Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Digital vs Tube

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2017 00:35

Re: Digital vs Tube

wat ik me wel afvraag, stel dat ik de USB zijde wel latency acceptabel krijg, dan zou ik ooit een 2e versterker kunnen kopen voor de rears, maar ik dednk niet dat HW 2x een usb dac toelaat
2x asio gaat volgens mij nog wel in HW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 maart 2017 00:37

Re: Digital vs Tube

Jan Wim schreef:deze dac kan tot 32bit 192000khz aan
:o


Je gebruikt voor de Denon toch een ASIO driver? Het maakt HW niet uit wat er achter zit. Of dat nu RME is of Denon.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2017 00:46

Re: Digital vs Tube

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:deze dac kan tot 32bit 192000khz aan
:o


Je gebruikt voor de Denon toch een ASIO driver? Het maakt HW niet uit wat er achter zit. Of dat nu RME is of Denon.



ja in Hw met een asio driver

maar wat gebeurd er als ik nu een 2e Denon wil invoeren in HW?

met 1 Denon heb ik via asio kanaal 1en2 bv voor Front
maar wat doet een 2e usb-dac ? ik denk dat dit een conflict wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 maart 2017 00:50

Re: Digital vs Tube

Het lijkt af en toe wel een online chat! Zo snel vliegen de antwoorden heen en weer.
Hoeveel digitale uitgangen heb jij op je Rme ??
Met de betaalbaarheid van deze digitale versterkers zou je ook richting biampen kunnen gaan met Dsp filtering!
Ik zou zowieso gebruik blijven maken van je Rme geluidskaart omdat je veel meer instel en filtering mogelijkheden hebt.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2017 00:58

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Het lijkt af en toe wel een online chat! Zo snel vliegen de antwoorden heen en weer.
Hoeveel digitale uitgangen heb jij op je Rme ??
Met de betaalbaarheid van deze digitale versterkers zou je ook richting biampen kunnen gaan met Dsp filtering!

Groet Jan



de rme heeft 1x toslink maar daar ben ik persoonlijk niet zo weg van
en er zit nu 1x een spdif op via een breakout
https://www.bax-shop.nl/inbouw-audio-in ... 0wodQ9wBFQ
ik kan nog uitzoeken of ik de analoge breakout kan vervangen voor een digitale breakout kabel
dan zitten er 2 digitale breakouts op
https://www.bax-shop.nl/audio-interface ... abel-spdif
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 maart 2017 01:00

Re: Digital vs Tube

Ik verwacht (zou verwachten) dat de Denon bij het inprikken van de 2e uSB kabel in de PC 2 extra kanalen in HW laat zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2017 01:06

Re: Digital vs Tube

Evert-Jan schreef:Ik verwacht (zou verwachten) dat de Denon bij het inprikken van de 2e uSB kabel in de PC 2 extra kanalen in HW laat zien.


bv. denon(1) kanaal 1/2
denon(2) kanaal 3/4

ik ga toch echt proberen de usb zijde(latency) in orde te krijgen, want als dat lukt, dan scheelt dat gewoon een complete geluidskaart

dit zou voor een startende hw-er best wel interessant kunnen zijn denk ik
want de usb-dac is kwalitatief dik in orde
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 maart 2017 09:03

Re: Digital vs Tube

Zou mooi zijn, Jan WIm.......Ik snap niet, dat die DAC-fabrikanten niet meer aandacht schenken aan muziekmakers; das toch een extra doelgroep zou je zo zeggen.
Ze hebben echt bijna nooit iets met latency gedaan. Jammer. Maar als de interne opbouw van de schakeling, met veel buffers, resampling enzo, al gewoon teveel vertraging geeft, gaat het niet lukken.

Zou mooi zijn, als je een geschikte ASIO driver ervoor kon opsnorren. Want idd, de meeste gebruikers van HW doen nix met de audio IN zijde van de conventionele geluidskaarten.

Hoewel het voor ARC-achtige metingen natuurlijk wel fijn is als je een microfoon-ingang hebt. EN: het toevoegen van extra audio kanalen zal ook niet altijd lukken met deze DAC,s

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2017 13:10

Re: Digital vs Tube

ik heb er trouwens niet op gelet of de usb in 2.0 of 3.0 geprikt zit
maar ik denk dat dit niet veel uitmaakt voor het "aanbod"
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 maart 2017 15:53

Re: Digital vs Tube

Soms wel. USB 2 is altijd goed en werkend.
Voor USB 3 zitten soms afzonderlijke chipsets op het moederbord en die hebben eigen drivers.
En jij hebt een al wat ouder moederbord dus dat zou zomaar kunnen.


