Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Focusrite Saffire problemen?

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 13 sep 2011 17:10

Focusrite Saffire problemen?

De laatste tijd hebben een aantal mensen mij gemaild dat een Focusrite Saffire problemen geeft in combinatie met Windows 7.
Zijn er meer die hier last van hebben (gehad)?
Was dit op te lossen?

Ik zie de kaart ook niet meer staan bij de aanbevolen interfaces door Hauptwerk:
http://www.hauptwerk.com/clientuploads/ ... isites.pdf

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2011 18:11

Re: Focusrite Saffire problemen?

Gert

De Focusrite Saffire wordt niet meer geproduceerd sinds begin vorig jaar, vandaar dat hij niet meer in de lijst staat.

Op de site http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=1030 staat dat je de "Legacy" driver moet selecteren bij installeren (zie ook de plaatjes hoe e.e.a. te doen

Bij mij werkt het met deze driver zonder enig probleem op Windows 7 Prof (Engelse versie).

Wat zijn trouwens die problemen??

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 13 sep 2011 18:22

Re: Focusrite Saffire problemen?

Ik heb wel problemen.Nog steeds.
Bij het laden van een orgel krijg ik soms geen geluid.
Dan moet ik de verbinding tussen orgel en saffire even verbreken.
Als ik sample dan opnieuw inlaad krijg ik een melding dat er geen driver is geinstalleerd.
Als ik op OK klik is het probleem opgelost en krijg ik weer geluid.
Het is soms erg hinderlijk.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2011 19:08

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammo

is dit bij de Focusrite Saffire? Had jij niet een USB6 uitvoering?

Bij de Saffire Pro 24 (de opvolger van de Focusrite Saffire) zit volgens mij een bug in de driver waardoor je (als je van een 44,1 khz sampleset naar een 48 khz sampleset gaat of omgekeerd) geen geluid krijgt.
Dit is op te lossen door in het In het General settings menu naar General preferences te gaan en dan ok te klikken (zonder iets te wijzigen dus !!). De Saffire Pro 24 wordt dan opnieuw geinitialiseerd en dan werkt het wel.

De Focusrite Saffire heeft dit probleem niet. Voor de USB6 uitvoering weet ik het niet. Misschien het proberen waard

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 13 sep 2011 19:27

Re: Focusrite Saffire problemen?

Ja ik heb de usb 6 uitvoering. Bij wisseling van 44 naar 48HZ gebruik ik general settings en dan kan ik bij audio een veld aanklikken waardoor ik tussen 44 en 48 kan wisselen.
Maar dat heeft denk ik niets te maken met het ontbreken van geluid.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 13 sep 2011 20:00

Re: Focusrite Saffire problemen?

Wat zijn trouwens die problemen??

1. "Op XP geen problemen , behalve om de 3 minuten een klikje alsof of er een spiegelrefl camera klickt.
Met Wind 7 64 bit . Geen geluid. vervolgens met de nieuwste driver voor de bla bla mix etcetra [ lastige termen die je niets zeggen], wel geluid, maar alleen windows geluiden geen orgel. Na enige tijd wel midigeluid, maar de shortcuts verdwenen of er schoof vanzelf iets . Dan weer de melding 'opnieuw opstarten want .."not able to set the divice to 48000 rate".
ik lees bij de fabrikant trouwens dat je een 'Legacy' firewiredriver moet kiezen in je instellingen bij de pc. als je 64 bit werkt Maar die optie heb ik niet."

2. "Na het inladen van het orgel krijg ik de foutmelding dat Hauptwerk niet in staat is om met ASIO de geluidskaart op 441000 Khz te zetten. Hierna stopt het inladen en kan ik verder niks.
Zijn er mischien problemen bekend met dit type geluidskaart of heeft u mischien nuttige suggesties hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?
Ik beschik over de meeste recente drivers voor mijn geluidskaart en gebruik een trialversie van hauptwerk 4. De computer draait op Windows 7 pro 64 bit."

Evert-Jan,
Ze betreffen inderdaad beiden het probleem wat jij beschrijft.

