Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Digital vs Tube

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2017 17:17

Digital vs Tube

ben vanmorgen geconfronteerd met een groot verschil

ik draai 2 jaar nu op een single ended triode geschakelde buizenbak, zonder Negatieve Feed Back
had vanmorgen even de beschikking over een digitale versterker
https://www.hifiklubben.nl/stereo/verst ... ersterker/

gezien de prijs en specificaties waren mijn verwachting boven normaal gespannen

nou wat er mis gaat / gegaan is weet ik niet, maar deze versterker was totaal geen partij?????????????????
grofweg gebeurd er het volgende m.b.t de buizen versterker.

met de NAD lijkt het :
a. dat de speakers dichter bij elkaar staan (gehoormatig) dus minder stereo breedte
b. het audio plaatje mist diepte het word meer 2d
c. detail neemt af met name in het midden gebied, dit gaat een beetje "plastic" achtig klinken

ik kan me niet voorstellen dat een digitale versterker met zo'n prijskaartje minder presteert dan een buis???




blijft over de NAD heeft :
a. enorm veel tegen koppel?? weet niet of dit in het digitale versterking ook speelt, wellicht weet iemand (Geert) hier een antwoord op?
b.de digitale zijde van mijn RME module is niet in orde?


of mijn brein is teveel gehersenspoeld door de buis? :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2017 18:32

Re: Digital vs Tube

Ik ga er van uit dat je een digitale versterker met USB aansluit op je PC. Het is vanuit je PC gezien dan een geluidskaart geworden en eigen (ASIO ??) drivers; van NAD dus.

Maar wat doet dan een digitale uitgang van de RME in jouw verhaal?
Zet je misschien 2 geluidskaarten (RME en NAD) achter elkaar?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2017 19:37

Re: Digital vs Tube

Evert-Jan schreef:Ik ga er van uit dat je een digitale versterker met USB aansluit op je PC. Het is vanuit je PC gezien dan een geluidskaart geworden en eigen (ASIO ??) drivers; van NAD dus.

Maar wat doet dan een digitale uitgang van de RME in jouw verhaal?
Zet je misschien 2 geluidskaarten (RME en NAD) achter elkaar?

de digitale uitgang van de RME ging direct de NAD in zeg maar als line in
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2017 21:09

Re: Digital vs Tube

Ik dacht dat een digitale versterker in deze prijsklasse een USB ingang hebben zodat deze vanuit de PC gezien zich als geluidskaart zou gedragen.
Wat je nu doet is een RME digital out naar een NAD digital in koppelt.
In dat traject is de 'kwaliteit' van de RME er ook toe doet (niet dat ik daaraan zou twijfelen aan de RME).
Maar het is niet het digitale signaal dat HW produceert (de WAV bestanden)

Ik had wel eens gehoord dat zulke versterkers bestonden. Daarom even gezocht op internet.
Ik kwam uit op http://thehbproject.com/nl/testen/118/0/NAD-C-390DD-digitale-versterker. Ik heb even snel het review van Hans Beekhuyzen gelezen.
Op de B connector achterop kan een computer worden aangesloten waarna de C 390DD een zeer luxe geluidskaart wordt met 96kHz / 24 bit resolutie. Voor Windows XP, Vista en 7 is een driver noodzakelijk (te downloaden bij NAD), Mac OS X ondersteunt de USB 2.0 aansluiting zonder dat een driver nodig is

Dus toch ............
Misschien kun je de C390DD nog een keer lenen en dan direct via een driver (ik hoop ASIO) aansluiten op de HW PC.
Drivers e.d. op https://nadelectronics.com/product/c-390-dd-direct-digital-powered-dac-amplifier/#heading-downloads

Nog een ander review: https://www.alpha-audio.nl/2012/07/review-nad-c390dd/

– Zetex: klasse D met digitale feedback. (PCM -> PWM -> analoog, ADC conversie nodig in feedback loop)
– Hypex: klasse D met analoge feedback. (PCM -> DAC -> analoog -> PWM -> analoog, feedback loop is analoog)

Zetex gebaseerde eindversterkers zijn altijd “integrated”. De DSP in de voortrap moet de feedback berekenen voor de eindtrap. Complex design nodig met high speed ADC en DSP. Zetex heeft daar speciale chips voor gemaakt (TI ook trouwens). Te vinden in b.v.: NAD C390DD, M2, Powernode, D7050. Je kunt het principe ook gebruiken voor alleen een voorversterker: b.v. NAD M12, C510, M51.

