Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tutorial Akoestisch filteren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2017 13:51

Tutorial Akoestisch filteren

Tutorial Akoestisch filteren

in deze topic zal ik proberen op een eenvoudige wijze stap voor stap uitleg te geven m.b.t akoestisch filteren.

Doel:
-je speaker zo afstellen in je ruimte dat deze als het ware een eenheid vormt.


Benodigdheden:
-meetmicrofoon (liefst in een statief) usb microfoon is minder geschikt voor deze taak
- Presonus PRM1 RTA meetmicrofoon (lineair erg goed)
- Behringer-ecm8000-condensator-meetmicrofoon (lineair redelijk )
- REW software gratis (https://www.roomeqwizard.com/)
- DSP digitaal https://www.minidsp.nl/nanodigi-2x8-b.html
- 2 versterkers(2-weg) om te kunnen bi-ampen

normaal gesproken wordt een speaker bedacht/ontworpen en getest in een akoestisch neutrale omgeving
dit zal vaak plaatsvinden in een zogenaamde dode kamer of anechoïsche kamer .

uitleg Wikipedia:

Dode Kamer

Een dode kamer kamer is een ruimte voor het verrichten van akoestische metingen. Een dode kamer heeft wanden, vloer en plafond die geluid maximaal absorberen en dus geen enkel geluid reflecteren. Meestal is een dode kamer voorzien van absorberend materiaal in de vorm van punten gevuld met schuim of steenwol. Hoe langer deze punten zijn, des te beter worden vooral de lage frequenties van het geluid geabsorbeerd. Dit is de reden dat grote, dus duurdere, dode kamers beter geschikt zijn voor metingen bij lage frequenties.

Om metingen te kunnen doen in een dode kamer is er een stalen net gespannen waarop gelopen kan worden. Een dode kamer is tevens uitstekend akoestisch geïsoleerd van de omgeving, vaak met een zware dubbele deur. Ook de muren van een dode kamer zullen zwaar moeten zijn uitgevoerd.

Een ideale dode kamer absorbeert alle geluidsfrequenties, zodat in de kamer alleen de lopende golven vanaf een eventuele geluidsbron kunnen blijven bestaan. Een spreker ervaart dit alsof hij of zij in de buitenlucht staat te praten, waar het bovendien volkomen stil is, hetgeen een vervreemdend effect geeft omdat men in een ruimte verwacht een echo van de eigen stem te horen, die in de dode kamer ontbreekt. Als een persoon zich stil houdt in een dode kamer gaat ook het ruisen van bloed in de oren opvallen.

Een dode kamer wordt veel gebruikt voor metingen aan microfoons en luidsprekers. Een dode kamer kan ook, in combinatie met een tweede dode kamer of een galmkamer, gebruikt worden om het transmissieverlies van een akoestische constructie te meten (bijvoorbeeld een raam of een muur). De te meten constructie wordt dan tussen de twee ruimtes in geplaatst. De beroemdste dode kamer is een dode kamer in Minnesota, deze dode kamer staat in het Guinness Book of Records en de geluidssterkte is daar -9,4 decibel.




de A-merk fabrikanten speakerbouwers, werken allemaal volgens die methode, je kan er dan ook vanuit gaan dat de speaker 100% klopt qua filtergedrag enz.

maar wij kopen deze mooie speaker , en zetten die thuis in een "vreselijke" omgeving neer
dus de bij aanvang zo netjes gecorrigeerde speaker klopt niet meer in de nieuwe omgeving

nu is het mogelijk om met deze Tutorial toch je eigen akoestiek te gaan gebruiken en je filter opnieuw af te stellen
zodat je akoestiek en afstelling weer matchen zoals deze het ook deed in de Dodekamer..





Akoestiek

Behalve de eigenschappen van het geluid zullen ook de kenmerken van de ruimte en de wijze waarop het geluid in die ruimte wordt verbreid, een belangrijke rol spelen. Deze eigenschappen worden samengevat onder de term akoestiek.
Alleen in een goede akoestische ruimte is een perfecte muziekweergave mogelijk.

