Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 10 feb 2011 21:57

Geluidskaart

Even een vraagje naar het "nut" van een professionele geluidskaart.
Ik ben een redelijke leek wat betreft PC's en toebehoren maar op diverse fora wordt zo'n kaart ten zeerste aangeraden. Het lijkt me uiteraard noodzakelijk als je een goede geluidsinstallatie wil aansluiten. Momenteel speel ik vrijwel altijd met hoofdtelefoon op. Nu vraag ik me af wat dan de toegevoegde waarde van een professionele geluidskaart kan zijn.

Groeten,
Roel

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 10 feb 2011 22:45

Re: Geluidskaart

Ha Roel,

Kijk eens bij de volgende link:

http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.html#Geluidskaart

Groet,

Peter

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 11 feb 2011 13:33

Re: Geluidskaart

Hallo Peter,

Bedankt voor het meedenken. Daar heb ik inderdaad al eerder naar gekeken.
Waar het mij echter om gaat; je doet een investering voor zo'n geluidskaart van toch wel minimaal € 150,-- en zeg je dan na het aansluiten: wow, dat is een verschil!!
Ik wil n.l. mijn orgel stapsgewijze opbouwen en dan wil ik de belangrijkste investeringen eerst doen.

Groeten,
Roel

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 feb 2011 13:50

Re: Geluidskaart

Wat de belangrijkste investeringen zijn, hangt denk ik vooral af van je eigen voorkeur. Ga je bijvoorbeeld voor kwantiteit of voor kwaliteit? Ik bedoel, wil je een groot orgel, dan kun je beter eerst investeren in geheugen ed. en een grote sampleset. Vind je de geluidskwaliteit belangrijker, dan kun je beter eerst investeren in je geluidskaart, je speakers ed.

In elk geval is het verschil tussen een goede ASIO geluidskaart en het standaardgeluid van je computer duidelijk hoorbaar, mits je ook goede speakers en/of een goede hoofdtelefoon gebruikt. Maar het is niet zo dat zo'n geluidskaart onmisbaar is om te kunnen genieten. Zelf heb ook pas sinds een paar weken een 1010LT. Ik hoor duidelijk een verbetering en wil hem nu niet meer missen, maar voor die tijd genoot ik ook gewoon van m'n onboard audio met gratis ASIO4ALL. Persoonlijk vind ik het mooie van Hauptwerk juist dat je steeds weer opnieuw leert genieten van weer een stapje vooruit. Ik denk dat door de jaren heen veel meer plezier oplevert dan alles in één keer goed willen doen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 14 feb 2011 23:05

Re: Geluidskaart

Die laatste regels ben ik het helemaal mee eens.

Als je iets koopt voor Hauptwerk koop dan iets goeds, spaar er desnoods wat langer voor door.
Voor Hauptwerk is een goede geluidskaart een must.
Je digitale geluid moet door omzetters (converters) omgezet worden naar analoog geluid.
Hoe beter dit gebeurd, hoe beter de klank (mits je boxen ook van goede kwaliteit zijn.)

Dirk

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 feb 2011 09:56

Re: Geluidskaart

Hallo Roel,

Een goede geluidskaart heeft veel voordelen:
Omdat de verwerking van de audio via ASIO gaat heb je veel minder last van vertraging in Hauptwerk, kun je een hogere polyfonie bereiken en ben je heel flexibel als je andere software naast Hauptwerk wilt gebruiken (zoals Reaper)
Een goede geluidskaart heeft 4 of meer kanalen, zodat je ook goed met surround samplesets overweg kunt.
Een goede geluidskaart heeft tegelijk ook een aansluiting voor de hoofdtelefoon, wat op gewone geluidskaarten helemaal niet vanzlfsprekend is..
En tenslotte: een goede geluiskaart heeft tegelijk ook de MIDI interface er opzitten.
Kortom: een goede geluidskaart; daar heb je wat aan!

Ik zou kiezen voor een meerkanaals E-MU kaart (E-MU 1820 bijvoorbeeld).
Daar zit software bij waarmee je heel flexibel de zaken in kunt stellen.

Het kost inderdaad ongeveer 150 euro (2e hands dan maar dat is geen probleem. Op Marktplaats komen ze regelmatig voorbij), maar je hebt er véél plezier van.

