Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Plop probleem bij MiniDSP USBstreamer interface

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 29 aug 2015 16:10

Plop probleem bij MiniDSP USBstreamer interface

Ik blijf helaas storing houden met mijn Hauptwerk PC (Windows based). Het gaat een week goed, maar dan heb ik weer een paar "popjes" in het geluid zitten. Het enig wat mij dan rest is in mijn USB audio class driver de Buffer settings aan te passen (Latency en buffer). Dan gaat het weer een tijdje goed. In mijn orgel zit een MiniDSP USBstreamer module die naar een professionele dac gaat. Driver is van Thesycon. Helaas zijn deze nooit verder gekomen dan Windows 7 drivers, maar via de bekende truc is deze onder windows 8 en 10 te installeren. Ik heb inmiddels beide besturingssystemen uitgeprobeerd. Alleen Windows 7 nog niet.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik denk aan een andere PC. Maar wordt dat weer een Windows based of kies ik voor een MAC.
Ik wil gewoon van het gezeur af en gewoon kunnen spelen.

Maar als ik voor MAC kies, welke MAC dan? Een MAC pro is nogal prijzig....

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 aug 2015 22:27

Re: Windows of MAC PC

Ha!

Als je van computergezeur af wil dan stop je met windows :oops:

Ik ben al jaaaaren geleden overgestapt van windows naar mac op advies van martin dyde, het hauptwerk -wereldje was toen nog klein. Een mac pro uit 2010 of 2012 kan vele vele jaren mee. Misschien is het wat duurder in aanschaf. Al kan je 2e hands ook al aardig inkopen. Per saldo ben je na afschrijving per jaar voordeliger uit met een mac denk ik. Hoe je configuratie er uit moet zien hangt af van wat voor type organist je bent, welke samples je wilt (gaan) bespelen en natuurlijk is dan de vraag of je budget toereikend is.
Ik gebruik een mac pro uit 2010 voor werk, prive en hauptwerk, alles door elkaar. no problem.
Als ik kan helpen verneem ik het wel.

Groet,
Fokko

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 aug 2015 22:52

Re: Windows of MAC PC

Mijn ervaring is dat goedkope pc,s vaak problemen geven
Storingen blauwe schermen. Enz.

Een Mac is stabiel, maar duurder

Als je wat meer investeerd in een windows pc met duurdere onderdelen, moederbord,voeding, geheugen, cpu, enz.

Dan ben je nog goedkoper uit dan een mac pro, en zeker zo stabiel.

Ik zelf heb nu mijn HW pc 3,5jaar , hangt gewoon aan het internet,
Elke dag staat de pc aan ,is het niet om te spelen dan wel om muziek te luisteren, nog nooit problemen gehad.

Samengevat
Met een Mac zit je safe, maar duur
Een windows pc kan je beter zelf(laten)bouwen, dan zijn ze veel stabieler dan dat je bv een kant en klaar Alternate pctje
koopt.

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 aug 2015 21:12

Re: Windows of MAC PC

Ik heb geen ervaring met MAC's dus kan niets zeggen over het verschil. Weet je overigens zeker dat de problemen in Windows zitten en niet ergens anders in de keten?

Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 31 aug 2015 16:54

Re: Windows of MAC PC

Ik heb geen idee. Dit is mijn PC:

Supermicro X9DRL-EF moederbord (edit 1-sept-2015, tikfoutje type moederbord)
Intel Xeon E5-2609 V2 server processor (x2)
Kinston ValueRAM 64GB ECC Registerd DDR-3-1600 Kit
Seasonic Platinum-760 voeding
Samsung 500GB SSD
Western Digital Green 2TB HDD
JCAT audiofiele gefilterde USB uitgang (ultra Low Noise)

Vanaf de JCAT gaat het audio signaal via een USB kabel naar een MinDSP USBStreamer die via I2S het signaal door stuurt naar een professionele multi channel DAC.

Volgens mij geen verkeerde PC samenstelling.

