Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke versterker moet ik nemen?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 10

Geregistreerd: 07 feb 2014 11:53

Bericht 26 nov 2016 16:26

Welke versterker moet ik nemen?

Goedemiddag,

Ik heb een praktische vraag. Ben bijna klaar met mijn zelfbouworgel, maar ben nu aan het dubben welke versterker voor het orgel het beste zou zijn.
Ik heb momenteel twee versterkers:

- http://www.bax-shop.nl/versterker/behri ... versterker
- https://www.kieskeurig.nl/receiver/prod ... cificaties

In het orgel, of liever gezegd er bovenop zitten twee boxen van Herald (HR 100 http://www.allenorgan.com/www/products/ ... hr100.html)

Daarbij overweeg ik sterk om een surround opstelling te maken met nog twee andere passieve Wharfdale speakers.

En om het verhaal compleet te maken wil ik graag werken met een mixer, zodat ik makkelijk andere apparaten aan kan sluiten of het geluid iets bijstellen. http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpane ... udio-mixer

Nu is de vraag voor mij, welke versterker past hier nu het beste bij? Of misschien wel allebei. Ik heb er in ieder geval te weinig kennis van om een juiste afweging te maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvgroet,

J.D. Meijering
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 nov 2016 23:46

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Je hebt het helemaal niet over de audio device die je ( gaat) toepassen.

Een vrij ongebruikelijke keuze, die frontspeakers van Allen. Maar lijkt mij nix verkeerds mee; ze hebben in elk geval een stevige hogetonen-unit.

Ik zie dat die Denon multichannel discrete ingangen heeft. Dus als je idd overweegt 4 kanaals, dan is dat een werkbare keuze. Het verder afregelen van volumes etc kan je dus prima in die Denon doen, dant hoeft er niet zo,n goedkoop ruisbakje van een mixertje tussengeschakeld te worden.

Overigens kan je dus - afhankelijk van welke audio device je gebruikt - ook daar gewoon in het digitale domein de mixersoftware van de fabrikant toepassen voor afregelingen. Dus dat mixertje is echt geen goed idee.

Bovendien, ALS je perse een mixer wilt gebruiken, kan je beter een line mixer nemen, die is specifiek voor het mixen van line ingangen gemaakt.

Los van dit alles, vind ik toch, dat je deze oplossing ( discrete versterkers en passieve speakers) wel goed moet leggen naast het toepassen van aktieve boxen. Dan kan je de - hopelijk - symmetrische uitgangen van je audio device ook symmetrisch doorverbinden met die boxen, waardoor minder storingsgevoeligheid. Verder zijn natuurlijk de ingebouwde versterkers optimaal op de speakers afgestemd, EN: je hebt aparte eindtrappen voor de lage en hoge tonen......!!

Denk bv aan Adam, met hun mooie tweetersysteem. Dat is veel subtieler dan die brutale compressiehoorns.... ( mijn persoonlijke mening hoor.... :oops: )

Succes met de keuzes!

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 29 nov 2016 16:20

Re: Welke versterker moet ik nemen?

of liever gezegd er bovenop zitten twee boxen van Herald

Als je deze boxen reeds hebt kun je die heel goed toepassen. Het zijn prima geschikte boxen voor dit doel. Ik weet dat actieve luidsprekerboxen vaak de voorkeur verdienen om de bekende redenen.

De Denon AVR-1908 heeft een THD van 0,7% - het is een Manus van alles. Ik zou dan kijken naar een echte versterker.
Als je een goede versterker zoekt let dan vooral op de technische gegevens zoals de THD opgave (total harmonic distortion). Mijn Rotel versterker doet ca. 0,05%. Heb nog een Sony staan die minder dan 0,03% doet - dus nog beter. Denon heeft deze ook - even zoeken dus. Een zeer goede gebruikte versterker - met goede cijfers en in goede staat - heeft m.i. de voorkeur boven dan een nieuwe met minder prestaties.

En voor het orgel heb je echt niet meer dan 40 W tot 70 W rms versterker nodig. Tenzij je een loods of een kerk van geluid wil voorzien.

Met de Bass en Treble knoppen kun je voldoende instellen, dit zit al op de versterker.
Wil je surround dan zijn er natuurlijk 5.1 versterkers.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 29 nov 2016 19:10

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Goeie aanvulling! Ik had niet naar de specs van die vs gekeken. Das toch btje teveel vervorming voor orgelgebruik idd.

Via marktplaats kan je heel fraaie stereo versterkers voor een prikkie kopen; ik heb recent nog voor enkele tientjes een Sony TA-FE 530R, alsmede een Onkyo A 803 aangeschaft om er maar eens een paar te noemen.

