Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe externe geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 38

Geregistreerd: 02 okt 2015 11:01

Bericht 03 dec 2015 15:26

Nieuwe externe geluidskaart

Beste Hauptwerkers,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een externe geluidskaart.

Heb begrepen dat de RME fireface UCX het beste is, maar die vind ik te duur ;)

Wat is jullie advies over de ‘middenklasse’ van 150-300,- Het idee is om een tijdje vooruit te kunnen, om evt later meer kanalen te gebruiken.

Hoe zijn de ervaringen met de 'middenklasse' externe geluidskaarten ? Bijv.:

1. Focusrite 6i6
2. Steinberg UR44 USB audio- en MIDI interface
3. Behringer Firepower FCA610 USB
4. M-Audio M-Track Quad USB audio interface (vind ik nogal groot)
5. Native Instruments Komplete Audio 6 USB audio interface
6. Presonus AudioBox 44VSL 4x4 USB audio/MIDI interface (iets duurder)

Welke geeft het beste geluid en de minste storingen?

Begrijp ik het goed dat je tegenwoordig het best een USB versie kan nemen? Voor gemakkelijk aansluiten, zonder extra kaart. Moet je dan USB 3 hebben of is USB 2 voldoende.
Kan ik met deze geluidskaarten ook nagalm toevoegen? Of moet dat via software. Eventueel meegeleverde software?
Zijn deze geschikt voor Win10?
Kan ik deze aansluiten op de line-in van een audio setje ?

Benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 03 dec 2015 23:51

Re: Nieuwe externe geluidskaart

Hallo,

Ik gebruik al enkele jaren naar volle tevredenheid een EMU 1616m. Prima kwaliteit en nog wel eens gebruikt te vinden op MP.

Mvg,

Gert W.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2015 00:04

Re: Nieuwe externe geluidskaart

thofje schreef:EMU 1616m
Let dan op dat je de PCIe versie koopt. Er zijn ook PCI versies met dezelfde naam.
PCI sloten zijn achterhaald en alleen nog in oude PC's te vinden en op een heel enkele uitzondering na niet meer in nieuwe PC's.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 05 dec 2015 16:30

Re: Nieuwe externe geluidskaart

Ga je voor meer-kanaals of stereo weergave?

Berichten: 38

Geregistreerd: 02 okt 2015 11:01

Bericht 05 dec 2015 17:48

Re: Nieuwe externe geluidskaart

Eenvoudig beginnen dacht ik met stereo, later evt. uitbreiden naar vier of zes kanalen.
Kan ik wel een sub-woofer aansluiten bij stereo twee kanalen?
Is trouwens het aansluiten en configureren van een geluidskaart eenvoudig zelf te doen?

Gr. John
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 06 dec 2015 15:56

Re: Nieuwe externe geluidskaart

Hoi John,

Als je een geluidskaart wil aanschaffen, zou ik met minstens 4 luidspreker kanalen beginnen. neem dan bijv. Focusrite Scarlett 2i4 (kost € 175 op internet incl. verzending), daarop kun je 2 stuks stereo versterkers aansluiten of een 4 kanaals versterker.
De ASIO driver (compensatie lacency) moet je niet apart als driver laden, want de drivers van Focusrite 2i4 heeft dat reeds in zich. In HW (of GO) bij de output 4 aparte kanalen installeren en bij de orgel instellingen de klavieren (of evt. registers apart) ook nog toewijzen aan de kanalen.
Ik had eerst problemen om kanalen 3 en 4 werkend te krijgen, maar het is werkelijk erg mooi om een rugwerk (of bovenwerk) via kanalen 3 en 4 te laten klinken.
Zo heb ik pas 2 boxen onder de orgelbank gemonteerd met de speakers naar achter gericht, om een rugwerk te maken. Klinkt werkelijk prachtig !
USB-2 zoals gebruikelijk is meer dan voldoende.

Je vroeg eens:
Weet iemand wat ik kan doen met het Midi-In signaal van het orgel - kan ik via midi iets laten afspelen via het orgel?

Ja dat kan, als er een AUX ingang op zit, dat is stereo ingang. Verbind deze dan met de kanalen 1 en 2. Als het geluid alleen onder uit de kast komt zal het misschien wat dof klinken, mooier is in jouw geval 2 goede luidsprekers boxen er boven op te zetten. Ik heb 2 prima boxen 2e hands op MP gevonden voor een paar tientjes per stuk.

Succes.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 38

Geregistreerd: 02 okt 2015 11:01

Bericht 29 nov 2016 22:02

Re: Nieuwe externe geluidskaart

Update: Heb inmiddels een Focusrite 6i6 gekocht. Via USB naar Win10 pc. Voorlopig met twee speakers - later wellicht meer.
Overwegingen waren: veel voorkomend, goede reviews, support aanwezig, redelijke prijs.
Het klinkt heel mooi! Moet nog aan de slag met instellingen en verder optimaliseren.

Er zit een softwarepakket bij de 6i6:
BIAS FX
Focusrite Drum Tracks
Novation Bass Station
Red Plugin Suite
Ableton Live Lite
Softube Time and Tone bundle
Scarlett 2nd Gen Loopmasters Content
Pro Tools First
Focusrite Control 2.1.2
Pro Tools First driver

Momenteel heb ik alleen de Control 2.1.2 geïnstalleerd. Enig idee of de andere onderdelen handig zijn voor HW of anderszins?

Vr.gr.
John

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com