Een goede akoestische ruimte wil zeggen dat de ruimte niet te hol of te dof mag klinken. Huiskamers met een stenen vloer en weinig kleden, gordijnen en beklede meubels klinken hol. Het geluid wordt verschillende malen weerkaatst en geeft veel extra echo’s. Een kamer met vloerbedekking, gordijnen en veel meubels klinkt heel dof. Het geluid wordt niet weerkaatst maar allemaal geabsorbeerd. Opnamestudio’s worden expres heel dof gemaakt om iedere vorm van hinderlijke echo te onderdrukken.




kortom je moet ergens een middenweg vinden, we gaan onze eigen akoestiek gebruiken, want daar kan je nu eenmaal niet omheen, dus i.p.v dat de kamer akoestiek tegenwerkt, gaan we hem gebruiken als onderdeel..........





Het gehoor



Luchttrillingen nemen wij waar met onze oren. In de afbeelding hieronder is een dwarsdoorsnede van een menselijk oor weergegeven. De geluidstrillingen bereiken door de (uitwendige) gehoorgang het trommelvlies. Achter het trommelvlies ligt het met lucht gevulde middenoor, de zogenaamde trommelholte.

Door een keten van drie uiterst kleine gehoorbeentjes worden de bewegingen van het trommelvlies overgebracht op de vloeistof in het slakkenhuis. Steeds wanneer de trillende gehoorbeentjes naar binnen drukken, wijkt deze vloeistof op enige plaatsen uit. Het slakkenhuistussenschot trilt dan mee, waardoor zintuigcellen, die er op de gehele lengte zitten, worden geprikkeld. Vervolgens wordt er via de gehoorzenuw een signaal naar de hersenen gestuurd. In combinatie met de hersenen nemen wij dan de luchttrillingen als geluid waar.



Dwarsdoorsnede van het menselijk gehoororgaan
gehoor.jpg


Niet elke toon prikkelt op dezelfde wijze. Tonen van verschillende hoogte prikkelen namelijk verschillende zintuigcellen op het slakkenhuistussenschot. De hoogste tonen de cellen aan de basis; de laagste tonen de cellen aan de top van het slakkenhuis.

Het menselijk gehoor heeft de eigenschap om geluid waarvan wij de energie met een factor 10 verhogen, als tweemaal zo luid waar te nemen. Als wij de energie met een factor 100 verhogen, ervaren wij dat als viermaal zo luid. Bij een energieverhoging met een factor 1000 nemen wij het geluid achtmaal zo luid waar. Tussen deze waarden zit een zogenaamd logaritmisch verband. Wij zeggen ook wel dat wij logaritmisch horen.

Daarom worden in de audiotechniek verhoudingen van spanningen en vermogens logaritmisch uitgedrukt. Deze logaritmische verhouding wordt aangegeven met de eenheid decibel (dB). De decibel is afgeleid van de eenheid Bel. Aangezien in veel gevallen het werken met de Bel als eenheid onvoldoende details laat zien, is gekozen voor een verfijning in de waarde. Meestal gebruikt men als eenheid de decibel. Wij kunnen dit min of meer vergelijken met het meten in meters of het meten in decimeters. Wij zullen altijd kiezen voor een grootorde die aansluit bij de in de praktijk voorkomende meetwaarden.

De decibel is ingevoerd om twee grootheden op een eenvoudige wijze met elkaar te kunnen vergelijken.

Tot dusverre is alleen gesproken over het waarnemen van geluid via de lucht. Geluid dat zich voortplant door een ander medium (waterleiding, gesteenten, contactgeluid) gaat aan de uiteinden over in luchtgeluid. Bij aanraking zouden wij een tastgewaarwording hebben. Feitelijk is het niet geheel juist om te zeggen dat geluid een luchttrilling is. De snelheid, waarmee het geluid zich voortplant, is afhankelijk van het materiaal waarin dit proces plaatsvindt.