De reden dat ik die Denon noemde is, dat zo te zien er discrete multichannel analoge ingangen op zitten, wat je lang niet altijd aantreft bij surround exemplaren. Yamaha is in dit verband overigens ook een goede keuze.

Maar je kunt natuurlijk prima 2 stuks stereo versterkers toepassen, alleen heb je dan geen discrete overall volumeregelaar meer.

HG

Geert

Berichten: 10

Geregistreerd: 07 feb 2014 11:53

Bericht 29 nov 2016 19:52

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er niet veel verstand van, althans dat gevoel krijg ik als ik zie waar jullie allemaal op letten en er van weten, maar samen komen we er wel uit.

Concluderend uit jullie reacties zie ik af van de mixer en krijg ik het gevoel dat de Denon toch niet de beste versterker is.
Over de Behringer hoor ik jullie niet, Wat moet ik daaruit concluderen? Geschikt - ongeschikt?
En als ik dan toch een andere versterker zou willen (was ik eigenlijk niet van plan, maar ja :( ) hebben jullie dan tips van versterkers die op bijvoorbeeld Marktplaats goed te verkrijgen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvgroet,

J.D. Meijering
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 29 nov 2016 22:09

Re: Welke versterker moet ik nemen?

:D :D Zo. Wel een oudje maar onverslijtbaar. Kostte destijds een lieve duit.
Ik zie hier op MP een Luxman L-1A versterker in goede staat voor niet veel geld. Kijk zelf maar even.

Specifications
Power output: 35 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 10Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.02%
Input sensitivity: 2.2mV (MM), 135mV (line)
Signal to noise ratio: 80dB (MM), 100dB (line)
Dimensions: 438 x 306 x 84mm

Ik heb nog even snel gezocht bij Beheringer maar ze geven geen THD cijfers, ook geen Sinus gemeten vermogen. Je weet dus niks. Vond nog net een review van uit 2010 over de Beheringer A500, heb het even met Google translate vertaald, hier lusten de honden niet zoveel brood van. Meow Tomcat geeft in Audioreview.com slechts 1 van de 5 sterren aan deze versterker. Natuurlijk zijn er ook meer positieve reviews in vermeld.

Ik had de Behringer A-500 geleend om uit te proberen op mijn 2-kanaals stereo-installatie. Ik ben al meer dan 30 jaar een liefhebber en heb geluisterd naar alles van de Dynaco buisapparatuur tot en met de huidige Linn en Bryston apparatuur. Ik ben geen audiofiel, omdat ik niet elk jaar van apparatuur verander. Wat ik heb is een antieke Quad 306 eindversterker en bijpassende Quad 44 voorversterker (ongewijzigde met Quad cd-kaart). Ik begon bijna de Audio Critic rave herziening van de Behringer A-500 te geloven, totdat ik het door het in mijn systeem ging vervangen. Ik luister voornamelijk klassieke muziek en het werd onmiddellijk duidelijk hoe de Behringer ingrijpt op de muziek. Het drama, de spanning en de verfijning van een top notch van het orkest gaat verloren. De bas is genereus, maar slecht gedefinieerd. De violen zijn diffuus.
Mijn antieke Rotel RX402-ontvanger reciever (verbazingwekkende prestaties voor een 1970 ontvanger) het blussen van 24 watt / kanaal is een David die Goliath versloeg (Behringer).
Als het te mooi om waar te zijn, is het waarschijnlijk. De Behringer A-500 maatregelen, zoals een zwaargewicht in een belachelijk lage prijs. Als je serieus bent over de muziek in plaats van apparatuur en technologie zijn, blijf weg van de Behringer.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 jan 2017 13:20

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Als liefhebber van subtiele orgelklanken word ik nog weleens verdrietig, als ik zie dat sommige orgelspelers al na enkele maten de behoefte voelen om alweer stops "bij te trekken".

Diegenen dienen natuurlijk over onbegrensde versterkervermogens te beschikken. Allemaal prima, zolang je onderstaand advies maar ter harte neemt....... :oops:

galaxy.jpg


HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jan 2017 13:43

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Dit geld zeker alleen voor te grote registraties bij het Sonnenorgel lijkt mij? :D :D

Zelf ben ik gecharmeerd door de nieuwste versterkers die volledig digitaal zijn.
Ik heb zelf de QLS-QA100 uit China die vanaf de ingang tot aan de eindtrap volledig digitaal zijn.
Je moet ze dus op de spdiff uitgang aansluiten.
Het geluid is mooi transparant bijna buisachtig en heeft een hoog rendement (dit i.v.m. het wegsmelten van de polen :!: :!: )

Groeten Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 jan 2017 17:19

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Ha ja, zeker, met al die hemellichamen...... :roll:
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 03 jan 2017 17:49

