Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 25 nov 2015 22:23

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Dag Jan,

Het op tijd zetten heb je in Reaper met een plugin gedaan neem ik aan?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2015 22:48

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Maar wat heeft dan de voorkeur? Fasedraaing of op tijd zetten?
Het eerste is nl. heel makkelijk te doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 nov 2015 22:51

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Hoi Peter

Ik gebruik inderdaad een Reaper plugin namelijk de Js time adjustment delay Vst.
Ik heb vanavond even de afstanden met een laser afstands meter bepaald en zo precies de vertraging kunnen instellen.
Ik heb ook mijn linker achterkanaal iets vertraagd want die hing iets dichterbij.
Eerlijk gezegd ben ik net als Fokko onder de indruk van het resultaat , ik dacht dat ik het allemaal goed voor elkaar had maar met een goede timing krijg je niet alleen meer rust in het geluidsbeeld ( het klinkt echt beter! en is ook eenvoudig te vergelijken omdat je de timing met een muisklik aan en uit kan zetten,) maar je hebt ook het gevoel dat de ruimte gewoon om je heen aanwezig is. Ik ben echt onder de indruk. Jan Wim ook van mijn kant complimenten je hebt mijn audio opstelling echt op een hoger niveau gebracht!!!! Bedankt.


Groeten Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 25 nov 2015 22:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 nov 2015 22:53

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Evert-Jan schreef:Maar wat heeft dan de voorkeur? Fasedraaing of op tijd zetten?
Het eerste is nl. heel makkelijk te doen.

Op tijd zetten klinkt veel beter!!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 nov 2015 11:48

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Ik vraag me nu af of Dirac nu nog meerwaarde heeft boven Arc2 omdat het nu toch relatief eenvoudig lijkt om de timing van de front en rears te corrigeren met een plugin en enig meet en rekenwerk.
scheelt toch weer een behoorlijke duit.
Blijf toch maar bij Arc2.

groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 nov 2015 13:21

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Vanochtend las ik over het uitzetten van de tegenfase. Direct gedaan en wat speelt Zwolle al met al heerlijk(er), ik blijf spelen :D
Maar goed nu moet ik dadelijk weer aan het werk.

Een nadeel van mijn opstelling is dat 1 van mijn rears zo'n 20 cm uit positie staat. Als ik ga spelen - en dat doe ik toch meestal als het rustig is (kids naar school) - zal ik een rear even in positie moeten zetten. Verder valt me op dat ik voorheen geneigd was het volume van de rears iets hoger te zetten, nu is dat juist niet meer nodig.

Ook heb ik al dagenlang niet met hoofdtelefoon gespeeld… dat zegt mij ook heel wat. Dadelijk komen er 2 Sennheisers in de aanbieding. Nee grapje. Wat heeft hauptwerk toch een boeiende maar tijdverslindende tijd gebracht. :D

Binnenkort zal ik me eens richten op een ander 4-kanaals set.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 nov 2015 14:02

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Fokko

je hebt toch links en rechts schuiven op de VST plugin?
Dan kun je die ene rear toch qua delay iets hoger zetten om die 20 cm te compenseren?
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 nov 2015 14:30

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Hoi Evert Jan

De rears zijn niet time gecompenseerd maar wel de front speakers.
Ik heb zelf ook een rear die wat dichter bij staat en heb in de rear track dezelfde Vst gezet en de linker rear iets vertraagd.
Er is in de VST een blok diagram waarin je de in en outs van de VST kan instellen.
Als je alleen het linker kanaal aanvinkt dan bypass je het rechter kanaal. werkt perfect zo kan je de VST voor 1 kanaal gebruiken.
Dus altijd de verst gelegen speaker als nul punt gebruiken en alles wat dichter bij is met de delay compenseren.
het is even wat gemeet en gegogel maar als je het eenmaal voor elkaar hebt dan wil je niet meer terug.

groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 nov 2015 15:23

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Loosman schreef:Ik gebruik inderdaad een Reaper plugin namelijk de Js time adjustment delay Vst.


Bij mij heet deze precies: JS: Delay/time_adjustment

Hebben we het dan over dezelfde plugin ?

