Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat voegt een high-end DAC toe?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 nov 2015 22:07

Wat voegt een high-end DAC toe?

Beste mensen,

Wat is er te zeggen over het plaatsen van een high-end DAC in de geluidsketen?
Ik lees hier niet zoveel over en heb er zelf onvoldoende verstand van. Tot op heden gebruik ik de DAC van de audiointerface, eerst M-Audio, nu RME fireface UCX wat natuurlijk al heel deugdelijk materiaal is.
Is toepassing van een high-end DAC zinvol met als resultaat een (nog) betere geluidsweergave en klankbeleving?

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 nov 2015 22:48

Re: Wat voegt een high-end DAC toe?

Hoi Fooko

Ik vraag me af of je veel kan winnen met een andere Dac. De Rme is namelijk zeer goed. Probleem is vaak de drivers als je hem via usb aansluit. Die zijn niet specifiek voor directe bespeling en kunnen soms teveel latency geven.
Op het Engelstalige forum is daar een topic over geweest. Heb je surround?
Dan is het natuurlijk nog lastiger te realiseren.

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 nov 2015 22:53

Re: Wat voegt een high-end DAC toe?

Ok, ik zal dat topic eens opzoeken.
Inderdaad, ik heb een surround opstelling, speel zowel live als met hoofdtelefoon.
Je opmerking over drivers begrijp ik niet helemaal. Ik was in de veronderstelling dat een high end DAC een fysiek apparaat is wat je achter de RME plaatst en koppelt via de digitale uitgang. Of zit ik nou verkeerd ?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 nov 2015 22:58

Re: Wat voegt een high-end DAC toe?

Hoi Fokko
Je kan dat inderdaad omzeilen door de asio drivers van de Rme te gebruiken en de Dac via de sdiff uit aan te sluiten op de Rme.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 nov 2015 10:25

Re: Wat voegt een high-end DAC toe?

Fokko schreef:Beste mensen,

Wat is er te zeggen over het plaatsen van een high-end DAC in de geluidsketen?
Ik lees hier niet zoveel over en heb er zelf onvoldoende verstand van. Tot op heden gebruik ik de DAC van de audiointerface, eerst M-Audio, nu RME fireface UCX wat natuurlijk al heel deugdelijk materiaal is.
Is toepassing van een high-end DAC zinvol met als resultaat een (nog) betere geluidsweergave en klankbeleving?

Fokko


Na het plaatsen van een high end DAC via USB zijn details in mijn opstelling nog beter hoorbaar.

Dit geldt natuurlijk voor details die je wilt horen :D en voor details die je niet wilt horen :( .
Laatst bijgewerkt door Peter op 13 nov 2015 16:12, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 nov 2015 12:59

Re: Wat voegt een high-end DAC toe?

Peter schreef:Na het plaatsen van een high end DAC vai USB zijn details in mijn opstelling nog beter hoorbaar.

Dit geldt natuurlijk voor details die wilt horen :D en voor details die je niet wilt horen :( .


Peter,

Kan je iets meer woorden geven aan wat jij hebt gedaan en welke producten je gebruikt?
En wat je dan extra hoort - als dat is uit te leggen in woorden ?

en tja, orgels zijn niet perfect, de samples dus ook niet. Maar sommige imperfecties hebben zo ook een charme.

Groet,
Fokko

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 nov 2015 17:16

Re: Wat voegt een high-end DAC toe?

Goedemiddag Fokko,

Omdat ik ook zakelijk met Hauptwerk en Hauptwerk gerelateerde zaken bezig ben kan ik hier niet aangeven waaruit mijn opstelling opgebouwd is. Ook het geven van mijn mening wordt eigenlijk niet op prijs gesteld. Dat laten de regels van het forum niet toe. Ik ben daarvoor per mail “op de vingers getikt”.

Wat ik extra hoor is niet eenvoudig aan te geven, maar ik zal het proberen:
De klank in de registers gaat meer “open”. Dit geldt voor het hele register, van laag naar hoog of andersom.

Wat is dan "open" vraag je je misschien af. Het open gaan ervoer ik een aantal jaren terug toen ik speelde op het Van Vulpenorgel in de GG kerk in Gouda met de Holpijp 8 van het Rugwerk. De klank ging open zoals de beker van een Trompet, maar dan verticaal. :o Ik hoorde dat niet eerder.

Orgels zijn inderdaad niet perfect en daardoor samples ook niet. Wel ben ik van mening dat binnen een gesampled register de afwerking hetzelfde dient te zijn. Na het plaatsen van de DAC kwamen er in de afwerking van verschillende registers en samplesets nog onvolkomenheden tevoorschijn die ik eerder niet hoorde. Gelukkig stoort dat niet altijd! ;)

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com