De uitdrukkingen contactgeluid en de tegenhanger luchtgeluid worden gebruikt bij geluidsisolatie.





In een akoestisch goede weergaveruimte moet altijd een evenwicht bestaan tussen het directe en indirecte geluid. Wij zullen de beste resultaten bereiken, als het directe geluid vanaf ongeveer 1 meter van de box ondergeschikt is aan het indirecte geluid. In deze gevallen zal het niveau van het indirecte geluid door de gehele ruimte vrijwel gelijk zijn. vandaar dat akoestisch filteren feitelijk een must is





Direct/Indirect Geluid

In een ruimte, waar geluid wordt geproduceerd, zal altijd reflectie optreden aan muren, vloeren en plafonds. In feite hebben wij te maken met twee geluidsvelden, te weten:
◾Het directe geluid, uitgezonden door de audio-installatie.
◾Het indirecte geluid, afkomstig van de reflecties van wanden en vloeren (de echo’s).

Het indirecte geluid zal zich vermengen met het directe geluid en daardoor krijgen wij de indruk van een echte uitvoering.

direct1.jpg


Het gedrag van lage tonen verschilt van dat van hoge tonen. Dit hangt samen met de golflengte van het geluid. Bij lage tonen, dus een lage frequentie, bepaalt de grote golflengte of deze wel of niet in de luisterruimte ‘past’.



wel nu gaan dus proberen om onze eigen "foute" akoestiek niet langer als indringer te zien, maar als onderdeel van de speaker.

voor de verdere uitleg heb ik mijn eigen 3-weg gebruikt, en ontdaan van alle filtering(dsp)

ik zelf gebruik een selfmade DSP , waar ik grafisch weinig van kan laten zien qua software, dus stap ik voor deze uitleg over naar een combinatie van Metingen(rew) en minidsp(filter), maar het principe is exact hetzelfde


Stap 1

ik heb nu 3 drivers in mijn kast zitten te weten Laag-Midden-Hoog
maar nu "praten" ze allemaal door elkaar, op verschillende volume niveaus, zonder rekening met elkaar te houden.
ja ze werken elkaar zelfs tegen(fase gedrag)
het resultaat is een geluidscurve die niet om aan te zien(horen) is.
daar komt nog bij dat een speaker zodra deze in een kast zit, de vorm van de kast gaat gebruiken als klankbord
dit noemen we de Bafflestep, dit beinvloedt hoe een speaker "straalt" en wat er eventueel aan volume geboost wordt.


de opstelling voor de meting
-richt de microfoon op hoogte van de Mid driver (bij een 2-weg tussen de tweeter en woofer in)
-de afstand is 7x de diameter van de Mid driver

speaker opstelling1.jpg




ik ga nu een meting maken van mijn 3 afzonderlijke drivers:


ruwe meting.jpg


nu zien we 3 verschillende metingen van Drivers die totaal niet met elkaar overweg kunnen, dit klinkt als een chaos.
groen=Woofer
paars=Mid
oranje=Tweeter


als ik nu een totaal meting maakt dan ziet de curve er niet uit, en dan heb ik de drivers al een beetje qua volume gelijk gezet( dit heb ik gedaan om mijn tweeter te beschermen, want die is nu tijdelijk zonder filter )


totaal.jpg



nu meet ik dus direct en indirect geluid, wat vervorming geeft

we gaan dus eerst eens kijken wat "onze" huiskamer akoestiek doet

edit 2x aangepast m.b.t aanvullende informatie
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 04 sep 2017 13:17, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2017 15:17

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Stap 2

nu gaan we eerst de akoestiek i.c.m met de 1e reflectie(plafond,vloer wanden) meten

om dit te meten gaan we alleen de tweeter gebruiken, voor een correcte afhandeling moet het hart van de tweeter even ver van plafond/vloer verwijderd zijn.

