Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

audio aansluiten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 02 aug 2011 23:19

audio aansluiten

Beste HW-ers,

Even audio voor dummies.....

Ik bezit de volgende onderdelen:
focusrite safire 6 USB aansluitingen:2x6,3mm TRS (jackplug) en 4 x RCA phono (tulp)
Behringer2031A (2x) aansluitingen: XLR en 6,3 TRS
subwoofer 201A aansluitingen: 2x RCA/tulp voor line in en 4 schroefaansluitingen from receiver en 4 schroefaansluitingen to speakers. De schroefaansluitingen zijn volgen mij zgn banaanaansluitingen

Op de safire zitten 4 uitgangen. Ik wil in de nabije toekomst dan ook 4 actieve speakers aansluiten met 1 subwoofer. Mijn bedoeling is de behringers via de subwoofer te koppelen, zodat ik nog 2 uitgangen over heb op de safire. De vraag is: kan dit en zo ja: hoe?
Ik had zelf zo gedacht om vanuit de safire met de 2 tulpstekkers naar de line-in van de magnat te gaan. Vanuit daar via schroefaansluitingen to speakers naar de behringers. Mocht dit juist zijn, dan is de vraag met welke kabel? Of moet ik zelf een kabel doorknippen? Want de kant van de behringer moet een XLR of TRS hebben. Graag advies, want met de schema's van Magnat kom ik niet veel verder.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 aug 2011 11:58

Re: audio aansluiten

Jaap

Ik heb geen Magnat subwoofer 201A en/of Behringer2031A. Maar wat ik zo uit de Magnat handleiding lees ( http://www.magnat.de/index.php?id=3155&L=1 ) heeft deze subwoofer high level uitgangen. Dat betekent dat de versterker in de subwoofer niet alleen de woofer aanstuurt maar ook de satelliet luidsprekers. Daarin moet dan geen versterker zitten (dus actieve speaker zijn) of deze moet een High level ingang hebben. De Behringer2031A heeft dit type ingang volgens mij niet.

Dit betekent dat jij de Behringer niet op de Magnat kunt aansluiten maar rechtstreeks op de Focusrite safire moet aansluiten. In dat geval moet je afgeschermde signaalkabels gebruiken

Er zijn personen op het forum die wel een Magnat subwoofer 201A gebruiken; misschien hebben zijn een andere oplossing bedacht.

Evert-Jan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 08 aug 2011 14:31

Re: audio aansluiten

Hallo Jaap,

Ik ben ook in het bezit van een Focusrite Saffire 6 USB in combinatie met 2x Tannoy reveal 501A monitoren. Ook wil ik een Magnat Supreme subwoofer aanschaffen, maar zit nog een beetje te dubben welke. De 301A is natuurlijk erg mooi, maar toch weer een stukje duurder dan de 201A. Heb jij goede ervaringen met de 201A? Is het ook gelukt deze aan te sluiten in combinatie met je monitoren en de Focusrite?

Alvast bedankt voor je reactie

Mvg

Gertjan de Bruin

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 08 aug 2011 23:04

Re: audio aansluiten

Dag Gert-Jan,

Het aansluiten op de focusrite 6 USB is geen probleem. Middels een tulpstekker naar de 201A. Ik heb de 2 speakers via de jackpluggen aangesloten. Het enige probleem is dus wat ik boven heb beschreven dat ik geen 2e set speakers kan aansluiten. Ik heb tenminste nog geen reactie ontvangen dat het wel zou kunnen.

Het geluid van de 201A is voor het geld zeker goed te noemen. Het geluid is nu wat dikker in het laag. Ik heb bewust voor de 201A gekozen ivm het feit dat ik hem in de kast wil inbouwen (ben bezig met zelfbouw project). De 301A is toch weer iets groter. Ik heb voor de 201A € 129 betaald (BCC). De goedkoopste 301A is zo'n € 165. Het prijsverschil speelde voor mij in dit geval geen rol. Ik heb echter geen behoefte aan ruzie met de buren: de kopjes in de keuken hoeven van mij niet mee te doen....

Heb overigens wel 2 genelecs 8040 gekocht ter vervanging van mijn behringers.

