Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aansluiten Magnat Sub 302A

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2016 19:59

Aansluiten Magnat Sub 302A

Beste forummers,

ik heb mij laten verleiden tot de aankoop van een Magnat Monitor Supreme Sub 302A.
Eentje die vanaf 16 Hz zou moeten weergeven....we zien wel :). Hij is in ieder geval groot genoeg en ik moet nog zien dat ik hem ingebouwd krijg. De vrouw gaat niet accoord met losstaand met een wit gehaakt kleedje erover :?
Maargoed, daar komen we wel uit. Desnoods met wat extra afwasbeurten....

Maar het aansluiten kost mij hoofdbrekens.
Ik heb nu staan:
- Focusrite Saffire 6usb met 4 lijnuitgangen (tulp).
- hierop nu 4 x MFB 544 met een tulp-din kabel (2x front, 2x rear).
- evt. Reaper

Op de Sub zitten de volgende aansluitingen:
- 1 line ingang (mono-tulp)
- 2 speaker ingang en 2 speaker uitgangen (versterkt)

Hoe moet ik hem nu aansluiten? Ik namelijk niet veel zin om een versterker aan te gaan schaffen met een speciale sub-aansluiting... Misschien is een geluidskaart met sub-uitgang een oplossing?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2016 20:48

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Dit zou misschien een oplossing zijn, in ieder geval voordelig:
http://webshop.nedis.nl/nl-nl/kabels-co ... na24010e02
misschien in combinatie met 2 van deze: http://webshop.nedis.nl/nl-nl/kabels-co ... vlab24940b
Of deze: http://webshop.nedis.nl/nl-nl/kabels-co ... ap24010b02

Hier kun je niet rechtstreeks kopen, maar er zijn vast webshops die dat wel doen.

Jan
Laatst bijgewerkt door Jan op 16 jun 2016 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2016 20:53

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Ha Jan,

dank voor de tip maar ik zie het nog niet helemaal voor me. Waar moet die splitter tussen komen?

Ik heb hier de specs van de geluidskaart. Kan ik wellicht een andere uitgang gebruiken?

Analogue Audio Outputs 1-2 (¼" TRS)

Electronically Balanced Outputs
Maximum Output Level (0dBFS): +9 dBu
THD+N: 0.0025% (0 dBFS input, 20Hz/22kHz bandpass filter)
Analogue Audio Outputs 1-4 (RCA phono)

Unbalanced Outputs
Maximum output level (0dBFS): -3.5 dBu
THD+N: 0.03% (0 dBFS input, 20Hz/20kHz bandpass filter)
Headphone Outputs

Frequency Response: 20Hz-20KHz +/- 0.1 dB
SNR (A-weighted): 103 dB
Dynamic Range: 103 dB
Maximum Output into 32R: +3 dBu (-1.4 dBV)
Power into 32R: 24 mW
Output Impedance: < 7 Ohms
Load Impedance: > 24 Ohms
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2016 21:05

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Kan volgens mij nog simpeler.
Output 1 en 2 heb je dubbel op je geluidskaart, namelijk 2x gebalanceerd en 2 x ongebalanceerd.
Als je de MFB's van de tulp uitgangen 1 en 2 verhuist naar de gebalanceerde uitgangen 1 en 2 dan kan je de tulp uitgangen, met behulp van het subwooferkabeltje van de link uit mijn vorige bericht, gebruiken voor de subwoofer. Alleen de tulpaansluiting van de sub dan dus gebruiken lijkt mij.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 jun 2016 00:25

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Jan Wim schreef:Hoi Jan,
Wat je ook ng kan doen als aanvulling op de eerdere berichten
Dat je een mixdown in hw maakt van je front en eventueel rear kanalen, en deze via een apart kanaal uitstuurd,

Gr

Jw


Dat kan lijkt mij niet. De geluidskaart beschikt over 4 uitgangskanalen en die worden alle vier gebruikt door de MFB's.
Omdat kanaal 1 en 2 dubbel zijn uitgevoerd kan je die nog gebruiken voor de sub, maar vanzelfsprekend met het identieke audiosignaal.

Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 jun 2016 20:30

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Helemaal mee eens, Jan-Wim! De getalletjes zijn toch vaak erg misleidend in het sub-laag; bijna niemand heeft toch een kamer waar die 16 Hz ( als hijer al echt uitkomt) golf nog echt inpast.

