Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Digital vs Tube

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 maart 2017 15:11

Re: Digital vs Tube

Jan Wim

heb je nog geprobeerd om 2 Denons vanuit USB aan te sturen? Misschien is dit dan een interessante optie voor hen die niet gaan bi- en tri-ampen
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 maart 2017 15:13

Re: Digital vs Tube

Jan Wim schreef:hoi Jan.

alleen hoe ga je eventueel de twee Denons gebruiken voor je koptelefoon als je voor hoog en laag een aparte versterking neemt?


Dat is inderdaad lastig omdat de DSP crossover via de hardware van de geluidskaart loopt. Ik heb voor koptelefoon gebruik 2 configuraties aangemaakt. Voor de Motu wordt in de Headphone configuratie de cossover uitgeschakeld en in reaper wordt dan het front (of een downmix) naar de denon doorgestuurd.
Dat is dan weer het nadeel van dit soort configuraties.
Gelukkig kan ik bijna altijd zonder koptelefoon spelen.

groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2017 12:21

Re: Digital vs Tube

Evert-Jan schreef:Jan Wim

heb je nog geprobeerd om 2 Denons vanuit USB aan te sturen? Misschien is dit dan een interessante optie voor hen die niet gaan bi- en tri-ampen


hoi Evert-Jan,

dit heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.
was zo druk bezig met het ombouwen naar tri-amp, incl. digitaal filter maken dat het erbij in geschoten is.
heb vanmorgen alle drivers nog fijn getuned digitaal, alle roll in/roll offs, daar is ook nog winst uit te persen.
t.o.v het passieve filter zijn de overname punten iets aangepast


maar ik kan jouw voorstel nog wel testen
de tri-amp kan gewoon in tact blijven lijkt me
als ik puur 2 versterkers tijdelijk voorzie van een usb kabel, en dan in HW bekijkt of deze ook "gezien" worden
en/of er multikanaals mee te werken is dan is de missie geheel geslaagd.

ik ga dat testen je hoort dat nog van me

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 maart 2017 13:11

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Hoe heb je de filters ingedeeld? Overlappen de crossover punten elkaar iets? Hoe steil stel je de filters in?
Gebruik je rew ook om tot de juiste configuratie te komen?
Bij mini dsp adviseren ze wel om een lp filter minder steil te filteren (bijv. 18db) dan het corresponderende hp filter ( bijv. 36 db)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2017 16:46

Re: Digital vs Tube

hoi Jan,

met een 3-weg is het wat complexer dan een 2-weg
als ik een 3-weg steil filter 24db of meer dan krijg je het doppler effect vaag te horen, en dat wil ik juist niet
dan is het mooie rustige uitgebalanceerde effect van een 3-weg teniet gedaan

ik filter nu op 12db laag en 18db hoog, dit is ook een beetje in lijn wat de fabrikant adviseert
volgens mij is jouw woofer (Illuminator) ook het beste af met 12dbmaar een 2-weg kan je gerust wat meer geven, omdat daar de optelsom groter is.

ik maak van elke driver afzonderlijk een meting op 65mm afstand van de driver, zo sluit ik de ruimte uit, en eventueel een BR neem je dan niet mee in de meting
ik zet elk overname punt op -3db
en ga zo vervolgens metingen maken, kijken naar THD, de eigen resonantie van de driver
fase/ groep delay meenemen in de afweging waar het overname punt komt, en met welke volume
zo kom je al balancerend tussen parameters tot een vrij homogeen geheel, en kan je die fixeren om vervolgens dit gedeelte nog wat te tunen.
indien nodig moet je ook gelijk time delay corrigeren
maar dit lukt niet in 2 uur tijd, hier kan je gerust 1a2 avonden mee stoeien.
maar op een gegeven moment is daar het YES moment en dan moet je subiet niks meer aan de overname punten doen
alleen nog wat polijsten daarna op zeurpiet niveau ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 maart 2017 18:55

Re: Digital vs Tube

Vandaag de Denon eens uitgeprobeerd als headphone amp waarbij ik gebruik maak van de Tb isone headphone plugin.
http://www.toneboosters.com/tb-isone/
Mijn koptelefoon is de Sennheiser HD595

Ook met de koptelefoon hoor ik hoe goed deze versterker is. Het geluid klinkt zuiver, volledig ongestrest. Geen harde vermoeiende scherpe randjes.
Ook valt het weer op hoe goed TB isone plugin is. Het geluid klinkt niet meer tussen je oren maar veel meer in de ruimte.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 maart 2017 21:26

Re: Digital vs Tube

Hafyn, Jan, weer een tevreden gebruiker van die TB plug-in.....De 595 is voor mij helaas niet bruikbaar gezien mijn gehoorsachteruitgang; ik moet er teveel vermogen inpompen.....maar voor incidenteel gebruik zoals bij jou is het best een aardig ding.

Ik doe nu alles via die Isone; piano, orgel, maar ook alle andere audio. Als je er eenmaal aa ngewend bent, is het overdreven stereo effect zonder Isone gewoon niet natuurlijk meer.