@Jan
Als je al Reaper hebt draaien op de PC, wat doe je dan nog in de RME mixer en filters?
Als RME inderdaad overbodig wordt door de directe ASIO aansturing van een versterker, werkt dat kostenbesparend en dat geld kan dan direct in een digitale versterker gestopt worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 maart 2017 23:17

Re: Digital vs Tube

Hoi Evert Jan

Daar heb je gelijk in Reaper vervangt de Rme software mixer volledig.
Ik heb alleen niet zo'n vertrouwen in de asio drivers van deze power dac dus waarschijnlijk zit je toch aan je oude geluidskaart vast incl. de spdiff uitgangen.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2017 23:34

Re: Digital vs Tube

ik heb de usb-dac werkend met een lichte vertraging nog
deze is nu vergelijkbaar met 1024 onder bv RME
voor sommige is dit wellicht geen bezwaar, maar ik vind dit toch nog iets teveel latency
512is beter.

ik ga nu eerst nog eens proberen om de RME totaal te verwijderen (REVO)
kijken of dit de dac te goede komt, ik heb het idee dat ze elkaar het geluid in de oren niet gunnen :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2017 11:14

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Het lijkt af en toe wel een online chat! Zo snel vliegen de antwoorden heen en weer.
Hoeveel digitale uitgangen heb jij op je Rme ??
Met de betaalbaarheid van deze digitale versterkers zou je ook richting biampen kunnen gaan met Dsp filtering!
Ik zou zowieso gebruik blijven maken van je Rme geluidskaart omdat je veel meer instel en filtering mogelijkheden hebt.

Groet Jan


Hoi Jan
Ik heb 2x een 3weg systeem

Bi Ampen kant wel maar in mijn geval wordt het tri Ampen , dat wordt wel kostbaar
Zeker als ik dat ook voor de rears ga doen, en met Dsp filter moet ik per driver gaan aansturen
En zoveel digitale outs heb ik niet ;)

Verkoper vraagt. Kan ik u helpen mijnheer?
Ja doe maar 6 digitale versterkers :lol: :lol

Dat is dan 3.000,- euro mijnheer, pinnen of contant betalen? Als u een plastic tasje wilt kost dat 10 cent extra
Dan krijg ik het opnieuw warm, dit keer niet van de buizenbak, maar van de digitale versterking :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 maart 2017 14:44

Re: Digital vs Tube

oke de digitale versterker speelt nu zonder latency
in HW staat de buffer op 512, en in de module op 64

dit is goed speelbaar, heb het op Transept laurens geprobeerd
poly op 8000
alle registers en koppels

dus tot zover geen probleem

zal het vanavond nog eens op de grote Laurens proberen


dus de conclusie tot zover is
voor de HW-ers die nu puur (passief)stereo gebruiken, is dit een erg mooie oplossing
A. je hebt geen geluidskaart meer nodig
B. de Denon(dac) is kwalitatief net zo goed als de RME
C. je hebt direct een goede hoofdtelefoon versterker met 3 impedantie mogelijkheden
D. er zit ook een preamp op voor eventueel een (actieve)subwoofer



omdat de Denon geen midi heeft maak ik gebruik van Roland Ume one
https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... GwodeNwFrw

is even eens usb en werkt snel en storingsvrij



ik ga proberen met een 2e goedkope usb dac om deze ook in hw werkend te krijgen voor bv surround
kijken of er 2 dacs willen draaien in HW buiten de RME om dus puur 2x USB dac

als dat werkt kan ik op termijn een 2e Denon kopen, en ben je met 2 hele kleine versterkertjes geheel digitaal bezig
geen warmte afgifte, zuinig in stroom verbruik
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 maart 2017 20:33

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim.

Interresant allemaal en dus goed toepasbaar als je en je dac wilt upgraden, een goede koptelefoon versterker en gelijk ook een goede versterker in huis wilt halen voor een heel betaalbaar bedrag. Voor diegenen die meer vermogen wensen kan je ook de denon Dra100 overwegen. Zelfde versterkings principe, iets groter, meer power maar ook gelijk weer een stuk duurder.

Mocht je in de toekomst wellicht analoog gefilterd nog willen biampen dan weet ik uit ervaring dat je mits aangesloten op de digitale uitgang van je rme je de coaxiale spdiff gewoon kan splitsen als je de beide kabels maar wel afsluit met een 75 ohm weerstand. Maar wellicht kan je alles ook via Reaper usb 1/2 en evt usb 3/4 benaderen en evt dan usb 5/6 voor de rears tenzij de asio driver van Denon alleen stereo toelaat.