En die MFB's geven sowieso al zoveel laag. Dan kan je, voor de ultieme laag-beleving, vaak beter een paar butt-kickers in de orgelbank inbouwen....... :P

OVeigens begreep ik, dat die voorgestelde sub ook lsp- in en - out heeft , dus kun je er gewoon de forntspeakers doorheen jassen zonder dat het een kanaal in je Audio kost.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2016 14:34

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

ehh.doorlussen via de lsp in- en out?
Dat kan toch niet Geert. Het gaat over een versterkte in- en output, terwijl ik actieve MFB's heb.
Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zit nog steeds te denken aan een Y-kabel naar het idee van Jan. Dan kan ik de subwoofer aftappen van 1 frontkanaal.
De mix-down spreekt mij meer aan, maar ik heb slechts 4 kanalen.......
Of ik moet overstappen op de Esi Gigabit HD Geluidskaart......
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 jun 2016 17:11

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Uiteraard, Jaap, dat vergat ik ook te vermelden, dat je ze rustig parallel kunt schakelen. Tenslotte heb je al een ingebouwde low-pass in de sub zitten. Wellicht gewoon die y-plugjes gebruiken ( mits de line ins van je sub ook in stereo zijn uitgevoerd natuurlijk, anders meot er nog een weerstandsnetwerkje tussen).

Ik heb de specs van de sub verder nog niet bekeken, dus idd zou het kunnen, dat je signaal tekort komt als je de line outputs van je audio device rechtstreeks aansluit op de lsp ingangen van je sub.

Gemiddeld verwacht de sub toch plm 10 volt audio ( lsp level), terwijl je uit je geluidskaart ( asymmetrisch gebruikt) toch plm 20 dB minder spanning krijgt, en de vraag is idd of je de level-regelaar zoveel kunt opendraaien om dat te kompenseren.

Sja, met dit soort experimenten kom je idd al snel kanalen tekort, zeker als je ook nog eens verder gaat met verdelen.

Ik heb overigens bij Christiaan Boogaard hem op zijn prachtige console zien spelen, voorzien van een grote plank met allemaal MFB,s en daar klonken de meest zware stukken toch echt zonder dat je laag tekort kwam........hij heeft zelfs plm 50 cm isolatie erachter zitten voor de buren, dus het gaat wel over pittig geluid.....zonder sub dus.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2016 21:02

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Jan Wim schreef:Hoi Jan,.......
Even om de pret te drukken ;) 16 hz. Gaat niet lukken, jouw sub is rond de 29hz hoorbaar
De 16hz is op min 15decibel, en jouw geluidskaart start vanaf 20hz,


Ha Jan,

de naam is Jaap. Maar geeft niks. Ik dacht wel dat je met deze mededeling zou komen :D
Heb jij een frequentiecurve van deze sub 302A dan? Waar haal je die info vandaan? Of is dit gebaseerd op ervaringen?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2016 21:05

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

geert01 schreef:Uiteraard, Jaap, dat vergat ik ook te vermelden, dat je ze rustig parallel kunt schakelen. Tenslotte heb je al een ingebouwde low-pass in de sub zitten. Wellicht gewoon die y-plugjes gebruiken ( mits de line ins van je sub ook in stereo zijn uitgevoerd natuurlijk, anders meot er nog een weerstandsnetwerkje tussen)..


Ha Geert,

Kun je dat op een papiertje voor mij uittekenen? De line in van de sub is 1 monokanaal (tulp).
Hoe ziet zo'n netwerkje er dan uit?
Ik geloof best dan de 544 laag genoeg gaat, maar ik wil het verschil nu toch wel horen. Ik heb hem tenslotte al in huis.
Als het echt niets uitmaakt, kan hij atijd nog de deur uit.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jun 2016 11:14

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Dank voor jullie reacties,

ik ga toch een andere geluidskaart aanschaffen met 6-8 kanalen.
Tegenwoordig zijn 6-kanaals orgels steeds meer in zwang, dus ik denk dat ik met het oog op de toekomst beter af ben met 6 kanalen. (Esi Gigaporet HD+).
Kan ik gewoon 6 MFB's in mijn kast hangen en nu de sub uitproberen zonder Y-kabels...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2016 12:48

Re: Aansluiten Magnat Sub 302A

Twee opmerkingen over de Esi Gigaporet HD+
- deze heeft geen midi mogelijkheid (is al vaker op het forum aangegeven). Of je moet de oude geluidskaart daarvoor gebruiken of een goede midi kabel aanschaffen. Bij 2 geluidskaarten tegelijk kan ik even niet overzien of dat geen conflicten geeft wb ASIO. En de MIDI driver maakt bij Focusrite deel uit van het geheel; je kunt de MIDI driver niet alleen installeren.
- bij meer dan 6 kanalen kan deze Esi geluidskaart maar 44,1 kHz aan en geen 48 kHz. Bij een 6 kanaals set heb je er dus nog niets aan want je hebt ivm de subwoofer 8 kanalen nodig

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com