Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Subwoofers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2017 15:25

Subwoofers

Ik heb zelf een MJ acoustics reference one subwoofer.
Deze voldoet goed vult het laag goed aan maar is ondertussen toch wel wat gedateerd.
Nu heb ik als front speakers custom made speakers die best wel snel zijn (air motion transformers o.a.)
De ontwikkelingen op het gebied van subs staan ook niet stil met lichtere snellere conussen etc.
Dus ik denk aan upgraden.
Iemand ervaringen met een goed merk?
Kan je beter 2 subs aanschaffen i.p.v. 1
Is het zinnig als ze onder de 32Hz gaan in de meeste Hauptwerk setups?
Zomaar wat vragen.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 aug 2017 16:55

Re: Subwoofers

Dag Jan,

Als jouw luisterruimte > 10,62 meter is, heeft het zin om onder de 32HZ te gaan. Anders volgens mij niet. De golflengte van de sinus van 32HZ bij kamertemperatuur is ca 10,62.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2017 17:17

Re: Subwoofers

Hoi Peter

Bedankt voor je antwoord.
IK denk zelf dat het ook niet handig is om teveel onder de 32 hz te gaan.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2017 17:34

Re: Subwoofers

Hoi Jan,

Jouw en mijn driver zijn het zelfde, 6,5inch

Ik meet thuis met gemak 25hz lineair, dus gebruik ik geen subwoofer
Ik weet niet hoe jouw driver incl. bafflestep gebouwd is, dat zou je eens moeten meten.

Ik ben tot op heden nog geen subdriver tegen gekomen die sneller is dan de 6,5inch
Zeker bij jouw AMT is de reactie snelheid van een sub niet echt aan te raden.

Ik zou in jouw geval omdat je niet vies bent van zelfbouw ;) een SS driver kopen en een gesloten sub maken.

En wil je toch gepoort dan is een TL veel mooier dan een BR.

Als je hier op door gaat en je een driver op het oog hebt, dan wil ik het wel simuleren voor je ,dan weet je precies wat voor bekisting je moet maken, en hoe eventueel de mooiste afstem frequentie incl. impedantie curve verloopt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 aug 2017 17:43

Re: Subwoofers

Hoi Wim,

Ik zou in jouw geval omdat je niet vies bent van zelfbouw ;) een SS driver kopen en een gesloten sub maken.
En wil je toch gepoort dan is een TL veel mooier dan een BR.

Wil je e.e.a. verklaren ? :?:
SS =
TL =
BR = basreflex
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2017 18:32

Re: Subwoofers

Marius55 schreef:Hoi Wim,

Ik zou in jouw geval omdat je niet vies bent van zelfbouw ;) een SS driver kopen en een gesloten sub maken.
En wil je toch gepoort dan is een TL veel mooier dan een BR.

Wil je e.e.a. verklaren ? :?:
SS =
TL =
BR = basreflex


sorry Marius :oops:

SS = ScanSpeak
TL =Transmissie Lijn
BR =Bas Reflex

het grote verschil tussen BR+TL is dat een TL super strak en droog laag geeft.
maar veel moeilijker te bouwen en uit te rekenen is, dit i.v.m met resonanties die soms door meters gevouwen poort moeten.

@Jan je kan gerust onder de 30Hz duiken,
de lengte van de ruimte is onder geschikt, want geluid verlaat de driver niet in een rechte lijn, maar bolvormig, dus zou je ook het plafond op veelvoud moeten hebben om zo een golflengte te krijgen
de grote van de kamer maakt alleen uit voor de manier hoe de golven op elkaar inspelen, met inteferen (versterken en uitdoven).
dus is je ruimte te klein dan krijg je een verdubbeling van de golven, je hebt iets meer nodig aan ruimte dan een halve golflengte om die te horen.

dus vb. een toon van 20Hz heeft ruimte nodig van 17m2 groot en een lengte hebben van 8,6meter

je kan of wanden dempen, of een 2e sub inzetten

ik weet niet wat voor ruimte je nog onderin je rek achter je orgel hebt, maar daar zou je een TL kunnen weg stoppen
m.i. moet je gewoon voor 20Hz gaan als is het maar voor de harmonsiche
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 aug 2017 21:14

Re: Subwoofers

Hartelijk dank, Jan Wim, voor de verklaringen en uitleg.
Een forum is er toch voor iedereen, he? En niet alleen voor mensen met heel veel audio intellect. :D

Iets anders voor mij, nog een vraagje:
.... geluid verlaat de driver niet in een rechte lijn, maar bolvormig....