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Je kunt veel beter investeren in twee goeie eindversterkers "Marantz, denon, rotel, enz,enz.
Een gëintegreerde versterker voegt alléén maar extra kleuring aan de orgelsamples toe, en dat is niet de bedoeling.
Een surround receiver heeft alléén maar teveel extra opties aan boord waarvoor je wel betaald, en nooit gebruikt.
Als je een losse externe 6 of 8 kanaals geluidskaart koopt ,beste is USB, eventueel zijn er nog firewire versies maar firewire is op zijn retour. (ik heb een MAudio Profire 610)
Zoals Geert al zegt zit daar vaak al een software mixer bij waarmee je de boel kunt afregelen, ook het (master)volume.
De geluidskaart heeft genoeg output om direct aan de eindversterkers te hangen, en je kunt eventueel nog uitbreiden met kanalen als je wilt.
Directer kan bijna niet, en zo stuur je de samples onaangetast naar je speakers.
Ik draai zelf al jaren zo.
Hypex heeft trouwens ook hele goeie eindversterkers, is een NL product, en die zijn heel geschikt voor Hauptwerk.
Nadeel is dat je verstand van electronica moet hebben bij deze versterker modules.(zelfbouw)

Dit is natuurlijk ook maar mijn persoonlijke Audiofiele mening ;)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 jan 2017 22:59

Re: Welke versterker moet ik nemen?

De Hypex modules zijn erg goed; die heb ik voor Andree Bovenschen al meerdere malen ingebouwd.

HG

Geert

Berichten: 15

Geregistreerd: 14 dec 2016 22:54

Bericht 11 jan 2017 00:51

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Nieuwe kwaliteitsversterkers van Hypex klinken heel goed, maar als je een 2e handse MARANTZ 6004 receiver o.i.d op de kop kunt tikken voor weinig, [onder 200 Euro] op MP, dan zou ik daarvoor gaan! Die moderne apparaten hebben discrete analoge ingangen voor 7 kanalen van 100 echte watts per stuk met een signaal-ruis verhouding, vervormingscijfers, die zeker niet onder doen voor de klasse-D broertjes van Hypex. Bovendien hebben de moderne receivers vaak mogelijkheden om ongekleurd, vrijwel rechtstreeks ingang met eindversterker te koppelen..;)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 jan 2017 19:32

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Uiteraard ook een prima oplossing.
De losse versterkerprinten komen meer in aanmerking als je ook losse speakers gebruikt, welke worden ingebouwd in een console.
Dan heb je ook geen snoerentroep...Verder hebben deze units ook een symmetrische ingang, en worden ze vanuit de voeding vertraagd en geleidelijk onder spanning gezet, voor het vermijden van inschakel-transients.....

Als je losse speakerkasten gebruikt, en je besteedt aandacht aan het wegwerken van zowel de input als output bekabelingen van een surround vs, dan is dat een prima oplossing. En je kunt dan idd ook gebruik maken van diverse faciliteiten in een surround vs.

De laatste oplossing maakt overigens dan GEEN gebruik van de voordelen, verbonden aan een geheel symmetrisch gehouden interface bekabeling tussen audio device en versterker, dus iets meer kans op interferentie, maar mits goed afgeschermde kabels gebruikt hoeft dat geen nadeel te zijn.

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 jan 2017 20:31

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Iemand ook ervaring met de Aziatische versterkers klasse D met Tripath zoals deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/Free-shi ... 2e2afacc50

Ik heb nu een 6-kanaals NAD eindversterker type 906, maar die begint kuren te vertonen. Ik heb afgelopen zaterdag alle (51) Elco's vervangen wat wel heeft geholpen, maar één kanaal vertoont bijgeluiden bij het opschroeven van het volume.

Vanwege de beperkte ruimte kan ik geen geschikt alternatief vinden op de versterkers in de link na.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 jan 2017 21:02

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Een soortgelijk ontwerp heb ik een 8-kanaals opstelling mee gebouwd.

Dat was dan wel een iets andere module, maar eveneens uit China, en voor belachelijk weinig geld.

Dat ontwerpje vertoonde een ruis-achtergrond ( die ik zelf amper hoorde, maar anderen met een goed gehoor dus WEL), clipte reeds bij minder dan de helft van het opgegeven vermogen, en verder is het natuurlijk ook niet voorzien van een symmetrische ingang.

Het dingetje dat ik gebruikte had een veel te gevoelige ingang voor de line out signalen waar wij hier mee werken, en er moest dus een passieve verzwakker tussen, wat ook al niet bijdraagt tot ruisvrijheid.

Maar ja, het is goedkoop!


