Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem MX200

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 13 jun 2017 12:38

Bericht 16 jul 2017 16:17

Probleem MX200

Sinds kort beschik ik in mijn Content orgel over een Lexicon MX200. Gekoppeld via de line-out van het orgel naar twee Monacor 50 watt versterkers met twee Visaton B200 speakers in de achterwand van het orgel.
Over de reverb mogelijkheden ben ik zeer tevreden.
Ik loop echter tegen een technisch probleem aan: Als ik het orgel uitschakel (de MX200 wordt samen met het orgel uit de 230 volt gevoed) dan treedt er een zeer harde knal op in de beide B200 speakers. Niet echt aangenaam om te horen. Wanneer ik de MX200 extern voed, eerst het orgel uitzet en pas daarna de MX200, gaat alles goed.
Is dit een bekend fenomeen bij de Lexicon MX200 of zou dit exemplarisch zijn?

Minder belangrijk: Ook als ik de line-out in de PCC van het orgel op maximaal zet, en de input regelaar van de MX200 op maximaal, branden er geen input ledjes. Niettmin is de output van de MX200 ruim voldoende.

Ik hoor graag jullie/Uw bevindingen!

-Piccolo-
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jul 2017 17:17

Re: Probleem MX200

Ik lees dat je zelf de oplossing al gevonden hebt. Je zou kunnen overwegen om een master-slave stekkerdoos aan te schaffen, die regelt zelf dat met enige vertraging eerst het orgel uitgaat en daarna de Lexicon. Wellicht kun je ook eerst de versterkers uitschakelen en daarna orgel+Lexicon.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jul 2017 21:55

Re: Probleem MX200

De twee Monacor 50 watt versterkers met de twee Visaton B200 speakers moeten bij aanzetten orgel als laatste aangezet en bij het uitzetten van het orgel als eerste weer uitgezet worden. Alleen zo voorkom je knallen in je speakers.
Die knallen is een normaal verschijnsel alhoewel soms versterkers er tegen beschermd zijn door een relais in de speakerleiding.

Een master-slave stekkerdoos is m.i. niet de oplossing. Zo'n stekkerdoos beschikt over een zogenaamde master stopcontact en meerdere slave stopcontacten. Wanneer je het apparaat dat op de master is aangesloten uitzet, schakelt de stekkerdoos de slaves ook uit. Dit is niet vertraagd maar direct, waardoor de knal blijft komen. Een master-slave stekkerdoos wordt bijv. gebruikt als je een PC een shutdown geeft deze uitgaat en dat dan ook de slaves (bijv. monitor en printer) spanningsloos gemaakt worden.

Het eenvoudigst en goedkoopst is dat je het uitzetten in volgorde handmatig doet: eerst de versterker uit en dan de rest. Voor het uitzetten van de versterker kun je een eenvoudig klik aan/uit systeem nemen als dat stopcontact voro de versterker in het orgel zit. Via de afstandsbediening zet je de versterker eerst uit en dan de rest.
Te verkrijgen bij de bouwmarkt of Aktion.

Anders krijg je zo iets als een Gembird EG-PM2 Stekkerdoos: https://www.conrad.nl/nl/gembird-eg-pm2-stekkerdoos-met-schakelaar-6-voudig-randaarde-stekker-zwart-554162.html.
Bij deze kan elk stopcontact vanuit de PC uit/aan worden gezet voa een programma dat op de PC geïnstalleerd moet worden. De PC stuurt nl. de signaleringen via een USB aansluiting naar dit stopcontact. De Gembird is al eerder op het forum voorbij gekomen: viewtopic.php?p=25582#p25582

Piccolo schreef:Minder belangrijk: Ook als ik de line-out in de PCC van het orgel op maximaal zet, en de input regelaar van de MX200 op maximaal, branden er geen input ledjes. Niettmin is de output van de MX200 ruim voldoende.

Dat betekent dat de MX200 weinig signaal krijgt vanuit de Content. Waarschijnlijk heeft de Content a-symmetische audio uitgangen en de MX200 symmetrische, waardoor signaal verlies optreedt.

Vraag: is dit een "kale" Content of een uitvoering met HW? En in dat laatste geval: gebruik je dan Dry sets?

Berichten: 18

Geregistreerd: 13 jun 2017 12:38

Bericht 17 jul 2017 13:18

Re: Probleem MX200

Dank voor je uitvoerige antwoord. Het betreft een 'kaal' Content orgel.
Ik denk dat ik ga proberen de MX200 om te ruilen voor de MX300 die wél een on/off switch heeft. Dat maakt de zaak een stuk eenvoudiger. De afmetingen zijn op de diepte na identiek dus die MX300 zal ook precies in de gezaagde 'sleuf' in de kast passen ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jul 2017 15:01

Re: Probleem MX200

Ik denk dat ik ga proberen de MX200 om te ruilen voor de MX300


het zou nog eenvoudiger kunnen, n.l een vst pluggin.

waarom zou je een hardware module kopen als het ook softwarematig bereikt kan worden ,met een nog beter resultaat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jul 2017 19:01

Re: Probleem MX200

Piccolo

als je de unit niet kan ruilen: de MX200 heeft een normale 230 --> 9 V power adapter die zo in een klik aan/uit schakelunit past. Dus geen afzonderlijke apparaten uit te zetten maar met de afstandsbediening de MX200 en de rest zou met een centrale schakelaar uitgezet kunnen worden.


