Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zelfbouw Luidsprekers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 feb 2011 16:41

Zelfbouw Luidsprekers

Hallo forum leden,

Na het technische saaie verhaal over 16 of 24 bit nu een leuker onderwerp,
namelijk het wel of niet zelfbouwen van speakers?

Bij belangstelling wil ik het komplete proces beschrijven, en meehelpen op afstand waar dat mogelijk is qua ondersteuning.

Ik weet niet of dit door de beheerders van dit forum wordt goed gekeurd, en of dat dit de juiste rubriek is, maar aangezien er geen rubriek zelfbouw is zet ik het hier maar neer.

Ik wil een ieder er op wijzen dat ik (Jan Wim) mij niet naar voor wil schuiven als een soort goeroe of bedweter, integendeel, ik wil alleen de door mijn opgedane kennis delen, en in ieder geval ook iedereen behoede voor de fouten die je kan(ook ik) maken met zelfbouw, en dat is zonde van je geld.


Waarom zelf speakers bouwen????
De belangstelling voor zelfbouw groeit nog steeds. steeds komen er nieuwe ontwerpen op de markt, er zijn zelfs fabrikanten die voor het merendeel bestaan van deze afzetmarkt, en bouw tekeningen kosteloos ter beschikking stellen.

Mensen ontdekken dat je met goed materiaal(bouwpakket) weinig of niets van speaker techniek hoeft te weten.
De kwaliteit altijd beter is, dan een gekochte fabrieks speaker(als de zelfbouw exact is uitgevoerd zoals het moet)

Het geeft naast een hoop luister plezier ook veel bouw plezier, maar daar twijfel ik niet aan als ik zie hoe forumleden echt mooie hauptwerk orgels te voorschijn toveren.

Wie zijn Hauptwerk orgel(of stereo) wil opwaarderen met een paar goede speakers komt bij de orientatie al heel snel uit bij grote gerenomeerde merken(zal geen namen noemen) als de geheel gedienstige verkoper u de koffie heeft aangeboden, en vervolgens tegen u zegt gaat maar ontspannen zitten luisteren mijnheer, de eerste tonen van meestal snaar instrumenten de speakers verlaten, en u denkt tja dit hoor ik thuis niet, maar tevens toch ook benieuwd bent naar de niet aanwezige prijs vermelding.
u vraagt het aan de verkoper, deze uiteraard bereid, maar moet het wel even opzoeken in de gangbare prijslijst.

U drinkt terwijl u kopje koffie leeg ( handig om dit te doen voordat de prijs genoemd wordt) ;) :)

en dan de Prijs!!!, gelukkig de verkoper ziet niet dat u wankelt, want u zat immers in een dure luisterstoel, verslikken in de koffie ging ook niet meer, het enige wat zichtbaar is aan u, is de toch wel vale kleur die over u gezicht trekt, en uit de stoel opstaat die ervoor nog goed zat, maar nu lijkt het wel of er glascherven in zitten.

U bedankt de verkoper voor de informatie, en de koffie, en zegt uit beleefdheid ik zal het thuis even overdenken en overleggen, u hoort nog van me.

Het naar huis rijden gaat op de automatische piloot, en weet dat je dit thuis nooit hoeft te overleggen, want dan zijn de sanctie's zo mogelijk nog duurder dan de speakers.

Nu even alle gekheid op een stokje, waarom zijn deze speakers zo duur?????
Hoe duurder de luidspreker is hoe groter het prijsverschil is tussen de gebruikte componenten en de kast.

De kast plus de kosten van de assemblage vertegenwoordigen een groot deel van de prijs. hoe groter en complexer de kast is hoe groter dit aandeel is.

hier in ligt dan al gelijk het 1e groote voordeel van zelfbouw, de tijd en plezier die je erin steekt werken niet kosten verhogend.
en heb je meer geld te besteden aan de componenten.

2e voordeel is dat je de kast nagenoeg aan je eigen design en vorm kunt aanpassen, en afwerken.

Is het moeilijk om een zelfbouw te maken??