Jij geeft vaak goede tips op dit forum.
Heel hartelijk bedankt daarvoor!
vrgrt,
gert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2011 12:38

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammoschut schreef:Ja ik heb de usb 6 uitvoering. Bij wisseling van 44 naar 48HZ gebruik ik general settings en dan kan ik bij audio een veld aanklikken waardoor ik tussen 44 en 48 kan wisselen.
Maar dat heeft denk ik niets te maken met het ontbreken van geluid.

Tammo


Tammo

Dit heeft wel te maken met "geen audio krijgen". HW stuurt een samplerate naar de USB6, die niet automatisch omschakelt naar die samplerate en dus verkeerd staat (en dus geen audio geeft). Als je 2 samplesets achter elkaar laadt die dezelfde samplerate hebben (of 44,1 of 48 khz), dan heb je dit probleem niet en heb je altijd audio. Probeer dit maar eens. En als je een sampleset met 44,1 hebt en daarna een sampleset met 48 khz (of in omgekeerde volgorde), dan zou je geen audio hebben. Ik hoor je bevindingen wel.

Probeer om je probleem op te lossen als je geen audio hebt dit eens: general settings en dan audio en dan zonder iets te wijzigen op OK klikken. HW initialiseert je USB6 opnieuw. Kijk of je daarna wel audio hebt.

Evert-Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2011 13:12

Re: Focusrite Saffire problemen?

Gert schreef:1. "Op XP geen problemen , behalve om de 3 minuten een klikje alsof of er een spiegelrefl camera klickt.
Met Wind 7 64 bit . Geen geluid. vervolgens met de nieuwste driver voor de bla bla mix etcetra [ lastige termen die je niets zeggen], wel geluid, maar alleen windows geluiden geen orgel. Na enige tijd wel midigeluid, maar de shortcuts verdwenen of er schoof vanzelf iets . Dan weer de melding 'opnieuw opstarten want .."not able to set the divice to 48000 rate".
ik lees bij de fabrikant trouwens dat je een 'Legacy' firewiredriver moet kiezen in je instellingen bij de pc. als je 64 bit werkt Maar die optie heb ik niet."


Voor XP lijkt het dat een ander prg het klikje genereert.
Bij Windows 7 is iets mis met de installatie van de driver.
'Legacy' heet in Nederlandse versie van Windows anders (ik kan niet zo op de term komen want ik heb alleen maar Engelse Windows versies)
Deze moet wel gekozen worden bij installatie.
Verder moet de Firewire interface van de PC voor de Focusrite een Texas Instruments of VIA FireWire chipset hebben, anders gaat dat ook niet goed werken. Zie http://www.focusrite.com/answerbase/en/var/attachments/Focusrite_IEEE_1394_compatibility.pdf hoe je dit kunt checken


Gert schreef:2. "Na het inladen van het orgel krijg ik de foutmelding dat Hauptwerk niet in staat is om met ASIO de geluidskaart op 441000 Khz te zetten. Hierna stopt het inladen en kan ik verder niks.
Zijn er mischien problemen bekend met dit type geluidskaart of heeft u mischien nuttige suggesties hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?
Ik beschik over de meeste recente drivers voor mijn geluidskaart en gebruik een trialversie van hauptwerk 4. De computer draait op Windows 7 pro 64 bit."

Ik denk dat deze persoon een gewone geluidskaart (van zijn PC) gebruikt en geen Focusrite.
Als dat een Creative Soundblaster kaart is, dan is dit ook een bekend probleem. Deze werkt niet met aansturing op 44,1 khz en dat heeft men gedaan als copieer beveiliging van audio CD's. 48 khz werkt wel.
Zie bijv. ook http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=19&t=8903&p=64288&hilit=44100#p64288
Dit is o.a. op te lossen door de samplerate in de ODF file op 48 khz te zetten (SampleRateCode=3 ; deze staat nu op 2). Bij het laden van de sampleset repitch HW de 44,1 khz wav files naar 48 khz. Nadeel is dat de te laden sampleset groter wordt en deze persoon sneller aan de 1,5 MB limit zit van de freeware versie van HW.
Misschien zijn er ook nog andere (met een andere Asio driver; zie http://www.asio4all.com ) maar uitzoeken kost me meer tijd (ik heb geen HW met Soundblaster kaart). Laat anders ook even zoeken op het HW forum; onderwerp komt vak genoeg voorbij. Martin is niet enthousiast over deze audiokaart, maar ja hij zit standaard in veel PC's.