de meting maken

na de meting klik je op het Tabje IMPULSE
impulse.jpg


nu zien we een grafiek waar we niet veel uit kunnen opmaken, we moeten gaan inzoomen dit doe je door het + teken rechts onder in het scherm te gebruiken

na ingezoomd te hebben stuiten we op de 1e reflectie van mijn woonkamer zie pijl

impulse zoom.jpg


de periode voor de 1e reflectie gaan we nu als werkterein gebruiken, voordeel is dat we met onze eigen akoestiek werken, en toch de 1e reflectie uitschakelen , wat ook in de dodekamer zou gebeuren


we gaan nu een GATE instellen
impulse gate.jpg


druk nu op "Apply Window" en de software zal de Gate instellen


gate impulse.jpg


nu zal elke volgende meting via dit kader moeten behandeld worden

voordeel is dat we nu al 60% van onze eigen akoestiek verwerken in een filter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2017 15:45

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Stap 3


als eerste gaan we de woofer gebruiken, je kan de eerder gedane meting gewoon gebruiken, alleen nu stel je het IR venster in voor de woofer, dan krijg je onderstaande afbeelding.

en nu komt er iets belangrijks, je ziet dat de woofer een natuurlijke curve heeft het hoog valt zachtjes af, logisch want het is een woofer

gate woofer.jpg


we klikken nu het volgende tabje aan EQ daar zal de woofer meting zich opnieuw laten zien.
eq.jpg



instellen eq.jpg



nu gaan we een filter maken...........

filter maken.jpg




EDIT, in bovenstaand plaatje is een foutje geslopen, we zouden het natuurlijke afval van de driver aanhouden dus moet dit 12dB/oct i.p.v 24




filter 22.jpg


de software zal nu filtering uit rekenen deze voeren we in de minidsp kopie en plakken
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2017 16:31

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Stap 4

de filter waarde plakken we in de DSP

let op dit doen we door een Biquad te maken, dus niet via de algemene crossover functie

biquad.jpg


we hebben nu dus Elektronisch het filter ingesteld, maar gaan dit opnieuw akoestisch controleren.

want dat zijn 2 verschillende zaken, elektronisch en akoestisch

woofer helling.jpg


groen=woofer meting zonder filter
oranje=woofer meting met filter
nu zien we dat de woofer netjes de curve van de 12db helling volgt ...... en in onze eigen akoestiek nog wel ;)

dit ga ik nu ook op dezelfde wijzen doen voor de andere drivers

en we gaan ervoor zorgen dat de crossover punten akoestisch kloppen, dit kan afwijken van de elektronische DSP invoer


drivers met totaal.jpg


nu zie je akoestisch gemeten de 3 drivers met elk hun eigen bereik( filterhelling kan je natuurlijk instellen zoals je wilt, maar ik zelf bekijk altijd wat een driver zelf aan afval heeft, dan krijg je de mooiste natuurlijkste sound

boven de 3 drivers heb ik in het zwart de curve van de totaal meting gedaan, dit ziet er al veel strakker uit dan in het begin toch?

maar laten we nu eens kijken wat er voor verschil tussen elektronische en akoestische waarde zit, ik denk dat je schrikt.

de 3 drivers wil ik op de volgende punten laten overnemen n.l.
laag op 600Hz
mid op 600-4000Hz
hoog op 4000Hz

dit wil ik akoestisch terug zien!!!!!!!!

wat moet ik dan elektronisch (dsp) invoeren

laag 300Hz
mid 550-4500Hz
hoog 3000Hz

je ziet daar zit al een fors verschil

dus zou je puur elektronisch filteren dan klopt je speaker niet met je eigen akoestiek!!!!!!!

maar zijn we er nu??

nee, want we gaan kijken of de fase per overname gebied klopt

dit doe ik door in de DSP de fase even om te draaien let op de volgende meting
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2017 17:27

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Stap 4

FASE

nu heb ik een nieuwe meting gemaakt met de fase van de tweeter omgepoold
nu zie ik dat er een dip ontstaat precies op het overname punt, dan weet je dat de fase klopt op het overname punt, anders had de dip ergens anders ontstaan.

