Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke versterker / speakercombinatie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 apr 2017 09:59

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Hoi Jan Wim

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Geeft weer wat stof tot nadenken.
Programmas als Dirac en Arc maken je wat dat betreft lui want je denkt, die trekken toch alles wel recht, ook rond de crossovers. Dat is natuurlijk ook wel zo maar het is beter om zoveel mogelijk de basis goed te krijgen en dan met Dirac te fine tunen. Ga weer eens stoeien met de fase en crossovers.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2017 10:14

Re: Welke versterker / speakercombinatie

precies Jan dat is ook de insteek van mijn reactie, je weet ik heb totaal geen afkeer van welke correctie o.i.d.
maar ik probeer altijd de basis in orde te krijgen, en heel vaak kom je tot verrassende mooie curve's a natural

en zeker zoals je schrijft is de ruimte dan alsnog te dominant dan kan Dirac zeker nog het laatst beetje eruit persen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2017 10:52

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Jan Wim

geeft het uit fase zetten van de mid-driver geen diffusere klank? De frequentiekarakteristiek kan dan wel rechter worden, maar het oor wil ook wat.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2017 11:13

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Evert-Jan,

het uit fase zetten geeft pertinent geen diffuse klank, als je het maar bij beide drivers in dit geval de Mid doet
maar het kan even goed een tweeter zijn
maar een overname fasefout doet zich ook altijd voor in beide speakers als die aanwezig is

kijk maar naar het voorbeeld, het juist niet ompolen geeft een diffuus beeld rond de overname, omdat er dan een sterke cancelling plaats vind , juist dan vind er een ongewilde fase draai/ uitdoving plaats



waar jij aan denkt is meer het uit fase zetten van een complete box, dan zou het geluid inderdaad ergens buiten de speakers komen te hangen, wat zo'n raar gevoel in je gehoor geeft.

maar het ompolen valt of staat altijd met
- het type driver(s)
- het type filter

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2017 18:43

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Inderdaad dacht ik aan het uit fase zetten van een complete box.

Maar de middentoon speaker staat toch ook bepaalde faserelatie tot de tweeter en lage tonen speaker.
Typisch dat je dat binnen 1 speakerbox niet hoort / zou kunnen horen en bij totale boxen wel (ook al heeft deze maar 1 driver aan boord)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2017 19:26

Re: Welke versterker / speakercombinatie

ja er is zeker een faserelatie tussen drivers onderling, die elkaar beïnvloedden

zie het maar even heel, heel, heel erg kort door de bocht als b.v. 2 magneten die elkaar kunnen aantrekken of afstoten.

zo ook met fase relatie ze kunnen elkaar zo beïnvloedden dat het negatief of positief kan uitvallen.
door het kantelpunt nu te verschuiven gaat de fase ook veranderen, maar er komt een punt dat het klopt

maar in/uit fase zetten is nog maar een partje van een totaal ontwerp, er zijn zoveel uitstapjes die een speaker beïnvloeden. wat mijn pet te boven gaat

ik zeg altijd een speaker is pas echt goed gelukt: wanneer de speaker verdwijnt, en de muziek verschijnt

in dat kader denk ik nog weleens terug aan mijn bezoek aan Benny in antwerpen, daar verdween letterlijk de speaker in de troep, maar de emotie die ervoor terug kwam in de vorm van muziek was onvoorstelbaar
zo iemand mag het predicaat vakman wel met sier dragen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 mei 2017 11:48

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Ik vraag mij nog steeds af wat de beste geluidskwaliteit levert; 2 (vintage) High-End speakers, aangestuurd door een Quad 303-33 /Kenwood KA-4010 of een modernere aktieve luidsprekerset. En welke passieve speakers dan ook nog zonder sub zouden kunnen draaien.
Heeft iemand ervaringen met beide (of een overstap van passief naar aktief of andersom)?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josq en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com