Wie maar een beetje handig is en vooral de tijd neemt, kan een goede luidspreker bouwen zeker weten.
Er zijn diversen zelfbouw zaken die u van informatie kunnen voorzien, en van internet kan je zelfs completen bouw beschrijvingen downloaden(legaal)

Wat ook mijn voorkeur heeft, als je zelf zomaar componenten in het wilde weg gaat aanschaffen, weet je nooit het uit eindelijke resultaat (dit weet ik uit ervaring kan vies tegenvallen)

blijf bij bestaande ontwerpen en het kan niet fout gaan.
het kunnen lijmen,solderen,en afwerken is wat je zelf moet leren, maar is gezien de hauptwerk tafels geen probleem.
beschikking over de juiste gereedschap is een pre, en precies werken is een must, afwijken in meerdere mm, ten opzichte van je bouwtek. kan je zuur opbreken :ugeek:

ik zal de verschillende kast principes in het vervolg vertellen en (uiteraard ook het complete bouwproces) zal dit verhaal verder uitbreiden, bij goedkeuring en belangstelling.

groeten
Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 14 feb 2011 07:28

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Dag Jan Wim,

Je roert een interessant onderwerp aan!

Voor de zelfbouwers onder ons zou ik zeggen start met de beschrijving / uitvoering van een subwoofer.

Groet,

Peter

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 14 feb 2011 17:39

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Hallo Jan Wim,

Leuk dat je dat wil delen met ons,ik ben altijd geintereseerd in zulke onderwerpen.
Dus ik zou zeggen steek maar van wal,ik heb mijn decopeerzaag al in mijn hand ;)

gr,
Lub.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 feb 2011 22:03

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Zelfbouw Subwoofer

De subwoofer die ik zal beschrijven wijkt op sommige punten wat af dan van een traditionele kist maar gebleken is dat het voor hauptwerk weergave toch de beste is.(20hz)

LET OP!!!!!!!
denk bij onderstaande gegevens niet van ik kan het ook wel zo doen, of als ik nu eens iets minder dik materiaal neem!!!!!!
NIET DOEN!!!!

dit is zonde van je tijd, en zeker ook van je geld.

We gaan een sub bouwen met een buitenwerkse maat van 400x400x400 mm

we beginnen met het maken van een sokkel:

Sokkel

De sokkel is nodig om later niet je sub de trillingen te laten doorgeven aan de vloer(en buren).
de sub kan 20hz gaan bereiken wat inhoud dat het geluid zowat voor je oren verdwenen is en alleen een diep gegrom de ruimte vervult.

De Sokkel gaan we terugliggend maken ten opzichte van de kist, tegelijk decoratief zie het als een terug liggende plint.

De zaagmaten zijn:(18mm dik MDF)
2x 270x270mm dit voor de bodem en deksel van de sokket
2x 270x 60mm voor en achterzijde nr 2
2x 234 x 60mm links en rechts nr1
( zie bijgevoegde klad tekening let op deze dienen slechts als layout en zijn niet op schaal getekend)

ontvet al het mdf voordat je verder gaat, koop een bus terpetine bij de gamma, en ontvet alles wat je gezaagd heb daarmee.

leg de bodem plaat neer en lijm(konstruktielijm aangeraden) de voor en achterzijde op de bodem, en vervolgens de beide zijkanten. schroefen is uit de boze!!!!

als het niet netjes op zijn plaats blijft fixeer je het geheel met lijmtangen of plakband.
Laat dit 24 uur drogen.
Je hebt nu een vierkante bak met opstaande randen, vervolgens ga je alle naden in de bak afkitten met high tack of zettex, high tack heeft de voorkeur qua sterkte en kracht(even eens te koop bij een dhz markt onder de naam Bison met als bij schrift HIGH TACK ms polymeer.

Als de naden afgekit zijn hoeft uiteraard geen schoonheids prijs te hebben, wel een lekkere dikke slak aanbrengen, kan je bak vullen met Zilverzand( niet te verwarren met schelpenzand)
vul de bak volledig tot er niets meer bij kan, strijk hem glad af.
breng konstruktie lijm aan op de bovenzijde van de opstaande randen en druk het deksel erop, eveneens weer aan klemmen met lijmklemmen.
dit weer 24 uur laten drogen.

eventueel als de sub niet onder een tafeltje komt de staan maar in het zicht kan je alvast, de sokkel voorwerken schuren en gronden.



LET OP van af nu gebruiken we alleen nog maar 25mm MDF
wordt vervolgd


De Opbouw van de subkist

we gebruiken hiervoor 25mm MDF ga a.u.b niet 18mm hiervoor gebruiken!!!!!!!!