Gert, nodig beide personen uit voor het forum. Dan leren ze meer van HW en de mogelijkheden daarin.....

Evert-Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 14 sep 2011 18:22

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert-Jan schreef:Voor XP lijkt het dat een ander prg het klikje genereert.
Bij Windows 7 is iets mis met de installatie van de driver.
'Legacy' heet in Nederlandse versie van Windows anders (ik kan niet zo op de term komen want ik heb alleen maar Engelse Windows versies)
Deze moet wel gekozen worden bij installatie.
Verder moet de Firewire interface van de PC voor de Focusrite een Texas Instruments of VIA FireWire chipset hebben, anders gaat dat ook niet goed werken. Zie http://www.focusrite.com/answerbase/en/var/attachments/Focusrite_IEEE_1394_compatibility.pdf hoe je dit kunt checken


In de nederlandstalige versies heet deze variant 'Oude versie'.
Vanaf SaffireControl 2.6 wordt overigens de standaard firewire driver ondersteund en is het niet meer nodig de legacy driver te gebruiken.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 sep 2011 22:07

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert -Jan,

Ik zal het goed opletten wanneer het precies mis gaat.
Soms gaat het aan paar dagen goed en dan is het weer enkele keren mis.
Als ik zeker weet bij welke samples het mis gaat, geef ik het door.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2011 23:46

Re: Focusrite Saffire problemen?

_Pieter_ schreef:Vanaf SaffireControl 2.6 wordt overigens de standaard firewire driver ondersteund en is het niet meer nodig de legacy driver te gebruiken.

Inderdaad (de Answerbase is op dat punt niet bijgewerkt).

Maar ik zie op http://www.focusrite.com/downloads/saffirecontrol_2_6/ dat
This release adds native 1394 driver support for the original white Saffire units on Windows 7 32bit and 64bit.

Dus niet voor alle type kastjes

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2011 14:50

Re: Focusrite Saffire problemen?

Het nieuwe Saffire control programma dat gedownload kan worden, bevat een firewire driver, het Mixer control programma en een firmware update voor de Focusrite.

Ik heb de nieuwe versie (SaffireControl V 2.7 - http://www.focusrite.com/download/1145/Saffire-2.7.exe) bij mij vanochtend geïnstalleerd op de "Witte Focusrite Saffire" en dat ging niet zonder slag of stoot.
Installatie van driver en het Control programma gingen goed maar de firmware update mislukte tot 2x toe om onduidelijke reden waardoor de verbinding tussen Focusrite en PC niet tot stand kwam.
Uiteindelijk werkte het weer.

Ik adviseer om mensen, waarbij de Focusrite Saffire goed werkt en die geen kennis hebben van computers e.d., deze update niet uit te voeren omdat de update niets nieuws toevoegt. In deze update zitten de volgende verschillen met de versie 2.5, die altijd werd meegeleverd met de hardware:
- nu echte windows 7 drivers ipv de Legacy ('Oude versie') driver. Als je nu onder Windows 7 goedwerkende audio hebt, dan is de oudere driver correct geinstalleerd. Onder XP was er geen driver probleem.
- toegevoegd in de nieuwe versie: Pro-Tools 9 Windows compatibiliteit (Dit externe programma van Avid is voor professionele Audio recording en niet nodig voor HW gebruik)

Kortom: geen nieuwe functionaliteit.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 15 sep 2011 21:54

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert-Jan schreef:Ik heb de nieuwe versie (SaffireControl V 2.7 - http://www.focusrite.com/download/1145/Saffire-2.7.exe) bij mij vanochtend geïnstalleerd op de "Witte Focusrite Saffire" en dat ging niet zonder slag of stoot.
Installatie van driver en het Control programma gingen goed maar de firmware update mislukte tot 2x toe om onduidelijke reden waardoor de verbinding tussen Focusrite en PC niet tot stand kwam.
Uiteindelijk werkte het weer.


Bij mij gaf een upgrade van SaffireControl 2.6 naar 2.7 ook de door Evert-Jan genoemde problemen. Na een uninstall van SaffireControl de installatie opnieuw gedraaid, toen ging het goed.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 sep 2011 15:25

Re: Focusrite Saffire problemen?

