Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

De beste plaats voor Subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 31 aug 2017 11:59

De beste plaats voor Subwoofer

Even een nieuw topic aangemaakt, ik wil natuurlijk geen "vervuiling" van een topic waar andere vragen zijn gesteld. :D
Naar aanleiding van onderstaand betoog en afbeelding van speaker-uitstraling is mijn vraag nu: Wat is de beste plaats voor een subwoofer ? Bij mij opstelling is dit een 300 mm 12"' Beyma subwoofer - waarschijnlijk een Beyma 12G40 - , die bovenin achter het pijpenfront in het midden zit, maar zou onder de speeltafel achter het doek dan een meer optimale positie zijn ? Of maakt het niet ?


moet oppassen dat ik Jan zijn topic niet vervuil ;)
@Marius
hoe lager de frequentie wordt des te bolvormiger het geluid gaat stralen, mede door dit gedrag zijn lage frequenties ook niet meer goed te traceren qua richting
boven de 200Hz gaat het bolvormige steeds iets minder worden, en hoe hoger de frequentie des te minder wordt de bolvorming, de bol wordt naarmate de frequentie hoger wordt steeds verder platgedrukt(richting gevoelig)
Tonen van een hoge frequenties vertonen altijd een gericht karakter, deze planten zich rechtlijnig voort.
een golflengte van 20kHz is maar net 1,7cm lang, dat wordt bij een super-gehoor al mikken met je oren om deze op te vangen :)

ik kon even niet zo snel een duidelijker plaatje vinden, maar onderstaande laat iets zien,

bolvorming.jpg

dus wat voor lengte is er nu nodig?
De geluidssnelheid in lucht is ongeveer 340 m/s. (beetje temperatuur afhankelijk )
een toon met een frequentie van 340 Hz een golflengte van (340/340 =) 1 meter heeft.
Om een bepaalde frequentie in een ruimte weer te geven dient de halve golflengte in de kamer te passen
in bovenstaand geval moet de lengte van de kamer dus minimaal 0,5 m bedragen.
Bij een frequentie van 40 Hz hoort een golflengte van 340/40 = 8,5 m. In dit geval moet de kamerlengte dus minimaal een lengte van 4,25 hebben (de helft van de hele golflengte)

hoop dat het zo wat beter te begrijpen is :oops:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 aug 2017 12:52

Re: De beste plaats voor Subwoofer

Ik denk dat hij bovenin minder last van reflecties (en versterking van de bas) heeft dan onderin het orgel.
Als het een basreflex is, moet je wel zorgen dat je minstens 10 cm vrije ruimte voor de baspijp hebt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 aug 2017 15:22

Re: De beste plaats voor Subwoofer

Marius,

qua plaatsing zou ik de sub laten waar hij nu staat, je bent dan nog een klein beetje fase correct

ik weet alleen niet of je pijpwerk resoneert bij bepaalde frequentie's maar dat weet je zelf wel als dat aan de orde is.

als je in het bezit bent van een meetmicrofoon, dan kan je de crossover tussen front en sub nog eens grondig nameten, want die klopt niet meer als je speakers inbouwt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 31 aug 2017 17:48

Re: De beste plaats voor Subwoofer

Mooi zo, bedankt voor jullie raad, Jaap en Jan Wim.

Hieronder staat nog een afbeelding waar de andere luidsprekers zitten voor kanalen 1 en 2, namelijk 2 stuks BR van Bowers & Wilkens, type Vision V202. De boxen (zonder frontafdekking) zijn direct geplaatst achter het kunststof gaasdoek wat achter het pijpwerk zit. De boxen zijn ca. 0,5 m hoog en zijn zo stevig vast gezet, dat deze niet resoneren.
Het pijpwerk zelf heeft de meubelmaker zo vast gekit dat dit gelukkig nooit resoneert.
De conus van de subwoofer zit een paar cm achter het denkbeeldige vlak t.o.v. die van de boxen, omdat de subwoofer veel groter is.

je bent dan nog een klein beetje fase correct ..
klinkt niet zo positief, he? :? Zouden de conussen van alle speakers in 1 vlak moeten komen ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 aug 2017 22:24

Re: De beste plaats voor Subwoofer

mmmm je moet het ook niet echt negatief opvatten hoor Marius :lol:

maar als je het technisch bekijkt dan kan het beter, maar dan kom je eigenlijk op het niveau dat je moet gaan meten
om zo de fase op het overnamepunt correct te zetten.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com