Heb Windows 8.1 en Windows 10 beide geprobeerd. De tick in de sound komt sporadisch voor. Als ik dan in het Thesycon panel de Latency en de buffer even aan pas is het weer over. Nu heb ik inmiddels al meer dan een week geen last terwijl ik de afgelopen week behoorlijk wat het kunnen spelen tussen mijn werk door. (heerlijk!)

Maar het zou zo maar kunnen dat als ik m'n orgel vanavond aan zet, ik weer die tick te horen krijg.
Als iemand er ideeën over heeft? Ik houdt me ernstig aanbevolen!
Laatst bijgewerkt door krk67 op 01 sep 2015 09:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 31 aug 2015 19:54

Re: Windows of MAC PC

krk67 schreef:Western Digital Green 2TB HDD

Maar het zou zo maar kunnen dat als ik m'n orgel vanavond aan zet, ik weer die tick te horen krijg.
Als iemand er ideeën over heeft? Ik houdt me ernstig aanbevolen!


Zo maar een gedachte: de tik of plop die je krijg kan wellicht ontstaan door een invalid cache bestand van het sampleset dat je bespeelt. De oorzaak kan velerlei zijn, de remedie is het opnieuw cachen van de sampleset.
Wellicht wordt in jouw specifieke situatie de beschadiging van het cache bestand veroorzaakt door besturing van de WD Green disk. Green wil dan zoveel zeggen dat deze harddisk een energie besparingsmodus heeft. Ik kan me voorstellen dat de WD in besparingsmodus het genoemde effect veroorzaakt. Remedie is dan uitschakelen van de green-functie of besparingsmodus.

Wellicht kan je hier wat mee.

Fokko

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 31 aug 2015 20:01

Re: Windows of MAC PC

De PC zal het niet aan liggen nee. Al kunnen er geen twee CPU's op je moederbord, maar dat terzijde (typefout?). De tussenstap van USB via I2S naar je DAC, zou het niet kunnen dat er ergens te weinig bandbreedte is? Komen de klikken vooral bij snel spel met stevige registratie? Ik ken I2S verder niet, maar las op Wikipedia dat het een standaard is uit 1986, voor het laatst geupdated in 1996. Voldoet wellicht nog voor CD's, maar voor Hauptwerk?

Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 01 sep 2015 07:24

Re: Windows of MAC PC

MrNhanduc schreef: Al kunnen er geen twee CPU's op je moederbord, maar dat terzijde (typefout?).

Waarom zouden er geen 2 CPU's op kunnen? Het is een dual CPU bord. Werkt Hauptwerk niet met 2 CPU's?


MrNhanduc schreef: De tussenstap van USB via I2S naar je DAC, zou het niet kunnen dat er ergens te weinig bandbreedte is? Komen de klikken vooral bij snel spel met stevige registratie? Ik ken I2S verder niet, maar las op Wikipedia dat het een standaard is uit 1986, voor het laatst geupdated in 1996. Voldoet wellicht nog voor CD's, maar voor Hauptwerk?


Is een perfecte standaard voor digitale audio. Beter kan je 'm eigenlijk niet hebben. De I2S zit ná het USB bordje en voor het DAC bord.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 01 sep 2015 08:35

Re: Windows of MAC PC

Als ik zoek op het type wat je hebt opgegeven, krijg ik een moederbord waar maar 1 CPU op past. Dus zal een typefout zijn, doet er verder niet toe. Met 2 CPU's zul je niet snel te weinig rekenkracht hebben :D

Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die I2S gebruiken? Heb er nog nooit van gehoord en je maakt me nu wel nieuwsgierig naar wat het dan is.

Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 01 sep 2015 09:02

Re: Windows of MAC PC

Inderdaad een typefoutje voor het moederbord. Moet dit type zijn: X9DRL-EF.
http://www.supermicro.com/products/moth ... DRL-EF.cfm

Denk even foutje met copy/past....

En dit is de interface:
http://www.minidsp.com/products/usb-aud ... sbstreamer
Jammer dat er nog geen Windows 10 drivers zijn. Misschien is dat de oplossing.