Heb jij de instellingen gewoon allemaal neutraal in het midden staan??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 maart 2017 21:35

Re: Digital vs Tube

Hoi Geert
Ik gebruik de plugin flat en de diameter van de tweeter zo klein mogelijk. Geen room simulatie.
Ik denk erover om nu de betaalde versie te kopen omdat de prijs van 19€ zeer betaalbaar is. Dan hoef ik hen niet steeds in te stellen.

Isone heeft sinds kort nog een interresante plugin.
http://www.toneboosters.com/tb-morphit/
Deze plugin heeft de profielen van de meest gangbare headphones opgeslagen en als je de juiste kiest dan wordt je headphone als het ware getuned voor een beter tesultaat.
Hier is ook een demo versie van die ik ook eens ga uitproberen deze week.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 maart 2017 21:42

Re: Digital vs Tube

Ja ik heb ook de gekochte versie, en ik kreeg er toen ook nog tal van andere plug-ins bij......

Bedankt voor die morphit-tip, ik ga eens kijken.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 maart 2017 08:55

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:
Ook met de koptelefoon hoor ik hoe goed deze versterker is. Het geluid klinkt zuiver, volledig ongestrest. Geen harde vermoeiende scherpe randjes

Groet Jan



Ha Jan
Stem met bovenstaande volledig in, er zijn de afgelopen jaren weinig versterkers geweest die me na de buis echt konden overtuigen.

Denon heeft hiermee een schitterend product afgeleverd.

Het verschil tussen digitaal onderling zal toch de D/A processor chip zijn, maar Denon heeft gelukkig geen habbie wabbie chip erin gesoldeerd.

Heb je al bi-amp geprobeerd met de Denon?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 maart 2017 11:47

Re: Digital vs Tube

Hoi Jan Wim

Ik heb nog geen tweede Denon aangschaft.
Ga ik zeker doen maar wil eerst de digitale versterkers verkopen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 jun 2017 12:57

Jamo zuilen en welke versterker

Bedankt voor de reacties! nu nog hopen dat het inderdaad mogelijk is om meerdere denons te gebruiken..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jun 2017 19:32

Re: Jamo zuilen en welke versterker

anco.marijs schreef:Bedankt voor de reacties! nu nog hopen dat het inderdaad mogelijk is om meerdere denons te gebruiken..


nope, 1 denon word netjes herkend in HW via asio geen probleem.

maar de 2e Denon blijft net zoals de 1e Denon kanaal 1+2 weergeven terwijl dit 3+4 zou moeten zijn

bij direct sound zie ik wel 2 aparte denon modules, en daar kan ik wel beide kanalen afzonderlijk gebruiken, maar dat is absoluut niet speelbaar i.v.m vervorming latency


HW zelf accepteert ook niet meer dan 2x een asio gebruik

moet hier op gaan broeden, heb niet 1,2,3 een pasklaar antwoord.

overigens geld dit alleen voor gebruik buiten een geluidskaart om voor de duidelijkheid.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jun 2017 22:10

Re: Digital vs Tube

Dit is een ASIOdriverprobleem. De aanroep ASIOGetChannelInfo vanuit Windows naar de driver geeft 2 terug, terwijl dat 4 moet zijn. En HW gaat alleen op basis van die Windows info verder, dus 2 kanalen voor ASIO.
Je zou Asio4All nog kunnen proberen

=======
Ik heb de 2 voorgaande berichten afgesplitst van het topic "Jamo zuilen en welke versterker" omdat dit topic over o.a. het Denon verhaal gaat.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jun 2017 22:17

Re: Digital vs Tube

Ik heb asio4all geprobeerd daar kan ik netjes 2 denons selecteren, dus daar staan ze nog als afzonderlijke device.
Maar in HW geeft dat weer een foutmelding,

Ik ben er nog niet dieper ingedoken, zal kijken of er nog wat tijd over is deze week , zal dan een screenshot van de foutmelding plaatsen


Waarom heeft HW eigenlijk een maxium van 2 asio inputs Evert Jan? Veroorzaakt dit anders een windows conflict?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jun 2017 23:14

Re: Digital vs Tube

HW advanced heeft een max. van 256 ASIO stereo kanalen, stereo outputs dus (https://www.hauptwerk.com/learn-more/editions/). HW krijgt het info (aantal aanwezige kanalen in de hardware) door vanuit Windows. En de driver moet die info aan Windows geven.
Als ASIO4All het wel kan, dan zit het dus in de ASIO driver van Denon.

