobeerd maar ik krijg of alleen geluid uit de KRK speaker en subwoofer of alleen uit de 2 Revolv speakers. Het lukt mij niet om heluid uit alle speakers tegelijk te krijgen.
Ik heb de speakers ook al op ander manieren aangesloten. Wat doe ik verkeerd of wat moet ik nog meer instellen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2015 19:58

Re: Aansluiten speakers

heb je in HW wel audio outputs toegewezen aan de juiste kanalen?

als je bv surround gaat gebruiken moet je ook een aparte audio groep voor surround aanmaken.


en vervolgens via organ (load organ adjust ranking .........................) de front en rear kanalen toewijzen aande juiste groep.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 27 jun 2015 22:15

Re: Aansluiten speakers

Ik heb nog geen surround sampleset en gebruik dus gewoon stereo. In Hauptwerk kan ik bij audio outputs kiezen voor Directsound 1-2, Directsound 3-4, enz. De speakers zijn op output 1,2,3 en 4 aangesloten. Ik kan echter niet Directsound
1-2 en 3-4 tegelijk selecteren. Daarom heb ik dus ook maar via max. 2 speakers geluid.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 28 jun 2015 21:40

Re: Aansluiten speakers

Inmiddels heb ik geluid uit alle speakers. Ik heb nu voor één kanaal gekozen die de outputs 1,2,3 en 4 aanstuurt.
Hauptwerk verdeeld het geluid nu zelf over de speakers. Ik ben daar echter nog niet over te spreken. Geluid is op zich goed alleen hoor je dat het geluid zich verplaatst van de kleine naar de grote speakers halverwege het klavier. Het is nu net of het klavier in tweëen is gesplitst.

Beter zou zijn om toch een extra kanaal aan te maken en deze toe te wijzen aan de grote of kleine speakers. Indien je een tweede kanaal aanmaakt en ik wil deze stereo hebben, hoe werkt dat? Welke naam moet je dit kanaal geven of maakt dat niet uit?

Nog een probleem dat zich voordoet: als ik de hoofdtelefoon aansluit en ik druk de bestemde knop in om hoofdtelefoon te selecteren hoor ik toch nog steeds geluid uit de speakers. Moet er misschien in hauptwerk ook iets worden ingesteld?

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 29 jun 2015 22:43

Re: Aansluiten speakers

Ik hoop dat er nog reacties komen, want ik ben er nog niet uit.

Gr. Ronnie

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jun 2015 23:22

Re: Aansluiten speakers

Ronnie,


als je met verschillende speakers werkt ,blijf je verschil houden in klank kleur

dit is onvermijdelijk

zeker als je deze speakers op verschillende locaties hebt staan zijn fase verschillen niet te verhelpen.

dit alles zorgt voor een niet kloppend audiobeeld, wat enige teleurstelling oplevert , maar daar was je zelf ook al achter gekomen.

gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jun 2015 14:46

Re: Aansluiten speakers

Ronnie

ik denk dat je hier last hebt van de cyclische verdeling van de tonen over de verschillende speakerparen.
Zo iets werkt alleen goed als je dezelfde speakers hebt en dat 2 of 3 paar.
En nu heb je ingesteld (in audio output groups) dat dit bas/diskant.
Eigenlijk moet je kiezen voor Cyclic within octave, ictaves and ranks cycled. Dit werkt ook als je maar 1 paar speakers gekoppeld hebt aan HW meer heel goed als je 3 paar gelijke speakers gebruikt.
Ik weet niet of je mixer software hebt bij de geluidskaart. Daarin zou je de kanalen moeten koppelen zodat HW maar 1 uitgangspaar kent (en dat is ingesteld als hierboven genoemd), en de mixer vervolgens het audio verspreidt naar alle 4 speakers.
Zo niet, dan zou je 2x een mixdown van de Main output moeten maken naar elk paar speakers, die je dan vooraf gedefinieerd hebt in Audio output groups.