De zaagmaten zijn:(25mm dik MDF)
2x 350x 350mm dit voor de bodem en deksel van de kist
2x 350x 300mm voor en achterzijde bxh
2x 300x 300mm links en rechts

De kist nog niet verlijmen of in elkaar zetten!!!!!!!

We gaan eerst alle delen 27mm terug schrijven
v.b de bodem is 350x350mm we tekenen rondom een lijn die 27mm terug ligt ten op zichten van de buitenzijde,
dit doen we met alle vlakken.

we zij nu aangekomen bij het zware werk en wel BLADLOOD :roll:

15 ponds bladlood dit snijden we opmaat tot de 27mm lijn, het lood hoeft niet te overlapen op eventueele naden, maar mag gewoon koud tegen elkaar geplakt worden met Hightack op het MDF

we bekleden dus alle binnenzijde's van de kist met bladlood met uitzondering van de 27mm lijn.

het lood kan je vlak slaan met een klos hout op de hightack.
de tweede demping komt vervolgens op het lood en dit is pritex ( dit is zwart noppenschuim ongeveer 25mm dik en verkrijgbaar bij de bouwmarkt)
dit is een akoestisch dempend materiaal.

Je zult nu al merken dat alle delen 100% dood zijn en lekker zwaar uiteraard


wordt vervolgd
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 12 apr 2011 21:01, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 18 feb 2011 13:55

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jan Wim,
Met veel interresse lees ik je bouwbeschrijving, ik ga zeker een Sub bouwen als mijn orgelkast af is.
leg de bodem plaat neer en lijm(konstruktielijm aangeraden) de voor en achterzijde op de bodem, en vervolgens de beide zijkanten. schroefen is uit de boze!!!!

als het niet netjes op zijn plaats blijft fixeer je het geheel met lijmtangen of plakband.
Laat dit 24 uur drogen.
Je hebt nu een vierkante bak met opstaande randen, vervolgens ga je alle naden in de bak afkitten met high tack of zettex

Maar ik probeer het ook technisch te begrijpen.
Schroeven is altijd makkelijk om te fixeren is mijn ervaring. Is lijmen en schroeven een optie of evt later de schroeven er weer uit halen?
Waar dienen de kitranden voor? de bak is dan toch al verlijmd?

M.v.g. Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 feb 2011 20:24

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Hoi Henri,

Mdf is is qua materiaal geweldig als speaker behuizing,

het nadeel van mdf is dat het op de kops zijde geen spaaning kan opnemen.

Verbindingen worden dan doorgaans verlijmd, lamello's in gefreesd, ect

zodra. je met een schroef haaks in het mdf gaat is er geen probleem, maar als je even wijdig een schroef in mdf draait(ondanks voorboren)kan het gebeuren dat het mdf gaat schillen.

Dus ik zou als je het prettiger vindt werken, dunne langen schroeven gebruiken(3x40mm) en later weer verwijderen.

De kitranden(het is in dit geval geen kit maar lijm) high tack dient er voor als extra verlijming, en tevens als toevoeging om 100% lucht dicht te worden, wat een must is.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 25 feb 2011 19:40

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jan Wim,

Je hebt een start gemaakt met de beschrijving van een subwoofer. Een heldere beschrijving die voor de meeste doe het zelvers gevolgd kan worden!

Heb je misschien ook een bouwtekening van een kleiner formaat. Het door jouw genoemde formaat van 400 x 400 x 400 past meestal niet in de kast van een bestaand orgel. Het liefst zou ik de sub inbouwen. Is er hier of daar een bouwtekening van een kleiner formaat?

Groet,

Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 feb 2011 10:41

Re: Zelfbouw Luidsprekers

hoi Peter,

er zijn wel kleinere subwoofers te bouwen de genoemde subwoofer,kan je wel verkleinen met 15%, maar nog kleiner kan je niet gaan, dan is het geen subwoofer meer, maar een zware bas speaker.

ik zelf heb de subwoffer gebouwd en daarop een ronde plaat geschroefd, (de vrouw tevreden) :D en daar over een kleed, lamp erop en je hebt een leuk tafeltje.

met de genoemde sub,zwaait de conus flink uit bij een 32voet c-1
dit kan je niet qua inhoud in een kleine behuizing kwijt,
en waar de sub staat is totaal niet van belang,het geluid uit de sub is niet meer richtings gevoelig

gr jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 feb 2011 13:41

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Ha Jan Wim,

Bedankt. Snoeren door de kamer is ook niet alles, dus een complete console met alleen een snoer voor de voeding en eventueel nog voor de rearspeakers heeft mijn voor keur.