Is dit vanuit de geluidsbron dus concentrisch van voortplanting, net als een steentje in het water, maar dan ruimtelijk ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2017 21:39

Re: Subwoofers

moet oppassen dat ik Jan zijn topic niet vervuil ;)


@Marius
hoe lager de frequentie wordt des te bolvormiger het geluid gaat stralen, mede door dit gedrag zijn lage frequenties ook niet meer goed te traceren qua richting
boven de 200Hz gaat het bolvormige steeds iets minder worden, en hoe hoger de frequentie des te minder wordt de bolvorming, de bol wordt naarmate de frequentie hoger wordt steeds verder platgedrukt(richting gevoelig)
Tonen van een hoge frequenties vertonen altijd een gericht karakter, deze planten zich rechtlijnig voort.
een golflengte van 20kHz is maar net 1,7cm lang, dat wordt bij een super-gehoor al mikken met je oren om deze op te vangen :)

ik kon even niet zo snel een duidelijker plaatje vinden, maar onderstaande laat iets zien,

bolvorming.jpg


dus wat voor lengte is er nu nodig?
De geluidssnelheid in lucht is ongeveer 340 m/s. (beetje temperatuur afhankelijk )
een toon met een frequentie van 340 Hz een golflengte van (340/340 =) 1 meter heeft.
Om een bepaalde frequentie in een ruimte weer te geven dient de halve golflengte in de kamer te passen
in bovenstaand geval moet de lengte van de kamer dus minimaal 0,5 m bedragen.
Bij een frequentie van 40 Hz hoort een golflengte van 340/40 = 8,5 m. In dit geval moet de kamerlengte dus minimaal een lengte van 4,25 hebben (de helft van de hele golflengte)

hoop dat het zo wat beter te begrijpen is :oops:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 30 sep 2017 12:23

Re: Subwoofers

Sinds kort hebben wij een REL Q100e subwoofer, en ben erg tevreden over deze uitbreiding. Veel betere balans in stukken waarbij pedaal eerder niet goed uit de verf kwam. Ik kwam dit artikeltje tegen en herken de beschrijving in dit verhaal wel: https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/relq100.htm

Interessant is dat deze subs relatief goedkoop 2e hands te bemachtigen zijn(100-200 euro), de mijne is netjes gerefoamed door iemand die weet wat daar bij komt kijken.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 03 okt 2017 17:37

Re: Subwoofers

Hoi Jan Barend,

Mooi zo, goed bezig.
Zo stap-by-step een betere weergave.... :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 sep 2018 21:46

Re: Subwoofers

Ik meende ooit gelezen te hebben dat iemand een zelfbouw-sub-pakket zou hebben gemaakt, inclusief tekening en materialen. Weet iemand daar meer van?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 okt 2018 07:36

Re: Subwoofers

Bedoel je hier op het forum? Die ben ik nog niet tegen gekomen.

Deze wel, heb je daar wat aan?
subwoofer

Of natuurlijk de website diysubwoofers doorspitten ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 08:59

Re: Subwoofers

Da is wel een mooie... maar met SS driver vast prijzig.
JanWim had het er ooit over hier op dit forum,
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 09:08

Re: Subwoofers

Ik heb nog wel een ontwerp voor een TL waarbij je echte 16hz kan produceren, mits je ruimte dit toelaat
Alleen de buitenwerkse maten zijn ruim 1000x400x300 :oops:

En is ook qua componenten niet de goedkoopste ook SS driver, maar het formaat zal eerder een belemmering zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2018 09:11

Re: Subwoofers

Jan Wim schreef:Alleen de buitenwerkse maten zijn ruim 1000x400x300 :oops:

En is ook qua componenten niet de goedkoopste ook SS driver, maar het formaat zal eerder een belemmering zijn.

Ja, inderdaad :D .
Heb je er ook een met een gesloten kast en passieve radiator? Anders wordt het wellicht toch een Jamo sub 650 o.i.d.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 okt 2018 12:24

Re: Subwoofers

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Alleen de buitenwerkse maten zijn ruim 1000x400x300 :oops:

En is ook qua componenten niet de goedkoopste ook SS driver, maar het formaat zal eerder een belemmering zijn.

Ja, inderdaad :D .
Heb je er ook een met een gesloten kast en passieve radiator? Anders wordt het wellicht toch een Jamo sub 650 o.i.d.



hoi Jaap een sub ontwerpen is niet zo spannend, alleen je komt haast niet goedkoper uit , maatwerk bouw je omdat je dan volledig vrij bent in keuze kwaliteit/ niet zozeer prijs technisch.

een standaard sub zal goedkoper zijn
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com