RonnieM7S1 schreef:Nog een probleem dat zich voordoet: als ik de hoofdtelefoon aansluit en ik druk de bestemde knop in om hoofdtelefoon te selecteren hoor ik toch nog steeds geluid uit de speakers. Moet er misschien in hauptwerk ook iets worden ingesteld?

Dit is hoe de geluidskaart functioneert. Dat kun je niet instellen in HW, maar misschien wel in de geluidskaart. Even de handleiding nakijken.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 30 jun 2015 19:47

Re: Aansluiten speakers

Dank voor de reacties. Ik zal een en ander eens uitproberen.

Nog een vraag:
Sinds ik de nieuwe geluidskaart heb aangesloten duurt het laden van de samplesets enorm lang. Wat eerst 2 minuten duurde duurt nu wel 10 á 15 minuten. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jun 2015 20:32

Re: Aansluiten speakers

Elke keer als je de audio instellingen wijzigt, wordt de cachefile van dat orgel (maar ook alle andere orgels als je die gaat laden) opnieuw aangemaakt. Dit gebeurt 1x. Wijzig je daarna niets, dan duurt het laden weer die oude tijd (2 minuten).

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 12 jul 2015 21:22

Re: Aansluiten speakers

Ik ben nog niet blij met mijn nieuwe externe geluidskaart. Nog steeds doet zich het probleem voor dat het geluid zich verplaats van ene naar de andere speaker. Dit klinkt best irritant omdat het geluid zich steeds verplaatst. Ik heb nu 1 groep aangemaakt en daar de 2 kleinere speakers op output 1 en 3 gezet en de subwoofer (waarop de 2 grotere speakers zijn aangesloten) op output 2 en 4. Onderling heb ik hier ook al mee gewisseld maar dat lost probleem niet op.

Nu wordt er genoemd dat je dat probleem hebt wanneer je verschillende speakers gebruikt en dat dit niet te verhelpen is. Bij mijn vorige interne geluidskaart deed zich dit probleem niet voor. Het kan dus wel goed. Er zijn vast meer Hauptwerkgebruikers met 2 paar verschillende speakers waarbij het wel goed werkt. Graag hoor ik dan welke instellingen er zijn gebruikt.


Hoe kan ik 2 keer een mixdown van de output maken zoals hier boven omschreven?
Hoe kan ik een extra groep aanmaken? Ik heb van alles geprobeert maar krijg hierbij slechts uit 2 speakers geluid. Maakt het uit welke naam je de nieuwe groep geeft?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jul 2015 10:49

Re: Aansluiten speakers

RonnieM7S1 schreef:Hoe kan ik 2 keer een mixdown van de output maken zoals hier boven omschreven?
Hoe kan ik een extra groep aanmaken? Ik heb van alles geprobeert maar krijg hierbij slechts uit 2 speakers geluid. Maakt het uit welke naam je de nieuwe groep geeft?

In General settings --> Audio output groups moet je 2 nieuwe (extra) groepen aanmaken (en de bestaande Main laten staan). Geef ze een logische naam, bijv. "mixdown SP A" en "mixdown SP B".
Output allocation within group' zetten op 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled'.

Dan op de General settings --> Audio outputs screen
Maak in het linker windowdeel 2 nieuwe regels aan waarbij je als naam "mixdown SP A" en "mixdown SP B" neemt.
Stel het juiste 'Device channel' (tab Main) in voor elke audio output (welke uitgang van je geluidskaart gaat naar welke speaker).
Op het tab 'Routing and aux mix' geef je bij beiden aan 'Output type' = 'Mix down output'.


Nu ga je naar Audio output 'Main' (je huidige front speakers).
Op tabje 'Main' bij device op niets <none> instellen.
Op tabje 'Routing and aux mix' geeft je bij 'Output type' 'Primairy output' aan en group Main.
Bij 'Aux send 1 destination' kies je "mixdown SP A"
Bij 'Aux send 2 destination' kies je "mixdown SP B"

Sampleset laden en samples sturen naar de group Main. Vandaar worden ze gestuurd naar de 2 speakerparen.

Ik heb het niet getest maar volgens mij moet dit werken.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com