Hier wat leesvoer over de I2S interface: http://bit.ly/1PIaNHc
Mag dan een "oud" zijn, maar doet hele goede dingen voor je audio gedeelte

Zo maar een gedachte: de tik of plop die je krijg kan wellicht ontstaan door een invalid cache bestand van het sampleset dat je bespeelt. De oorzaak kan velerlei zijn, de remedie is het opnieuw cachen van de sampleset.
Wellicht wordt in jouw specifieke situatie de beschadiging van het cache bestand veroorzaakt door besturing van de WD Green disk. Green wil dan zoveel zeggen dat deze harddisk een energie besparingsmodus heeft. Ik kan me voorstellen dat de WD in besparingsmodus het genoemde effect veroorzaakt. Remedie is dan uitschakelen van de green-functie of besparingsmodus.


Het systeem en Hauptwerk staat op een SSD, niet op de HDD. Tevens heb ik van de HDD het touwtje er uit getrokken. Dus die werkt nu even niet. Het is niet één plop of ik, maar tijdens het spelen tikt het dan continue. Of ik nu een Prestant gebruik of het volle orgel. Na even schakelen in het Thesycon Asio control panel is alles dan weer over. Het is alleen erg irritant dat het soms dagelijks gebeurd, en dan weken niet. Nu al weer 10 dagen zonder tik of tock.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 01 sep 2015 09:51

Re: Windows of MAC PC

krk67 schreef:Het systeem en Hauptwerk staat op een SSD, niet op de HDD. Tevens heb ik van de HDD het touwtje er uit getrokken. Dus die werkt nu even niet. Het is niet één plop of ik, maar tijdens het spelen tikt het dan continue. Of ik nu een Prestant gebruik of het volle orgel. Na even schakelen in het Thesycon Asio control panel is alles dan weer over. Het is alleen erg irritant dat het soms dagelijks gebeurd, en dan weken niet. Nu al weer 10 dagen zonder tik of tock.


Het touwtje?? Je bedoelt de stekker? Nou houden zo. Als er geen plop meer volgt gaat het goed. Sluit je de hdd later weer aan en popt de plop weer op dan ben je misschien iets op het spoor.

Meer achtergrondinfo mbt de "green" disk
http://www.ngohq.com/news/19805-critica ... -hdds.html

Of er en hoe er een relatie bestaat tussen de hdd en de ssd kan ik niet overzien.

Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 01 sep 2015 11:02

Re: Windows of MAC PC

Het touwtje?? Je bedoelt de stekker?


Idd ;)

Bedankt voor de achtergrond informatie. Ik ga het volgen!

Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 03 sep 2015 20:19

Re: Windows of MAC PC

Het touwtje?? Je bedoelt de stekker? Nou houden zo. Als er geen plop meer volgt gaat het goed


Helaas.... Dit is m niet.. Weer wat plopjes.
Andere ideeën?

Berichten: 6

Geregistreerd: 06 sep 2015 21:34

Bericht 07 sep 2015 08:07

krk67 schreef:
Het touwtje?? Je bedoelt de stekker? Nou houden zo. Als er geen plop meer volgt gaat het goed


Helaas.... Dit is m niet.. Weer wat plopjes.
Andere ideeën?


Al getest of het aan je USB-kabel ligt? Die dingen kunnen gevoelig zijn voor storing en dan inderdaad tikken of plopjes geven. Een HQ-kabel met aan beide zijden een ferrietkern kan al een hoop schelen.

Theo

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 07 sep 2015 12:57

Misschien ook verstandig om de naam van dit topic aan te passen. De probleembeschrijvingen etc gaat niet over de vraag pc of mac maar is een ordinair pc probleem :o . Een correcte topic omschrijving helpt nieuwe lezers ook weer verder.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 sep 2015 13:14

Re: Plop probleem bij MiniDSP USBstreamer interface

Fokko

Titel is nu gewijzigd

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 07 sep 2015 13:27

Re: Plop probleem bij MiniDSP USBstreamer interface

Top! Evenals je hulp en advies aan anderen: TOP

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com