Hypex klasse D modules zijn typisch eindversterkers. Technologie in: NAD M22, M27. Is inderdaad gebaseerd op hypex maar wel met aanpassingen van NAD (o.a. meer vermogen). En dit noemen ze geen Direct Digital.
Er zijn ook geïntegreerde versterkers met hypex eindtrappen. B.v.: NAD D3020. Dit noemen ze “Hybrid Digital”. Daar zit een DAC in met hypex eindtrap.

In ieder geval, “direct digital” is niet zo digitaal als dat ik dacht. Maar dat maakt niet uit als het maar goed klinkt.


Hiermede is je 2e vraag beantwoord: wel of geen terugkoppeling. De NAD C390DD heeft Zetex.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2017 22:00

Re: Digital vs Tube

aha thx Evert-Jan

ik weet niet of ik de versterker nog een keer mag lenen met mijn blauwe ogen :lol:

maar waarom zou het tegenkoppel berekend moeten worden?
dan zal het niet in tegenfase zijn vanuit de voortrap?
ben toch benieuwd wat de dempingsfactor wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 feb 2017 22:08

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Staat je digitale uitgang in de setting wel op spdiff en dus niet op Adat en staat single speed aangevinkt?
Ik speel natuurlijk al enige tijd met digitale versterking 3x qls qa100 en dit tot volle tevredenheid. Deze versterkers zijn aangesloten op de spdiff uitgangen ( dus niet Usb)! Bij mij was de overgang van de yamaha 4600 naar digitaal zeker een verbetering. Wat vooral waarneembaar is met digitale versterkers is de enorme detailering in het geluid. Ik hoorde veel meer microdetails die ik eerst niet hoorde. Dit komt met name door het groten deels afwezig zijn van bepaalde soort vervormingen die bij transistor versterkers wel aanwezig zijn. Het signaal blijft tot aan de luidspreker uitgangen in het digitale domein.
De ruimtelijkheid nam niet echt toe met deze versterkers dat was wel vergelijkbaar met de oude situatie. Het geluid is enorm transparant en is zeker niet scherp of agressief.
Intuitief (nooit getest) denk ik wel dat deze versterkers geen zilver of verzilverde luidspreker kabels moeten hebben maar gewoon koper.
Ook lees je in heel veel revieuws dat deze versterkers pas echt mooi gaan klinken als ze minstens 100 uur zijn ingespeeld en dat klopt ook wel.( of het is gewenning??)
Verder is het natuurlijk ook de gewenning aan het buizengeluid van jou kant. Alhoewel buizen versterkers best wel wat vervorming hebben klinken ze toch heel muzikaal.
Maar never change a winning team dus als ik jou was dan zou ik gewoon lekker doorspelen met de buizenversterker

Groeten Jan

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2017 22:49

Re: Digital vs Tube

Jan Wim schreef:maar waarom zou het tegenkoppel berekend moeten worden?
dan zal het niet in tegenfase zijn vanuit de voortrap?
ben toch benieuwd wat de dempingsfactor wordt

Deze antwoorden moet ik schuldig blijven. Geert heeft daar meer kijk op.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 feb 2017 22:54

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Maar never change a winning team dus als ik jou was dan zou ik gewoon lekker doorspelen met de buizenversterker

Groeten Jan

Maar Jan Wim wil nu natuurlijk wel weten hoe de NAD klinkt zonder de RME ertussen..... ;)
... en is nu natuurlijk druk aan het ompluggen :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2017 23:27

Re: Digital vs Tube

@jaap mmmmm niks aan het ompluggen :cry:
de versterker is weer naar de eigenaar

@Jan ja de setting stond goed bij spdiff, en was ook digitaal aangesloten 75ohm coax
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 feb 2017 11:53

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Jij Hebt natuurlijk je hele setup uitgemeten met rew en alles gecorrigeerd in Reaper met de buizen versterker in de keten.
Om een goede vergelijking te maken zou je de audio keten eigenlijk ook moeten uitmeten met de NAD in de keten.
je weet niet hoe lineair beide versterkers zijn. Dat zou ook het verschil in klank gedeeltelijk kunnen verklaren.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2017 14:10

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Jij Hebt natuurlijk je hele setup uitgemeten met rew en alles gecorrigeerd in Reaper met de buizen versterker in de keten.
Om een goede vergelijking te maken zou je de audio keten eigenlijk ook moeten uitmeten met de NAD in de keten.
je weet niet hoe lineair beide versterkers zijn. Dat zou ook het verschil in klank gedeeltelijk kunnen verklaren.

