Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zelfbouw Luidsprekers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 19 aug 2011 11:43

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jan-Wim,

Als ik je goed begrijp is het verschil tussen de duurdere zelfbouw en de goedkopere fabriekswoofer (die trouwens handgemaakt wordt in de UK), de gebruikte filters en versterkers?

Wat voor componenten zou jij aanraden, cq wat gebruik je zelf?

Ik ben eventueel ook wel geïnteresseerd in de sub die je zelf aan het maken bent momenteel.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 okt 2012 01:48

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Hoi JW

Hoe ver ben je met de sub? ben benieuwd naar het restant van het bouwverslag, zoals je hebt kunnen lezen ben ik ook op zoek naar een goede basweergave, mogelijk is jouw sub de oplossing.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 okt 2012 12:54

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Hoi Maarten

Ik heb zelf de MJ Acoustics reference1 via marktplaats gekocht voor €350.Je hebt hem zelf gehoord bij mij. Echt een koopje. Deze sub gaat tot 10HZ :!: :!: en klinkt zeer strak. Als je een beetje gericht zoekt dan kan je leuke subwoofers kopen zonder dat je zelf moet gaan timmeren. en ik vraag me af of je met zelfbouw dan wel zoveel goedkoper uit bent.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 okt 2012 16:40

Re: Zelfbouw Luidsprekers

hoi Andre,

de sub is af alleen heb ik hem terug geschroefd, de sub kon daadwerkelijk de 18Hz halen dus niet zoals velen fabrikanten schermen met 10 of 16Hz dit is niet waar!!!

het probleem is en blijft 18Hz of lager kan niet worden opgebouwd in een gemiddelde woonkamer( en die van mij is rond de 40m2)
het signaal moet voor dat het zich kan ontwikkelen alweer afbreken, de buren zijn er zeker niet blij mee met 18HZ

dus ik gebruik hem nu rond de 22|Hz dit is goed speelbaar voor de "Buurt" :lol:
maar inderdaad je bent met een 18Hz zelfbouw niet goedkoper uit dan fabrieks, het vordeel van zelfbouw is dat je het qua match met je speaker kan afstellen dus qua klankleur, dit is wat anders dan matchen met je speakers middels een cross over

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 maart 2014 22:10

Zelfbouw Luidsprekers

Heb een site gevonden voor de zelfbouwer onder ons waarmee je luidsprekers kan ontwerpen om ze vervolgens door de computer kan laten berekenen, om ze vervolgens daarna zelf te creëren, als ook de scheidingsfilter berekening, en andere zaken betreffende zelfbouw luidsprekers.

De site is in het Engels maar met google vertaal te gebruiken als add-on in fire-fox kan je een heel eind komen.

Link: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/APCXOver/

Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2014 22:21

Re: Zelfbouw Luidsprekers

hoi willem,

dit online reken progje neemt als uitgang een ohmse waarde met een freq. bereik en laat daar door de ingegeven filter orde een filter berekening op los.

je krijgt een heel goedkoop filter voor geschoteld, die hard zal tegen vallen,

het laag is niet zo spannend om dit te filteren, maar het hoog verdiend toch echt aandacht
met dit progje kan je niet een zuigkring uitrekenen voor je tweeter.

dus dit progje is niet geschikt, om een serieus ontwerp te maken

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 maart 2014 22:26

Re: Zelfbouw Luidsprekers

Jammer ik dacht dat het misschien interessant zou zijn maar helaas.

Misschien dan alleen maar om de kast te ontwerpen?

Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 maart 2014 23:14

Re: Zelfbouw Luidsprekers

om de kast te ontwerpen kan je eenvoudig Winisd gebruiken, hier mee simuleer je de driver, en kan je het gedrag bekijken, wat een driver in een bepaalde kast doet.

kan je tevens invoeren of de kast closed of vented moet worden, dit alles zie je direct een een grafische curve

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com