let op de blauwe lijn

fase omkeren.jpg


nu heb ikzelf mijn zuilen zo gebouwd dat alle drivers op "tijd" staan
vandaar dat je ook een scherpe dip ziet Blauwe curve

maar zou je kast niet kloppen dan krijg je bv dit te zien let op rode curve, dan zie je dat deze helemaal niet zo scherp meer is.
als dat voorkomt moet je met Delay je drivers zo vertragen dat de dip weer scherp is

timing defect.jpg


in mijngeval bij een 3-weg moet ik ook zorgen dat de fase dip ook bij de woofer klopt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 sep 2017 18:14

Re: Tutorial Akoestisch filteren

en wat is nu het verschil tussen elektronisch en akoestisch meten?

akoestisch meten.jpg


zwart=akoestisch filteren
rood=elektronisch filteren

nu klopt je filter /speaker met je eigen akoestiek


feitelijk intoneer je de speaker nu met zijn omgeving,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 02 sep 2017 21:48

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Zeer duidelijke uitleg.. ik ga hier zeker eens mee aan de slag!

Berichten: 124

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 03 sep 2017 09:09

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hallo Jan Wim,

Mooie uitleg met duidelijke plaatjes. Toch zijn er een aantal stappen die ik als audiotechnische nitwit niet snap. Misschien wil je daar nog wat meer tekst aan wijden?

* In het intonatie-draadje schrijf je nog datBi-Ampen nodig is voor deze werkwijze. In de uitleg hier staat dat niet meer. Is het nu wel of niet nodig?

* Het maken van een meting gebeurt in REW, neem ik aan. Dat programma ken ik niet. Is het daarin een makkelijk te vinden optie?

* Het filteren zelf doe je in een 'minidsp' schrijf je. Is dat een apart apparaat? Of zou zo iets ook in Reaper kunnen? En als het een apart apparaat is, heb je er dan ook 1 per woofer/tweeter nodig? Of 1 per speaker? Of...?

* De stap van filter-uitrekenen naar filter-toepassen klinkt nog een beetje magisch. Wat kan ik me er bij voorstellen? REW rekent 8 getallen uit en die kun je op een of andere manier in de software bij de minidsp invoeren? Je spreekt hierboven je verbazing er over uit dat je een overnamefrequentie wil hebben van 600Hz en dan in de dsp 300 Hz moet invoeren. Maar ik zie die 300 nergens als resultaat van een rekenpartij... Of laat je REW met 8 banden rekenen, maar komt er wel 1 getal uit?

* Bij de stap over fase schrijf je dat met Delay het signaal 'op tijd' gezet kan worden. Maar is Delay een optie binnen REW? Of binnen Reaper? Oftewel, speel je Hauptwerk voortaan altijd via Reaper en/of REW als je deze filtering wilt toepassen?

* En hoe kan ik me het geheel nu fysiek voorstellen? Hangt de DSP als eerste aan de computer en gaat het signaal daarna pas naar de versterker? Of andersom?

Groeten,
Auke
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2017 14:24

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Ha Auke,
ik volg dit draadje ook gretig. Ik laat JanWim de antwoorden geven, maar hier alvast wat kijk/leesvoer voor REW en de MInidsp:
http://www.avsforum.com/attachments/66264
https://www.soundimports.eu/nl/brands/m ... 0MEALw_wcB
Ik ben ook wel benieuwd uit welke hardware de ideale audioketen bestaat...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 124

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 03 sep 2017 19:55

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hallo Jaap,

Dank voor de linkjes. Dat beantwoord al weer een paar van mijn vragen. REW lijkt nog wel wat prutsen, maar ik zal het eens installeren. Bij gebrek aan microfoon kan ik voorlopig geen metingen doen. Wat zou een geschikte microfoon zijn?
Die minidsp's hebben hoofdzakelijk analoge inputs. In mijn geval (want versterker via USB op computer aangesloten) zouden ze na de versterker moeten. Ik vraag me af of dat de meest handige volgorde is?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2017 20:09