Groet Jan



hoi Jan

ik hen niets gecorrigeerd in de huidige setup
dat was juist het vreemde

ik ben er nog niet achter wat het nu geweest kan zijn

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 feb 2017 19:31

Re: Digital vs Tube

Wat ook nog wel van invloed kan zijn is het volume waarmee de versterker wordt aangestuurd.
Het is mijn ervaring dat deze versterkers het best klinken als je het volume van de digitale versterker op ongeveer 85-90%
van zijn maximale volume zet en dus in Reaper het geluid wat zachter.
Dan klinkt hij beter als dat je het geluid van deze versterkers op bijv 30-40% zet en dan meer uitsturing via Reaper geeft.
Jammer dat je niet even langer de beschikking had over deze Nad.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2017 19:47

Re: Digital vs Tube

Inderdaad Jan had er graag nog wat langer mee willen testen.

Maar goed de prijs vond ik nu niet zo geschikt om hem even als test exemplaar aan te schaffen ;)

Ik zag nog wel dat de nuforce wat goedkoper was geworden, die zou ik altijd als probeersel kunnen kopen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 feb 2017 19:56

Re: Digital vs Tube

Wat dacht je van de Denon pma50 of de Denon dra100 die meer vermogen heeft maar wel een stuk duurder is.
Zit ook een redelijk goede koptelefoon versterker ingebouwd.
Lees de revieuws maar eens.
Ik denk er zelf over eens een qls qa 100 te vervangen door een pma50. En deze dan gebruiken om de Heil tweeters aan te sturen.
Ik heb dan gelijk een goede koptelefoon versterker want die ontbeer ik momenteel.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2017 21:00

Re: Digital vs Tube

hoi Jan
de PMA150 levert op 8 ohm 30W

de nuforce 100 levert op 8 ohm 50W

30W is voor mijn zuilen te krap


als ik onder de motorkap kijk dan ziet de nuforce er qua toegepaste componenten wel wat beter uit
betere elco's

je zou ze feitelijk naast elkaar moeten horen

DENON
Interieur-pma50..jpg


nuforce
nuforce..jpg



p.s zit er op jouw Motu geen hoofdtelefoon aansluiting?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 feb 2017 21:33

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Mijn Motu heeft inderdaad een koptelefoon uitgang maar je leest vaak dat dedicated hoofdtelefoon versterkers veel beter presteren dus vandaar mijn interesse.
Mijn Qls qa 100 geeft aan 4ohm 2x100 watt en aan 8ohm 2x 60 watt.
Andre Bovenschen heeft er een staan wellicht dat je die eens even een tijdje mag lenen?
Je mag er ook wel een van mij lenen maar dan moet ik alleen even tijdelijk een versterker voor de rears ergens vandaan halen.Afbeelding

Groet Jan

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 10:17

Re: Digital vs Tube

M.i. moet je zulk soort versterkers met een eigen USB ingang type B Afbeelding
rechtstreeks aan de PC en via een driver aan HW of Reaper koppelen. Een geluidskaart is dan niet nodig (scheelt ook in aanschaf waardoor de versterker virtueel een duizend euro goedkoper wordt). Voorwaarde is dat een ASIO driver beschikbaar is bij die versterker.
En je moet de gehele installatie weer akoestiek neutraal maken via metingen.
Beiden zijn bij de snelle test met de NAD niet gebeurd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 maart 2017 11:08

Re: Digital vs Tube

Bij veel volldeig digitale veraterkers heeft de spdif vaak een betere specificatie dan dat deze direct op usb wordt aangesloten.
Waarom dat is weet ik niet, maar vaak wordt alleen op de spdif de maximale resolutie vermeld, en staat bij usb een wat lagere rating
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 maart 2017 18:12

Re: Digital vs Tube

Gebruikt die NAD dus gewoon Hypex modules?? Die zag ik ook al zitten in die Jan Vayne toestand wat eigenlijk een PinkFaun dingetje is......( kwa toegepaste eindtrapjes dan). Ik heb eer eentje opengeschroefd, zodoende.......moeten ze die bakken maar beter sealen......

Overigens hebben die digitale eindtrappen meestal geen gebrek aan vermogen; bij mij gaan mn 65 watt testweerstanden al vrij snel ontzettend heet zijn......

