Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Instellingen Patchmix

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 31 aug 2011 21:04

Instellingen Patchmix

Goedenavond,

Ik werk nu een aantal maanden met mijn nieuwe geluidskaart en het programma patchmix en mijn nieuwe boxen Tannoy 501A. Het geluid is fantastich t.o.v. van mijn eerdere opstelling met onboard geluidskaart in samenwerking een bose systeem. Ik ben benieuwd of de instellingen die zijn ingesteld de optimale instelling is.

Vanuit de reacties begrijp ik dat er meerdere met dit programma werken.

Graag verneem ik van jullie of de instellingen overeenkomen met de instellingen die jullie gebruiken.

Alvast bedankt,

Jacob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet,

Jacob

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 okt 2011 12:01

Re: Instellingen Patchmix

Hallo allemaal,

Velen gebruiken de E-MU geluidskaarten met de bijbehorende software.
Een goede keus want het een een fantastisch product, juist ook vanwege die software.

Aan alle voordelen kleeft ook een nadeel: Patchmix moet je even dóó'r hebben hoe het in elkaar zit. Wat de logica er van is. En ik merk aan diverse vragen dat dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Eigenlijk zou ik een keer een workshop moeten geven met een PC er bij om het te tonen, maar dat is niet zo eenvoudig te organiseren :-(

Dan toch maar een schriftelijke poging.
Loodgieters onder ons begrijpen me direct als is zeg dat je Patchmix moet zien als een waterleidingsysteem met allemaal kranen die open en dicht kunnen. Het 'water wat er doorheen stroomt' in dit beeld moet je vervangen door 'muziek die er doorheen stroomt'.
De muziek komt boven in de strips binnen en zakt naar beneden. Komt het onderweg een 'insert' tegen doen doet die 'insert' iets met die muziek die langs komt.

Halverwege de strips lopen twee 'goten' met de nodige regelaars. Door de regelaar van een van de twee goten open te zetten stroomt de (stereo!) muziek die goot in. De muziek uit de andere strips kun je ook in die 'goot' laten lopen. Dan gaat het samen verder.

Aan het einde van die goot (halverwege aan de rechterkant dus in Patchmix) zitten weer twee kranen en daarachter de mogelijkheid om weer een 'insert' te plaatsen. Deze twee kranen kun je open zetten. Dan gaat de muziek rechtdoor naar rechts richting die 'insert's maar de twee goten worden ook weer samengevoegd en zakt dan naar beneden. Daar kun je ok weer 'inserts' plaatsen.

Je kunt dus op allerlei manieren muziek een bepaalde kant op sturen, kanalen samenvoegen, met een 'send' instructie naar je boxen sturen etc.

Als er vragen zijn hoor ik het wel

HG,
Anton
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 07 okt 2011 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 05 okt 2011 20:31

Re: Instellingen Patchmix

Dat is een duidelijk voorbeeld Anton. Ik snap nu hoe het werkt. Bedankt!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 okt 2011 21:28

Re: Instellingen Patchmix

Anton,
Je kunt zien dat je docent bent...
bedankt,
Gert

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 06 okt 2011 18:43

Re: Instellingen Patchmix

Anton,

Bedankt voor de snelle reactie en de heldere uitleg.

Het geluid is nu ook per box te regelen.
Als ik het goed begrijp hoeven als je met maar 2 boxen werkt geen 'insert' geplaatst te worden.

Klopt het dat het geluid met de kranen open beter klinkt dan wanneer er ´waar het water binnenkomt´gelijk en insert wordt geplaats die het geluid naar de boxen brengt.

Nog een vraag:

Maakt het nog uit welke instellingen er gebruikt worden?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groeten,

Jacob
Groet,

Jacob

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 06 okt 2011 20:37

Re: Instellingen Patchmix

Is Patchmix een universeel pakket of alleen voor E-MU audioproducten?

Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 okt 2011 21:52

Re: Instellingen Patchmix

@Jan
Patchmix hoort inderdaad bij E-MU producten

@Jacob
Het geluid wat in Patchmix op een strip binnenkomt is een stereosignaal.
Het gaat ook als stereosignaal verder (daarom zijn het ook 2 ASIO nummers).
Als het geluid direct na binnenkomst met een SEND naar de uitgang van de geluidskaart (en dus naar je boxen) gestuurd wordt heb je de beste kwaliteit.
Als je actieve boxen hebt is het echer wel vreselijk handig om in Patchmix het volume van de boxen te kunnen bijregelen.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 06 okt 2011 22:24

Re: Instellingen Patchmix

Het geluid wat in Patchmix op een strip binnenkomt is een stereosignaal.
Het gaat ook als stereosignaal verder (daarom zijn het ook 2 ASIO nummers).
Als het geluid direct na binnenkomst met een SEND naar de uitgang van de geluidskaart (en dus naar je boxen) gestuurd wordt heb je de beste kwaliteit.


Anton,

Ik ben echt een leek op dit gebied dus hier maar weer een vraagje.

Ik heb nu een SEND OUTPUT to ASIO / WAVE en daarna gekozen voor DOCK OUT 2L 2R ( kabels zitten in OUT 2 i.v.m. koptelefoon is gekoppeld aan 1). Het geluid wordt dan zachter. Ik kan nu in patchmix niet meer het volume aanpassen, maar w.s. doe ik iets niets goed. :oops:

In mijn eerder opstelling had ik alle poortjes open en dan 2 mono kanalen per asio kanaal 1 mono kanaal.
het leek dat het geluid dan het beste was.

Als vast bedankt voor je hulp

Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 07 okt 2011 12:42

Re: Instellingen Patchmix

Ik heb nu een SEND OUTPUT to ASIO / WAVE en daarna gekozen voor DOCK OUT 2L 2R ( kabels zitten in OUT 2 i.v.m. koptelefoon is gekoppeld aan 1). Het geluid wordt dan zachter. Ik kan nu in patchmix niet meer het volume aanpassen, maar w.s. doe ik iets niets goed.

Dag Jacob

Twee antwoorden:
1) Welke kaart gebruik je? Er zijn namelijk ook kaarten met een speciale aansluiting voor een koptelefoon. Die zou je dan koeten gebruiken. In jouw geval is het signaal op de koptelefoon altijd zwak omdat een koptelefoon een eigen versterker nodig heeft.

2) Als je het signaal gelijk doorstuurt naar je boxen en het klinkt te zacht kun je twee dingen doen:
a) het uitgangsniveau in Hauptwerk verhogen (oppassen dat het signaal niet wordt overstuurd).
b) de volumeknop van je boxen of je versterker harder zetten :D

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 07 okt 2011 13:10

Re: Instellingen Patchmix

Beste Anton,

1) Ik gebruik de EMU 1616.

Op het dock zit een koptelefoonaansluiting.
Als ik mijn boxen (tannoy 501A) koppel aan aansluiting 1L en 1R dan is mijn koptelefoon niet appart te regelen.

2) Het volume van de boxen en in hauptwerk staat erg laag. (dit om de buren tot vriend te houden) Om het geluid te verhogen zal ik hier wat moeten aanpassen. :lol: / :oops:
Door de send instructie in te stellen werd het geluid zachter dan in mijn eerdere opstelling. Ik vroeg me af hoe dat komt. Als dit de geluidkwaliteit bevorderd gaan we het geluid in hauptwerk hoger zetten.

Zoals ik eerder aangaf lijkt het erop dat wanneer ik in patchmix voor mono kanalen kies en de poortjes openzet een helderder geluid uit de boxen komt.

Ik zal bovenstaande vanavond proberen en je hoort van mij,

Bedankt voor je reactie,

Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 11 okt 2011 19:31

Re: Instellingen Patchmix

Anton,

Bedankt voor het advies.

Het geluid is inderdaad duidelijker als gelijk een send instructie wordt geplaatst.

Bedankt voor de hulp.

Groeten,

Jacob
Groet,

Jacob

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com