Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 mei 2016 10:06

Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ik wil een orgel gaan bouwen en alle luidsprekers in 1 kast plaatsen. Het wordt een model a la Content Cambiare 315.
Ik heb verschillende MFB's die ik daarvoor wil gaan gebruiken. (2x 541 en 4x 544).Ik heb nu een Focusrite met 4 analoge uitgangen. Eigenlijk wil ik een kaart met meerdere uitgangen, bijvoorbeeld de Esi Gigaport HD. Die heeft er 8. Mogelijk wil ik in de toekomst een keer een sub er bij plaatsen om te kijken of dat meerwaarde biedt. Eigenlijk mis ik hem nu niet echt, maar ik wil hem wel kunnen plaatsen -als ik dat ooit zou willen.

Hebben jullie ideeën of ervaringen met het plaatsen van surround-kanalen in de orgelkast? Ik wil namelijk geen losse speakers meer achter mij hebben staan.
Is het een idee om ze bijvoorbeeld bovenin het orgel naar boven te laten stralen of in de zijkant naar opzij?
Ik weet dat ik zelf moet gaan experimenteren, maar wellicht hebben sommigen van jullie dat al gedaan en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen adviezen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 mei 2016 11:56

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ha Jan Wim,

Ik heb Reaper, dus dat zou moeten kunnen. Moet ik dan denken aan het instellen van een delay op de rearkanalen?

En denk jij dat ik de rear-kanalen beter naar boven kan laten stralen (desnoods m.b.v. een reflectieplank 45 graden) of vanuit het orgel naar opzij?

vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 30 mei 2016 20:20

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Hallo Jaap

Eigenlijk wil ik een kaart met meerdere uitgangen, bijvoorbeeld de Esi Gigaport HD. Die heeft er 8.


Hou er wel rekening mee, dat als je een orgel laadt in 20bit of hoger, dat je dan ook minder kanalen
overhoudt.
Met 20bit zijn het 6 kanalen.
Ik heb de gigaport ook, alleen dan de oude behuizing.

http://www.esi-audio.com/products/gigaporthd/

vriendelijke groet,
Jochum Oevering
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 mei 2016 20:25

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Hoi Jaap,
Alles uit een front kan natuurlijk wel maar is niet ideaal. Het mooiste is dat het geluid toch uit verschillende plaatsen te horen is. Je zou 2 kanalen bovenin kunnen toepassen, als zijnde een bovenwerk voor klavier 2 en het grootste deel luidsprekers verder verdelen over de andere 2 kanalen, als hoofdwerk voor klavier 1. Heb je een 2 of 3 klaviers speeltafel ? Als je een rugwerk goed wil weergeven dan vraagt dat om 2 extra kanalen met luidsprekerboxen (2 weg systeem) onder de orgelbank gemonteerd met de weergave van je af naar achteren. Dat laatste heb ik nu een tijdje in gebruik met 4 kanalen. Het bevalt me uitstekend. Zie 4e plaatje hier http://www.pcorgan.com/Fotos.html
Het bovenwerk laat ik ook via de boxen onder de bank weergeven, de geluidsweergave is erg realistisch en vergelijkbaar met een kerkorgel met echt rugwerk. Een aanraders dus ! Het neemt geen ruimte in de woonkamer - wat de vrouw natuurlijk ook fijn vindt. :D
Met een 6 kanaals geluidskaart kan ik eenvoudig extra 2-weg speakers bovenin het front maken (is nog ruimte achter de pijpen). Kan dan naast mijn Rotel 2 x 30W-rms (voor rusgwerk) de standaard Rotel muziekversterker 2 x 25 W-rms voor het bovenwerk aanwenden. Middels een 3 klavieren orgel met 6 kanalen kun je het geluid per klavier duidelijk uit 3 plaatsen laten horen (midden voor - achter de rug en bovenin voor). Dat zou ideaal zijn. Kijk gewoon naar de opbouw van een echt kerkorgel, dan ben je op de goede weg.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 mei 2016 21:14

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ik heb inderdaad niet zo veel zin in faseproblematiek. Er is al ellende genoeg in de wereld ;) .
Maar ik wil graag het surround-effect. En het verdelen van klavieren over stereoparen is niet hetzelfde als surround.
Het gaat mij er om dat ik het surround-effect zoveel als mogelijk is behoudt, terwijl zowel de front als de rear-kanalen in 1 kast zitten. Erg lastig, maar ik zoek het hoogst haalbare compromis :)

@ Jochum; bedankt voor de waarschuwing!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 mei 2016 22:09

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ik heb inderdaad niet zo veel zin in faseproblematiek. Er is al ellende genoeg in de wereld

Maar ik wil graag het surround-effect. En het verdelen van klavieren over stereoparen is niet hetzelfde als surround.