Maar je moet wel de power supply van Hypex of soortgelijke toepassen want die moet al dat geweld toch leveren uiteindelijk.

Die torren staan gewoon aan-uit te schakelen. Dat is juist hun grote kracht en daardoor kan er bijna geen lineaire vervorming ontstaan.
Lastig vergelijken met een buizenbak lijkt mij, gezien de zo ontzettend uiteen lopende vervormingscijfers en dynamisch gedrag. Ik denk dat je ook moet LEREN genieten van dat analytische, zowel bij speakers als ook bij versterkers. Maar in the end heb je met moderne speakers en dito versterkers toch meer kans om detail te gaan horen.
Maar wellicht is het lastig afkicken van buizengeluid ?? :oops:

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 maart 2017 18:40

Re: Digital vs Tube

ja Geert ik heb ooit dhr, abco al gewezen op het knip en plagiaat werk van hun module t.o.v pink faun(triple M)
dat werd mij totaal niet in dank afgenomen.
Hypex zit in heel veel versterkers , ze richten zich nu ook al op ICE

op het huiskamer niveau waar ik mee speel, is er geen oversturing waar de gitaristen zo op kicken

de gold lions KT88 zijn dan ook bijzonder neutraal icm 82 en 83
waarom er zoveel meer detail in zit in de buizenbak weet ik niet, ik kan alleen het volgende bedenken
A. geen tegenkoppel
B. er zit naar de eindbuis maar 1 kathode weerstand met een bypass en een koppel C bij de stuurB
C. ik heb geen vette bias toegepast

de samplesets klinken op de buizenbak strakker en gedetailleerder dan op mijn analoge Denon
maar goed het blijft analoog(niet dat daar wat mee mis is)


ik heb inmiddels bij de afhaal chinees een full digitaal versterking besteld zo kan ik in dit digitale domein eens rustig testen

zoals je zegt digitaal zou onder aan de streep de beste cijfers hebben
zodra ik de digitale versterker binnen heb zal ik een vergelijk kunnen maken
en een meting erbij :oops:

ik denk wel dat een goed ontworpen buizenbak en een digitaal elkaar de hand moeten kunnen schudden

het nadeel van de buizenbak vind ik de warmte afgifte,
het is niet zo dat ik per definitie een buis wil horen
maar de lichte vervorming klinkt toch wel heel natuurlijk mede denk ik doordat de samplesets wat klinisch uit de strijd komen na al het filterwerk

maar goed binnenkort heb ik beide kampen

en misschien moet ik wel eerst even "ontbuizen" :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 maart 2017 19:02

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Je maakt me nieuwsgierig.
Welke versterker heb je besteld?

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 maart 2017 20:18

Re: Digital vs Tube

Jan onderstaande module heb ik besteld, volgens mij is dat het broertje van jouw versterker?

Als je notenschrift kan lezen, moet chinees helemaal een makkie zijn

https://item.jd.com/10561564779.html



Voor de klavarspelers(ik) een iets begrijpelijkere notatie

http://www.qlshifi.com/en/wzcapi/qa690.htm

Ik herken wel de gif groene kiwame resistors dat zit wel goed zo te zien

De kroekoep moet ik apart afrekenen bij DHL
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 01 maart 2017 20:30, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 maart 2017 20:26

Re: Digital vs Tube

Ik ben benieuwd of deze versterker de buisjes uit je oren gaat spelen :lol: :lol:

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 maart 2017 20:37

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:Ik ben benieuwd of deze versterker de buisjes uit je oren gaat spelen :lol: :lol:

Groet Jan



tja de tijd zal het leren ik laat de buisjes voorlopig nog in mijn oren zitten

ik kan ze altijd nog vervangen door digitale buisjes toch?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 20:50

Re: Digital vs Tube

De QA690 with USB of without?

The QA690(With USB) is have High Speed USB 2.0 input data connection – Sampling rates up to 192 kHz and word lengths up to 24 bit are supported.
Great care was taken in the design of the QA690(With USB) to isolate the noisy computer/USB environment from the digital audio output. The USB receiver and processing are powered by the computer, while the output line drivers are powered by a separate isolated linear power supply.
The QA690(With USB) USB is designed to work with both Apple Macintosh and Windows PC computers. Microsoft Windows PC’s require the included Windows driver which works with Windows XP, Vista and 7 and windows 8.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com