Groet,

Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 feb 2011 21:30

Re: Zelfbouw Luidsprekers

hoi Peter,

even een test gedaan, je kan het formaat ook ongestraft wijzigen, als je de inhoud maar in acht neemt m3.

dus alles wat je hem smaller maakt moet je hem eigenlijk hoger maken, weet niet of dat een optie is?? dan kan je hem wel inbouwen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 feb 2011 21:48

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jan Wim,

Ongestraft wil dat dan ook bijvoorbeeld zeggen 1 meter lang met de daarbij behorende hoogte en diepte maat om aan het volume te komen?

Ik ben benieuwd.

Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 feb 2011 21:55

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Peter,

dat kan als je maar rond een inhoud van ongeveer 60 liter uitkomt netto, dit is incl. vulling, binnen bekleding speakers enz,

dit komt overeen met 63 liter bruto.

houdt alleen rekening met je ontwerp of afmeting dat je wel een speaker erin kwijt moet kunnen van 21cm doorsnede, dus eigenlijk platter als 27 centimeter kan het niet worden.

gr

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 feb 2011 22:11

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Dat is duidelijk.

Welke speaker beveel je aan, waar moet op gelet worden?

Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 18 maart 2011 13:40

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Beste Jan Wim,

ik ben nog steeds zeer geïnteresseerd in het bouwproject. Wanneer denk je dat je tijd hebt om je beschrijving verder te maken?

Alvast bedankt.

Groeten Christian

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2011 18:31

Re: Zelfbouw Luidsprekers

hoi Christian,

ik probeer volgende week weer e.a te posten, heb een eigen bedrijf en dan schieten de avonduren( en de hobby) er wel eens bij in.

Maar uitstel is zeker geen afstel.

als je wilt weten hoe het eind resultaat klinkt dan kan je altijd komen spelen/luisteren
geldt uiteraard voor iedereen.

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 maart 2011 17:49

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Nog een vraag Jan Wim:

Gaat de stelling op: hoe groter het volume hoe beter de weergave?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 maart 2011 18:03

Re: Zelfbouw Luidsprekers

die stelling gaat zeker niet op Peter

er moet altijd verband blijven tussen behuizing en de drivers.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 maart 2011 18:06

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Is daar dan een formule voor, cq vuistregel?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 maart 2011 18:47

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Hoi Peter,

er is niet zomaar een formule, allles hangt samen, de keuze van je speakers/drivers, de filtering, open of gesloten kast.

heb je enig idee wat je wilt gaan doen weet je al wat voor speaker/driver je gaat kopen?????

als je wat info heb kan ik kijken of ik daar wat gegevens aan kan knopen

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 22 maart 2011 19:26

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jan Wim,

Hierboven stelde ik de vraag welke speaker geschikt is voor een subwoofer. Ik wil een subwoofer bouwen die in mijn orgelkast past. Dan zijn er natuurlijk beperkingen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 maart 2011 20:02

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Peter schreef:Jan Wim,

Hierboven stelde ik de vraag welke speaker geschikt is voor een subwoofer. Ik wil een subwoofer bouwen die in mijn orgelkast past. Dan zijn er natuurlijk beperkingen.



hoi Peter,

ik kan zonder gegevens geen duidig antwoord geven, er bestaan wel sub speakers, voor de laag frequentie, maar soms is zelfs een bas speaker beter.

ik snap dat je graag wilt vernemen wat voor speaker en of afmeting je moet gaan bouwen, maar dat is niet zomaar te beantwoorden.

ten eerste welke frequentie wil ja gaan halen? wat voor hz wil je 20Hz, 30Hz enz????

als je een kast bouwt die in je orgel moet passen, maar niet voldoet aan de eisen voor de speaker, is het echt zonde van je geld.

speaker, behuizing, filter.
deze 3 zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden, als je een van de 3 factoren niet nastreeft, is het eindresultaat ook niet meer te berekenen.

maar als je bv geen eis stelt aan 20 hz, dan is een sub niet eens nodig, dan kan je dit makkelijk af met een gefilterde woofers.

dan is er al een bereik van 30Hz tot 30.000Hz, dan moet je alleen in het midden hoog gebied nog wat aanvullen om tot de 60.000/70.0000 Hz te komen.

er is wel een progje WinISD, maar dit is niet echt gebruiks vriendelijk, hier kan je volume's mee calculeren, maar er moet altijd eerst een speaker worden uitgezocht om de simulatrie te starten.