M.b.t. de uitgangen? Hoor jij verschillen tussen de spdiff coaxiaal, optisch en Usb?
Wat is volgens jou de beste uitgang kwalitatief gezien?
Hoor je ook nog verschil als je het volume van de Denon op bijv. 90% zet en in Reaper wat lager of andersom het volume van de Denon op 50% en Reaper weer hoger.
Bij mij klinken de digitale versterkers het best als ik de versterker op ongeveer 90% volume zet.
Ben benieuwd naar je ervaringen nadat je er verder aan gewend bent en de Denon goed is ingespeeld.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 maart 2017 21:30

Re: Digital vs Tube

Mooi, Jan Wim, dat je zo helemaal digitaal blijft, van voor tot achter. Dit gaat uiteraard de trend worden...........

En idd geheel het tegenovergestelde van de stroomvretende buizenbakken.....dan houden we misschien wat langer droge voeten ??

Succes gewenst met je verdere experimenten!

Hg

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 maart 2017 21:56

Re: Digital vs Tube

hoi Jan,

hoe ik de spdif moet splitten weet ik niet goed, kan daar een "gewone" 75ohm eindstop op zoals bij een coaxkabel?

maar ik kom in principe uit de pc met een USB type B connector
het mooiste zou zijn geweest dat voor biampen de Denon nog een digitale out zou bezitten


Jan schreef:Hoor jij verschillen tussen de spdiff coaxiaal, optisch en Usb?

ja er is verschil, alleen die zijn wel erg klein, als ik het een beetje overdrijf dan is de volgorde
USB-SPDIF-OPTISCH

waarbij het verschil tussen coax en USB enorm klein is, heel uit vergroot zou ik zeggen dat de coax wat korrelig klinkt
je luistert dan wel op micro niveau, of de psycho telt mee dus ik durf me daar niet aan te branden
de optische kabel vind ik echt de "minste" van de 3, komt dat omdat daar een extra vertaal slag achter zit?

het volume maakt niet echt veel uit bij de Denon ik speel nu 50% en dat is voorlopig hard genoeg
ik was eerst bang dat hij mijn vloerstaanders niet zou kunnen aansturen, maar niets is minder waar dat kleine bakje is gewoon de baas over de grote zuilen, dus dat zit wel safe
met een kleinere 2-weg heeft de Denon helemaal geen probleem

voorlopig is mijn ervaring wel of niet ingespeeld ;)
*het geluid is erg mooi, met name het midden is schoon
*het klinkt nooit schreeuwerig
*details goed volg baar van laag tot hoog

en je weet van een verslaving ben je niet zomaar af :oops: :oops: :oops:
dus vanmiddag even "zwak" geweest en toch de buizen even onder stroom gezet

als ik even alle ongemakken van de buis vergeet(verbruik,warmte,onderhoud) dan zet de buis het geheel toch iets luchtiger neer , even heel zwart-wit dan klinkt de digitale iets meer gestrest dan de buis

maar dat is puur A/B vergelijk
als ik puur de Denon beluister dan heeft deze een eerlijk/open geluid die zeker de buis de hand kan schudden

maar onder aan de streep als ik alles eerlijk afweeg incl. onderhoud kosten enz.

dan ga ik verder met het digitale kamp, maar wat moet ik nu met die Flessen???

dat zijn
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 maart 2017 22:03

Re: Digital vs Tube

geert01 schreef:Mooi, Jan Wim, dat je zo helemaal digitaal blijft, van voor tot achter. Dit gaat uiteraard de trend worden...........

En idd geheel het tegenovergestelde van de stroomvretende buizenbakken.....dan houden we misschien wat langer droge voeten ??

Succes gewenst met je verdere experimenten!

Hg

Geert


tja droge voeten Geert... ik zou kunnen aanleren om orgel te spelen met kaplaarzen :lol: :lol:
maar je hebt gelijk digitaal is vele male praktischer, en goedkoper


ik ben me nu aan het omscholen van analoog naar digitaal ;)

Geert je schreef me al in een eerder stadium: Ik denk dat je ook moet LEREN genieten van dat analytische
en daar zit een grote kern van waarheid in
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 maart 2017 01:32

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Volgens mij kan je nu wel die buisjes! uit je oren halen ;)
Het zet mij wel aan het denken dus ik denk dat ik die Denon ook eens ga bestellen en dan eens ervaren of er verschil zit tussen verschillende digitale versterkers, met als bijkomend voordeel dat ik ook een capabele koptelefoon versterker in huis haal.
Ik heb voor de spdif gewoon een t splitter gebruikt en daar twee audiokabels met een 75 ohm ingesoldeerd weerstandje aan gehangen.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 maart 2017 10:47

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Met de betaalbaarheid van deze digitale versterkers zou je ook richting biampen kunnen gaan met Dsp filtering!
Ik zou zowieso gebruik blijven maken van je Rme geluidskaart omdat je veel meer instel en filtering mogelijkheden hebt.