Ik zou in dat geval, gewend zijnde aan een NAD, liever een andere 2e hands versterker van gerenommeerd merk kopen ( yamaha, de oudere series Onkyo, etc). Kijk ook eens hier: https://www.fein-hifi.de/

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 11 jan 2017 22:46

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Ik zou echt niet beginnen aan de Chinese of andere Aziatische versterker printen. :?

Mijn advies: registreer je op HIFI Engine op de site HifiEngine.com en zoek daar een hifi versterker op in de database. Mag gerust wat ouder zijn. Zoek op zeer lage vervormingscijfers van een gerenommeerd merk Sony, Rotel, Kenwood, Onkyo, Luxman, etc. Koop die op MP voor € 25 tot € 50. Heb je 4 kanalen nodig zoek er dan 2 op en zet ze boven op elkaar. Ga die eerst beluisteren en koop die dan. Want een krakend kanaal betekent vaak een nieuwe AMP-powerchip, dus die laten staan.
Ik kocht pas een Sony 2x50 W met distortion minder dan 0,08% bij half vermogen. Degelijk spul dat nog jaren meegaat :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 jan 2017 23:12

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Marius55 schreef:Ik zou echt niet beginnen aan de Chinese of andere Aziatische versterker printen. :?

Mijn advies: registreer je op HIFI Engine op de site HifiEngine.com en zoek daar een hifi versterker op in de database. Mag gerust wat ouder zijn. Zoek op zeer lage vervormingscijfers van een gerenommeerd merk Sony, Rotel, Kenwood, Onkyo, Luxman, etc. Koop die op MP voor € 25 tot € 50. Heb je 4 kanalen nodig zoek er dan 2 op en zet ze boven op elkaar. Ga die eerst beluisteren en koop die dan. Want een krakend kanaal betekent vaak een nieuwe AMP-powerchip, dus die laten staan.
Ik kocht pas een Sony 2x50 W met distortion minder dan 0,08% bij half vermogen. Degelijk spul dat nog jaren meegaat :D


Ik heb weinig ruimte meer beschikbaar en 2 versterkers kan ik zeker niet kwijt zonder heel de kast aan de binnenzijde te moeten verbouwen.
De NAD is geheel conventioneel opgebouwd, dus geen chips. Er zit aan de ingang een opamp'je die het ingangssignaal naar een soort loop through zendt en dus een soort van buffer versterkertje. Voor de rest zijn het weerstanden, diodes, condensatoren, een enkele spoel en transistoren. Kwestie is alleen om het defecte exemplaar te vinden.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 jan 2017 00:05

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Als je het schema hebt, en een scoop, is dat ding natuurlijk ook prima te repareren. Helaas heb ik de komende maanden daar geen tijd voor ivm persoonlijke omstandigheden en twee verhuizingen.
Maar wellicht zijn er anderen hier die je kunnen helpen??
Gewoon van voren af aan de signalen aan de uitgang van de diverse transistoren met elkaar vergelijken, en vervolgens van het gewraakte trapje de komponenten vervangen. Is alleen soms nog lastig als er veel japanse transistoren in zitten dan moet je even puzzelen voor een vervangingstype.

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 jan 2017 00:59

Re: Welke versterker moet ik nemen?

geert01 schreef:Als je het schema hebt, en een scoop, is dat ding natuurlijk ook prima te repareren. Helaas heb ik de komende maanden daar geen tijd voor ivm persoonlijke omstandigheden en twee verhuizingen.
Maar wellicht zijn er anderen hier die je kunnen helpen??
Gewoon van voren af aan de signalen aan de uitgang van de diverse transistoren met elkaar vergelijken, en vervolgens van het gewraakte trapje de komponenten vervangen. Is alleen soms nog lastig als er veel japanse transistoren in zitten dan moet je even puzzelen voor een vervangingstype.

HG

Geert


Ik heb het schema en ik heb ook een scoop, maar die staat al jaren ongebruikt in de kast, heb ik eens een keertje op de kop getikt.
Zal eens gaan kijken of het ding het doet. Zitten wel wat -dure- Japanse transistoren in, maar bij Farnell wel verkrijgbaar.
De elco's vervangen heeft mij een deel van een ochtend en de hele middag gekost. Moet er blijkbaar nog maar eens een dag aan spenderen.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 jan 2017 17:55

Re: Welke versterker moet ik nemen?

Ja, en dan gewoon een laag niveau sinustoontje op de ingang(en) zetten en eens kijken hoe dat verloopt.

Denk er wel aan, dat je de ingang van je scoop op AC zet......overigens, omdat je dus 6 trappen hebt, kan je ook meteen wat gelijkspanningsniveaus meten en met elkaar vergelijken.

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com