Inderdaad, surround is nagalm. Ik stuur geen surround over extra kanalen.
Maar hoe komt het dan toch dat het bij mijn echt geen ellende is ?? Het klinkt zeer goed en niet troebel, ook in het volle werk blijft het transparant klinken. De luidsprekers in het front en parallel onder de speeltafel staan wel in 1 lijn en qua fase correct aangesloten. De luidsprekers onder de bank staan ook in 1 lijn.

Ik verneem graag waar er fase fouten zouden optreden.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 mei 2016 22:37

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Jan Wim schreef:Op de speaker demo dag (als die nog doorgaat?) zal ik een demonstratie geven van 1 stereo opstelling die zowel front als surround geluid gemixt weergeeft.

Dan kan je ervaren / horen wat fase correct is, en dat er geen vertroebeling plaats vind.
En dit gebeurd dan niet op een " makkelijk" klein transparant orgeltje, maar op de dynamische moeilijke set van het hoofdorgel Laurenskerk


Hoi Jan Wim,
wat mij betreft gaat de demo dag wel door. En volgens mij is David het ook nog steeds van plan.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 31 mei 2016 12:00

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Hoi Jan Wim,

Hartelijk dank voor je uitleg. Ik denk dat ik je ga begrijpen.

Je schreef:
als je fronts speaker richting je gezicht spelen, en je speaker onder de orgelbank richting de grond stralen heb je al een fase verschuiving van 90 graden

Dat komt bij mij niet voor, de B&W Vision boxen onder de bank geven geluid naar achter, dus in dezelfde richting als de front luidsprekers. Deze geven totaal andere stemmen (registers) weer als de frontluidsprekers. Is dat dan kwalijk voor de fasen ? (de afstand tussen de voorkant frontluidsprekers en de voorkant boxen is ca. 75 cm).

En luidsprekers in het grote front hebben geen verschillende diepten van conus, m.u.v. de grote woofer in het midden, die heeft de conus iets dieper geplaatst in de kast. Deze zullen hoofdzakelijk de bas tonen weergeven middels het filtersysteem. Dat zou dus kwalijk (een beetje) kunnen zijn.

Al met al valt het gelukkig erg mee met fase problemen in dit geval - anders was het geluid nooit zo mooi.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 jun 2016 19:42

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

In het pijpenfront zitten open luidsprekers - de conus zie je gewoon van achter door het chassis - van het Rembrandt orgel zelf. In de rechter en linker ''pijpen torens" 3 precies dezelfde luidsprekers boven elkaar. Er staat op "made for Johannus" en verder geen gegevens. In de middenkast - achter het midden torentje - zit een grote baswoofer in een afzonderlijke kamer. Vanuit het orgel zelf ( niet de samples ) worden deze 7 speakers elk via een eigen eindversterker van ca. 50 W sinus aangestuurd. De subwoofer heeft een filter met een wieltje. Volgens de service monteur van Johannus - die ik deze week belde - is het filter ingesteld op een scheidingsfrequentie van 150 Hz. Daar heb ik niets aangedaan. Oh ja, de luidsprekers zijn ca. 80 W sinus , 40 Hz - 22 kHz binnen 5 dB, eveneens volgens het zeggen.

Als ik samples speel wordt de AUX IN gebruik, dan spreken alleen de onderste 2 speakers in de rechter en linker torens. De bovenste 4 doen dus niets. De subwoofer doet WEL mee voor de lage tonen, dat kun je duidelijk horen. Uiteraard doen op een veel lager volume ook onder de speeltafel nog 2 speakers mee, rechts en links, deze staan parallel via een weerstand verdeling aangesloten. Dit heeft Johannus zo gemaakt.