Groeten,

Jaap

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 07 sep 2011 13:42

Re: audio aansluiten

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over mijn Tannoy reveal 501a actieve studio monitoren in combinatie met een Magnat Supreme 201a Sub.

graag zou ik net zoals Jaap deze Tannoys aansluiten via de Sub en niet direct op de geluidskaart (Focusrite Saffire 6 USB)

Nu kan ik alleen nergens vinden of mijn Tannoys een "Hi-level in" zodat ik deze direct op de uitgang van de sub kan aansluiten.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

groeten

Gertjan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 sep 2011 21:55

Re: audio aansluiten

Hallo Gertjan,

In plaats van de Tannoys aan te sluiten op de sub zou ik kiezen voor een crossover tussen audiokaart en speakers. Je kunt dan een laagvermogen signaal naar je Tannoys blijven sturen voor de hogere frequenties en de lage frequenties naar je sub sturen. Voordeel is dat je de geluidsvolumes van de sub en de Tannoys separaat van elkaar kunt instellen evenals de scheidingsfrequentie en evt. faseschakeling.
Volgens mij is het niet zondermeer mogelijk om de Tannoys op de sub aan te sluiten; de Tannoys beschikken alleen over een laagvermogen signaal (volgens mijn Google resultaten). Je kunt met wat geknutsel wel de highpower uitgang van de sub via een weerstanden netwerkje omlaagbrengen tot het juiste niveau, maar het blijft geknutsel.

http://www.bax-shop.nl/equalizer-crosso ... tails.html

Het product waarnaar de link verwijst is strikt willekeurig en dient slechts ter verduidelijking.

Jan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 07 sep 2011 22:17

Re: audio aansluiten

Jan,

Bedankt voor je reactie. Is het trouwens niet sowiezo mogelijk om het volume en de frequentiescheiding in te stellen als ik zowel de monitoren als de sub gescheiden aansluit op mijn geluidskaart?

Het enige voordeel van de tannoys aansluiten via de sub, is om nog wat uitgangen over te houden voor meer speakers in de toekomst.

Ik ben geen expert op audiogebied, dus misschien praat ik een hoop onzin.

Groeten

Gertjan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 sep 2011 23:15

Re: audio aansluiten

Gertjan schreef:Jan,

Bedankt voor je reactie. Is het trouwens niet sowiezo mogelijk om het volume en de frequentiescheiding in te stellen als ik zowel de monitoren als de sub gescheiden aansluit op mijn geluidskaart?


De kantelfrequentie van de sub stel je op de sub in evenals het volume, voorgaande geldt eveneens voor je monitoren indien je de luidsprekers niet via het filter in de sub laat lopen.

Gertjan schreef:Het enige voordeel van de tannoys aansluiten via de sub, is om nog wat uitgangen over te houden voor meer speakers in de toekomst.


Wat je ook kunt doen is in de toekomst passieve speakers kopen (dus geen actieve monitoren) en deze aansluiten op de sub en je Tannoys aansluiten op de andere twee nog vrije outputs. Kun je dus 5 speakers aansluiten: Voor (links en rechts) achter/surround (links en rechts) en de sub (in combinatie met de front speakers). De sub geeft alleen de lage frequenties weer. De eigenschap van lage frequenties is dat je de richting niet kunt bepalen en dat daarmee de opstelling van de sub (althans in relatie tot richting) niet belangrijk is. Dit geldt eveneens voor "stereo". Dit is niet hoorbaar, daarom wordt voor de lage tonen vaak maar één luidspreker toegepast.

Gertjan schreef:Ik ben geen expert op audiogebied, dus misschien praat ik een hoop onzin.

Groeten

Gertjan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 08 sep 2011 11:27

Re: audio aansluiten

Jan,

100% duidelijk, hartelijk bedankt voor je hulp.

gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 sep 2011 22:10

Re: audio aansluiten

Ik heb een 301A van Magnat, waarop ik twee passieve Magnat Monitor Supreme 200 heb aangesloten, crossover op 80hz.
Dit geeft voor mij een uitstekend resultaat, alhoewel ik besef dat het altijd beter kan. Mijn schoonvader heeft zeskanaals i.c.m. subwoofer, tja, dat hoor je natuurlijk, het geluid bij hem is meer ontspannen.

Het gaat m.i. per saldo om je persoonlijke beleving, i.c.m. je budget/eisen.
Ik ben zeer tevreden, div. luisteraars vinden dit ook, hoewel ze zelf wel met actieve speakers werken.
Op termijn wil ik ook wel quadrofonisch. Ik heb de Delta Audiophile 2492, met vier uitgangen. Ik vind persoonlijk dit genoeg.
Front via subwoofer, rear via aparte versterker waar ik minder eisen aan stel. En dan is het wat mij betreft prima zo.

Kijk, het eind is immers zoek. Maar een beetje fatsoenlijke kwaliteit vind ik uiteraard wel belangrijk.
Ik kan dat op mijn manier ervaren.
Je mag gerust komen luisteren. Simpel stereo opstelling, maar iedere ervaring is er immers één?!


Gr. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com