Ik heb na de eerste mislukte firmware update het kastje uit gezet (zowel voeding als firewire verbinding) en weer aan en bij de 2e keer hetzelfde en toen ook de PC gerestart. Daarna ging de firmware update wel goed.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 30 sep 2011 08:59

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert Jan,

Het probleem met geluid via de USB 6 is niet te traceren voor mij.
Als ik een sample van 44 of 48 laadt, moet ik wel via audio de juiste instelling kiezen.
Dat ik soms geen geluid heb los ik toch alleen op door verbinding usb 6 en pc even te onderbreken.

Wat bij mij als leek wel vragen oproept is de pc geluidskaart.
Onder apparatenbeheer staat niet alleen de usb driver , maar ook 2 audiodrivers?
Zijn die van de pc geluidskaart en kunnen die worden verwijderd?

En hoe werkt de externe usb6 eigenlijk?
Als je de usb 6 op de pc aansluit , sluit die dan de pc geluidskaart uit?
Hoe moet ik dat zien.
Zit de pc geluidskaart toch als "tussenstation"" tussen HW en usb6?
M.a.w. Versterkt de usb6 de pc geluidskaart?

Is in dat geval dan toch de kwaliteit van de pc geluidskaart mede bepalend voor de geluidskwaliteit?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2011 11:13

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammoschut schreef:Het probleem met geluid via de USB 6 is niet te traceren voor mij.
Als ik een sample van 44 of 48 laadt, moet ik wel via audio de juiste instelling kiezen.
Dat ik soms geen geluid heb los ik toch alleen op door verbinding usb 6 en pc even te onderbreken.

1. Ik heb geen USB 6 om dit te checken maar de juiste instelling kiezen, doe je dat in een progr. voor deze geluidskaart of elders?
2. Ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn eerdere vraag: komt het voor als je een sampleset gebruikt van 44,1 kHz en dan een samplesets laadt met 48 kHz of omgekeerd of komt het ook voor als je samplesets achterelkaar gebruikt die dezelfde samplefrequentie hebben (44,1 of 48 kHz)?
3. je zou kunnen proberen door eerst de geluidskaart om te schakelen naar de juiste frequentie en dan na dit omschakelen de sampleset pas te laden. Je moet dus wel weten welke sampleset welke samplefrequentie heeft, maar dat weet je denk ik intussen wel ;) .

Tammoschut schreef:Wat bij mij als leek wel vragen oproept is de pc geluidskaart.
Onder apparatenbeheer staat niet alleen de usb driver , maar ook 2 audiodrivers?
Zijn die van de pc geluidskaart en kunnen die worden verwijderd?

En hoe werkt de externe usb6 eigenlijk?
Als je de usb 6 op de pc aansluit , sluit die dan de pc geluidskaart uit?
Hoe moet ik dat zien.
Zit de pc geluidskaart toch als "tussenstation"" tussen HW en usb6?
M.a.w. versterkt de usb6 de pc geluidskaart?

Is in dat geval dan toch de kwaliteit van de pc geluidskaart mede bepalend voor de geluidskwaliteit?

De PC geluidskaart wordt niet gebruikt in geval van HW. In HW heb je ingesteld (na installatie bij het starten van HW) welke geluidskaart gebruikt wordt. HW zoekt bij starten naar die geluidskaart en als hij die niet kan vinden stopt HW met een melding in een foutbox. Vandaar dat je HW opnieuw moet starten/sampleset laden omdat je de Firewire stekker eruit trekt ..........
Dus de standaard PC geluidskaart wordt geheel niet gebruikt. De mogelijkheden en de geluidskwaliteit wordt in jou geval bepaald door de (externe) USB6 geluidskaart.
Verwijderen van de audiodrivers van je PC audiokaart heeft ook geen zin omdat Windows deze weer opnieuw zal installeren bij aanzetten van je PC.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 30 sep 2011 12:01

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert-Jan,

Heb geduld :oops: .
De juiste instelling van de usb6 ?
Onder audio outputs kun je een veld aanklikken : show divice control panel.
Daar kan ik kiezen tussen 44 en 48 Hz. verder zou ik het niet weten.