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Ha Auke,
je moet in het digitale domein filteren, dus eerst de dsp, en daarachter versterker. En dan inderdaad 1 versterker per driver. Dus als je 2 3-weg luidsprekers hebt, zou je dus 6 versterkers moeten hebben. Ik ben er ook nog niet uit hoe ik dat financieel voor elkaar moet krijgen... :cry:
Volgens mij moet je dan minimaal een 2x3 DSP hebben, en als je dan nog 2 rearspeakers hebt.... Maar ik hoor ook graag een suggestie van Jan Wim of Jan Loosman. Deze hier heeft ook gewoon een digitale ingang: https://www.minidsp.nl/2x4-hd.html

Als meetmicrofoon zijn deze 3 prima (de ene iets beter dan de andere -heb ik mij laten vertellen, maar vraag mij af of ik het merk):
https://www.bax-shop.nl/meetmicrofoons/ ... QNEALw_wcB
https://www.bax-shop.nl/overige-microfo ... 4mEALw_wcB
https://www.speakerland.nl/webshop/meet ... k-1-detail

Als je er eenmaal mee begint, wordt het wel leuk -is mijn ervaring :lol:
Meer info over meetmic's: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=18465
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 124

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 03 sep 2017 21:23

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Tjonge, daar kun je je geld dan wel aan kwijt. Dan moet ik Sinterklaas wel heel lief aan kijken als ik hem vertel dat ik 6 DSP's nodig heb en nog vier versterkers. Vooral als ik hem er bij vertel dat ik dan ook nog twee tri-ampbare speakers nodig heb... :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2017 21:31

Re: Tutorial Akoestisch filteren

ajongbloed schreef:Tjonge, daar kun je je geld dan wel aan kwijt. Dan moet ik Sinterklaas wel heel lief aan kijken als ik hem vertel dat ik 6 DSP's nodig heb en nog vier versterkers. Vooral als ik hem er bij vertel dat ik dan ook nog twee tri-ampbare speakers nodig heb... :lol:

De sint rolt van z'n paard denk ik :lol:
Maarre, je hebt maar 1 DSP nodig, die genoeg kanalen heeft. Met deze kun je 2 drieweg luidsprekers filteren: https://www.bax-shop.nl/crossover/dap-d ... -crossover Ik ken de kwaliteit van het apparaat niet, maar hij heeft in ieder geval 2 in en 6 uit...
En dan nog 2 x 3 Class D versterkerbordjes.... uit China dan maar :roll:

Ik vond nog een aansluitschema. En terwijl ik hen invoeg, vraag ik mij af of we ook digitale uitgangen kunnen gebruiken zodat het signaal na de DSP ook digitaal versterkt kan worden, en dan via een ingebouwde DAC naar de speakers kan.... In dit schema wordt er analoog versterkt. Ik snap ook niet waarom.
miniDSP_2x4_HD_diagram.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 sep 2017 22:09

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Er is nog een andere oplossing.
Als je evt. ook je geluidskaart wilt upgraden dan kan je ook de motu 828 mk3 of de motu 828x.aanschaffen.
Deze kaarten hebben ingebouwde crossovers en ook nog eens 3 digitale uitgangen 2x optical en 1x coaxial spiff.
Dan heb je alles ineen en klinkt ook nog eens veel beter dan de minidsp( die ik ook gehad heb en wat ik niet zo bijzonder vond klinken).
Je hebt dan wel Reaper nodig.
Je blijft nu wel volledig in het digitale domein.
Je hebt ook nog analoge uitgangen over voor de rears of subwoofers.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2017 22:45

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Er is nog een andere oplossing.
Als je evt. ook je geluidskaart wilt upgraden dan kan je ook de motu 828 mk3 of de motu 828x.aanschaffen.
Groet Jan