HG,
Anton

PS Op dit moment staan er dus twee op Marktplaats: een EMU 1820 en een EMU 1820m. Soms heten ze ook E-MU. Vier zoekopdrachten dus voor je alle mogelijkheden hebt gehad.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 15 feb 2011 13:04

Re: Geluidskaart

Het nadeel van oudere geluidskaarten (via Marktplaats) is dat het PCI-kaarten zijn. Een nieuwe computer heeft vaak geen PCI-slot meer, alleen maar PCIe-slots. Wil je toch een computer met PCI-slot, dan zit je vaak aan een geheugenlimiet van 8Gb vast. Ik zit zelf met dat probleem. De 1010LT is ook een PCI-kaart. Wil ik ooit uitbreiden boven de 8Gb, dan zal ik behalve een nieuwe computer, ook weer een nieuwe geluidskaart moeten kopen met PCIe.

Overigens is de Emu 1820(M) vervangen door de 1616(M), waarvan zowel een PCI als een PCIe-versie bestaat. Maar de PCIe-versie kost (nieuw) wel zo'n 450 euro.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 17 feb 2011 15:54

Re: Geluidskaart

Ben zelf afgestapt van geluidskaart in de computer.
Werk nu met een RME Fireface 800, aangesloten via een firewire 400 kabel op de computer.
Geen gezeur met niet passende sloten en bij veranderen van computer heb je geen nieuwe geluidskaart nodig.
Voldoende in en uitgangen, midi in/out en storingsvrij geluid.
Er is ook een fireface 400 en van andere merken zijn er ook goede kaarten.
Let er wel op of er goede drivers voorhanden zijn (e.v.t. i.v.m. 64 Bits)
Een aparte geluidskaart is zeker het overwegen waard.
Ook tweedehands kom je ze voldoende tegen.

Groet,
Dirk

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 18 feb 2011 13:48

Re: Geluidskaart

Beste mensen,

Bedankt voor jullie uitleg en adviezen. Zo zie je dat je niet moet uitgaan van het advies van een systeembeheerder op je werk, die niets met muziek heeft. Toen ik hem deze vraag stelde, dacht hij dat ik een band aan het oprichten was en daarbij een hele muziekstudio wilde inrichten.

Dus een goede geluidskaart ook maar bij mijn wensenlijstje zetten.
Er gaan nog wel een jaartje overheen, denk ik, voor ik helemaal gesetteld ben.

Groeten,
Roel
Laatst bijgewerkt door RoelPot op 19 feb 2011 11:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 feb 2011 18:25

Re: Geluidskaart

Lijkt me toch wel wat voor jou, Roel.
Jij achter een digitaal hauptwerkdrumstel 8-)
Ron.

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 19 feb 2011 11:04

Re: Geluidskaart

Ja, maar dan wel met hoofdtelefoon op.

Groet,
Roel

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 13 jul 2011 12:44

Re: Geluidskaart

Goedemiddag,

In bovenstaande topic zie ik dat de EMU kaarten een goede keus zijn.
Zelf ben ik bezig met een 2e handskaart EMU 1616.

Op marktplaats staan echter 2 verschillende kaarten, namleijk de EMU 1616 en de EMU 1616 M. Wat is tussen deze kaarten het verschil?

Op het internet lees ik het volgende;

Het belangrijkste voordeel van de M(aster) versie zit hem in de 192KHz/24 bit A/D converters die straight uit de DigiDesign HD192 zijn overgezet.

Als ik besluit tot de aanschaf van een EMU1616 maak ik dan een verkeerde keuze? of zijn de verschillen tussen 1616 en 1616m in hauptwerk te verwaarlozen.

Alvast bedankt,

Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 13 jul 2011 13:03

Re: Geluidskaart

Op marktplaats staan echter 2 verschillende kaarten, namleijk de EMU 1616 en de EMU 1616 M. Wat is tussen deze kaarten het verschil?


Hallo Jacob,

De chips op de kaart die het digitale signaal omzetten naar een hoorbaar analoog signaal veroorzaken altijd wat ruis. Geen enkele convertor is 100%.
De aanduiding M (ook zo bij de 1212 en de 1820) hebben betere digitaal-analoog convertors.

Ik weet niet of je het verschil ook echt hoort.
Scheelt het weinig geld: dan ga je voor de M. Die introduceert minder ruis op jouw orgelsignaal.
Maar zelf heb ik een 1820 (zonder M) en dar ben ik 100% tevreden mee.

HG,
Anton

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com