In bovengnoemd scherm waar je kunt kiezen staat bufferlengte 9ms en size in samples 432
Bij audio output heb ik bij advanced settings 0768 (17ms @44,1 Khz , 16ms @ 48Khz en 8ms @ 96Khz) ingesteld
Speakerlevel -2
Er zit dus een verschil in bufferlengte.
Moet ik in het scherm van de usb 6 de 9 ms verschuiven naar 16ms (voor 48Khz van b.v Velesovo?)
En wat te doen met die 432?

Ik gebruik het meest Velesovo 48HZ en Pipeloos Notre Dame de Laeken (Pierre Schijven) van 44HZ.
Dus het is wel wisselen van HZ.
Het ontbreken van geluid komt in ieder geval ook voor als ik dezelfde sample laad.
B.v Velesovo van 48Hz.

Nu ik de laatste dagen probeer te ontdekken wanneer exact er geen geluid komt krijg ik wel de indruk dat het
mogelijk specifiek bij Velesovo gebeurt. Maar dat durf ik nog niet met 100% zekerheid te zeggen.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2011 21:07

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammo

Je stelt dus de USB6 samplerate in via Hauptwerk (show panel of zoiets).
Ik denk dat de USB6 niet automatisch omschakelt naar de via HW aangeboden samplerate en dat je dit dus handmatig moet doen. Je moet dit wel doen voordat je de sampleset/orgel laadt. Zie punt 3 hierboven
3. je zou kunnen proberen door eerst de geluidskaart om te schakelen naar de juiste frequentie en dan na dit omschakelen de sampleset pas te laden. Je moet dus wel weten welke sampleset welke samplefrequentie heeft, maar dat weet je denk ik intussen wel ;) .

Bufferlengte 17ms en size in samples 768 heeft niets te maken met het krijgen van "geen audio".
Dit buffer dient er voor audio van HW naar je USB6 te sturen. Het buffer heeft een vaste grootte: 0768. Hoe hoger de samplerate, des te minder tijdsduur van het audio past er er in dat buffer (17ms @44,1 Khz , 16ms @ 48Khz en 8ms @ 96Khz).
Is het buffer te groot ingesteld (dus een groter getal), dan reageert het audio van je orgel langzaam op ingedrukte toetsen ('t lijkt alsof je op een pneumatisch orgel speelt). Is het buffer te klein, dan hakkelt het audio.
Dus dit zo laten staan. De waardes zijn m.i. goed.

Velesovo geeft opzich geen problemen, dus dat moet goed gaan. Vooraf dan wel even controleren op de samplerate op 48 kHz staat.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 30 sep 2011 21:57

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert-Jan,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal er op letten vooraf de juiste frequentie in te stellen en kijken of er zich dan nog problemen voordoen.
Meestal doe je dingen op de automatische piloot en misschien is dat de oorzaak.
Mocht het toch weer gebeuren, dan weet ik waar ik terecht kan :D :D :D :D :D :D :D

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2011 23:27

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammo

ik hoop dat dit de oplossing is en hoor het resultaat wel.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 16 okt 2011 17:06

Re: Focusrite Saffire problemen?

Mijn probleem met focusritus saffire is nog steeds niet opgelost.
Eenmaal een sample opgestart en ik krijg geluid dan kan ik ook swichen naar een "andere Hz" . Zonder problemen.
Vanmorgen pc opgestart en een sample gekozen met dezelfde freq. waarmee ik gisteravond had afgesloten.
Geen geluid echter.
Mijn vorige opmerking dat het zich mogelijk beperkt tot Velesovo klopt niet.
Vanmorgen startte ik hereford 23 en kreeg geen geluid.
Ik kom tot de conclusie dat het ontbreken van geluid zich alleen voordoet bij de eerste opstart.
Daarna moet ik dus verbinding geluidskaart /pc verbreken en weer aansluiten.Krijg dan melding dat er geen driver is geinstalleerd. Dan druk ik alleen op oke.
Unload de sample en load opnieuw. En voila : geluid.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 okt 2011 14:25