Wat ik gedaan heb, is per toren 2 stuks MDF tussenschotten geplaatst tussen de 3 speakers in de rechter en linker torens. Omdat de toren een gesloten kamer was met 3 speakers, leek het met voor de weergave beter dat de speakers een eigen kamer hebben. Eerlijk gezegd hoor ik weinig verschil na deze aanpassing, zowel met de Johannus klank als met de samples. Het klinkt gewoon goed en helder, althans in mijn oren. Met een meetopstelling zal het wellicht wel verschil maken.

Ik zoek nog naar een optimale weergave voor de speakers in de rechter en linker torens, onderin, die met de samples gebruikt worden. Deze kamers zijn beide bxhxd = 460x240x230 mm inwendig. Is het verstandig deze geheel gesloten te houden, of er een bas reflex box van maken? Een rond kokertje aanbrengen naar achter of naar voren? Of de kamer alleen goed opvullen met dempend materiaal ? En als we dan de Johannus klank gaan gebruiken, gaat er dan iets fout als de bovenste kamers niet zijn aangepast ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 jun 2016 21:27

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ik zag je reactie, fijn bedankt.
Meteen maar even het orgel van zijn kant gehaald. Hierbij de foto's van de luidspreker. Misschien herken je deze meteen wel. Er staan geen letters op de metalen delen en op de conus binnenin, wel een datum en 8" aanduiding op de achterzijde van de conus.
Het eerste plaatje moet gedraaid, omdat de blindplaat onder zit.

Er is een kunststof hoek bevestiging aan de frontplaat defect, zal ik eens vervangen.

Heb ook de precieze inwendige maat nog een genomen: hxbxd = 475x250x245 mm. Resonanties heb ik niet gehoord.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 05 jun 2016 00:04

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

De tussenschotten kunnen er makkelijk weer uit hoor. Dat MDF had ik toch liggen voor de houtkachel en kan dus weer op die stapel. Het is 8 inch model. Zou het ook een 2-weg speaker kunnen worden ? BAX heeft die wel in 8 inch.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 06 jun 2016 22:15

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Surround is niet mijn bedoeling. Ik haakte op dit staartje in, maar had misschien beter een nieuw topic kunnen starten.

Mijn bedoeling is de weergave vanuit het orgel (via versterker en speakers) te optimaliseren. Het klinkt nu zeker niet verkeerd maar kan volgens mij beter. Ik heb vernomen van een Johannus serviceman dat de Johannus luidsprekers full-range typen zijn.
De houten tussenschotten hebben volgens mij weinig effect op de klank. Als ik de samples gebruik, doen alleen de onderste luidsprekers in de beide torens dienst, dus de luidspreker kamers zijn met de tussenschotten een stuk kleiner geworden.

De bedoeling is mijn huidige front speakers beter doen klinken, d.m.v betere behuizing. Nu is het een gesloten box, bij basreflex heeft dit wellicht alleen effect op de weergave van lage tonen. Of heeft het ook invloed op de hoger tonen ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 jun 2016 17:15

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Dank je wel voor alle adviezen. Ik ga ermee aan de slag.

M.v.g.
Marius
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jun 2016 20:02

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

eh...en het antwoord op mijn vraag nu? :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jun 2016 21:25

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ha Jan Wim,

sorry. Ik had er eerlijk gezegd niet al te veel vertrouwen in. Ik heb dat wel gedaan met koptelefoon en dat was niet fenomenaal.
Maar wanneer is die speaker-demodag? Ik zou graag jouw demo een keer beluisteren.
Als ik het wil uitproberen moet ik al een orgelkast hebben. Stel dat het niet echt bevalt, moet ik weer een plaats verzinnen voor de rear-speakers.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 jun 2016 16:37

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Ik ga op dit forum staartje maar even door.
k Heb het verleden week het toch heel anders aangepakt dan het optimaliseren van de klankkast met de bestaande full-range speakers in het Rembrandt orgel pijpenfront.
Na uitgebreid experimenteren met een tijdelijke aansluiting van JBL zuilen naast het orgel, besloten 2 stuks Bowers & Wilkins Vision V202 boxen in de bouwen achter het front. Dat paste precies ! Er was in de breedte slechts 3 mm over en de hoogte van een halve meter ging ook maar net.
De er uitkomende speakers zijn in een loze ruimte in het orgel opgeslagen (vast geschroefd).
De geluidsweergave kwaliteit is er stukken op vooruit gegaan, vooral het midden en hoog.