Peter ik snap dat het allemaal wat vaag overkomt, maar ik kan nu eenmaal niet zomaar een configuratie verzinnen, en tegen je zeggen je moet dit of dat doen, zonder exacte gegevens, dan is het slagings percentage nihil
zelfs lengte's van baspoorten luisteren al zeer nauwkeurig, om later poortruis te voorkomen.

ik moet echt afmetingen weten van je beschikbare ruimte in het orgel, om daar een speaker set op af te stemmen, en wat je beoogde eindoel moet zijn.


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 16 aug 2011 11:06

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jan-Wim, wat zijn de uiteindelijke kosten voor een redelijke zelfbouw subwoofer? Ik schat in 20-30 euro aan MDF, wat ben je kwijt aan de woofer zelf, filters en aansluitingen?

Ik ben een afweging aan het maken tussen o.a. zelf bouwen (wegwerken in de orgelbank) of een Magnat 301a of een Tannoy Sub 1001.

Hopelijk kan je me wat verder helpen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 aug 2011 18:49

Re: Zelfbouw Luidsprekers

hoi Maarten,

20 a 30 euro voor mdf is wel goedkoop hoor, vergis je niet je moet 25mm mdf gebruiken!!!!!!!

de afweging die je maakt tussen de door jouw genoemde subs gaat wel erg mank vrees ik, zowel Magnat als Tannoy subs zijn budget merken( niet dat ik daar wat op tegen heb)

maar een high-end sub kost je al gauw rond de 500/580 euro excl hout pakket.

weet ook niet of het wel goed voor je stoelgang is om een sub onder je zitvlak in te bouwen :lol:

als je interesse hebt kan je eventueel materiaal, speakers, en filters, versterker,bij mij kopen


dan weet je zeker dat je een sub krijgt die ook daadwerkelijk de 20Hz haalt, in een toch relatief slanke behuizing.

ik ben nu een sub aan het maken speciaal voor hauptwerk, en deze is al getest en oke bevonden.

over 1,5 maand kan ik deze sub leveren


met vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 17 aug 2011 22:35

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Dat Magnat budget is weet ik, maar Tannoy zou ik toch geen budget merk willen noemen. Ik heb wat zitten zoeken en kwam het volgende tegen:

- zelfbouwpakket: http://www.speakerland.nl/paginas/subwo ... ofer-sub-9 kosten: 530 euro audimo, 115 euro hout, totaal 645 euro
- kant en klaar: http://www.ra-subwoofers.nl/producten/xxls400.html 545 euro

In beide subwoofers zit de XXLS12 van Peerless die schijnbaar erg goed is en onder de 20 Hz komt. Rijst bij mij de vraag, is zelfbouw nou echt goedkoper, of is het vooral leuk (als je er de lol in hebt natuurlijk) om iets zelf te maken?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 aug 2011 20:04

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Hoi Marten,


Tannoy maakt perfecte speaker, en zeker geen budget.
Jammer genoeg doen ze dit niet met de sub woofers, de daar in gebruikte plaat versterker, en filters zijn zeker het predikaat budget waard, nogmaals jammer met zo'n naam in speakerland..

Zelfbouw gaat altijd qua kwaliteit boven een fabrieks speaker, omdat er bij zelfbouw uitsluitend A- klaase in gaat.

Nadeel is dat er veel tijd in gaat zitten, de door jouw genoemde sub van speakerland is zeker een aanrader, persoonlijk zou ik voor een dubbele woofer gaan, maar dat is smaken verschil een dubbele woofer in de zelfde kamer geeft een leuke dynamische ervaring, wat ook bij een kerkorgel aan de orde is, de zware tonen van een pijp orgel zijn ook niet heel star(dit is het gevaar van een subwoofer strak en laag)

maar spijt krijg je never van zelfbouw,

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com