Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Van EMU geluidskaart naar versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 10 jan 2016 21:36

Van EMU geluidskaart naar versterker

Dag,

ik heb een probleempje. Ik heb een tijd geleden al een EMU0404 interne PCI geluidskaart gekocht voor in mijn (al wat oudere) Windows 7 pc. Aangezien ik nog Hauptwerk Free gebruik is een eenvoudige 2-kanaals geluidskaart voor nu wel voldoende. Ik had het geheel eerst via SP/DIf op een versterker aangesloten met twee boxen.

Nu heb ik wat betere passieve speakers gekocht via MP (Jubilee BNS 3-weg), en leek het me ook tijd om nu van mijn EMU gebruik te gaan maken via de analoge TRS uitgangen. Dus heb ik, wellicht wat naief, een TRS>RCA kabel gekocht (2 keer 2 aansluitingen), om de analoge uitgangen van de EMU met de versterker te koppelen (want tja, die heeft een hele rits tulp aansluitingen). Maar ja, dat werkt dus niet. Ik vermoed dat de versterker alleen op digitale signalen rekent, analoge IN aansluitingen zie ik zo snel niet. Het type is overigens Sony STR-DE495.

Kan het kloppen dat ik me mooi misrekend heb en de EMU nooit analoog aan deze versterker kan koppelen? (behalve weer via SP/DIF, maar dan is de hele zin van die geluidskaart er natuurlijk niet meer).

En zo ja, hoe kan ik dit oplossen? Ik blijf het liefste met passieve speakers werken met een versterker. Alvast bedankt voor de reacties.

Pim

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2016 00:40

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Als ik hier kijk (http://pdf.crse.com/manuals/4247602221.pdf) dan heeft deze versterker genoeg analoge ingangen.
De uitgangen van je geluidskaart zijn elk mono en symmetrische terwijl je versterker een a-symmetrische line-in RCA.
Dat betekent dat je aan de jack kant 1x signaal en retour met elkaar door moet verbinden om van symmetrisch naar a-symmetrische te komen.
Het beste kun je 2x een kabel nemen met elk aan 1 zijde 6,3 mm jack MONO en aan de andere zijde RCA.
Door een mono jack te nemen zijn een signaal en retour met elkaar doorverbonden als je deze in de geluidskaart stopt.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jan 2016 07:51

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Dag Evert-Jan,

waar zie jij die analoge ingangen dan? Zijn DVD, CD etc niet allemaal digitale ingangen? (ik neem aan dat een DVD speler de audio nog digitaal verstuurt en deze pas in de versterker naar analoog wordt vertaald)

ik heb deze kabel aangeschaft maar dat is dus niet de juiste begrijp ik?

http://www.allekabels.nl/jack-naar-tulp-kabel/6266/1042897/jack-tulp-kabel.html

Ik zou dan 1x 6.3 mm jack naar 2x tulp moeten hebben? Maar dan krijg ik dat voor een stereo beeld de versterker twee inputs tegelijk zou moeten verwerken (bijv. het DVD kanaal en de CD), kan dat?

Ik heb trouwens wat informatie gevonden over symmetrisch/asymmetrisch waardoor ik je uitleg nu beter begrijp

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_signaaltransport.php
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 jan 2016 11:16

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Hoi Pim

Cd dvd etc ingangen op je receiver zijn allemaal analoog en worden in je receiver gewoon analoog versterkt in. Dus volgens mij heb je gewoon de goede kabel besteld.

groet Jan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jan 2016 11:36

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Dag Jan,

bedankt voor je reactie. Toch krijg ik er nul geluid uit. Via optische kabel werkt het direct zonder probleem. Analoog gebeurt er niets, terwijl er wel degelijk geluid via de EMU verstuurd wordt (getuige de oplichtende groene meters onder Hardware > Sound).

Jammer dat ik geen DVD speler of iets dergelijks heb om die ingangen even te testen met RCA>RCA (toen ik hem kocht had iemand hem nog aangesloten staan en werkte alles perfect, dus kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze stuk zijn).

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 jan 2016 12:13

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Is Hauptwerk wel zodanig geconfigureerd dat de audio ook daadwerkelijk naar de juiste analoge uitgangen/kanalen van de EMU worden gestuurd? SPIDF zijn over het algemeen andere kanalen dan de analoge uitgangen.
Op welke ingang van de versterker heb je de EMU aangesloten? Staat de inputselector ook op deze ingang?

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2016 12:15

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Pim

De aangeschafte kabel is goed; deze is idd mono.
Je had het eerder over een TRS aansluiting. En deze heeft 3 contactpunten: 2x signaal en 1x afscherming. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Klink_%28stopcontact%29
Vragen:
Staat de schakelaar op de versterker wel op die betreffende ingang?
Heb je in Hauptwerk die analoge EMU uitgangen wel gedefinieerd en worden die ook in de sampleset aangestuurd?
Ik weet niet of dat ergens te regelen is in de EMU software maar heb je het uitgangssignaal wel hoog genoeg staan (even max. zetten)?