@Jan Wim
Piccolo heeft een "kale" Content, dus geen HW :( . Dus ook geen PC met daarop de mogelijkheid voor Reaper.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jul 2017 19:32

Re: Probleem MX200

Evert-Jan schreef:Piccolo

als je de unit niet kan ruilen: de MX200 heeft een normale 230 --> 9 V power adapter die zo in een klik aan/uit schakelunit past. Dus geen afzonderlijke apparaten uit te zetten maar met de afstandsbediening de MX200 en de rest zou met een centrale schakelaar uitgezet kunnen worden.


@Jan Wim
Piccolo heeft een "kale" Content, dus geen HW :( . Dus ook geen PC met daarop de mogelijkheid voor Reaper.




mmmmm dan moeten we Piccolo warm stomen voor HW ...........................
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 18

Geregistreerd: 13 jun 2017 12:38

Bericht 18 jul 2017 11:08

Re: Probleem MX200

Evert-Jan schreef:

mmmmm dan moeten we Piccolo warm stomen voor HW ...........................


Ga je gang ;) ;)

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jul 2017 11:42

Re: Probleem MX200

Piccolo

Jan Wim schreef de quote en niet ik.
Maar ik wil wel even reageren.

Je leest actief het forum, bent zelfs lid geworden.
Vraag is dan: wat trekt jou dit forum? Toch niet alleen om de Lexicon-vraag kwijt te kunnen. Die zou je ook bij je leverancier van de Lexicon kunnen droppen en vragen om een oplossing.

Dus ik draai de vraag om: wat weerhoud jou ervan om HW aan te schaffen?
Ik ben benieuwd.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jul 2017 15:14

Re: Probleem MX200

of kom een keer luisteren....
ik weet niet waar je woont?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 18

Geregistreerd: 13 jun 2017 12:38

Bericht 18 jul 2017 20:43

Re: Probleem MX200

Jaap380 schreef:of kom een keer luisteren....
ik weet niet waar je woont?


Amersfoort ;-)

Berichten: 18

Geregistreerd: 13 jun 2017 12:38

Bericht 18 jul 2017 20:48

Re: Probleem MX200

Evert-Jan schreef:Piccolo

Jan Wim schreef de quote en niet ik.
Maar ik wil wel even reageren.

Je leest actief het forum, bent zelfs lid geworden.
Vraag is dan: wat trekt jou dit forum? Toch niet alleen om de Lexicon-vraag kwijt te kunnen. Die zou je ook bij je leverancier van de Lexicon kunnen droppen en vragen om een oplossing.

Dus ik draai de vraag om: wat weerhoud jou ervan om HW aan te schaffen?
Ik ben benieuwd.


Ik heb per gelijke post (ook) de leverancier gemaild. Tot op heden nog geen antwoord. Dozenschuivers zijn in het algemeen minder geïnteresseerd in de periode ná aanschaf. Op dit forum is dit gelukkig geheel anders!
Wat mij tot op heden weerhoudt om HW aan te schaffen is de extra investering die ik zou moeten doen, terwijl de Content nu met de Lexicon al zo mooi klinkt, althans in mijn beleving ;-) Ik heb de Clavis 125.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jul 2017 23:24

Re: Probleem MX200

Amersfoort Barneveld is niet zo ver. Dus ga bij Jaap luisteren en spelen.

En je hoeft niet direct voor de hoofdprijs te gaan. Op http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.html staat dat je low cost kan beginnen. Als je een PC met 1,5 GB vrij geheugen hebt, kun je met de gratis HW free beginnen. Max. sample set grootte is 1,5 GB.
Er zijn goede demo versie van sample sets verkrijgbaar om te beginnen, zoals op http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/category/free-stuff/. Het enig wat je als starter nodig hebt is een MIDI USB kabel (Roland um-one; https://www.bax-shop.nl/midi-interface/roland-um-one-midi-interface-mk2). Je gebruikt dan even het audio van je PC (via ASIO4ALL driver), gekoppeld aan je huidige versterker.
Je kunt zo ervaring op doen, waarbij audio natuurlijk beter klinkt met een professionele audiokaart.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jul 2017 15:12

Re: Probleem MX200

Piccolo schreef:
Jaap380 schreef:of kom een keer luisteren....
ik weet niet waar je woont?


Amersfoort ;-)

Als je een keer wilkomen luisteren, ben je van harte welkom. Via Pb kunnen we afspreken.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com