Ja Jan, maar als je geluidskaart al prima is, dan is een Minidsp plus een DAC nog voordeliger dan de motu....
Ook bij de motu moet je nog x versterkers aanschaffen en je hebt helemaal niks aan al die analoge in- en uitgangen.
En kun je met deze kaart akoestisch filteren met 2 drieweg speakers?
Eigenlijk zou er een USB-DSP-DAC-AMP in één moeten bestaan....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2017 22:56

Re: Tutorial Akoestisch filteren

ajongbloed schreef:...Vooral als ik hem er bij vertel dat ik dan ook nog twee tri-ampbare speakers nodig heb... :lol:
Gewoon het passieve filter eruit slopen en de drivers (tweeter/woofer) rechtstreeks aansluiten aan je versterker. Die ouwe speakers van jou zullen niet weten wat ze meemaken :lol:
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 03 sep 2017 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 sep 2017 22:58

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Ja je kan 3weg filteren via de 3 digitale uitgangen.
Als je dan ook nog rears gaat gebruiken dan moet je die wel analoog aansluiten.
Op elk kanaal kan je crossovers instellen dus als je op een analoog kanaal een sub aansluit dan kan je een LP filter instellen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 sep 2017 23:00

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Ja je kan 3weg filteren via de 3 digitale uitgangen.
Als je dan ook nog rears gaat gebruiken dan moet je die wel analoog aansluiten.
Op elk kanaal kan je crossovers instellen dus als je op een analoog kanaal een sub aansluit dan kan je een LP filter instellen.

Groet Jan

Okee Jan. Maar het blijft een hoop geld. Ik ga voor minder. ;)
Groet, Jaap
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 04 sep 2017 09:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 sep 2017 23:14

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hoi Jaap

Ik wil je er niet vanaf brengen hoor. Ik weet alleen uit ervaring met de nano digi (waar ik zeker een jaar mee heb gespeeld) dat het in mijn setup gewoon niet lekker klonk.
Het geluid miste iets, was erg vlak niet muzikaal.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2017 06:58

Re: Tutorial Akoestisch filteren

ha Auke,

ik zal kopie en paste jouw vragen beantwoorden ;)




Hallo Jan Wim,

Mooie uitleg met duidelijke plaatjes. Toch zijn er een aantal stappen die ik als audiotechnische nitwit niet snap. Misschien wil je daar nog wat meer tekst aan wijden?

* In het intonatie-draadje schrijf je nog datBi-Ampen nodig is voor deze werkwijze. In de uitleg hier staat dat niet meer. Is het nu wel of niet nodig? Bi-Ampen is altijd nodig als er actief gefilterd gaat worden(ik zal in de start topic hier nog e.e.a bijvoegen t.z.t)

* Het maken van een meting gebeurt in REW, neem ik aan. Dat programma ken ik niet. Is het daarin een makkelijk te vinden optie?
ja in REW zijn de meeste zaken duidelijk aangegeven, zeker de basis nodigheden zijn goed te vinden.
* Het filteren zelf doe je in een 'minidsp' schrijf je. Is dat een apart apparaat? Of zou zo iets ook in Reaper kunnen? En als het een apart apparaat is, heb je er dan ook 1 per woofer/tweeter nodig? Of 1 per speaker? Of...?
je moet filteren zeker in jouw geval digitaal doen dat kan met een NanoDigi, met 1 NanoDigi kan je 4 stereo kanalen aansturen.
* De stap van filter-uitrekenen naar filter-toepassen klinkt nog een beetje magisch. Wat kan ik me er bij voorstellen? REW rekent 8 getallen uit en die kun je op een of andere manier in de software bij de minidsp invoeren? Je spreekt hierboven je verbazing er over uit dat je een overnamefrequentie wil hebben van 600Hz en dan in de dsp 300 Hz moet invoeren. Maar ik zie die 300 nergens als resultaat van een rekenpartij... Of laat je REW met 8 banden rekenen, maar komt er wel 1 getal uit?
nee REW rekent heel wat meer getallen uit dit kan je maximaliseren tot 13 biquads, die allemaal in de minidsp passen
* Bij de stap over fase schrijf je dat met Delay het signaal 'op tijd' gezet kan worden. Maar is Delay een optie binnen REW? Of binnen Reaper? Oftewel, speel je Hauptwerk voortaan altijd via Reaper en/of REW als je deze filtering wilt toepassen?
de Delay breng je eveneens aan in de minidsp, voor akoestisch filteren is Reaper niet nodig