Als ik deze plugin open dan zie ik 4 schuiven waarvan ik er een gebruik (op de fronts):
delay amount (ms)

Natuurlijk kan ik deze plugin ook voor de rear activeren, echter ik zie geen mogelijkheid om links en rechts afzonderlijk in te stellen.

Fokko

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 nov 2015 15:26

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Fokko schreef:
Loosman schreef:Ik gebruik inderdaad een Reaper plugin namelijk de Js time adjustment delay Vst.


Bij mij heet deze precies: JS: Delay/time_adjustment

Hebben we het dan over dezelfde plugin ?

Als ik deze plugin open dan zie ik 4 schuiven waarvan ik er een gebruik (op de fronts):
delay amount (ms)

Natuurlijk kan ik deze plugin ook voor de rear activeren, echter ik zie geen mogelijkheid om links en rechts afzonderlijk in te stellen.

Fokko



EDIT: gevonden! Ik ga vanavond een en ander testen! Dank voor de tip!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 nov 2015 17:03

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Loosman schreef:De rears zijn niet time gecompenseerd maar wel de front speakers.
Dat was ik even vergeten.
Maar Fokko is door deze opmerking toch wel verder geholpen.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 04 dec 2015 22:57

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Vanavond gelegenheid gehad hier eens mee te experimenteren en ik ben zeer content met het resultaat. De beleving van ruimtelijkheid is sterk toegenomen. In mijn geval staan de rear speakers 4 meter achter me. Daarom heb ik de delay op front nu op 11.5ms staan. Voordeel is dat ik een RME geluidskaart gebruik die lekker snel is. De extra vertraging merk ik daardoor met spelen niet.
Bedankt Jan Wim en Jan voor het delen van jullie kennis en ervaring rond dit topic!
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 dec 2015 00:37

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

_Pieter_ schreef:Vanavond gelegenheid gehad hier eens mee te experimenteren en ik ben zeer content met het resultaat. De beleving van ruimtelijkheid is sterk toegenomen. In mijn geval staan de rear speakers 4 meter achter me. Daarom heb ik de delay op front nu op 11.5ms staan. Voordeel is dat ik een RME geluidskaart gebruik die lekker snel is. De extra vertraging merk ik daardoor met spelen niet.
Bedankt Jan Wim en Jan voor het delen van jullie kennis en ervaring rond dit topic!


Hoi Pieter

Dit is best wel een flinke vertraging. Heb je de afstand van je front speakers tot je oren wel van de afstand van je rears tot je oren afgetrokken?
Dan kan de vertraging evt. kleiner uitvallen! Als de front speakers 1 meter voor je staan dan hoef je nog maar voor 3meter te compenseren scheelt toch een heel stuk in vertraging.

Gr. Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 05 dec 2015 00:50

Re: Corrigeren kamerakoestiek: voicing of ARC?

Loosman schreef:
_Pieter_ schreef:Vanavond gelegenheid gehad hier eens mee te experimenteren en ik ben zeer content met het resultaat. De beleving van ruimtelijkheid is sterk toegenomen. In mijn geval staan de rear speakers 4 meter achter me. Daarom heb ik de delay op front nu op 11.5ms staan. Voordeel is dat ik een RME geluidskaart gebruik die lekker snel is. De extra vertraging merk ik daardoor met spelen niet.
Bedankt Jan Wim en Jan voor het delen van jullie kennis en ervaring rond dit topic!


Hoi Pieter

Dit is best wel een flinke vertraging. Heb je de afstand van je front speakers tot je oren wel van de afstand van je rears tot je oren afgetrokken?
Dan kan de vertraging evt. kleiner uitvallen! Als de front speakers 1 meter voor je staan dan hoef je nog maar voor 3meter te compenseren scheelt toch een heel stuk in vertraging.

Gr. Jan


Klopt, de afstand tot de front speakers heb ik al afgetrokken. Mijn rears staan aan de andere kant van de woonkamer omdat ik de audio setup ook voor hifi weergave in de huiskamer gebruik. Maar zoals gezegd: met een RME die draait op 64 samples is 11ms vertraging praktisch niet merkbaar.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com