Alleen nu uitzoeken wat de foutmelding is. Ik zie het plaatje wel verschijnen en graag ook het relevante stukje uit de activity logfile.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2017 18:30

Re: Digital vs Tube

Hopelijk komt er een oplossing voor dit probleem. Het zou veel mensen een dure geluidskaart kunnen schelen -als dit werkt.
Maar Jan Loosman had toch ook 2 digitale versterkers in gebruik? Had hij dat probleem dan niet? Of had hij ze achter z'n geluidskaart staan? Auke Jongbloed was ook bezig met 2x USB Dac. Ben benieuwd....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 jun 2017 19:28

Re: Digital vs Tube

Jaap380 schreef:Hopelijk komt er een oplossing voor dit probleem. Het zou veel mensen een dure geluidskaart kunnen schelen -als dit werkt.
Maar Jan Loosman had toch ook 2 digitale versterkers in gebruik? Had hij dat probleem dan niet? Of had hij ze achter z'n geluidskaart staan? Auke Jongbloed was ook bezig met 2x USB Dac. Ben benieuwd....


Hoi Jaap

Ik heb ze op mijn motu 828x geluidskaart staan.
Deze kaart heeft 3 digitale uitgangen 2toslink en 1coax. Tevens gebruik ik de dsp van de geluidskaart als crossover zodat ik niet analoog hoef te filteren.
Heb nu 2x Denon pma50 voor front de laag/mid en tweeters en een qls qa 100 voor de rears.
Dus niks met usb gedaan zonder geluidskaart.
Wellicht zou een programma als voicemeeter
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Vo ... banana.htm
Of virtual audiocable
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/index.htm
Een oplossing kunnen bieden.
Ik heb zelf geen ervaringen met dit soort routing software en weet dus niet of dit zou kunnen werken.


Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2017 19:37

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:
Jaap380 schreef:Hopelijk komt er een oplossing voor dit probleem. Het zou veel mensen een dure geluidskaart kunnen schelen -als dit werkt.
Maar Jan Loosman had toch ook 2 digitale versterkers in gebruik? Had hij dat probleem dan niet? Of had hij ze achter z'n geluidskaart staan? Auke Jongbloed was ook bezig met 2x USB Dac. Ben benieuwd....


Hoi Jaap

Ik heb ze op mijn motu 828x geluidskaart staan.
Deze kaart heeft 3 digitale uitgangen 2toslink en 1coax. Tevens gebruik ik de dsp van de geluidskaart als crossover zodat ik niet analoog hoef te filteren.
Heb nu 2x Denon pma50 voor front de laag/mid en tweeters en een qls qa 100 voor de rears.
Dus niks met usb gedaan zonder geluidskaart.
Wellicht zou een programma als voicemeeter
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Vo ... banana.htm
Of virtual audiocable
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/index.htm
Een oplossing kunnen bieden.
Ik heb zelf geen ervaringen met dit soort routing software en weet dus niet of dit zou kunnen werken.


Groet Jan

Zou Reaper dit ook niet kunnen?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 jun 2017 17:54

Re: Digital vs Tube

Hoi Jaap

Denk niet dat dat lukt!
Je zou eens kunnen experimenteren met de rearoute drivers en in Reaper zit ook een rewire VST
daar heb ik nooit wat meegedaan dus ik weet ook niet of dat een mogelijkheid is.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2017 19:30

Re: Digital vs Tube

eerst RME een uitbrander geven, ik heb een rmeAIO kaart hier thuis, nu heeft deze spdif I/0, en toslink I/0
dus zou je toch verwachten dat RME deze beide beschikbaat stelt???
maar het is of/of :evil:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 jun 2017 19:37

Re: Digital vs Tube

Jan Wim schreef:eerst RME een uitbrander geven, ik heb een rmeAIO kaart hier thuis, nu heeft deze spdif I/0, en toslink I/0
dus zou je toch verwachten dat RME deze beide beschikbaat stelt???
maar het is of/of :evil:


Dat is vreemd ik kon met mijn ucx alle digitale uitgangen gebruiken.
Heb je de laatste software versie in gebruik?

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2017 19:45

Re: Digital vs Tube

Loosman schreef:
Jan Wim schreef:eerst RME een uitbrander geven, ik heb een rmeAIO kaart hier thuis, nu heeft deze spdif I/0, en toslink I/0
dus zou je toch verwachten dat RME deze beide beschikbaat stelt???
maar het is of/of :evil:


Dat is vreemd ik kon met mijn ucx alle digitale uitgangen gebruiken.
Heb je de laatste software versie in gebruik?

Gr Jan



Jan ik heb de laatste firmware en software erop staan, dit is niet zo netjes van broeder RME

zodra ik optical aanvinkt dan gaat de output via toslink en anders via spdif
rme.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2017 19:47

Re: Digital vs Tube

bovenstaand artikel staat even los van de Versterker

oke ik ga weer onder de motorkap

1 Denon versterker geeft geen probleem wordt netjes zichtbaar in hw

speelt keurig netjes zonder latency

dus voor de mensen die puur stereo gebruiken en eventueel hoofdtelefoon, is deze variant geslaagd
je hebt:
A. een full digitale versterking
B. een mooie hoofdtelefoon versterking
C. GEEN geluidskaart nodig
denon.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2017 20:14

Re: Digital vs Tube

en nu?

de 2e Denon aangesloten onder windows wordt deze gezien, er staan nu 2 devices

denon2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com