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammo

De analyse komt steeds verder. Nu je aangeeft dat het alleen het eerste orgel is bij opstarten van de PC dat problemen geeft, is het switchen tussen 44,1 en 48 kHz samples niet de oorzaak.
Dit lijkt me een initialisatieprobleem: de USB saffire wordt na aanzetten van de PC niet goed gestart.
Ik heb in het USB6 manual geen aparte voeding kunnen ontdekken, dus de USB6 wordt volgens vanuit je PC via de USB aansluiting gevoed.
Je kunt een paar dingen checken (ik heb een engelse windows versie dus ik hoop de juiste benamingen/vertaling te hebben weergegeven) :
- ga naar configuratiescherm
- ga naar apparatenbeheer
- onderin zie je USB controllers staan. Klik op het driehoekje links daarvan; dan klapt dat open.
- klik op "USB root hub" en/of "generieke USB root hub" of iets dergelijke (het moet "hub" zijn) --> rechter muisknop en dan eigenschappen.
- klik op het 2e tabje (voeding). Je ziet dan hoeveel voeding er beschikbaar is en daaronder hoeveel er gebruikt wordt. Deze waardes noteren
- ga naar power management (5e tabje); daar mogen geen vinkjes actief staan
Doe dit bij alle USB hubs die je hebt

Als de USB6 te veel stroom trekt of "tegen het randje aan zit", dan zou je hem op een andere poort moeten zetten die meer kan leveren. Maar geef eerst je bevindingen maar door.

Unload de sample en load opnieuw. En voila : geluid.
kan ik niet verklaren omdat dit hetzelfde doet qua initialisatie door HW bij laden van een bestaande sampleset of het opnieuw laden/installeren van een (nieuwe) sampleset.
Een 2x laden van een orgel na aanzetten van de PC zou dan volgens mij hetzelfde effect moeten hebben; probeer het maar: 1e keer geen geluid en na 2e keer laden wel geluid.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 18 okt 2011 09:14

Re: Focusrite Saffire problemen?

Evert-Jan,

Dank voor je reactie.
Onder apparatenbeheer staan 8 hoofdhubs Naast andere benoemde(o.a.Intel) hubs.
Alle acht hebben max, 500 mA. Er is geen vinkje te bekennen.(die energie mogen onttrekken)
Ik heb bij de tabs energie en energiebeheer gekeken.
2 hubs zijn in gebruik met lage mA
Maar nu komt het; 1 hub voor de saffira met 498 mA. Die zit dus op het randje.
Maar alle hubs hebben een maximum van 500
Dus overzetten naar een andere hub heeft denk ik geen zin.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2011 14:10

Re: Focusrite Saffire problemen?

Tammo

dat zou wel eens een mogelijkheid kunnen zijn voor je probleem. Bij het aanzetten van PC is het stroomverbruik nog iets hoger dan 498 mA omdat elco's in het USB kastje leeg zijn. De 5 V spanning voor het kastje is dan te laag en de initialisatie zou wel eens niet goed kunnen gaan.

Omzetten heeft inderdaad geen zin.
Wat je wel kan proberen is het toepassen van een A - A/B KABEL (Y kabel). Dit is een USB kabel die aan 1 kant 2 USB-A stekkers heeft (die in je PC gaan) en die met elkaar zijn verbonden en aan de andere kan een USB-B connector (voor je USB6 audio). Het is een kabel die oa. gebruikt wordt bij een externe (USB) harddisk, die geen eigen voeding heeft. Zo staat dan 1000 mA te beschikking voor de voeding naar die harddisk.
Ik weet niet of je zo'n kabeltje hebt. Of misschien kun je er even een lenen in je omgeving als je zelf deze kabel niet hebt.

Ik heb even gekeken op internet en hier ( http://www.allekabels.nl/USB-2.0-Kabels/172/1063295/USB-2.0-A---AB-Kabel.html ) staat een afbeelding van de kabel en je kunt deze daar bestellen. Bij de € 4.95 komt nog wel € 3.95 verzendkosten.

Eigenlijk zou Saffire zo'n kabeltje mee moeten leveren bij dit kastje. Er zouden denk ik meer mensen dit probleem moeten hebben.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 18 okt 2011 15:30

Re: Focusrite Saffire problemen?

Dank Evert-Jan,

Ik heb zo'n kabel besteld en ga het uitproberen.

Groet,

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com