* En hoe kan ik me het geheel nu fysiek voorstellen? Hangt de DSP als eerste aan de computer en gaat het signaal daarna pas naar de versterker? Of andersom?
de minidsp hangt direct achter je geluidskaart
Groeten,
Auke



p.s.

ik zal als ik wat meer tijd heb deze week de info nog wat completer maken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2017 07:08

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Hoi Jaap

Ik wil je er niet vanaf brengen hoor. Ik weet alleen uit ervaring met de nano digi (waar ik zeker een jaar mee heb gespeeld) dat het in mijn setup gewoon niet lekker klonk.
Het geluid miste iets, was erg vlak niet muzikaal.

Groet Jan



Ha Jan,

ik weet;) dat jouw ervaring met de Nano wat minder was, heb ik zelf ook gehoord.
maar de nieuwe serie kan je gerust kopen, kan je direct herkennen aan de gewijzigde tekstopdruk aan de buitenzijde.

en een minidsp werkt ook maar voor 40% als je alleen een crossover getal invoert, het echte filteren is ook in een dsp maatwerk

ik zal proberen dit ook nog wat nader toe te lichten, in de start topic


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 04 sep 2017 08:04

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Mooi stuk Jan-Wim!

Is het ook mogelijk om LP en HP filters in Reaper toe te passen? Dus de DSP vervangen door Reaper?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2017 09:02

Re: Tutorial Akoestisch filteren

anco.marijs schreef:Mooi stuk Jan-Wim!

Is het ook mogelijk om LP en HP filters in Reaper toe te passen? Dus de DSP vervangen door Reaper?


technisch is dat geen bezwaar Anco in reaper kan je onbeperkt LP/HP toevoegen
alleen je moet dan via Reaper kunnen terug meten, om te controleren of je acties ook akoestisch weer kloppen

het gevaar is dat als je onverhoopt toch muziek buiten reaper afspeelt(foobar, mediaplayer,enz.) dat je drivers dan geen filtering meer hebben, met name je tweeter vind dit niet erg fijn ;)
dus het kan in Reaper, maar om bovengenoemde reden zou ik het zelf niet doen

en als opmerking een usb meetmicrofoon is niet geschikt voor deze manier van werken.
met usb kan je wel een curve meten, maar geen tijdsbepaling meten,
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 sep 2017 09:34

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Loosman schreef:Hoi Jaap

Ik wil je er niet vanaf brengen hoor. Ik weet alleen uit ervaring met de nano digi (waar ik zeker een jaar mee heb gespeeld) dat het in mijn setup gewoon niet lekker klonk.
Het geluid miste iets, was erg vlak niet muzikaal.

Groet Jan

Ik denk dat jij denkt dat ik een Nano digi heb?
Als geluidskaart heb ik een Alva Nanoface... ;)

Het zou fijn zijn als we van te voren bij de benodigdheden een aantal hardware-benodigdheden zouden vermelden.
Als de usb-meetmicrofoons niet geschikt zijn, kunnen we ook maar beter aangeven wat dan wel een geschikte meetmicrofoon is, anders kunnen we nog niet goed uit de voeten met een tutorial en worden anderen -die over de opmerking van Jan Wim heen lezen) op het verkeerde been gezet.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 29 jan 2018 15:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 sep 2017 10:20

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hoi Jaap

Ik begreep uit het verhaal dat je wel de nano digi wilde gaan aanschaffen?
Volgens Jan Wim is de nieuwe serie beter. Misschien dan beter geen 2e hands aanschaffen.
Bij mij klonk de nano digi in ieder geval niet bijzonder goed, ik vermoed dat dat door het upsampelen komt wat hij altijd doet.

Gr Jan
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com