Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Focusrite saffire pro24

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 sep 2016 18:48

Focusrite saffire pro24

Ik heb eebn vreemd probleem met de focusrite Saffire 24.
Na een aantal muniten spelen geeft de geluidskaart geen geluid meer. De midisignalen worden gewoon doorgegeven.
Op het moment dat je in Hauptwerk general settings==>Audio Outputs opent, dan wordt het geluid weer geactiveerd. Dit zonder een instelling te veranderen. Helaas stopt het na enkele minuten weer. M.b.v het venster Audio, Midi and Performance blijkt dat er niets overbelast wordt.
Ik heb al een andere identieke Saffire pro 24geluidskaart geprobeerd. Daar doet zich hetzelfde probleem voor.
Saffire en Hauptwerk zijn al ge-update.
Iemand weleens zoiets meegemaakt en hopelijk kunnen oplossen?

Johan van der Waal van Dijk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 sep 2016 18:57

Re: Focusrite saffire pro24

Als dit optreedt, dan is HW de audioverbinding met de driver van de geluidskaart kwijt. Door reset audio in HW wordt deze weer opgebouwd.
Dit ligt aan de driver of aan de omstandigheden (bijv. updates, andere Windows versie e.d., andere instellingen in de mixer e.d. of de voeding van het kastje, die op zijn laatste benen loopt)

Als het de voeding niet is, zou ik de driver de-installeren, de nieuwste van internet ophalen en die installeren.
Als je deze installeert moet het Pro24 kastje van de FireWire worden gehaald. Tijdens installatie wordt aangegeven, wanneer deze weer kan worden aangesloten.

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 sep 2016 14:17

Re: Focusrite saffire pro24

Dag Evert Jan.

Bedankt voor je antwoord.
Al jouw suggesties zijn al uitgevoerd. Er is een nieuwe voeding in de computer gezet, Hauptwerk ge-updated en de nieuwste drivers geïnstalleerd. Windows update uitgevoerd.
Ik ga het nu proberen met een firewire M-Audio geluidskaart. Kijken of daar hetzelfde probleem zich voordoet.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 sep 2016 14:50

Re: Focusrite saffire pro24

Ik denk dat Evert-Jan de voeding van de geluidskaart bedoelde? De voeding van de pc heeft weinig van doen denk ik met de dataverbinding tussen Windows en de geluidskaart. Als je voeding niet goed is zou je pc niet opstarten of andere problemen geven.

Ik heb hetzelfde probleem overigens met mijn eigen geluidskaart (sinds kort een M-audio Fasttrack Pro) op Windows 7, soms wel soms geen geluid na opstarten. Ik ken nog iemand met een M-audio geluidskaart die het soms wel en soms niet doet. Waarom het gebeurt weet ik niet, maar het lijkt wel iets dat dus breder optreedt bij gebruik van externe geluidskaarten en Windows.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2016 15:25

Re: Focusrite saffire pro24

jvdwvd schreef:Dag Evert Jan.

Bedankt voor je antwoord.
Al jouw suggesties zijn al uitgevoerd. Er is een nieuwe voeding in de computer gezet, Hauptwerk ge-updated en de nieuwste drivers geïnstalleerd. Windows update uitgevoerd.
Ik ga het nu proberen met een firewire M-Audio geluidskaart. Kijken of daar hetzelfde probleem zich voordoet.
Johan

ik bedoelde idd zoals Pim schrijft de voeding van de Saffier (die netadapter) en niet die van de PC.
Er gebeurt iets in jouw opstelling waardoor HW de verbinding met de audio driver kwijt is. Nu je alle software geupdate hebt, kun je misschien dat nog proberen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2016 15:27

Re: Focusrite saffire pro24

MrNhanduc schreef:Ik heb hetzelfde probleem overigens met mijn eigen geluidskaart (sinds kort een M-audio Fasttrack Pro) op Windows 7, soms wel soms geen geluid na opstarten. Ik ken nog iemand met een M-audio geluidskaart die het soms wel en soms niet doet. Waarom het gebeurt weet ik niet, maar het lijkt wel iets dat dus breder optreedt bij gebruik van externe geluidskaarten en Windows.
Pim

als dit alleen bij opstarten van de PC optreedt, dan is HW al gestart terwijl de driver nog niet gestart is.
Je kunt via General settings --> General Preferences en tabblad Advanced preferences de wachttijd op de drivers van de geluidskaart- en MIDI-drivers instellen via de optie 'Minimum time to wait on start-up (seconds)'. HW gaat dan die tijd wachten en kijkt of de drivers dan aanwezig zijn.
Deze instelling speelt vnl. een rol als de PC wordt aangezet en Hauptwerk dan automatisch wordt opgestart. Wordt Hauptwerk na het aanzetten van de PC handmatig gestart, dan is de kans dat de geluidskaart- en MIDI-drivers nog niet geladen zijn, veel kleiner.