Ter info:
Elke versterker waar L en R bij de aansluitingen staat is analoog qua ingangen/uitgangen.
Er zijn ook tulppluggen (RCA) die digitaal zijn, maar dan gaan alle kanalen over hetzelfde kabeltje en zie je maar 1 aansluiting.
Hetzelfde voor Toslink.
Even wat leesvoer (maar je kunt zelf ook even verder googlen):
https://www.homecinemamagazine.nl/2012/11/wat-is-het-verschil-tussen-optisch-toslink-en-coaxiaal-digitaal/
https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2016 12:15

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Oh, ik zie dat Jan ook al dezelfde vragen stelt ..........

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jan 2016 12:21

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Dag,

het optische verhaal is mij duidelijk. In Hauptwerk heb ik kanaal 1 en 2 op EMU ASIO gezet hiervoor (het optische liep gewoon via de optische uitgang van het moederbord en had een andere naam). De versterker heb ik dan gezet op het kanaal waar de rca pluggen op aangesloten waren (ik heb verschillende getest). Ik zal vanavond nog eens verder rommelen, eventueel foto's/screenshots plaatsen als het nog steeds niet lukt. Zal dan ook proberen in de EMU software nog iets te wijzigen.

TRS is idd. niet de juiste benaming, het had TS moeten zijn (als ik het goed heb).

To be continued...
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 jan 2016 14:29

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Het kan zijn dat je in de configuratie van je receiver het cd kanaal op optisch hebt gezet. Dan schakel je de analoge ingang uit. Je zou eens in de setup van je receiver kunnen kijken. Je kan natuurlijk ook de tape of aux ingang eens proberen, het lijkt me sterk dat alles op digitale input staat.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 jan 2016 15:30

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Ik heb zelf de EMU 0404 USB, dus dat is een klein verschilletje. Maar ook de inbouwversie heet 0404, dus heeftie gewoon 4 kanalen.

De meeste kans is dus, dat idd nu de kanalen 3 en 4 ( SPDIF) worden gebruikt, en NIET de kanalen 1 en 2 ( analoog uit.

In HW zou je dus alle 4 uitgangen moeten kunnen zien, om aldaar de juiste keuze te maken.

Overigens is het niet voor niets dat er SPDIF op zit; daarmee koppel je je audio device DIGITAAL met je versterker, hetgeen veel minder brom en ruis en andere verstoringen geeft dan een analoge koppeling.

Het hangt er dan vanaf, of je D/A omzetter in je Sony ongeveer van dezelfde kwaliteit is als die in de EMU. Ik heb even nog niet alle specs doorgelezen ga ik zo nog even doen.

SPDIF heeft dus mijn voorkeur.

Je kan natuurlijk altijd los van HW, even je geluidskaart plus interface naar de versterker testen met een audio file, of bv even een Youtube filmpje. Dat doe ik altijd als eerste als er eens geen geluid uit HW zou komen.

Succes gewenst,

Geert

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jan 2016 15:40

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Youtube idd ook geprobeerd, werkte ook niet.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 11 jan 2016 18:29

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Pim,

Is de routing in Patch Mix op de goede manier geconfigureerd?

Kun je hiervan eventueel een screenshot maken?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jan 2016 10:08

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Met dank aan iedereen, het is gelukt! Omdat ik de EMU al maanden geleden in de PC heb geïnstalleerd maar toen nog geen versterker o.i.d. had om aan te sluiten, heb ik toendertijd wel de drivers geïnstalleerd (voor midi), maar niet de PatchMix software...iets dergelijks zat ik wel te zoeken de afgelopen dagen, maar ik zag alleen maar EMU-drivers, dus ik dacht dat het er gewoon niet bij zat. En de CD kon ik niet vinden.

Ik heb even op internet gezocht, en de software daar gevonden. Wat blijkt? De analoge uitgang zit op ASIO 31/32 en niet op 1/2 (waar ik Hauptwerk op had staan, want dat leek me het meest logisch). Nu werkt het zwikje, een verschil in geluidskwaliteit tussen hetzelfde signaal via SPDIF naar versterker of analoog naar versterker, dat wil ik nog een keertje proberen (of ik het kan horen). Via analoog is het signaal wel duidelijk sterker (de versterker moest een stukje naar beneden!).

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.
PIm

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 jan 2016 17:02

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Pim,

De analoge uitgang zit op ASIO 31/32 en niet op 1/2 (waar ik Hauptwerk op had staan, want dat leek me het meest logisch)


Dit kun je in Patch Mix zelf instellen!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jan 2016 17:11

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Ongetwijfeld, maar ik kreeg het zo snel nog niet voor elkaar. Die software schaalt niet (en stamt nog uit het tijdperk van 1024x768 schermen volgens mij), en is dan op een 22 inch FHD scherm bijna onleesbaar. Dus ik heb eerst een vergrootglas nodig :shock: .

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 jan 2016 18:26

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

Beste Pim,

Ongetwijfeld, maar ik kreeg het zo snel nog niet voor elkaar. Die software schaalt niet


Ik zie het verband niet. :o

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jan 2016 20:23

Re: Van EMU geluidskaart naar versterker

De letters zijn gewoon niet te lezen :D

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com