Groet Jan


Hoi Jan biampen is geen probleem maar Dsp filteren wordt wat lastiger
Dan moet ik opnieuw een digitaal filter gaan bouwen, puur met alleen de crossover punten invoeren en de filter helling aangeven maakt het nog geen " kloppend " filter
dan zal ik opnieuw moeten gaan meten om digitaal een goed filter te bouwen

Misschien als ik ooit :oops: niets meer te doen heb
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2017 21:28

Re: Digital vs Tube

Update. Ik heb de vervorming gemeten tussen toslink en coax en dan aan de signaal zijde
De Toslink geeft een heel klein beetje meer vervuiling, maar dit is extreem ver achter de komma.

dus niet registreerbaar voor het menselijk oor
Het voordeel van toslink is wel dat er goede splitters zijn, zonder verlies en dat er direct een galvanische scheiding plaats vind, wat bij een pc als bron nooit verkeerd is.
Het filter is eveneens in het digitale domein gemaakt, en wordt ook digitaal uitgevoerd naar de versterkers.

Inmiddels is 1 set speakers geupdate, het toslink signaal heb ik gesplitst en ben over gestapt naar

Tri-amping
Tri-wire
Digitaal filter gemaakt

Groener en digitaler is haast niet mogelijk binnen 1 week :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 maart 2017 21:40

Re: Digital vs Tube

Zo Jan Wim

Je zet er vaart achter! Goed bezig ;)
Ik neem aan dat je gelijk zonnepanelen op je dak hebt geplaatst :D :D .

Maar waar ik benieuwd naar ben hoe heb je het geconfigureerd ? Heb je nog 2Denons erbij gekocht? En hoe klinkt het?

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2017 22:21

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Zo Jan Wim

Je zet er vaart achter! Goed bezig ;)
Ik neem aan dat je gelijk zonnepanelen op je dak hebt geplaatst :D :D .

Maar waar ik benieuwd naar ben hoe heb je het geconfigureerd ? Heb je nog 2Denons erbij gekocht? En hoe klinkt het?

Groet Jan



Hoi Jan,


Om de versterkers te kunnen betalen heb ik juist mijn zonnepanelen moeten verkopen :lol: :lol:


Totaal heb ik nu inderdaad 3x Denon pma-50

Eerst had ik een 2e versterker gekocht en bi amping gedaan, het laag werd meer in bedwang gehouden, wat logisch is omdat er geen passief filter tussen zit, en de versterking niet voor alles hoeft te zorgen.

Maar het mid en hoog kon naar mijn beleving beter

Heb op de gok een 3e versterker gekocht en ondanks dat de tweeter maar heel weinig purrie vraagt, is er toch een hoorbaar verschil.

Het klinkt nu weer net zo transparant en ruimtelijk als dat de buis dit deed, maar nu geheel digitaal :D
Door de tri amping is het geluidsbeeld nog mooier en rustiger geworden, wat ook denk ik een gevolg is van digitaal?
Van Benny Glass heb ik een ontwikkelde module overenomen waar ik voor een 3 weg geheel digitaal kan filteren
Alle in/outs zijn wel toslink omdat dit ook alleen maar in die module past
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2017 11:53

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim
Gebruik je nu gewoon je geluidskaart? Want aansturen via USB gaat niet lukken denk ik met jou configuratie.
Heb nu ook een pma 50 gekocht die de Heil AMT's aansturen. Gisteravond even uitgebreid naar geluisterd.
Vergeleken met de QLS qua 100 klinkt het allemaal nog iets analoger/makkelijker. Je hoort zeker verschil maar ik vond de QLS versterkers ook zeker goed klinken en al een verbetering t.o.v. mijn Yamaha.
Voordeel is wel dat ik nu een goede koptelefoon versterker erbij heb.
Binnenkort ook maar de mid/laag versterker vervangen door een denon. Voor de rears blijf ik voorlopig de QLS gebruiken.

groeten Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2017 14:32

Re: Digital vs Tube

hoi Jan.

ja ik gebruik nog wel de geluidskaart met tri-ampen ben ik daar aan gebonden
omdat het digitale filter via de module loopt, en deze heeft geen usb ,alleen toslink
maar voor de mensen die puur versterker passief filterspeaker gebruiken is usb een mooie uitkomst scheelt weer een extra uitgaven. dan is de geluidskaart niet nodig


je omschrijving is geheel correct van de Denon
het is puur digitaal maar er er is meer souplesse , en het klinkt natuurlijk, geen plastic tint aan het geluid
wat soms bij een verkeerde combinatie versterker speaker kan optreden in het digitale

ik ben er blij mee dit is de eerste versterker die me na de buis heeft weten te overtuigen


maar jij laat er ook geen gras over groeien........

nu gaat het uit eindelijk puur om het geluid, maar ik vind het uiterlijk/ vormgeving van deze versterker ook echt geslaagd

alleen hoe ga je eventueel de twee Denons gebruiken voor je koptelefoon als je voor hoog en laag een aparte versterking neemt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com