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 sep 2016 19:00

Re: Focusrite saffire pro24

Dag Evert,

Ik zal een andere adapter proberen. De test met de M-audio profire 610 gaat prima. Die wordt gevoed door de 6 pins firewirekabel. Werkt heel de middag zonder haperen. Misschien werkt de Saffire ook wel beter zonder voeding.
Ik probeer beide opties.
Wederom bedankt voor je opmerkingen en de uitleg over wachttijd mogelijkheid bij het opstarten van Hauptwerk.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 13 sep 2016 21:59

Re: Focusrite saffire pro24

Johan,

Ik ben erg benieuwd naar jouw resultaten, want ik heb nl dezelfde Forucrite safire pro24dsp met dezelfde klachten.
Eerst was er dit probleem:
viewtopic.php?f=11&t=1931
De rare geluiden heb ik niet meer, maar enkele keren per avond stopt het geluid er gewoon mee.
De toetsen op het scherm regeren wel gewoon.
Dan moet ik Reset Audio en Midi doen, en na weer instellen van de registratie kan ik weer verder spelen.
Recent heb ik W10 geinstalleerd op een nieuwe SSD en Hauptwerk ook.
Probleem blijft voordoen.
Helaas heb ik geen andere geluidskaarten bij de hand om dit te testen....
Vr. groet,
Henri

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 sep 2016 09:23

Re: Focusrite saffire pro24

Dag Henri en Evert-Jan,
Ik heb nu ook de voeding vernieuwd. Ook helaas zonder oplossing.
Ik stop met het zoeken en gebruik nu de M-audio Profire 610. Die blijft het steeds goed doen.
Mogelijk dat de Focusrite in combinatie met een andere computer geen problemen geeft.
Jullie bedankt voor alle suggesties.
Johan van der Waal van Dijk

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 14 sep 2016 11:46

Re: Focusrite saffire pro24

Evert-Jan schreef:
MrNhanduc schreef:Ik heb hetzelfde probleem overigens met mijn eigen geluidskaart (sinds kort een M-audio Fasttrack Pro) op Windows 7, soms wel soms geen geluid na opstarten. Ik ken nog iemand met een M-audio geluidskaart die het soms wel en soms niet doet. Waarom het gebeurt weet ik niet, maar het lijkt wel iets dat dus breder optreedt bij gebruik van externe geluidskaarten en Windows.
Pim

als dit alleen bij opstarten van de PC optreedt, dan is HW al gestart terwijl de driver nog niet gestart is.
Je kunt via General settings --> General Preferences en tabblad Advanced preferences de wachttijd op de drivers van de geluidskaart- en MIDI-drivers instellen via de optie 'Minimum time to wait on start-up (seconds)'. HW gaat dan die tijd wachten en kijkt of de drivers dan aanwezig zijn.
Deze instelling speelt vnl. een rol als de PC wordt aangezet en Hauptwerk dan automatisch wordt opgestart. Wordt Hauptwerk na het aanzetten van de PC handmatig gestart, dan is de kans dat de geluidskaart- en MIDI-drivers nog niet geladen zijn, veel kleiner.


Dag Evert-Jan,

bedankt voor je toelichting. HW start ik echter handmatig want het is mijn werk/hobby/HW/administratie PC, een manusje van alles. Dus als ik HW gebruik dan is dat vaak pas vele minuten na de opstart.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2016 15:25

Re: Focusrite saffire pro24

Heb je intussen als werk/hobby/HW/administratie PC geluid/video afgespeeld (als WDM audio driver)? Zou dan de driver bij HW gebruik moeite hebben met ineens ASIO?
Je moet ook de Windows geluiden even uitzetten om dit uit te sluiten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2016 15:30

Re: Focusrite saffire pro24

jvdwvd schreef:Dag Henri en Evert-Jan,
Ik heb nu ook de voeding vernieuwd. Ook helaas zonder oplossing.
Ik stop met het zoeken en gebruik nu de M-audio Profire 610. Die blijft het steeds goed doen.
Mogelijk dat de Focusrite in combinatie met een andere computer geen problemen geeft.
Jullie bedankt voor alle suggesties.
Johan van der Waal van Dijk
Johan

Welke Windows versie gebruik jij?

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 sep 2016 18:47

Re: Focusrite saffire pro24

Windows 7 met alle updates uitgevoerd.
Gelukkig nog drivers Windows 7 voor de M-audio Profire 610. Hoewel deze bij mij ook onder Windows 10 perfect werkte.

Johan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2016 19:57

Re: Focusrite saffire pro24

En verder hopelijk een Texas Instruments chipset op de FireWire kaart.
De laatste versie van de driver is van 21 dec. 2015 (https://us.focusrite.com/downloads?product=Saffire+PRO+24+DSP).
Op https://us.focusrite.com/answerbase/category/saffire-pro-24pro-24-dsp staat een troubleshooting guide, alleen de URL is dood. Ik heb een bericht achter gelaten bij FocusRite om dat te herstellen.

@Henri
Bij Windows 10 bevelen ze de Texas Instruments XIO2213B chipset aan. De Texas Instruments XIO2200A chipset heeft bij deze Windows versie afgedaan wegens incompatibility issues.

Voor dit alles zie https://support.focusrite.com/hc/en-gb/articles/207546925

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com