Nu wordt de weergave van de 4 kanalen via 4 luidspreker boxen weergegeven.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2016 18:14

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

JAn-Wim, jij had het in dit topic enige tijd geleden over de eventuele fase-problematiek bij het afspelen van verschillende registers over gescheiden luidsprekers. Dit, omdat, zoals jij stelde, de oorspronkelijke opname vanuit een vast punt is gedaan.
Ik ben natuurlijk een leek, maar in mijn beleving hebben we het hier NIET over de stereo-opname en dito weergave van een orgelconcert. Daarbij zijn uiteraard de stemmen niet NA ELKAAR opgenomen, waardoor tussen de individuele stemmen de vaste faserelatie, ontstaan door verschillende looptijden tussen de klankbronnen en de idd statische microfoon(s) vast ligt binnen het totale stereo signaal. EN: vandaar dat daarbij idd de lsp fabrikanten alle moeite doen om niet extra faseverschileln te kreeren bij de afstraling.

Waarom klonken die eerste samplesets ( ondanks de slechte sign/ruisverhouding) toch vaak zo overtuigend? ( Madeleine oa), omdat door de beperkte middelen in die tijd noodgedwongen ipv aparte stemmen ook combinaties waren opgenomen.
In DIE situatie handden we dus WEL te maken met vastgelegde faserelaties, en kon je ook fysiek natuurlijk die stemmen niet achteraf uit elkaar trekken en via aparte kanalen weergeven.

NU start een sample bij het indrukken van een toets. En een evt tweede sample eveneens volgens hetzelfde tijdpad.
Eigenlijk net als bij het origineel. En liefst zouden we die twee signalen ook in het akoestische domein met elkaar in kontakt willen laten komen, net zoals bij het origineel. Dat is dan ook de reden, dat afstralen over zoveel mogelijk aparte kanalen van stemmen goed kan klinken. Maar dat het zo zou zijn, dat de individuele faserelaties van deze apart opgenomen samples ergens gesynct zijn aan een soort masterclock oid, en dat deze relatie daarom niet verstoord mag worden, daar weet ik als sampleset-leek nix van. Dus als jij die info hebt, zou ik dat graag horen, teneinde mijn wellicht foutieve gedachtegang te kunnen bijstellen........

Leerzaam topic ........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 jun 2016 19:42

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

En de niet gebruikte ruimte zou ik vullen met demping

Ga ik nog doen. Maar het heeft geen invloed als ik met de samples orgel speel. Wellicht wel als het Johannus orgel wordt bespeeld, maar dempend materiaal heeft er nooit in gezeten. Ik heb wel eens gelezen dat veel dempend materiaal ongeveer hetzelfde effect heeft als het volume van de kast vergroten. Klopt dat ?

Als aanvulling zo ik wel je nieuwe speakers ontkoppellen van de plank waar ze nu op staan

S.v.p. verklaar je nader...
De boxen zitten naar voren vast geklemd tegen de 2 grote ronde openingen achter het luidsprekerdoek. Tussen de 8 mm hoge rubber doppen van de B&W boxen heb ik 8 mm dikte houten latjes precies pas gemaakt en tussen geklemd tevens gemonteerd met dubbelzijdig plaktape. Daarmee is het "geluidslek" naar de frontkast gedicht. Ook de basreflex pijp van de box komt uit bij het luidsprekerdoek aan de voorkant. De boxen zitten dus vast en kunnen niet resoneren.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 jun 2016 22:55

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Jan Wim schreef:
de orgelpijpen hebben ten opzichte van de statische microfoon verschillende afstanden, front pijpen staan dichter bij de microfoon dan bv de Trompet die achter in de kast staat.
dit is niet erg en juist noodzakelijk voor de ruimtewerking.

lokalisatie van geluid is erg belangrijk. en we kunnen ons alleen goed oriënteren als de bron/weergever statisch is.

en of er nu een cd word opgenomen, of losse toets aanslagen het blijft in wezen het zelfde.
omdat de microfoon niet verhuist.

natuurlijk kan het leuk zijn om meer het ping-pong effect te horen, als eruit verschillende speakers diversen registers klinken. maar het is niet in overeen stemming met de statische opname.



Is het 100% zeker dat de samplesets altijd worden opgenomen vanaf één vaste positie? Dat het rugwerk dus luider klinkt dan een bovenwerk omdat de afstand naar de microfoon dan kleiner is? Of zou het ook kunnen dat de afstand tussen werk en microfoon constant wordt gehouden (in zowel het horizontale als verticale vlak)?
In dat laatste geval is het verdelen van een set luidsprekers per werk wel functioneel.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 21 jun 2016 15:28

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... f12384f15f

Komisch, dat op dezelfde dag dat JW een duidelijke en uitgebreide uitleg geeft ten gunste van één kanaals stereo, dat op het engelse forum juist het tegenovergestelde opnieuw onder de aandacht komt met een wand vol luidsprekers.!
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jun 2016 16:05

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Is natuurlijk ook een beetje de volksaard van de Amerikanen big. bigger, biggest, In Engeland zie je dit soort opstellingen ook minder. Ik denk dat zo'n geluidswal goed tot zijn recht kan komen als de console een aantal meters er vandaan kan staan. Maar zoals het op die foto staat opgesteld lijkt het mij niets. Het heeft uiteraard ook wel voordelen om het orgel over vele boxen te spreiden, alleen moet ik er niet aandenken om zoals op die foto het geluid van links naar rechts te horen springen (C-Cis lade) en dan zelf in het midden van zo'n gat te zitten. Ik denk nooit dat je een mooie stereo afbeelding krijgt op deze manier.
Ik vergelijk surround weergave altijd met een navigatie systeem. Door een aantal vaste referentie punten weet je precies waar je, je bevindt op de weg cq. kerk. Daardoor krijg je een natuurlijk klinkende kopie van de ruimte. Ook Martin Dyde heeft zich in een topic wel eens over uitgesproken dat de beste wijze om surround weer te geven gewoon stereo front en rear kanalen zijn.
Ikzelf geloof meer in kwaliteit dan in kwantiteit. Als je dan toch een beter klinkend systeem wilt hebben dan kan je i.p.v. een horizontale spreiding met meerder boxen ook kiezen voor een verticale spreiding door bijv van 2 naar 3 weg systeem te gaan. (liefst met actieve of DSP filtering) Of een goede sub erbij met een highpass filter voor de front boxen. Als je bijv. alleen de front boxen vanaf bijv. 60Hz aanspreekt (evt de poort afdicht) en de rest naar de sub dan kan dat al een behoorlijke verbetering van de weergave geven.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jun 2016 19:13

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

GerrGouw schreef:http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=17&t=10333&sid=58dafe6060f5a279d0d944f12384f15f

Komisch, dat op dezelfde dag dat JW een duidelijke en uitgebreide uitleg geeft ten gunste van één kanaals stereo, dat op het engelse forum juist het tegenovergestelde opnieuw onder de aandacht komt met een wand vol luidsprekers.!


Ik vind het een leuk idee en goed aansluiten bij mijn vraag in dit topic:
Hier had ik nog niet aan gedacht. Het ging mij erom dat ik graag surround wilde, zonder dat er 2 losse speakers achter mij zouden staan. En dit is natuurlijk ook een estetisch mooie oplossing. Bedankt Marius! :D
Ik omarm het idee van een speaker-wall niet, maar wel het idee van de in-wall-speaker. :)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 21 jun 2016 20:28

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Jaap, als je plafond hol is, dan kan de KEF Ci200RR voor jou wat zijn. Glad aan het plafond.
http://www.kef.com/html/nl/showroom/cus ... index.html
Bij André heb ik ze gehoord, klonken heel fraai voor een weggewerkte speaker.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jun 2016 21:33

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

GerrGouw schreef:Jaap, als je plafond hol is, dan kan de KEF Ci200RR voor jou wat zijn. Glad aan het plafond.


Ik wilde dat dat waar was...:)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jun 2016 21:50

Re: Opstelling Surround in 1 orgelkast?

Hey Jaap

https://www.cybermarket.co.uk/pair-of-c ... 24078.html

Zou zo'n soort speaker acceptabel kunnen zijn?

Groet Jan
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com